ADAMEC Klement 1.6.1886-13.7.1974: Porovnání verzí

Z Personal
(ADAMEC_Klement_1.6.1886-13.7.1974)
 
Řádka 9: Řádka 9:
  
 
| jiná jména =  
 
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Klement ADAMEC
+
}}
 +
 
 +
'''ADAMEC, Klement''', ''* 1. 6. 1886 Praha, † 13. 7. 1974 Řevnice u Prahy, letec, zakladatel a velitel Leteckého arsenálu''
 +
 
 +
Po absolvování nižší reálky (1896–1901) studoval vyšší průmyslovou
 +
školu, 1906 maturoval. 1906–07 vykonal prezenční
 +
vojenskou službu jednoročního dobrovolníka u vozatajstva.
 +
1912–14 byl motocyklovým a automobilovým závodníkem.
 +
Po vypuknutí první světové války byl poslán na východní
 +
frontu a 1915 získal bronzovou vojenskou záslužnou medaili.
 +
Téhož roku A. povolalo rakousko-uherské ministerstvo
 +
války do leteckého oddělení. Od 1916 působil jako pilot. Měl
 +
mezinárodní pilotní diplom FAI, rakouský diplom číslo 843
 +
však získal až 17. 10. 1917. Pracoval jako přejímací a zkušební
 +
pilot. Dne 10. 8. 1918 při zkouškách letů do velkých výšek
 +
dosáhl s dvoumístným letadlem 6 300 m, čímž překonal tehdejší
 +
ofi ciální světový rekord. Od 1. listopadu 1918 vstoupil
 +
v hodnosti nadporučíka do Leteckého sboru (české vojenské
 +
letectvo) a hned poté (4.–10.11.) zabezpečoval jako velitel
 +
skupiny letců obsazení letiště v Chebu. Od poloviny listopadu
 +
1918 organizoval Letecký arsenál (vojenské letecké opravárenské
 +
dílny), 1. 1. 1919 byl povýšen na kapitána. Po leteckém
 +
výcviku ve Francii v dubnu a květnu 1919 řídil Letecký arsenál/Hlavní letecké dílny, kde současně létal jako zkušební
 +
pilot. Tam se podílel na konstrukci prvního českého vojenského
 +
letadla Šmolík Šm-1. V lednu 1921, po reorganizaci
 +
Hlavních leteckých dílen na Státní vojenskou továrnu na letadla,
 +
odešel z armády. Poté byl spolumajitelem fi rmy IBA –
 +
Ing. Barvitius a Adamec, která produkovala výrobky jemné
 +
mechaniky, ve 20. letech též letecké přístroje. Od prosince
 +
1918 byl členem Československého aviatického klubu (pozdější
 +
Aeroklub Republiky československé) a Svazu československých
 +
pilotů. V aviatickém klubu působil 1920 ve Sportovní
 +
vzduchoplavecké komisi jako sportovní a zkušební komisař.
 +
Ve Svazu československých pilotů zastával 1919 funkci
 +
technického poradce.
 +
 
 +
'''L:''' Národní listy – večerník, 11. 11. 1918; Aviatika 1919, č. 1, s. 12n., č. 2,
 +
s. 31n., č. 8, s. 152; Letectví 1/1921, č. 1, s. 19, č. 2, s. 20, 32, 39n.; R. Keimel,
 +
Österreichs Luftfahrzeuge, Graz 1981, s. 390; Letectví a kosmonautika
 +
2/1998, s. 10.
 +
 
 +
'''P:''' Vojenské muzeum Praha, fond XVII – letectví (oddělení letectva Praha-
 +
-Kbely), sbírka pozůstalostí.
 +
 
 +
Pavel Sviták
 +
 
 
[[Kategorie:D]]
 
[[Kategorie:D]]
 
[[Kategorie:45- Voják nebo partyzán]]
 
[[Kategorie:45- Voják nebo partyzán]]
 
 
[[Kategorie:1886]]
 
[[Kategorie:1886]]
 
[[Kategorie:Praha-Malá_Strana]]
 
[[Kategorie:Praha-Malá_Strana]]
 
[[Kategorie:1974]]
 
[[Kategorie:1974]]
 
[[Kategorie:Řevnice]]
 
[[Kategorie:Řevnice]]

Verze z 19. 1. 2016, 11:35

Klement ADAMEC
Narození 1.6.1886
Místo narození Praha-Malá Strana
Úmrtí 13.7.1974
Místo úmrtí Řevnice (okr. Praha-západ)
Povolání 45- Voják nebo partyzán
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=135550

ADAMEC, Klement, * 1. 6. 1886 Praha, † 13. 7. 1974 Řevnice u Prahy, letec, zakladatel a velitel Leteckého arsenálu

Po absolvování nižší reálky (1896–1901) studoval vyšší průmyslovou školu, 1906 maturoval. 1906–07 vykonal prezenční vojenskou službu jednoročního dobrovolníka u vozatajstva. 1912–14 byl motocyklovým a automobilovým závodníkem. Po vypuknutí první světové války byl poslán na východní frontu a 1915 získal bronzovou vojenskou záslužnou medaili. Téhož roku A. povolalo rakousko-uherské ministerstvo války do leteckého oddělení. Od 1916 působil jako pilot. Měl mezinárodní pilotní diplom FAI, rakouský diplom číslo 843 však získal až 17. 10. 1917. Pracoval jako přejímací a zkušební pilot. Dne 10. 8. 1918 při zkouškách letů do velkých výšek dosáhl s dvoumístným letadlem 6 300 m, čímž překonal tehdejší ofi ciální světový rekord. Od 1. listopadu 1918 vstoupil v hodnosti nadporučíka do Leteckého sboru (české vojenské letectvo) a hned poté (4.–10.11.) zabezpečoval jako velitel skupiny letců obsazení letiště v Chebu. Od poloviny listopadu 1918 organizoval Letecký arsenál (vojenské letecké opravárenské dílny), 1. 1. 1919 byl povýšen na kapitána. Po leteckém výcviku ve Francii v dubnu a květnu 1919 řídil Letecký arsenál/Hlavní letecké dílny, kde současně létal jako zkušební pilot. Tam se podílel na konstrukci prvního českého vojenského letadla Šmolík Šm-1. V lednu 1921, po reorganizaci Hlavních leteckých dílen na Státní vojenskou továrnu na letadla, odešel z armády. Poté byl spolumajitelem fi rmy IBA – Ing. Barvitius a Adamec, která produkovala výrobky jemné mechaniky, ve 20. letech též letecké přístroje. Od prosince 1918 byl členem Československého aviatického klubu (pozdější Aeroklub Republiky československé) a Svazu československých pilotů. V aviatickém klubu působil 1920 ve Sportovní vzduchoplavecké komisi jako sportovní a zkušební komisař. Ve Svazu československých pilotů zastával 1919 funkci technického poradce.

L: Národní listy – večerník, 11. 11. 1918; Aviatika 1919, č. 1, s. 12n., č. 2, s. 31n., č. 8, s. 152; Letectví 1/1921, č. 1, s. 19, č. 2, s. 20, 32, 39n.; R. Keimel, Österreichs Luftfahrzeuge, Graz 1981, s. 390; Letectví a kosmonautika 2/1998, s. 10.

P: Vojenské muzeum Praha, fond XVII – letectví (oddělení letectva Praha- -Kbely), sbírka pozůstalostí.

Pavel Sviták