ADLER Felix 27.4.1876-28.12.1927: Porovnání verzí
Řádka 19: | Řádka 19: | ||
po celý život jeho dílo. Od 1904 působil jako hudební | po celý život jeho dílo. Od 1904 působil jako hudební | ||
kritik v Drážďanech, kde se zasazoval o dílo R. Strausse. Už | kritik v Drážďanech, kde se zasazoval o dílo R. Strausse. Už | ||
− | od 1904 dopisoval do pražské Bohemie, jejímž kmenovým | + | od 1904 dopisoval do pražské ''Bohemie'', jejímž kmenovým |
referentem byl od jara 1906 do své smrti. V Praze se těšil | referentem byl od jara 1906 do své smrti. V Praze se těšil | ||
mimořádné autoritě. Věnoval se zcela kritice, nikdy nevstoupil | mimořádné autoritě. Věnoval se zcela kritice, nikdy nevstoupil | ||
Řádka 30: | Řádka 30: | ||
Za jeho vedení neotiskla hudební rubrika Bohemie až do 1926 | Za jeho vedení neotiskla hudební rubrika Bohemie až do 1926 | ||
žádný referát o české hudební události. 1920 založil a po osm | žádný referát o české hudební události. 1920 založil a po osm | ||
− | čísel řídil významný pražský německý hudební časopis Der | + | čísel řídil významný pražský německý hudební časopis ''Der'' |
− | Auftakt. Přispíval i do časopisů Deutsche Arbeit, Wiener Tagblatt, | + | ''Auftakt''. Přispíval i do časopisů ''Deutsche'' ''Arbeit'', ''Wiener'' ''Tagblatt'', |
− | Die Schaubühne, Wort und Ton ad. | + | ''Die'' ''Schaubühne'', ''Wort'' ''und'' ''Ton'' ad. |
'''L:''' nekrology in: Prager Tagblatt 29. 12. 1927; Bohemia 29. 12. 1927; Der | '''L:''' nekrology in: Prager Tagblatt 29. 12. 1927; Bohemia 29. 12. 1927; Der |
Verze z 3. 3. 2016, 10:41
Felix ADLER | |
Narození | 27.4.1876 |
---|---|
Místo narození | Vídeň (Rakousko) |
Úmrtí | 28.12.1927 |
Místo úmrtí | Praha |
Povolání | 68- Redaktor nebo žurnalista |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=38846 |
ADLER, Felix, * 27. 4. 1876 Vídeň (Rakousko), † 28. 12. 1927 Praha, hudební kritik a publicista
Pocházel z rodiny obchodníka. Krátce pracoval ve vídeňské bance. Hudbu studoval soukromě a na konzervatoři, kde studium nedokončil. Před 1902 odešel do Mnichova jako hudební publicista. Stal se stoupencem G. Mahlera a propagoval po celý život jeho dílo. Od 1904 působil jako hudební kritik v Drážďanech, kde se zasazoval o dílo R. Strausse. Už od 1904 dopisoval do pražské Bohemie, jejímž kmenovým referentem byl od jara 1906 do své smrti. V Praze se těšil mimořádné autoritě. Věnoval se zcela kritice, nikdy nevstoupil do státní služby nebo jiného úvazku. Psal koncertní a operní kritiky, příležitostně tiskl studie ke speciálním tématům. Měl rozsáhlé znalosti a spolehlivou analytickou schopnost. Byl přesvědčen o výlučnosti německého umění a jeho historickém poslání nést umělecký pokrok. Italskou operní tvorbu pokládal za překonanou, k francouzské byl lhostejný. Za jeho vedení neotiskla hudební rubrika Bohemie až do 1926 žádný referát o české hudební události. 1920 založil a po osm čísel řídil významný pražský německý hudební časopis Der Auftakt. Přispíval i do časopisů Deutsche Arbeit, Wiener Tagblatt, Die Schaubühne, Wort und Ton ad.
L: nekrology in: Prager Tagblatt 29. 12. 1927; Bohemia 29. 12. 1927; Der Auftakt 8, 1927, s. 23n.; P. Heyworth, O. Klemperer, His Life and Times, 1, Cambridge 1983; P. Tancsik, Die Prager Oper heißt Zemlinsky, Wien – Köln – Weimar 2000, passim.
Jitka Ludvová