ARNSTEIN Karl 24.3.1887-12.12.1974: Porovnání verzí

Z Personal
(ARNSTEIN_Karl_24.3.1887-12.12.1974)
 
Řádka 5: Řádka 5:
 
| místo narození = Praha
 
| místo narození = Praha
 
| datum úmrtí = 12.12.1974
 
| datum úmrtí = 12.12.1974
| místo úmrtí =  
+
| místo úmrtí = asi Akron (USA)
 
| povolání = 28- Strojař nebo elektrotechnik
 
| povolání = 28- Strojař nebo elektrotechnik
 
61- Pedagog
 
61- Pedagog
  
 
| jiná jména =  
 
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Karl ARNSTEIN
+
}}
 +
 
 +
'''ARNSTEIN, Karl,''' ''* 24. 3. 1887 Praha, † 12. 12. 1974 asi Akron (USA), statik, konstruktér vzducholodí''
 +
 
 +
Po studiích na německé vysoké škole technické a na německé
 +
univerzitě v Praze byl 1909–11 asistentem prof. J. Melana na
 +
katedře stavebního inženýrství pražské německé techniky.
 +
V té době vyhrál soutěž o návrh Lorrainského mostu ve švýcarském
 +
Bernu. 1912 mu byl udělen doktorát technických
 +
věd. 1911–14 jako vedoucí pracovník firmy E. Zublin & Cie
 +
ve Štrasburku navrhl a postavil železniční železobetonový viadukt
 +
u Langwies ve Švýcarsku, který byl prototypem železobetonových
 +
mostů s velkým rozpětím oblouku. 1915 nastoupil
 +
u Luftschiff bau-Zeppelin ve Friedrichshafen jako vedoucí
 +
konstrukce. Vedl návrh a výpočet nosných konstrukcí velkých
 +
německých ztužených vzducholodí. 1924 odešel spolu
 +
s některými spolupracovníky do USA. Ve městě Akronu nastoupil
 +
do nově zřízeného závodu Goodyear-Zeppelin Corp.,
 +
pobočky firmy Goodyear Tire & Rubber Comp., na montáž
 +
ztužených vzducholodí pro potřeby amerického námořnictva,
 +
kde byl jmenován technickým ředitelem a později generálním
 +
ředitelem. Tam 1929 projektoval hangár parabolického průřezu
 +
pro stavbu velkých vzducholodí. Tato stavba o půdorysných
 +
rozměrech 358 × 99 m a celkové výšce 64 m byla ve své
 +
době největší halou bez vnitřních podpěr na světě. Se svým
 +
týmem navrhl ve 30. letech dvě největší americké vzducholodě Acron a Macon (objem každé z nich byl 194 000 m3 při
 +
celkové délce 239 m), určené jako nosiče bojových letadel.
 +
Kromě velkých ztužených vzducholodí navrhoval i různé typy
 +
balonů pro stratosférické lety i pro protiletecké bariéry a různé
 +
typy neztužených vzducholodí pro hlídkovou a radionavigační
 +
službu. Zabýval se též řešením některých speciálních
 +
dílů draků letadel a řídil licenční výrobu stíhacích letounů
 +
u firmy Goodyear v době 2. světové války. Kromě projektů
 +
speciálních letadel navrhl proudnicový rychlovlak a projektoval
 +
domy z hliníkových prefabrikátů.
 +
 
 +
L: H. Allen, The Story of the Airship. Th e Goodyear Tire & Rubber Comp.,
 +
1931.
 +
 
 +
Ladislav Mergl
 +
 
 
[[Kategorie:D]]
 
[[Kategorie:D]]
 
[[Kategorie:28- Strojař nebo elektrotechnik]]
 
[[Kategorie:28- Strojař nebo elektrotechnik]]
 
[[Kategorie:61- Pedagog]]
 
[[Kategorie:61- Pedagog]]
 
 
[[Kategorie:1887]]
 
[[Kategorie:1887]]
 
[[Kategorie:Praha]]
 
[[Kategorie:Praha]]
 
[[Kategorie:1974]]
 
[[Kategorie:1974]]
 +
[[Kategorie:Akron]]

Verze z 25. 2. 2016, 13:55

Karl ARNSTEIN
Narození 24.3.1887
Místo narození Praha
Úmrtí 12.12.1974
Místo úmrtí asi Akron (USA)
Povolání

28- Strojař nebo elektrotechnik

61- Pedagog
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=39606

ARNSTEIN, Karl, * 24. 3. 1887 Praha, † 12. 12. 1974 asi Akron (USA), statik, konstruktér vzducholodí

Po studiích na německé vysoké škole technické a na německé univerzitě v Praze byl 1909–11 asistentem prof. J. Melana na katedře stavebního inženýrství pražské německé techniky. V té době vyhrál soutěž o návrh Lorrainského mostu ve švýcarském Bernu. 1912 mu byl udělen doktorát technických věd. 1911–14 jako vedoucí pracovník firmy E. Zublin & Cie ve Štrasburku navrhl a postavil železniční železobetonový viadukt u Langwies ve Švýcarsku, který byl prototypem železobetonových mostů s velkým rozpětím oblouku. 1915 nastoupil u Luftschiff bau-Zeppelin ve Friedrichshafen jako vedoucí konstrukce. Vedl návrh a výpočet nosných konstrukcí velkých německých ztužených vzducholodí. 1924 odešel spolu s některými spolupracovníky do USA. Ve městě Akronu nastoupil do nově zřízeného závodu Goodyear-Zeppelin Corp., pobočky firmy Goodyear Tire & Rubber Comp., na montáž ztužených vzducholodí pro potřeby amerického námořnictva, kde byl jmenován technickým ředitelem a později generálním ředitelem. Tam 1929 projektoval hangár parabolického průřezu pro stavbu velkých vzducholodí. Tato stavba o půdorysných rozměrech 358 × 99 m a celkové výšce 64 m byla ve své době největší halou bez vnitřních podpěr na světě. Se svým týmem navrhl ve 30. letech dvě největší americké vzducholodě Acron a Macon (objem každé z nich byl 194 000 m3 při celkové délce 239 m), určené jako nosiče bojových letadel. Kromě velkých ztužených vzducholodí navrhoval i různé typy balonů pro stratosférické lety i pro protiletecké bariéry a různé typy neztužených vzducholodí pro hlídkovou a radionavigační službu. Zabýval se též řešením některých speciálních dílů draků letadel a řídil licenční výrobu stíhacích letounů u firmy Goodyear v době 2. světové války. Kromě projektů speciálních letadel navrhl proudnicový rychlovlak a projektoval domy z hliníkových prefabrikátů.

L: H. Allen, The Story of the Airship. Th e Goodyear Tire & Rubber Comp., 1931.

Ladislav Mergl