ARNSTEIN Karl 24.3.1887-12.12.1974: Porovnání verzí

Z Personal
 
(Nejsou zobrazeny 3 mezilehlé verze od stejného uživatele.)
Řádka 1: Řádka 1:
 
{{Infobox - osoba
 
{{Infobox - osoba
 
| jméno = Karl ARNSTEIN
 
| jméno = Karl ARNSTEIN
| obrázek = No male portrait.png
+
| obrázek = Arnstein Karl portret.jpg
 
| datum narození = 24.3.1887
 
| datum narození = 24.3.1887
 
| místo narození = Praha
 
| místo narození = Praha
 
| datum úmrtí = 12.12.1974
 
| datum úmrtí = 12.12.1974
 
| místo úmrtí = asi Akron (USA)
 
| místo úmrtí = asi Akron (USA)
| povolání = 28- Strojař nebo elektrotechnik
+
| povolání = 28- Strojař nebo elektrotechnik<br />61- Pedagog
61- Pedagog
+
  
 
| jiná jména =  
 
| jiná jména =  
 +
| citace = Biografický slovník českých zemí 1, Praha 2004, str. 125-126
 
}}
 
}}
  
Řádka 46: Řádka 46:
 
domy z hliníkových prefabrikátů.
 
domy z hliníkových prefabrikátů.
  
L: H. Allen, The Story of the Airship. Th e Goodyear Tire & Rubber Comp.,
+
'''L:''' H. Allen, The Story of the Airship. The Goodyear Tire & Rubber Comp.,
 
1931.
 
1931.
  

Aktuální verze z 21. 9. 2019, 10:59

Karl ARNSTEIN
Narození 24.3.1887
Místo narození Praha
Úmrtí 12.12.1974
Místo úmrtí asi Akron (USA)
Povolání 28- Strojař nebo elektrotechnik
61- Pedagog
Citace Biografický slovník českých zemí 1, Praha 2004, str. 125-126
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=39606

ARNSTEIN, Karl, * 24. 3. 1887 Praha, † 12. 12. 1974 asi Akron (USA), statik, konstruktér vzducholodí

Po studiích na německé vysoké škole technické a na německé univerzitě v Praze byl 1909–11 asistentem prof. J. Melana na katedře stavebního inženýrství pražské německé techniky. V té době vyhrál soutěž o návrh Lorrainského mostu ve švýcarském Bernu. 1912 mu byl udělen doktorát technických věd. 1911–14 jako vedoucí pracovník firmy E. Zublin & Cie ve Štrasburku navrhl a postavil železniční železobetonový viadukt u Langwies ve Švýcarsku, který byl prototypem železobetonových mostů s velkým rozpětím oblouku. 1915 nastoupil u Luftschiff bau-Zeppelin ve Friedrichshafen jako vedoucí konstrukce. Vedl návrh a výpočet nosných konstrukcí velkých německých ztužených vzducholodí. 1924 odešel spolu s některými spolupracovníky do USA. Ve městě Akronu nastoupil do nově zřízeného závodu Goodyear-Zeppelin Corp., pobočky firmy Goodyear Tire & Rubber Comp., na montáž ztužených vzducholodí pro potřeby amerického námořnictva, kde byl jmenován technickým ředitelem a později generálním ředitelem. Tam 1929 projektoval hangár parabolického průřezu pro stavbu velkých vzducholodí. Tato stavba o půdorysných rozměrech 358 × 99 m a celkové výšce 64 m byla ve své době největší halou bez vnitřních podpěr na světě. Se svým týmem navrhl ve 30. letech dvě největší americké vzducholodě Acron a Macon (objem každé z nich byl 194 000 m3 při celkové délce 239 m), určené jako nosiče bojových letadel. Kromě velkých ztužených vzducholodí navrhoval i různé typy balonů pro stratosférické lety i pro protiletecké bariéry a různé typy neztužených vzducholodí pro hlídkovou a radionavigační službu. Zabýval se též řešením některých speciálních dílů draků letadel a řídil licenční výrobu stíhacích letounů u firmy Goodyear v době 2. světové války. Kromě projektů speciálních letadel navrhl proudnicový rychlovlak a projektoval domy z hliníkových prefabrikátů.

L: H. Allen, The Story of the Airship. The Goodyear Tire & Rubber Comp., 1931.

Ladislav Mergl