AUBRECHTOVÁ Marta 11.9.1903-25.1.1986: Porovnání verzí

Z Personal
(AUBRECHTOVÁ_Marta_1903-25.1.1986)
 
Řádka 2: Řádka 2:
 
| jméno = Marta AUBRECHTOVÁ
 
| jméno = Marta AUBRECHTOVÁ
 
| obrázek = No male portrait.png
 
| obrázek = No male portrait.png
| datum narození = 1903
+
| datum narození = 11.9.1903
 
| místo narození = Praha
 
| místo narození = Praha
 
| datum úmrtí = 25.1.1986
 
| datum úmrtí = 25.1.1986
Řádka 9: Řádka 9:
  
 
| jiná jména =  
 
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Marta AUBRECHTOVÁ
+
}}
 +
 
 +
'''AUBRECHTOVÁ, Marta,''' ''* 11. 9. 1903 Praha, † 25. 1. 1986 Praha, tanečnice, choreografka''
 +
 
 +
Žačka baletní školy Národního divadla v Praze, kde jejími
 +
učiteli byli Achille Viscusi a od 1912 Augustin Berger. Taneční
 +
vzdělání dovršila 1926 v letních tanečních kursech u Olgy
 +
Preobraženské v Paříži. Již jako pětiletá vystupovala v dětském
 +
sboru Národního divadla. První angažmá získala 1922 v Praze ve Vinohradské zpěvohře, poté v sezoně 1922/23 byla
 +
primabalerinou a choreografkou Slovenského Národního
 +
divadla v Bratislavě, kde nastudovala mj. tance do ''Prodané''
 +
''nevěsty'' a balet ''Coppélia''. Souběžně působila v Košicích.
 +
1924–26 byla sólistkou a choreografkou baletu v Plzni, tam
 +
uvedla mj. balety ''Louskáček'' P. I. Čajkovského, ''Andersen''
 +
O. Nedbala, ''Bajaja'' A. Kàana i řadu tanců do oper (A. Dvořák:
 +
''Rusalka'', Ch. Gounod: ''Romeo a'' ''Julie'') a operet. Od 1926
 +
převážně hostovala na pražských operních a revuálních scénách,
 +
zejména ve Vinohradské zpěvohře, Velké operetě, Novém
 +
německém divadle, Aréně na Smíchově ad., kde, právě
 +
v operetním žánru, nejlépe uplatnila svůj talent (J. Strauss:
 +
''Cikánský'' ''baron''; J. Offenbach: ''Orfeus'' ''v podsvětí''; F. Lehár:
 +
''Země'' ''úsměvů''; E. Kalmán: ''Hraběnka'' ''Marica''; R. Piskáček:
 +
''Tulák''). Od začátku 30. let vedla taneční školu, v které se
 +
vedle klasického baletu věnovala i rytmice, stepu a akrobacii.
 +
K jejím žákům patřili Rudolf Macharovský, Eliška Slancová,
 +
Miroslava Pešíková, Frank Towen aj. Se svou taneční skupinou
 +
podnikala zájezdy i do zahraničí (Itálie, Egypt, Německo,
 +
Holandsko, Švédsko). Po válce se věnovala i tanečnímu výcviku
 +
gymnastů (Věra Čáslavská) a krasobruslařů (mj. Jindra
 +
Kramperová, Hana Mašková) a choreografii ledních revuí.
 +
 
 +
'''L:''' Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima, 2001, s. 6.
 +
 
 +
Alice Dubská
  
== Literatura ==
 
Tanec, 6;
 
 
[[Kategorie:C]]
 
[[Kategorie:C]]
 
[[Kategorie:83- Divadelní interpret nebo herec]]
 
[[Kategorie:83- Divadelní interpret nebo herec]]
 
 
[[Kategorie:1903]]
 
[[Kategorie:1903]]
 
[[Kategorie:Praha]]
 
[[Kategorie:Praha]]
 
[[Kategorie:1986]]
 
[[Kategorie:1986]]
 
[[Kategorie:Praha]]
 
[[Kategorie:Praha]]

Verze z 26. 2. 2016, 11:12

Marta AUBRECHTOVÁ
Narození 11.9.1903
Místo narození Praha
Úmrtí 25.1.1986
Místo úmrtí Praha
Povolání 83- Divadelní interpret nebo herec
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=39687

AUBRECHTOVÁ, Marta, * 11. 9. 1903 Praha, † 25. 1. 1986 Praha, tanečnice, choreografka

Žačka baletní školy Národního divadla v Praze, kde jejími učiteli byli Achille Viscusi a od 1912 Augustin Berger. Taneční vzdělání dovršila 1926 v letních tanečních kursech u Olgy Preobraženské v Paříži. Již jako pětiletá vystupovala v dětském sboru Národního divadla. První angažmá získala 1922 v Praze ve Vinohradské zpěvohře, poté v sezoně 1922/23 byla primabalerinou a choreografkou Slovenského Národního divadla v Bratislavě, kde nastudovala mj. tance do Prodané nevěsty a balet Coppélia. Souběžně působila v Košicích. 1924–26 byla sólistkou a choreografkou baletu v Plzni, tam uvedla mj. balety Louskáček P. I. Čajkovského, Andersen O. Nedbala, Bajaja A. Kàana i řadu tanců do oper (A. Dvořák: Rusalka, Ch. Gounod: Romeo a Julie) a operet. Od 1926 převážně hostovala na pražských operních a revuálních scénách, zejména ve Vinohradské zpěvohře, Velké operetě, Novém německém divadle, Aréně na Smíchově ad., kde, právě v operetním žánru, nejlépe uplatnila svůj talent (J. Strauss: Cikánský baron; J. Offenbach: Orfeus v podsvětí; F. Lehár: Země úsměvů; E. Kalmán: Hraběnka Marica; R. Piskáček: Tulák). Od začátku 30. let vedla taneční školu, v které se vedle klasického baletu věnovala i rytmice, stepu a akrobacii. K jejím žákům patřili Rudolf Macharovský, Eliška Slancová, Miroslava Pešíková, Frank Towen aj. Se svou taneční skupinou podnikala zájezdy i do zahraničí (Itálie, Egypt, Německo, Holandsko, Švédsko). Po válce se věnovala i tanečnímu výcviku gymnastů (Věra Čáslavská) a krasobruslařů (mj. Jindra Kramperová, Hana Mašková) a choreografii ledních revuí.

L: Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima, 2001, s. 6.

Alice Dubská