ANTON Karel 25.10.1898-12.4.1979: Porovnání verzí

Z Personal
(ANTON_Karel_25.10.1898-12.4.1979)
 
 
(Nejsou zobrazeny 4 mezilehlé verze od stejného uživatele.)
Řádka 1: Řádka 1:
 
{{Infobox - osoba
 
{{Infobox - osoba
 
| jméno = Karel ANTON
 
| jméno = Karel ANTON
| obrázek = No male portrait.png
+
| obrázek = Anton Karel portret.jpg
 
| datum narození = 25.10.1898
 
| datum narození = 25.10.1898
 
| místo narození = Praha
 
| místo narození = Praha
 
| datum úmrtí = 12.4.1979
 
| datum úmrtí = 12.4.1979
| místo úmrtí = Berlin
+
| místo úmrtí = Berlín (Německo)
 
| povolání = 85- Filmař nebo filmový podnikatel
 
| povolání = 85- Filmař nebo filmový podnikatel
  
 
| jiná jména =  
 
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Karel ANTON
+
| citace = Biografický slovník českých zemí 1, Praha 2004, str. 107
 +
}}
 +
 
 +
'''ANTON, Karel,''' ''* 25. 10. 1898 Praha, † 12. 4. 1979 Berlín (Německo), filmový režisér, scenárista, herec, producent''
 +
 
 +
Pocházel z rodiny lékaře prof. Wilhelma Antona. Už jako
 +
středoškolák experimentoval se švýcarským filmovým technikem
 +
Schmassmannem při výrobě zvukového filmového přístroje.
 +
Od mládí hrál a režíroval divadelní hry na scénách ve
 +
Vídni, Linci a v Praze. Podle románu K. H. Máchy natočil
 +
svůj první film ''Cikáni'' (1921). Vnesl do českého filmu lyrickou
 +
notu založenou především na krajinomalbě. Komerční
 +
neúspěch ho dočasně odklonil na cestu sentimentálních kalendářových
 +
příběhů a veseloher groteskního ladění – ''Tu ten''
 +
''kámen'' (1923), ''Únos bankéře Fuxe'' (1923) – a tzv. lidových
 +
filmů, točených podle populárních literárních předloh – ''Do''
 +
''panského'' ''stavu'' (1925), ''Otec Kondelík'' ''a ženich Vejvara''
 +
(1926).
 +
 
 +
Působil nejprve v Elektajournalu jako spoluzakladatel a společník,
 +
záhy však založil vlastní výrobnu propagačních filmů
 +
Anton-Film (1928), jejíž název změnil na Sonor-Film (1930).
 +
Natočil jeden z nejvýznamnějších českých filmů němé éry
 +
''Pohádka máje'' (1927) podle románu V. Mrštíka. Režíroval
 +
první český zvukový film – tragický příběh prostitutky ''Tonka''
 +
''Šibenice'' (1930) podle povídky E. E. Kische. V řadě významných
 +
filmových děl následoval dramatický příběh strážce
 +
majáku ''Lidé v bouři'' (1930), přepis divadelní hry podle povídky
 +
E. E. Kische ''Aféra'' ''plukovníka Redla'' (1931) a hudební
 +
fraška ''Jsem děvče'' ''s čertem v těle'' (1933). Pracoval i ve Francii
 +
(1931–35) jako šéf evropské produkce Paramountu a později
 +
Tobisu. Jako režisér či spolurežisér natočil 15 filmů – např.
 +
''Le chasseur'' ''de chez Maxim’s'' (1932), ''Criez-le'' ''sur les toits'' (1932),
 +
''Matricule'' (1933), ''Un soir'' ''de réveillon'' (1933) a ''Arènes joyeuses''
 +
(1935). V Německu režíroval 20 snímků – např. ''V tajném''
 +
''poslání'' (1938), ''Hvězdy z Ria'' (1940), ''Styxův případ'' (1942),
 +
''Podvodnice'' (1943), ''Kolega'' ''přijde hned'' (1943), ''V Krampově''
 +
''věci'' (1944). Po válce působil opět ve Francii (1945–52) a později
 +
v západním Německu. Z té doby se připomíná mj. snímek
 +
''Bonjour, Kathrin'' (1956), ''Viktor a Viktorie'' (1957) a ''Der''
 +
''Rächer'' (1960). V rámci své berlínské produkční společnosti
 +
Karl Anton Film GmbH se podílel na tvorbě kulturních,
 +
průmyslových a reklamních filmů.
 +
 
 +
'''L:''' Album representantů, s. 888; Studio 1930, č. 1, s. 178, 1931, č. 2, s. 26;
 +
Filmový kurýr 1939, č. 51, s. 16, 1942, č. 28, s. 5, 1943, č. 10, s. 5; Kinorevue
 +
1941, č. 1, s. 7, 1942, č. 40, s. 319; Film-Echo (Wiesbaden) 1978, č. 67,
 +
s. 10, 1979, č. 22, s. 7; Záběr 1984, č. 14, s. 4; CineGraph. Lexikon zum
 +
deutschsprachigen Film, Hamburg 1984, Lg. 7; FP, s. 18n.; Český hraný fi lm
 +
č. 1, 1995, č. 2, 1998, passim; ČBS, s. 16; M. Churaň, Kdo byl kdo v našich
 +
dějinách ve 20. století, 1994, s. 11; Tomeš 1, s. 29.
 +
 
 +
'''Ref:''' [https://biblio.hiu.cas.cz/authorities/156626 Bibliografie dějin Českých zemí]
 +
 
 +
 
 +
Miloš Fikejz
  
== Literatura ==
 
MČE I, 194; FP, 18-20; OSN Dod I-1, 201; ISN I, 234; KSN I, 215; WW I, 25; ČBS, 16; Tomeš I, 29;
 
 
[[Kategorie:C]]
 
[[Kategorie:C]]
 
[[Kategorie:85- Filmař nebo filmový podnikatel]]
 
[[Kategorie:85- Filmař nebo filmový podnikatel]]
 
 
[[Kategorie:1898]]
 
[[Kategorie:1898]]
 
[[Kategorie:Praha]]
 
[[Kategorie:Praha]]
 
[[Kategorie:1979]]
 
[[Kategorie:1979]]
[[Kategorie:Berlin]]
+
[[Kategorie:Berlín]]

Aktuální verze z 21. 9. 2019, 10:17

Karel ANTON
Narození 25.10.1898
Místo narození Praha
Úmrtí 12.4.1979
Místo úmrtí Berlín (Německo)
Povolání 85- Filmař nebo filmový podnikatel
Citace Biografický slovník českých zemí 1, Praha 2004, str. 107
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=39429

ANTON, Karel, * 25. 10. 1898 Praha, † 12. 4. 1979 Berlín (Německo), filmový režisér, scenárista, herec, producent

Pocházel z rodiny lékaře prof. Wilhelma Antona. Už jako středoškolák experimentoval se švýcarským filmovým technikem Schmassmannem při výrobě zvukového filmového přístroje. Od mládí hrál a režíroval divadelní hry na scénách ve Vídni, Linci a v Praze. Podle románu K. H. Máchy natočil svůj první film Cikáni (1921). Vnesl do českého filmu lyrickou notu založenou především na krajinomalbě. Komerční neúspěch ho dočasně odklonil na cestu sentimentálních kalendářových příběhů a veseloher groteskního ladění – Tu ten kámen (1923), Únos bankéře Fuxe (1923) – a tzv. lidových filmů, točených podle populárních literárních předloh – Do panského stavu (1925), Otec Kondelík a ženich Vejvara (1926).

Působil nejprve v Elektajournalu jako spoluzakladatel a společník, záhy však založil vlastní výrobnu propagačních filmů Anton-Film (1928), jejíž název změnil na Sonor-Film (1930). Natočil jeden z nejvýznamnějších českých filmů němé éry Pohádka máje (1927) podle románu V. Mrštíka. Režíroval první český zvukový film – tragický příběh prostitutky Tonka Šibenice (1930) podle povídky E. E. Kische. V řadě významných filmových děl následoval dramatický příběh strážce majáku Lidé v bouři (1930), přepis divadelní hry podle povídky E. E. Kische Aféra plukovníka Redla (1931) a hudební fraška Jsem děvče s čertem v těle (1933). Pracoval i ve Francii (1931–35) jako šéf evropské produkce Paramountu a později Tobisu. Jako režisér či spolurežisér natočil 15 filmů – např. Le chasseur de chez Maxim’s (1932), Criez-le sur les toits (1932), Matricule (1933), Un soir de réveillon (1933) a Arènes joyeuses (1935). V Německu režíroval 20 snímků – např. V tajném poslání (1938), Hvězdy z Ria (1940), Styxův případ (1942), Podvodnice (1943), Kolega přijde hned (1943), V Krampově věci (1944). Po válce působil opět ve Francii (1945–52) a později v západním Německu. Z té doby se připomíná mj. snímek Bonjour, Kathrin (1956), Viktor a Viktorie (1957) a Der Rächer (1960). V rámci své berlínské produkční společnosti Karl Anton Film GmbH se podílel na tvorbě kulturních, průmyslových a reklamních filmů.

L: Album representantů, s. 888; Studio 1930, č. 1, s. 178, 1931, č. 2, s. 26; Filmový kurýr 1939, č. 51, s. 16, 1942, č. 28, s. 5, 1943, č. 10, s. 5; Kinorevue 1941, č. 1, s. 7, 1942, č. 40, s. 319; Film-Echo (Wiesbaden) 1978, č. 67, s. 10, 1979, č. 22, s. 7; Záběr 1984, č. 14, s. 4; CineGraph. Lexikon zum deutschsprachigen Film, Hamburg 1984, Lg. 7; FP, s. 18n.; Český hraný fi lm č. 1, 1995, č. 2, 1998, passim; ČBS, s. 16; M. Churaň, Kdo byl kdo v našich dějinách ve 20. století, 1994, s. 11; Tomeš 1, s. 29.

Ref: Bibliografie dějin Českých zemí


Miloš Fikejz