ANGERMANN David 24.11.1762-9.11.1806: Porovnání verzí
(ANGERMANN_David_24.11.1762-9.11.1806) |
|||
Řádka 3: | Řádka 3: | ||
| obrázek = No male portrait.png | | obrázek = No male portrait.png | ||
| datum narození = 24.11.1762 | | datum narození = 24.11.1762 | ||
− | | místo narození = | + | | místo narození = Cheb |
| datum úmrtí = 9.11.1806 | | datum úmrtí = 9.11.1806 | ||
− | | místo úmrtí = | + | | místo úmrtí = Cheb |
| povolání = 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik | | povolání = 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
− | }} | + | }} |
+ | |||
+ | '''ANGERMANN, David,''' ''* 24. 11. 1762 Cheb, † 9. 11. 1806 Cheb, malíř miniaturista'' | ||
+ | |||
+ | Patrně byl vzdáleným příbuzným Thomase Petera a Davida | ||
+ | A., kteří se 1676 podíleli v Chebu na výzdobě oltáře františkánského | ||
+ | kostela. Před 1785 studoval na výtvarné akademii | ||
+ | v Drážďanech u nejvýznamnějšího německého potrétisty té | ||
+ | doby Antona Graffa (1736–1813). U něho se naučil chápat | ||
+ | portrét jako intimní projev psychologicky charakterizující | ||
+ | portrétovanou osobu, oproštěný od klasicistní strnulosti. | ||
+ | V technice malby byl ovlivněn také tvorbou Heinricha Friedricha | ||
+ | Fuegera (1751–1818), miniaturisty činného v Rakousku, | ||
+ | od něhož převzal tzv. techniku vodních kapek. 1785–90 | ||
+ | působil v Berlíně; 1786 tam byly na akademické výstavě | ||
+ | představeny pravděpodobně dvě A. miniatury. O jeho dalším | ||
+ | pobytu není mnoho známo. V 80.–90. letech 18. století snad | ||
+ | pracoval ve Špýru a ve Vídni; 1796–97 žil v Karlových Varech | ||
+ | a zřejmě průběžně působil i v Chebu. Dnes jsou známy A. | ||
+ | portrétní miniatury na měděných (např. ''Žena v šedém'', Městské | ||
+ | muzeum Cheb) či na slonovinových destičkách (''Světlovlasá | ||
+ | žena s dítětem''). Portréty se vyznačují plasticitou a výraznou | ||
+ | charakteristikou tváře, potlačeným pozadím a uvolněným | ||
+ | rukopisem rychlých tahů štětce při malbě oděvu. | ||
+ | |||
+ | '''L:''' Dlabač 1, s. 49; Thieme – Becker 1, s. 515; Toman 1, s. 21; BL 1, s. 20; | ||
+ | L. Schidlof, The Miniature in Europe in the 16th to 19th Centure. 4. Vol., Graz 1964; Saur 4, s. 63; H. Blättel, International Dictionary Miniature | ||
+ | Painters, Porcelain Painters, Silhouetists, Munich 1992; J. N. Assmann, | ||
+ | Portrétní miniatury 17.–19. století, 1996, č. k. 60. | ||
+ | |||
+ | Jitka Lněničková | ||
+ | |||
[[Kategorie:D]] | [[Kategorie:D]] | ||
[[Kategorie:76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik]] | [[Kategorie:76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik]] | ||
− | |||
[[Kategorie:1762]] | [[Kategorie:1762]] | ||
+ | [[Kategorie:Cheb]] | ||
[[Kategorie:1806]] | [[Kategorie:1806]] | ||
+ | [[Kategorie:Cheb]] |
Verze z 18. 2. 2016, 09:37
David ANGERMANN | |
Narození | 24.11.1762 |
---|---|
Místo narození | Cheb |
Úmrtí | 9.11.1806 |
Místo úmrtí | Cheb |
Povolání | 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=39388 |
ANGERMANN, David, * 24. 11. 1762 Cheb, † 9. 11. 1806 Cheb, malíř miniaturista
Patrně byl vzdáleným příbuzným Thomase Petera a Davida A., kteří se 1676 podíleli v Chebu na výzdobě oltáře františkánského kostela. Před 1785 studoval na výtvarné akademii v Drážďanech u nejvýznamnějšího německého potrétisty té doby Antona Graffa (1736–1813). U něho se naučil chápat portrét jako intimní projev psychologicky charakterizující portrétovanou osobu, oproštěný od klasicistní strnulosti. V technice malby byl ovlivněn také tvorbou Heinricha Friedricha Fuegera (1751–1818), miniaturisty činného v Rakousku, od něhož převzal tzv. techniku vodních kapek. 1785–90 působil v Berlíně; 1786 tam byly na akademické výstavě představeny pravděpodobně dvě A. miniatury. O jeho dalším pobytu není mnoho známo. V 80.–90. letech 18. století snad pracoval ve Špýru a ve Vídni; 1796–97 žil v Karlových Varech a zřejmě průběžně působil i v Chebu. Dnes jsou známy A. portrétní miniatury na měděných (např. Žena v šedém, Městské muzeum Cheb) či na slonovinových destičkách (Světlovlasá žena s dítětem). Portréty se vyznačují plasticitou a výraznou charakteristikou tváře, potlačeným pozadím a uvolněným rukopisem rychlých tahů štětce při malbě oděvu.
L: Dlabač 1, s. 49; Thieme – Becker 1, s. 515; Toman 1, s. 21; BL 1, s. 20; L. Schidlof, The Miniature in Europe in the 16th to 19th Centure. 4. Vol., Graz 1964; Saur 4, s. 63; H. Blättel, International Dictionary Miniature Painters, Porcelain Painters, Silhouetists, Munich 1992; J. N. Assmann, Portrétní miniatury 17.–19. století, 1996, č. k. 60.
Jitka Lněničková