ALTSCHUL Pavel 17.5.1900-1944: Porovnání verzí

Z Personal
(ALTSCHUL_Pavel_17.5.1900-1944)
 
Řádka 3: Řádka 3:
 
| obrázek = No male portrait.png
 
| obrázek = No male portrait.png
 
| datum narození = 17.5.1900
 
| datum narození = 17.5.1900
| místo narození =  
+
| místo narození = Česká Skalice
 
| datum úmrtí = 1944
 
| datum úmrtí = 1944
| místo úmrtí =  
+
| místo úmrtí = Terezín
 
| povolání = 87- Fotograf
 
| povolání = 87- Fotograf
  
 
| jiná jména =  
 
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Pavel ALTSCHUL
+
}}
 +
 
 +
'''ALTSCHUL, Pavel,''' ''* 17. 5. 1900 Česká Skalice, † 1944 Terezín, novinář, fotograf''
 +
 
 +
Po ukončení gymnázia v Náchodě (1919) studoval 1920–24
 +
na Filozofické fakultě UK v Praze. Do 1928 vystřídal několik
 +
zaměstnání (brněnská Rovnost, Internationale Presse-Korrespondenz
 +
ve Vídni, sekretariáty KSČ v Ústí nad Labem, Praze
 +
ad.). Od 1929 působil v Centropressu v Praze, kde se seznámil
 +
s fotografy F. Illekem a A. Paulem. Spolu založili 1931
 +
moderní fotoateliér Press Photo Service, orientovaný na potřeby
 +
reklamy, ilustrovaných časopisů a výstavnictví. 1933–39
 +
vydával a redigoval týdeník Světozor, kterému za svého působení
 +
vtiskl politicky a kulturně progresivní charakter. Patřil
 +
k průkopníkům českého fotožurnalismu, jemuž se věnoval
 +
i teoreticky. Spolu s pracemi dalších levicově orientovaných
 +
fotografů reprezentovaly jeho sociálně zaměřené snímky a reportáže
 +
protiklad k módním fotografiím ze společenského
 +
života, které tehdy převládaly v dobových ilustrovaných časopisech.
 +
Fotografoval i moderní architekturu, známé byly také
 +
jeho politické, cestopisné a kulturní snímky. A. byl zároveň
 +
fotografem, obrazovým redaktorem a publicistou. Od 30. let
 +
svým dílem navazoval u nás na rozvinutou kulturu pokrokového
 +
německého fotožurnalismu, na tradici, která v Německu
 +
samém byla násilně přerušena nástupem Hitlera k moci.
 +
V časopisu Světozor jsou A. snímky uvedeny buď jeho jménem,
 +
značkou „P. A.“ nebo „foto Světozor“. Pravděpodobně
 +
užíval i pseudonym L. Král. Jeho negativy ani pozitivy se
 +
údajně nedochovaly.
 +
 
 +
'''D:''' Obrázky v novinách, in: Žijeme 1932, s. 100n.; Tři směry soudobé fotografie, in: Žijeme 1932, s. 193n.; O fotografii ve službách novin, in: Světozor
 +
1933, č. 36 ad; Fotografie publikoval ve Světozoru, Žijeme 1931–32, Aventinském
 +
magazinu, Indexu aj. Přehlídka nové fotografie Světozor 1936,
 +
s. 156n.
 +
 
 +
'''L:''' J. Čejka, Dr. P. A. a Světozor v letech 1933–39, závěrečná práce na
 +
FAMU, Praha 1983; výtah in: Revue fotografie 1984, č. 20; D. Mrázková,
 +
V. Remeš, Cesty československé fotografie, 1989, s. 120n.; Encyklopedie
 +
českých a slovenských fotografů, 1993, s. 9n.; NEČVU 1, s. 25.
 +
 
 +
redakce
 +
 
 
[[Kategorie:D]]
 
[[Kategorie:D]]
 
[[Kategorie:87- Fotograf]]
 
[[Kategorie:87- Fotograf]]
 
 
[[Kategorie:1900]]
 
[[Kategorie:1900]]
 +
[[Kategorie:Česká Skalice]]
 
[[Kategorie:1944]]
 
[[Kategorie:1944]]
 +
[[Kategorie:Terezín]]

Verze z 4. 2. 2016, 08:22

Pavel ALTSCHUL
Narození 17.5.1900
Místo narození Česká Skalice
Úmrtí 1944
Místo úmrtí Terezín
Povolání 87- Fotograf

ALTSCHUL, Pavel, * 17. 5. 1900 Česká Skalice, † 1944 Terezín, novinář, fotograf

Po ukončení gymnázia v Náchodě (1919) studoval 1920–24 na Filozofické fakultě UK v Praze. Do 1928 vystřídal několik zaměstnání (brněnská Rovnost, Internationale Presse-Korrespondenz ve Vídni, sekretariáty KSČ v Ústí nad Labem, Praze ad.). Od 1929 působil v Centropressu v Praze, kde se seznámil s fotografy F. Illekem a A. Paulem. Spolu založili 1931 moderní fotoateliér Press Photo Service, orientovaný na potřeby reklamy, ilustrovaných časopisů a výstavnictví. 1933–39 vydával a redigoval týdeník Světozor, kterému za svého působení vtiskl politicky a kulturně progresivní charakter. Patřil k průkopníkům českého fotožurnalismu, jemuž se věnoval i teoreticky. Spolu s pracemi dalších levicově orientovaných fotografů reprezentovaly jeho sociálně zaměřené snímky a reportáže protiklad k módním fotografiím ze společenského života, které tehdy převládaly v dobových ilustrovaných časopisech. Fotografoval i moderní architekturu, známé byly také jeho politické, cestopisné a kulturní snímky. A. byl zároveň fotografem, obrazovým redaktorem a publicistou. Od 30. let svým dílem navazoval u nás na rozvinutou kulturu pokrokového německého fotožurnalismu, na tradici, která v Německu samém byla násilně přerušena nástupem Hitlera k moci. V časopisu Světozor jsou A. snímky uvedeny buď jeho jménem, značkou „P. A.“ nebo „foto Světozor“. Pravděpodobně užíval i pseudonym L. Král. Jeho negativy ani pozitivy se údajně nedochovaly.

D: Obrázky v novinách, in: Žijeme 1932, s. 100n.; Tři směry soudobé fotografie, in: Žijeme 1932, s. 193n.; O fotografii ve službách novin, in: Světozor 1933, č. 36 ad; Fotografie publikoval ve Světozoru, Žijeme 1931–32, Aventinském magazinu, Indexu aj. Přehlídka nové fotografie Světozor 1936, s. 156n.

L: J. Čejka, Dr. P. A. a Světozor v letech 1933–39, závěrečná práce na FAMU, Praha 1983; výtah in: Revue fotografie 1984, č. 20; D. Mrázková, V. Remeš, Cesty československé fotografie, 1989, s. 120n.; Encyklopedie českých a slovenských fotografů, 1993, s. 9n.; NEČVU 1, s. 25.

redakce