ARNSTEIN Karl 24.3.1887-12.12.1974: Porovnání verzí
(Nejsou zobrazeny 2 mezilehlé verze od stejného uživatele.) | |||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
{{Infobox - osoba | {{Infobox - osoba | ||
| jméno = Karl ARNSTEIN | | jméno = Karl ARNSTEIN | ||
− | | obrázek = | + | | obrázek = Arnstein Karl portret.jpg |
| datum narození = 24.3.1887 | | datum narození = 24.3.1887 | ||
| místo narození = Praha | | místo narození = Praha | ||
| datum úmrtí = 12.12.1974 | | datum úmrtí = 12.12.1974 | ||
| místo úmrtí = asi Akron (USA) | | místo úmrtí = asi Akron (USA) | ||
− | | povolání = 28- Strojař nebo elektrotechnik | + | | povolání = 28- Strojař nebo elektrotechnik<br />61- Pedagog |
− | 61- Pedagog | + | |
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
+ | | citace = Biografický slovník českých zemí 1, Praha 2004, str. 125-126 | ||
}} | }} | ||
Řádka 46: | Řádka 46: | ||
domy z hliníkových prefabrikátů. | domy z hliníkových prefabrikátů. | ||
− | '''L:''' H. Allen, The Story of the Airship. | + | '''L:''' H. Allen, The Story of the Airship. The Goodyear Tire & Rubber Comp., |
1931. | 1931. | ||
Aktuální verze z 21. 9. 2019, 10:59
Karl ARNSTEIN | |
Narození | 24.3.1887 |
---|---|
Místo narození | Praha |
Úmrtí | 12.12.1974 |
Místo úmrtí | asi Akron (USA) |
Povolání |
28- Strojař nebo elektrotechnik 61- Pedagog |
Citace | Biografický slovník českých zemí 1, Praha 2004, str. 125-126 |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=39606 |
ARNSTEIN, Karl, * 24. 3. 1887 Praha, † 12. 12. 1974 asi Akron (USA), statik, konstruktér vzducholodí
Po studiích na německé vysoké škole technické a na německé univerzitě v Praze byl 1909–11 asistentem prof. J. Melana na katedře stavebního inženýrství pražské německé techniky. V té době vyhrál soutěž o návrh Lorrainského mostu ve švýcarském Bernu. 1912 mu byl udělen doktorát technických věd. 1911–14 jako vedoucí pracovník firmy E. Zublin & Cie ve Štrasburku navrhl a postavil železniční železobetonový viadukt u Langwies ve Švýcarsku, který byl prototypem železobetonových mostů s velkým rozpětím oblouku. 1915 nastoupil u Luftschiff bau-Zeppelin ve Friedrichshafen jako vedoucí konstrukce. Vedl návrh a výpočet nosných konstrukcí velkých německých ztužených vzducholodí. 1924 odešel spolu s některými spolupracovníky do USA. Ve městě Akronu nastoupil do nově zřízeného závodu Goodyear-Zeppelin Corp., pobočky firmy Goodyear Tire & Rubber Comp., na montáž ztužených vzducholodí pro potřeby amerického námořnictva, kde byl jmenován technickým ředitelem a později generálním ředitelem. Tam 1929 projektoval hangár parabolického průřezu pro stavbu velkých vzducholodí. Tato stavba o půdorysných rozměrech 358 × 99 m a celkové výšce 64 m byla ve své době největší halou bez vnitřních podpěr na světě. Se svým týmem navrhl ve 30. letech dvě největší americké vzducholodě Acron a Macon (objem každé z nich byl 194 000 m3 při celkové délce 239 m), určené jako nosiče bojových letadel. Kromě velkých ztužených vzducholodí navrhoval i různé typy balonů pro stratosférické lety i pro protiletecké bariéry a různé typy neztužených vzducholodí pro hlídkovou a radionavigační službu. Zabýval se též řešením některých speciálních dílů draků letadel a řídil licenční výrobu stíhacích letounů u firmy Goodyear v době 2. světové války. Kromě projektů speciálních letadel navrhl proudnicový rychlovlak a projektoval domy z hliníkových prefabrikátů.
L: H. Allen, The Story of the Airship. The Goodyear Tire & Rubber Comp., 1931.
Ladislav Mergl