ANTON Karel 25.10.1898-12.4.1979

Z Personal
Karel ANTON
Narození 25.10.1898
Místo narození Praha
Úmrtí 12.4.1979
Místo úmrtí Berlín (Německo)
Povolání 85- Filmař nebo filmový podnikatel
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=39429

ANTON, Karel, * 25. 10. 1898 Praha, † 12. 4. 1979 Berlín (Německo), filmový režisér, scenárista, herec, producent

Pocházel z rodiny lékaře prof. Wilhelma Antona. Už jako středoškolák experimentoval se švýcarským filmovým technikem Schmassmannem při výrobě zvukového filmového přístroje. Od mládí hrál a režíroval divadelní hry na scénách ve Vídni, Linci a v Praze. Podle románu K. H. Máchy natočil svůj první film Cikáni (1921). Vnesl do českého filmu lyrickou notu založenou především na krajinomalbě. Komerční neúspěch ho dočasně odklonil na cestu sentimentálních kalendářových příběhů a veseloher groteskního ladění – Tu ten kámen (1923), Únos bankéře Fuxe (1923) – a tzv. lidových filmů, točených podle populárních literárních předloh – Do panského stavu (1925), Otec Kondelík a ženich Vejvara (1926).

Působil nejprve v Elektajournalu jako spoluzakladatel a společník, záhy však založil vlastní výrobnu propagačních filmů Anton-Film (1928), jejíž název změnil na Sonor-Film (1930). Natočil jeden z nejvýznamnějších českých filmů němé éry Pohádka máje (1927) podle románu V. Mrštíka. Režíroval první český zvukový film – tragický příběh prostitutky Tonka Šibenice (1930) podle povídky E. E. Kische. V řadě významných filmových děl následoval dramatický příběh strážce majáku Lidé v bouři (1930), přepis divadelní hry podle povídky E. E. Kische Aféra plukovníka Redla (1931) a hudební fraška Jsem děvče s čertem v těle (1933). Pracoval i ve Francii (1931–35) jako šéf evropské produkce Paramountu a později Tobisu. Jako režisér či spolurežisér natočil 15 filmů – např. Le chasseur de chez Maxim’s (1932), Criez-le sur les toits (1932), Matricule (1933), Un soir de réveillon (1933) a Arènes joyeuses (1935). V Německu režíroval 20 snímků – např. V tajném poslání (1938), Hvězdy z Ria (1940), Styxův případ (1942), Podvodnice (1943), Kolega přijde hned (1943), V Krampově věci (1944). Po válce působil opět ve Francii (1945–52) a později v západním Německu. Z té doby se připomíná mj. snímek Bonjour, Kathrin (1956), Viktor a Viktorie (1957) a Der Rächer (1960). V rámci své berlínské produkční společnosti Karl Anton Film GmbH se podílel na tvorbě kulturních, průmyslových a reklamních filmů.

L: Album representantů, s. 888; Studio 1930, č. 1, s. 178, 1931, č. 2, s. 26; Filmový kurýr 1939, č. 51, s. 16, 1942, č. 28, s. 5, 1943, č. 10, s. 5; Kinorevue 1941, č. 1, s. 7, 1942, č. 40, s. 319; Film-Echo (Wiesbaden) 1978, č. 67, s. 10, 1979, č. 22, s. 7; Záběr 1984, č. 14, s. 4; CineGraph. Lexikon zum deutschsprachigen Film, Hamburg 1984, Lg. 7; FP, s. 18n.; Český hraný fi lm č. 1, 1995, č. 2, 1998, passim; ČBS, s. 16; M. Churaň, Kdo byl kdo v našich dějinách ve 20. století, 1994, s. 11; Tomeš 1, s. 29.

Ref: Bibliografie dějin Českých zemí


Miloš Fikejz