AUGUSTA Oldřich 30.5.1924-1.8.1997: Porovnání verzí
(AUGUSTA_Oldřich_30.5.1924-1.8.1997) |
|||
Řádka 3: | Řádka 3: | ||
| obrázek = No male portrait.png | | obrázek = No male portrait.png | ||
| datum narození = 30.5.1924 | | datum narození = 30.5.1924 | ||
− | | místo narození = Vysoké Mýto | + | | místo narození = Vysoké Mýto |
| datum úmrtí = 1.8.1997 | | datum úmrtí = 1.8.1997 | ||
| místo úmrtí = Liberec | | místo úmrtí = Liberec | ||
Řádka 11: | Řádka 11: | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
− | }} | + | }} |
+ | |||
+ | '''AUGUSTA, Oldřich,''' ''* 30. 5. 1924 Vysoké Mýto, † 1. 8. 1997 Liberec, autor loutkových her, redaktor, ředitel divadla'' | ||
+ | |||
+ | 1943 maturoval na obchodní akademii v Hořicích. Práce | ||
+ | daňového účetního však nevyhovovala jeho všestranným | ||
+ | kulturním zájmům. 1950 odešel do invalidního důchodu | ||
+ | a začal se věnovat loutkovému divadlu jako autor a divadelní | ||
+ | kritik. Jeho první hry ''Taškáři'' a ''O chaloupce'' ''z marcipánu'' zaujaly | ||
+ | smyslem pro humor a komediální zkratku. V krátké době | ||
+ | se zařadil mezi autory prověřující svou tvorbou inscenační | ||
+ | možnosti moderního loutkového divadla. Působil krátce | ||
+ | v redakci časopisu ''Československý'' ''loutkář'' (1963), poté spolupracoval | ||
+ | s nakladatelstvím Orbis a stal se ředitelem Naivního | ||
+ | divadla v Liberci (1966–86). Bylo to nejproduktivnější období | ||
+ | jeho života – jako ředitel vytvořil podmínky pro tvůrčí | ||
+ | práci souboru, který se propracoval mezi loutkové scény evropského | ||
+ | formátu. Jeho dramatická tvorba se osvobodila od | ||
+ | didaktičnosti a schematičnosti, která poznamenala např. hru | ||
+ | ''Kazisvět'', a posílil ve své tvorbě metaforickou poetičnost a hravost, podporující představivost dětských diváků (''Ponorka'' | ||
+ | ''na dvorku'', ''Dračí kámen'', ''Hra na'' ''Bajaju''). S ohledem na | ||
+ | možnosti vnímání dětí usiloval o obohacení jejich vnitřního | ||
+ | světa silným citovým zážitkem. Loutková hra ''Vyšetřování'' ''Ikarova'' | ||
+ | ''pádu'' měla oslovit dospělé publikum. | ||
+ | |||
+ | '''D:''' Taškáři, 1957; O chaloupce z marcipánu, 1957; O princezně a bodláčí, | ||
+ | 1957; Krakonoš, 1959; Kazisvět, 1962; Ponorka na dvorku, 1965; SOS, | ||
+ | 1971; Krakonošův les, 1973; Blázen Pabo, 1976; Dračí kámen, 1976; Pravdykvítek, | ||
+ | 1980; Krakonošská pohádka o Kubovi a Káče, 1984; O Pitrýskovi, | ||
+ | 1986; Vyšetřování Ikarova pádu, 1987; Hra na Bajaju, 1991. | ||
+ | |||
+ | '''L:''' M. Česal, Poněkud tvrdohlavý padesátník, in: Československý loutkář | ||
+ | 1974, s. 132; vb., Od hravosti k tvorbě hodnot, in: Průboj 3. 9. 1980; | ||
+ | M. Česal, 30 let autorské tvorby a 30 let autorských zápasů, in: Československý | ||
+ | loutkář 1984, s. 98. | ||
+ | |||
+ | Alice Dubská | ||
− | |||
− | |||
[[Kategorie:C]] | [[Kategorie:C]] | ||
[[Kategorie:63- Spisovatel]] | [[Kategorie:63- Spisovatel]] | ||
[[Kategorie:81- Divadel. ředitel nebo majitel div. společnosti]] | [[Kategorie:81- Divadel. ředitel nebo majitel div. společnosti]] | ||
[[Kategorie:82- Dramaturg, režisér nebo choreograf]] | [[Kategorie:82- Dramaturg, režisér nebo choreograf]] | ||
− | |||
[[Kategorie:1924]] | [[Kategorie:1924]] | ||
− | [[Kategorie: | + | [[Kategorie:Vysoké Mýto]] |
[[Kategorie:1997]] | [[Kategorie:1997]] | ||
[[Kategorie:Liberec]] | [[Kategorie:Liberec]] |
Verze z 26. 2. 2016, 13:34
Oldřich AUGUSTA | |
Narození | 30.5.1924 |
---|---|
Místo narození | Vysoké Mýto |
Úmrtí | 1.8.1997 |
Místo úmrtí | Liberec |
Povolání |
63- Spisovatel 81- Divadel. ředitel nebo majitel div. společnosti 82- Dramaturg, režisér nebo choreograf |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=39720 |
AUGUSTA, Oldřich, * 30. 5. 1924 Vysoké Mýto, † 1. 8. 1997 Liberec, autor loutkových her, redaktor, ředitel divadla
1943 maturoval na obchodní akademii v Hořicích. Práce daňového účetního však nevyhovovala jeho všestranným kulturním zájmům. 1950 odešel do invalidního důchodu a začal se věnovat loutkovému divadlu jako autor a divadelní kritik. Jeho první hry Taškáři a O chaloupce z marcipánu zaujaly smyslem pro humor a komediální zkratku. V krátké době se zařadil mezi autory prověřující svou tvorbou inscenační možnosti moderního loutkového divadla. Působil krátce v redakci časopisu Československý loutkář (1963), poté spolupracoval s nakladatelstvím Orbis a stal se ředitelem Naivního divadla v Liberci (1966–86). Bylo to nejproduktivnější období jeho života – jako ředitel vytvořil podmínky pro tvůrčí práci souboru, který se propracoval mezi loutkové scény evropského formátu. Jeho dramatická tvorba se osvobodila od didaktičnosti a schematičnosti, která poznamenala např. hru Kazisvět, a posílil ve své tvorbě metaforickou poetičnost a hravost, podporující představivost dětských diváků (Ponorka na dvorku, Dračí kámen, Hra na Bajaju). S ohledem na možnosti vnímání dětí usiloval o obohacení jejich vnitřního světa silným citovým zážitkem. Loutková hra Vyšetřování Ikarova pádu měla oslovit dospělé publikum.
D: Taškáři, 1957; O chaloupce z marcipánu, 1957; O princezně a bodláčí, 1957; Krakonoš, 1959; Kazisvět, 1962; Ponorka na dvorku, 1965; SOS, 1971; Krakonošův les, 1973; Blázen Pabo, 1976; Dračí kámen, 1976; Pravdykvítek, 1980; Krakonošská pohádka o Kubovi a Káče, 1984; O Pitrýskovi, 1986; Vyšetřování Ikarova pádu, 1987; Hra na Bajaju, 1991.
L: M. Česal, Poněkud tvrdohlavý padesátník, in: Československý loutkář 1974, s. 132; vb., Od hravosti k tvorbě hodnot, in: Průboj 3. 9. 1980; M. Česal, 30 let autorské tvorby a 30 let autorských zápasů, in: Československý loutkář 1984, s. 98.
Alice Dubská