ALTSCHUL Pavel 17.5.1900-1944: Porovnání verzí
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze od stejného uživatele.) | |||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
{{Infobox - osoba | {{Infobox - osoba | ||
| jméno = Pavel ALTSCHUL | | jméno = Pavel ALTSCHUL | ||
− | | obrázek = | + | | obrázek = Altschul Pavel portret.jpg |
| datum narození = 17.5.1900 | | datum narození = 17.5.1900 | ||
| místo narození = Česká Skalice | | místo narození = Česká Skalice | ||
Řádka 9: | Řádka 9: | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
+ | | citace = Biografický slovník českých zemí 1, Praha 2004, str. 68 | ||
}} | }} | ||
Aktuální verze z 19. 9. 2019, 08:33
Pavel ALTSCHUL | |
Narození | 17.5.1900 |
---|---|
Místo narození | Česká Skalice |
Úmrtí | 1944 |
Místo úmrtí | Terezín |
Povolání | 87- Fotograf |
Citace | Biografický slovník českých zemí 1, Praha 2004, str. 68 |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=59138 |
ALTSCHUL, Pavel, * 17. 5. 1900 Česká Skalice, † 1944 Terezín, novinář, fotograf
Po ukončení gymnázia v Náchodě (1919) studoval 1920–24 na Filozofické fakultě UK v Praze. Do 1928 vystřídal několik zaměstnání (brněnská Rovnost, Internationale Presse-Korrespondenz ve Vídni, sekretariáty KSČ v Ústí nad Labem, Praze ad.). Od 1929 působil v Centropressu v Praze, kde se seznámil s fotografy F. Illekem a A. Paulem. Spolu založili 1931 moderní fotoateliér Press Photo Service, orientovaný na potřeby reklamy, ilustrovaných časopisů a výstavnictví. 1933–39 vydával a redigoval týdeník Světozor, kterému za svého působení vtiskl politicky a kulturně progresivní charakter. Patřil k průkopníkům českého fotožurnalismu, jemuž se věnoval i teoreticky. Spolu s pracemi dalších levicově orientovaných fotografů reprezentovaly jeho sociálně zaměřené snímky a reportáže protiklad k módním fotografiím ze společenského života, které tehdy převládaly v dobových ilustrovaných časopisech. Fotografoval i moderní architekturu, známé byly také jeho politické, cestopisné a kulturní snímky. A. byl zároveň fotografem, obrazovým redaktorem a publicistou. Od 30. let svým dílem navazoval u nás na rozvinutou kulturu pokrokového německého fotožurnalismu, na tradici, která v Německu samém byla násilně přerušena nástupem Hitlera k moci. V časopisu Světozor jsou A. snímky uvedeny buď jeho jménem, značkou „P. A.“ nebo „foto Světozor“. Pravděpodobně užíval i pseudonym L. Král. Jeho negativy ani pozitivy se údajně nedochovaly.
D: Obrázky v novinách, in: Žijeme 1932, s. 100n.; Tři směry soudobé fotografie, in: Žijeme 1932, s. 193n.; O fotografii ve službách novin, in: Světozor 1933, č. 36 ad; Fotografie publikoval ve Světozoru, Žijeme 1931–32, Aventinském magazinu, Indexu aj. Přehlídka nové fotografie Světozor 1936, s. 156n.
L: J. Čejka, Dr. P. A. a Světozor v letech 1933–39, závěrečná práce na FAMU, Praha 1983; výtah in: Revue fotografie 1984, č. 20; D. Mrázková, V. Remeš, Cesty československé fotografie, 1989, s. 120n.; Encyklopedie českých a slovenských fotografů, 1993, s. 9n.; NEČVU 1, s. 25.
redakce