AUGUSTON Jakub ml. ?1665-3.2.1736: Porovnání verzí

Z Personal
(AUGUSTON_Jakub_ml._1670-3.2.1736)
 
Řádka 2: Řádka 2:
 
| jméno = Jakub ml. AUGUSTON
 
| jméno = Jakub ml. AUGUSTON
 
| obrázek = No male portrait.png
 
| obrázek = No male portrait.png
| datum narození = 1670
+
| datum narození = mezi 1665-1670
 
| místo narození =  
 
| místo narození =  
 
| datum úmrtí = 3.2.1736
 
| datum úmrtí = 3.2.1736
Řádka 9: Řádka 9:
  
 
| jiná jména =  
 
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Jakub ml. AUGUSTON
+
}}
 +
 
 +
'''AUGUSTON (též AGOSTON, AGUSTONI, AUSTON), Jakub ml.,''' ''* mezi 1665–70, † 3. 2. 1736 Plzeň, architekt, stavitel, štukatér''
 +
 
 +
Byl synovcem Jakuba A. st. († 1701), u něhož se snad vyučil,
 +
jistě však u něho zpočátku pracoval. 27. 9. 1692 obdržel
 +
městské právo v Plzni (tehdy uveden jako tzv. Vlach kunstu
 +
štukatérského), 20. 11. 1695 se oženil s dcerou truhláře Zuzanou
 +
a spolu příští rok koupili Gerlachovský dům v Dřevěné
 +
ulici. O jeho úspěšnosti svědčí i hospodářský dvůr, který
 +
vlastnil na Malickém předměstí, měl dále vinici, chmelnici,
 +
louku a kamenný lom na Lochotíně. Uplatnil se jako městský,
 +
ale především jako panský stavitel; na Plzeňsku vystavěl
 +
řadu vrchnostenských sídel nového zámeckého typu tzv. maison
 +
de plaisance, v podstatě vilové stavby francouzského stylu,
 +
většinou samostatné obytné budovy oproštěné od hospodářských
 +
objektů. Základem této architektury, která patří
 +
mezi nejlepší (i když dost nevyrovnané) ukázky svého druhu
 +
v Čechách, byl z velké části oválný ústřední sál, vystupující
 +
z tělesa stavby a uplatňující se i pohledově. Rozdíl proti vzorům
 +
lze nalézt u vnitřní chodbové komunikace, které u francouzských
 +
příkladů chybí, kdežto v českých stavbách jejich
 +
užití kolísalo, někde byly využívány (Týnec, Trpisty), jinde
 +
nikoliv. Řada A. zámeckých staveb začala v Nebílovech (jižní
 +
Plzeňsko), kde se nechal inspirovat dílem rakouského architekta
 +
Johanna Lucase von Hildebrandta. Teprve v další zámecké
 +
stavbě v Dolní Lukavici (jižní Plzeňsko), která probíhala
 +
po 1708 (A. nedoložen), se objevila už plně otevřená
 +
trojkřídlá dispozice. Poprvé byl vystupující oválný sál – jako
 +
dominantní prvek – použit na zámku v Týnci (Klatovsko),
 +
kde však autorství A. nebylo rovněž pevně prokázáno. Na
 +
zámku v Příchovicích (jižní Plzeňsko) užil oválného hlavního
 +
sálu, který se vnějškově projevuje jako polygon se zprohýbanými
 +
stěnami. Toto prolamování jednoznačně zařadilo příchovickou
 +
stavbu do dynamického směru českého baroka.
 +
Zámek v Mirošově (Rokycansko) má jednoduchý oblý rizalit,
 +
naopak na zámku v Trpistech (Tachovsko) užil opět dynamické
 +
projmutí. Zde se jednalo o dvojici oválných sálů, které
 +
výtvarně i dispozičně určily obě delší průčelí. V pozdější zámecké
 +
stavbě v Malesicích (severní Plzeňsko) se opět vrátil
 +
k příchovickému typu. V městské architektuře využíval A.
 +
specifického tvaru štítových nástavců, esovitého projmutí
 +
parapetů a výrazných vstupních portálů.
 +
 
 +
'''D:''' Přestavba renesančního Gerlachovského domu čp. 344 v Dřevěné ulici
 +
v Plzni, po 1696; kostel sv. Blažeje ve Starém Plzenci, po 1702 (zbořen koncem
 +
18. století); zámek v Nebílovech, po 1706 (doložen 1707); zámek
 +
v Dolní Lukavici, po 1708 a boční křídla od 1724; budova arciděkanství čp.
 +
234 v Plzni, 1710; klášter dominikánek s kostelem sv. Anny v Plzni, 1712 až
 +
1714 a kostel do 1734; fara v Dýšině (severní Plzeňsko), 1713; zámek v Příchovicích,
 +
1718–19; zámek v Týnci, 2. desetiletí 18. století (není doložen);
 +
dům čp. 39–40 v Truhlářské ulici na Severním předměstí v Plzni, 1721;
 +
františkánský klášter v Plzni, úprava křídla při západní části ambitu, 1722 až
 +
1723; barokizace kostela sv. Petra a Pavla v Dolní Lukavici, 1721–23; výstavba
 +
kostela sv. Víta v Dobřanech, 1727–34; zámek v Trpistech, do 1729 (není
 +
doložen); oprava domu čp. 98 na náměstí Republiky v Plzni, 1729; oprava
 +
dominikánského kostela sv. Ducha v Plzni, 1729–31; přestavba čp. 251
 +
v Plzni, 1734. Dnes je J. A. připisována řada dalších staveb v Plzni a okolí,
 +
včetně kláštera v Chotěšově.
 +
 
 +
'''L:''' J. Hilmera, Život a dílo plzeňského architekta J. A., in: Umění věků, 1956,
 +
s. 60n.; J. Kovář, Několik příspěvků k dějinám plzeňského baroku, in: Minulostí
 +
Plzně a Plzeňska 3, 1960, s. 103n.; týž, Nové atribuce augustonovské,
 +
in: Minulostí Západočeského kraje 6, 1960, s. 178n.; týž, Barokní gotika
 +
v díle J. A., tamtéž 7, 1970, s. 321n.; V. Naňková, Barokní architektura
 +
v západních Čechách, in: Umění 28, 1980, s. 22n.; V. Ryšavý, Několik poznámek
 +
k barokní architektuře západních Čech, in: Minulostí Západočeského
 +
kraje 25, 1989, s. 129n., 141; týž, K A. expozici na zámku v Nebílovech,
 +
in: Zprávy památkové péče 60, 2000, s. 190n.
 +
 
 +
Pavel Vlček
  
== Literatura ==
 
Praha 2004; s. 33n
 
 
[[Kategorie:C]]
 
[[Kategorie:C]]
 
[[Kategorie:74- Architekt]]
 
[[Kategorie:74- Architekt]]
 
+
[[Kategorie:1665]]
[[Kategorie:1670]]
+
 
[[Kategorie:1736]]
 
[[Kategorie:1736]]
 
[[Kategorie:Plzeň]]
 
[[Kategorie:Plzeň]]

Verze z 1. 3. 2016, 11:04

Jakub ml. AUGUSTON
Narození mezi 1665-1670
Úmrtí 3.2.1736
Místo úmrtí Plzeň
Povolání 74- Architekt
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=39732

AUGUSTON (též AGOSTON, AGUSTONI, AUSTON), Jakub ml., * mezi 1665–70, † 3. 2. 1736 Plzeň, architekt, stavitel, štukatér

Byl synovcem Jakuba A. st. († 1701), u něhož se snad vyučil, jistě však u něho zpočátku pracoval. 27. 9. 1692 obdržel městské právo v Plzni (tehdy uveden jako tzv. Vlach kunstu štukatérského), 20. 11. 1695 se oženil s dcerou truhláře Zuzanou a spolu příští rok koupili Gerlachovský dům v Dřevěné ulici. O jeho úspěšnosti svědčí i hospodářský dvůr, který vlastnil na Malickém předměstí, měl dále vinici, chmelnici, louku a kamenný lom na Lochotíně. Uplatnil se jako městský, ale především jako panský stavitel; na Plzeňsku vystavěl řadu vrchnostenských sídel nového zámeckého typu tzv. maison de plaisance, v podstatě vilové stavby francouzského stylu, většinou samostatné obytné budovy oproštěné od hospodářských objektů. Základem této architektury, která patří mezi nejlepší (i když dost nevyrovnané) ukázky svého druhu v Čechách, byl z velké části oválný ústřední sál, vystupující z tělesa stavby a uplatňující se i pohledově. Rozdíl proti vzorům lze nalézt u vnitřní chodbové komunikace, které u francouzských příkladů chybí, kdežto v českých stavbách jejich užití kolísalo, někde byly využívány (Týnec, Trpisty), jinde nikoliv. Řada A. zámeckých staveb začala v Nebílovech (jižní Plzeňsko), kde se nechal inspirovat dílem rakouského architekta Johanna Lucase von Hildebrandta. Teprve v další zámecké stavbě v Dolní Lukavici (jižní Plzeňsko), která probíhala po 1708 (A. nedoložen), se objevila už plně otevřená trojkřídlá dispozice. Poprvé byl vystupující oválný sál – jako dominantní prvek – použit na zámku v Týnci (Klatovsko), kde však autorství A. nebylo rovněž pevně prokázáno. Na zámku v Příchovicích (jižní Plzeňsko) užil oválného hlavního sálu, který se vnějškově projevuje jako polygon se zprohýbanými stěnami. Toto prolamování jednoznačně zařadilo příchovickou stavbu do dynamického směru českého baroka. Zámek v Mirošově (Rokycansko) má jednoduchý oblý rizalit, naopak na zámku v Trpistech (Tachovsko) užil opět dynamické projmutí. Zde se jednalo o dvojici oválných sálů, které výtvarně i dispozičně určily obě delší průčelí. V pozdější zámecké stavbě v Malesicích (severní Plzeňsko) se opět vrátil k příchovickému typu. V městské architektuře využíval A. specifického tvaru štítových nástavců, esovitého projmutí parapetů a výrazných vstupních portálů.

D: Přestavba renesančního Gerlachovského domu čp. 344 v Dřevěné ulici v Plzni, po 1696; kostel sv. Blažeje ve Starém Plzenci, po 1702 (zbořen koncem 18. století); zámek v Nebílovech, po 1706 (doložen 1707); zámek v Dolní Lukavici, po 1708 a boční křídla od 1724; budova arciděkanství čp. 234 v Plzni, 1710; klášter dominikánek s kostelem sv. Anny v Plzni, 1712 až 1714 a kostel do 1734; fara v Dýšině (severní Plzeňsko), 1713; zámek v Příchovicích, 1718–19; zámek v Týnci, 2. desetiletí 18. století (není doložen); dům čp. 39–40 v Truhlářské ulici na Severním předměstí v Plzni, 1721; františkánský klášter v Plzni, úprava křídla při západní části ambitu, 1722 až 1723; barokizace kostela sv. Petra a Pavla v Dolní Lukavici, 1721–23; výstavba kostela sv. Víta v Dobřanech, 1727–34; zámek v Trpistech, do 1729 (není doložen); oprava domu čp. 98 na náměstí Republiky v Plzni, 1729; oprava dominikánského kostela sv. Ducha v Plzni, 1729–31; přestavba čp. 251 v Plzni, 1734. Dnes je J. A. připisována řada dalších staveb v Plzni a okolí, včetně kláštera v Chotěšově.

L: J. Hilmera, Život a dílo plzeňského architekta J. A., in: Umění věků, 1956, s. 60n.; J. Kovář, Několik příspěvků k dějinám plzeňského baroku, in: Minulostí Plzně a Plzeňska 3, 1960, s. 103n.; týž, Nové atribuce augustonovské, in: Minulostí Západočeského kraje 6, 1960, s. 178n.; týž, Barokní gotika v díle J. A., tamtéž 7, 1970, s. 321n.; V. Naňková, Barokní architektura v západních Čechách, in: Umění 28, 1980, s. 22n.; V. Ryšavý, Několik poznámek k barokní architektuře západních Čech, in: Minulostí Západočeského kraje 25, 1989, s. 129n., 141; týž, K A. expozici na zámku v Nebílovech, in: Zprávy památkové péče 60, 2000, s. 190n.

Pavel Vlček