ANDRLÍK František Josef 21.9.1852-28.11.1939: Porovnání verzí

Z Personal
Řádka 19: Řádka 19:
 
1871–72 působil jako podučitel ve Výprachticích u Lanškrouna
 
1871–72 působil jako podučitel ve Výprachticích u Lanškrouna
 
a 1872–1912 jako učitel v Ústí nad Orlicí. Od 1873
 
a 1872–1912 jako učitel v Ústí nad Orlicí. Od 1873
byl literárně činný. Psal pro dospělé (V ďáblových tenatech,
+
byl literárně činný. Psal pro dospělé (''V ďáblových'' ''tenatech'',
Sokyně), hlavně však pro děti a mládež, látky původní i zpracovávající
+
''Sokyně''), hlavně však pro děti a mládež, látky původní i zpracovávající
 
cizí náměty. Ve své době hodně čtené a oblíbené
 
cizí náměty. Ve své době hodně čtené a oblíbené
 
prózy chtěly přístupnou formou upevňovat pozitivní vlastnosti
 
prózy chtěly přístupnou formou upevňovat pozitivní vlastnosti
 
čtenáře, jako např. vlastenectví, zbožnost, pracovitost,
 
čtenáře, jako např. vlastenectví, zbožnost, pracovitost,
 
smysl pro spravedlnost, soucit a vytrvalost. Často se hlavními
 
smysl pro spravedlnost, soucit a vytrvalost. Často se hlavními
hrdiny nebo vypravěči staly děti. Pod vlivem románu Srdce
+
hrdiny nebo vypravěči staly děti. Pod vlivem románu ''Srdce''
E. de Amicis napsal A. Zápisník Václava Čecha, žáka páté třídy
+
E. de Amicis napsal A. ''Zápisník'' ''Václava'' ''Čecha,'' ''žáka'' ''páté'' ''třídy''
a Na škole měšťanské. Další dětští hrdinové se záhy vyrovnávali s těžkým životním údělem (Nerozluční, Matčin odkaz).
+
a ''Na škole'' ''měšťanské''. Další dětští hrdinové se záhy vyrovnávali s těžkým životním údělem (''Nerozluční'', ''Matčin'' ''odkaz'').
 
Bezpráví a statečný boj především balkánských národů s tureckou
 
Bezpráví a statečný boj především balkánských národů s tureckou
nadvládou zachytil v dobrodružných povídkách (Na
+
nadvládou zachytil v dobrodružných povídkách (''Na
svobodě a v okovech, Robinsonka na Balkáně), prosadil se i jako
+
svobodě'' ''a v'' ''okovech'', ''Robinsonka'' ''na Balkáně''), prosadil se i jako
autor českých robinzonád (Český Robinson Crusoe, Robinsonka),
+
autor českých robinzonád (''Český'' ''Robinson'' ''Crusoe'', ''Robinsonka''),
 
vzorem pro mládež se měly stát osudy slavných postav
 
vzorem pro mládež se měly stát osudy slavných postav
(J. A. Komenský, K. Kolumbus, T. A. Edison v črtách Dobrodinci
+
(J. A. Komenský, K. Kolumbus, T. A. Edison v črtách ''Dobrodinci''
lidstva). Usiloval o založení kritického periodika, které
+
''lidstva''). Usiloval o založení kritického periodika, které
 
by se soustavně zabývalo literaturou pro děti a mládež, informovalo
 
by se soustavně zabývalo literaturou pro děti a mládež, informovalo
 
o novinkách a uvádělo bibliografické soupisy a seznamy
 
o novinkách a uvádělo bibliografické soupisy a seznamy
doporučených knih. Pod názvem Literární věstník pak
+
doporučených knih. Pod názvem ''Literární'' ''věstník'' pak
vycházelo 1887–88 jako příloha Listů školské správy. Dále redigoval
+
vycházelo 1887–88 jako příloha ''Listů'' ''školské'' ''správy''. Dále redigoval
 
několik edičních řad pro mládež, vydával příležitostné
 
několik edičních řad pro mládež, vydával příležitostné
 
spisy, výbory z pohádek a pokoušel se o překlady. 1932 byl
 
spisy, výbory z pohádek a pokoušel se o překlady. 1932 byl

Verze z 11. 3. 2016, 10:07

František Josef ANDRLÍK
Narození 21.9.1852
Místo narození Polička
Úmrtí 28.11.1939
Místo úmrtí Ústí nad Orlicí
Povolání

63- Spisovatel 64- Překladatel

61- Pedagog

ANDRLÍK, František Josef, * 21. 9. 1852 Polička, † 28. 11. 1939 Ústí nad Orlicí, spisovatel, překladatel, literární kritik, pedagog

Pocházel z rodiny krejčího. Vystudoval nižší reálku v Poličce a tříletý učitelský ústav v Hradci Králové, kde 1871 maturoval. 1871–72 působil jako podučitel ve Výprachticích u Lanškrouna a 1872–1912 jako učitel v Ústí nad Orlicí. Od 1873 byl literárně činný. Psal pro dospělé (V ďáblových tenatech, Sokyně), hlavně však pro děti a mládež, látky původní i zpracovávající cizí náměty. Ve své době hodně čtené a oblíbené prózy chtěly přístupnou formou upevňovat pozitivní vlastnosti čtenáře, jako např. vlastenectví, zbožnost, pracovitost, smysl pro spravedlnost, soucit a vytrvalost. Často se hlavními hrdiny nebo vypravěči staly děti. Pod vlivem románu Srdce E. de Amicis napsal A. Zápisník Václava Čecha, žáka páté třídy a Na škole měšťanské. Další dětští hrdinové se záhy vyrovnávali s těžkým životním údělem (Nerozluční, Matčin odkaz). Bezpráví a statečný boj především balkánských národů s tureckou nadvládou zachytil v dobrodružných povídkách (Na svobodě a v okovech, Robinsonka na Balkáně), prosadil se i jako autor českých robinzonád (Český Robinson Crusoe, Robinsonka), vzorem pro mládež se měly stát osudy slavných postav (J. A. Komenský, K. Kolumbus, T. A. Edison v črtách Dobrodinci lidstva). Usiloval o založení kritického periodika, které by se soustavně zabývalo literaturou pro děti a mládež, informovalo o novinkách a uvádělo bibliografické soupisy a seznamy doporučených knih. Pod názvem Literární věstník pak vycházelo 1887–88 jako příloha Listů školské správy. Dále redigoval několik edičních řad pro mládež, vydával příležitostné spisy, výbory z pohádek a pokoušel se o překlady. 1932 byl jmenován čestným občanem Ústí nad Orlicí.

D: V ďáblových tenatech, 1884; Černý misionář, 1885; Jedináček, 1886; Sokyně, 1886; Český Robinson Crusoe, 1886; Na svobodě a v okovech, 1891; Robinsonka, 1893; Robinsonka na Balkáně, 1893; Zápisník Václava Čecha, žáka páté třídy, 1895; Matčin odkaz, 1897; Na škole měšťanské, 1897; Za uměním, 1897; Dobrodinci lidstva, 1898; Bez rodičů, 1900; Mluva srdce, 1901; Venkov, 1. 1901, 2. 1902; Nerozluční, 1904; Kamenický hrobník, 1907; Naši v cizině, 1907; Hasnoucí půlměsíc, 1914; Náš venkov, 1928; překlady: Ch. Dickens, Děd a vnuk, 1895; C. Callodi, Panáček Nováček, 1916; soupis díla in: LČL 1, s. 67n.

L: nekrolog, in: Úhor 1940, s. 22; OSN 2, s. 301; LČL 1, s. 66n. (kde další literatura).

P: SOA Ústí nad Orlicí; SOA Svitavy se sídlem v Litomyšli.

Irena Kraitlová