ANDREWS John 20.1.1787-27.4.1847: Porovnání verzí
(ANDREWS_John_20.1.1787-27.4.1847) |
|||
(Nejsou zobrazeny 2 mezilehlé verze od stejného uživatele.) | |||
Řádka 3: | Řádka 3: | ||
| obrázek = No male portrait.png | | obrázek = No male portrait.png | ||
| datum narození = 20.1.1787 | | datum narození = 20.1.1787 | ||
− | | místo narození = | + | | místo narození = Londýn (Velká Británie) |
| datum úmrtí = 27.4.1847 | | datum úmrtí = 27.4.1847 | ||
− | | místo úmrtí = | + | | místo úmrtí = Semilkovice (část obce Obříství) u Mělníka |
| povolání = 37- Doprava, pošty, spoje | | povolání = 37- Doprava, pošty, spoje | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
− | }} | + | | citace = Biografický slovník českých zemí 1, Praha 2004, str. 92 |
+ | }} | ||
+ | |||
+ | '''ANDREWS, John,''' ''* 20. 1. 1787 Londýn (Velká Británie), † 27. 4. 1847 Semilkovice (část obce Obříství) u Mělníka, paroplavební podnikatel'' | ||
+ | |||
+ | Údaje o původu a vzdělání chybí. 1815 přišel do Francie jako | ||
+ | učitel jazyků. Po 1820 se stal dozorcem a účetním u plavebního | ||
+ | podnikatele E. Churche, kde získal provozní a technické | ||
+ | zkušenosti při zakládání paroplavebních podniků na švýcarských | ||
+ | a severoitalských jezerech. Seznámil se s anglickým | ||
+ | lodním stavitelem J. Pritchardem, s nímž 1829 založil ve | ||
+ | Vídni První dunajskou paroplavební společnost (trvá dodnes), | ||
+ | která o rok později zahájila provoz. Současně v únoru | ||
+ | 1829 požádali prostřednictvím českého gubernia o povolení | ||
+ | založit akciovou společnost pro paroplavbu na Labi a přítocích, | ||
+ | ale po delších jednáních od záměru upustili. Po rozchodu | ||
+ | s Pritchardem 1831 navázal A. spolupráci s anglickým | ||
+ | stavitelem parolodí J. J. Rustonem. Pro spory o čerpání zisků | ||
+ | se 1835 rozešel s aristokratickým vedením dunajské společnosti. | ||
+ | V téže době zakoupil v rakouském Mariazell výnosný | ||
+ | statek Rehhof a oženil se s příbuznou jeho správce I. E. Linklaterovou. 1838 zahájil paroplavbu na hornorakouském | ||
+ | Travenském jezeře. V říjnu 1839 požádal znovu o privilegium | ||
+ | na paroplavbu po Vltavě a Labi, které mu bylo obratem uděleno. | ||
+ | Pravidelný provoz mezi Prahou (Obřístvím) a Drážďany | ||
+ | zahájil v létě 1841 parníkem Bohemia postaveným Rustonem. | ||
+ | Paroplavbu měla původně provozovat akciová společnost, | ||
+ | pro různé potíže se A. projektu vzdal a do 1842, kdy | ||
+ | část podílu na parníku prodal Rustonovi, vlastnil podnik | ||
+ | sám. A. se stal zakladatelem a průkopníkem paroplavby v Čechách. | ||
+ | 1845 do Čech trvale přesídlil, když koupil statek | ||
+ | Lamberk v Semilkovicích u Obříství. V dubnu 1847 náhle zemřel. Dle závěti se univerzální dědičkou značného majetku | ||
+ | (asi 140 tisíc zlatých) stala manželka, která se záhy provdala | ||
+ | za Rustona. A. byl pohřben v Obříství, koncem 1848 byly | ||
+ | jeho ostatky převezeny do Vídně a později uloženy do hrobky | ||
+ | Rustonů v Grinzingu. | ||
+ | |||
+ | '''L:''' RSN 1, s. 209; OSN 2, s. 298; M. Hubert, První paroplavební podnik | ||
+ | v Čechách, in: DVT 20, 1987, s. 105n.; týž, Právní aspekty počátků paroplavby | ||
+ | na Dunaji, Labi a Vltavě, in: DVT 22, 1989, s. 19n.; týž, Dějiny | ||
+ | plavby v Čechách 2, s. 27n.; týž, Legendární parník Bohemia, 2002. | ||
+ | |||
+ | Jan Novotný | ||
+ | |||
[[Kategorie:C]] | [[Kategorie:C]] | ||
[[Kategorie:37- Doprava, pošty, spoje]] | [[Kategorie:37- Doprava, pošty, spoje]] | ||
− | |||
[[Kategorie:1787]] | [[Kategorie:1787]] | ||
+ | [[Kategorie:Londýn]] | ||
[[Kategorie:1847]] | [[Kategorie:1847]] | ||
+ | [[Kategorie:Semilkovice]] |
Aktuální verze z 19. 9. 2019, 09:41
John ANDREWS | |
Narození | 20.1.1787 |
---|---|
Místo narození | Londýn (Velká Británie) |
Úmrtí | 27.4.1847 |
Místo úmrtí | Semilkovice (část obce Obříství) u Mělníka |
Povolání | 37- Doprava, pošty, spoje |
Citace | Biografický slovník českých zemí 1, Praha 2004, str. 92 |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=39351 |
ANDREWS, John, * 20. 1. 1787 Londýn (Velká Británie), † 27. 4. 1847 Semilkovice (část obce Obříství) u Mělníka, paroplavební podnikatel
Údaje o původu a vzdělání chybí. 1815 přišel do Francie jako učitel jazyků. Po 1820 se stal dozorcem a účetním u plavebního podnikatele E. Churche, kde získal provozní a technické zkušenosti při zakládání paroplavebních podniků na švýcarských a severoitalských jezerech. Seznámil se s anglickým lodním stavitelem J. Pritchardem, s nímž 1829 založil ve Vídni První dunajskou paroplavební společnost (trvá dodnes), která o rok později zahájila provoz. Současně v únoru 1829 požádali prostřednictvím českého gubernia o povolení založit akciovou společnost pro paroplavbu na Labi a přítocích, ale po delších jednáních od záměru upustili. Po rozchodu s Pritchardem 1831 navázal A. spolupráci s anglickým stavitelem parolodí J. J. Rustonem. Pro spory o čerpání zisků se 1835 rozešel s aristokratickým vedením dunajské společnosti. V téže době zakoupil v rakouském Mariazell výnosný statek Rehhof a oženil se s příbuznou jeho správce I. E. Linklaterovou. 1838 zahájil paroplavbu na hornorakouském Travenském jezeře. V říjnu 1839 požádal znovu o privilegium na paroplavbu po Vltavě a Labi, které mu bylo obratem uděleno. Pravidelný provoz mezi Prahou (Obřístvím) a Drážďany zahájil v létě 1841 parníkem Bohemia postaveným Rustonem. Paroplavbu měla původně provozovat akciová společnost, pro různé potíže se A. projektu vzdal a do 1842, kdy část podílu na parníku prodal Rustonovi, vlastnil podnik sám. A. se stal zakladatelem a průkopníkem paroplavby v Čechách. 1845 do Čech trvale přesídlil, když koupil statek Lamberk v Semilkovicích u Obříství. V dubnu 1847 náhle zemřel. Dle závěti se univerzální dědičkou značného majetku (asi 140 tisíc zlatých) stala manželka, která se záhy provdala za Rustona. A. byl pohřben v Obříství, koncem 1848 byly jeho ostatky převezeny do Vídně a později uloženy do hrobky Rustonů v Grinzingu.
L: RSN 1, s. 209; OSN 2, s. 298; M. Hubert, První paroplavební podnik v Čechách, in: DVT 20, 1987, s. 105n.; týž, Právní aspekty počátků paroplavby na Dunaji, Labi a Vltavě, in: DVT 22, 1989, s. 19n.; týž, Dějiny plavby v Čechách 2, s. 27n.; týž, Legendární parník Bohemia, 2002.
Jan Novotný