BALÁK Karel 28.1.1898-8.8.1962: Porovnání verzí

Z Personal
(BALÁK_Karel_28.1.1898-8.8.1962)
 
Řádka 3: Řádka 3:
 
| obrázek = No male portrait.png
 
| obrázek = No male portrait.png
 
| datum narození = 28.1.1898
 
| datum narození = 28.1.1898
| místo narození =  
+
| místo narození = Lobzy (Plzeň)
 
| datum úmrtí = 8.8.1962
 
| datum úmrtí = 8.8.1962
| místo úmrtí =  
+
| místo úmrtí = Praha
 
| povolání = 63- Spisovatel
 
| povolání = 63- Spisovatel
 
68- Redaktor nebo žurnalista
 
68- Redaktor nebo žurnalista
Řádka 11: Řádka 11:
  
 
| jiná jména =  
 
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Karel BALÁK
+
}}
 +
 
 +
'''BALÁK, Karel,''' ''* 28. 1. 1898 Lobzy (Plzeň), † 8. 8. 1962 Praha, dramatik, novinář, herec, režisér''
 +
 
 +
Pocházel z rodiny strojníka státní dráhy Václava B. a Rozálie
 +
B., rozené Chánové. V době svého dětství a mládí se s rodiči často stěhoval po různých místech jižních Čech (Železná
 +
Ruda, Protivín aj.). Národní školu vychodil v Protivíně, státní
 +
reálku vystudoval v Písku. Tam také 1917 maturoval. Vojnu
 +
absolvoval v Benešově a v Linci, za převratu v říjnu 1918
 +
pobýval v Písku. Od 1919 studoval na dramatickém oddělení
 +
pražské konzervatoře. 1921 odešel se svým spolužákem J. Borodáčem
 +
a s A. Bagarem na Slovensko hrát divadlo. Působil
 +
při družstvu pro vybudování Slovenského národního divadla
 +
v Košicích, Banské Bystrici, Martině, Bratislavě (1921–22)
 +
a v Žilině. 1923 přešel na scénu do Českých Budějovic a do
 +
1925 byl členem Jihočeského národního divadla. 1925–26
 +
hrál v Praze v Uranii a v Tylově divadle, 1926–30 se vrátil do
 +
českobudějovického Jihočeského národního divadla a působil
 +
tam hlavně jako režisér. Oženil se s herečkou Jiřinou Šárovou.
 +
Od druhé poloviny dvacátých let začal psát lehké lidové hry
 +
průměrnější literární kvality s náměty z venkova i města,
 +
vyhovující však plně potřebám českých ochotnických scén
 +
a ochotníků. Od 1929 působil opět v Praze, od 1930–33
 +
jako redaktor a tajemník Švejdova divadelního nakladatelství.
 +
1933–39 pracoval pro tuto firmu jako mimosmluvní novinář
 +
a redaktor. Živil se i jako příležitostný publicista, dramatik
 +
a loutkoherec (zejména souboru loutkového divadla J. Malíka
 +
při Sokole v Libni). Pro loutková divadla vytvořil tehdy
 +
neobyčejné množství lidových her a divadelních výstupů určených
 +
pro dospělé i pro děti, zejména kašpárkovské a pohádkové
 +
hry, veselé příběhy o Honzovi (např. ''Hloupý'' ''Honza'' ''mezi''
 +
''čerty'', 1927), scény k aktuálním politickým událostem a další.
 +
Složil lehký rokokový románek o třech jednáních ''Rokoková''
 +
''romance'' (''Láska'' ''kněžny'' ''Julie'', 1926). Ve 30. a 40. letech se
 +
vypracoval mezi nejplodnější autory zábavného divadelního
 +
žánru. Za okupace obrátil pozornost především ke kabaretním
 +
scénkám a k lehkým scénickým výstupům, jevištním
 +
žertům a žertovným recitacím pro dámu a pána a k veselým
 +
duetům. Vedle toho napsal řadu libret k operetám, z nichž
 +
některá zhudebnil Rudolf Piskáček, a pokračoval v psaní
 +
groteskních her. 1939–41 byl B. vedoucím a odpovědným
 +
redaktorem pražského časopisu ''Vinohradské'' ''listy'', současně
 +
od 1940 působil čtyři roky jako člen (loutkoherec) Skupova
 +
Uměleckého loutkového divadla (Spejbl a Hurvínek) v Plzni.
 +
Po válce se 1945 vrátil ke Skupovu souboru, od 1947 pracoval
 +
do svého odchodu do důchodu 1958 jako redaktor
 +
''Mladé'' ''fronty''. Ke konci své literární dráhy se pokusil o prozaická
 +
románová díla vážnějšího charakteru z prostředí cirkusu
 +
a loutkoherců a o zachycení divadelního ovzduší v Praze na
 +
přelomu 19. a 20. století (''Zaváté'' ''cesty'', 1947). Zatímco nepřeberné
 +
množství jeho divadelní produkce, čítající více než
 +
tři sta her a výstupů, ztrácelo postupně na své autentičnosti
 +
a B. se trvaleji do povědomí zapisoval jen kašpárkovskými
 +
a pohádkovými hrami pro děti, jeho historicko-místopisná
 +
pragensie ''V posvátné'' ''půdě'' ''Vyšehradu'' (1946) se stala oblíbeným
 +
průvodcem po pražském Slavínu. B. používal řadu šifer
 +
a pseudonymů, mezi jinými A. Lupen, B. A. Láček, Emil Kolář, Karel B. Lak, Karel Jiřina, K. Karbala, Pavel Hora,
 +
Václav Klen.
 +
 
 +
'''D:''' LČL 1, s. 117n. (kde další literatura); Knihovna Divadelního ústavu (kde
 +
k dispozici asi 300 jeho her a výstupů v rozmnožené podobě).
 +
 
 +
'''L:''' LČL 1, s. 117n.; Kunc, Kdy zemřeli 1937–1962, 1962, s. 10; J. F. Urban,
 +
Úvodím Úslavy, 1940, s. 1; Generace 45, s. 243n.; OSND 1/1, s. 408; KSN
 +
1, s. 392; zak., Vzpomínka na člověka (k nedožitým 80tinám), in: Mladá
 +
fronta 27. 1. 1978; DČD 4, 1983, s. 416, 546, 621.
 +
 
 +
Marcella Husová
 +
 
 
[[Kategorie:D]]
 
[[Kategorie:D]]
 
[[Kategorie:63- Spisovatel]]
 
[[Kategorie:63- Spisovatel]]
 
[[Kategorie:68- Redaktor nebo žurnalista]]
 
[[Kategorie:68- Redaktor nebo žurnalista]]
 
[[Kategorie:83- Divadelní interpret nebo herec]]
 
[[Kategorie:83- Divadelní interpret nebo herec]]
 
 
[[Kategorie:1898]]
 
[[Kategorie:1898]]
 +
[[Kategorie:Plzeň]]
 
[[Kategorie:1962]]
 
[[Kategorie:1962]]
 +
[[Kategorie:Praha]]

Verze z 24. 3. 2016, 12:31

Karel BALÁK
Narození 28.1.1898
Místo narození Lobzy (Plzeň)
Úmrtí 8.8.1962
Místo úmrtí Praha
Povolání

63- Spisovatel 68- Redaktor nebo žurnalista

83- Divadelní interpret nebo herec
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=39980

BALÁK, Karel, * 28. 1. 1898 Lobzy (Plzeň), † 8. 8. 1962 Praha, dramatik, novinář, herec, režisér

Pocházel z rodiny strojníka státní dráhy Václava B. a Rozálie B., rozené Chánové. V době svého dětství a mládí se s rodiči často stěhoval po různých místech jižních Čech (Železná Ruda, Protivín aj.). Národní školu vychodil v Protivíně, státní reálku vystudoval v Písku. Tam také 1917 maturoval. Vojnu absolvoval v Benešově a v Linci, za převratu v říjnu 1918 pobýval v Písku. Od 1919 studoval na dramatickém oddělení pražské konzervatoře. 1921 odešel se svým spolužákem J. Borodáčem a s A. Bagarem na Slovensko hrát divadlo. Působil při družstvu pro vybudování Slovenského národního divadla v Košicích, Banské Bystrici, Martině, Bratislavě (1921–22) a v Žilině. 1923 přešel na scénu do Českých Budějovic a do 1925 byl členem Jihočeského národního divadla. 1925–26 hrál v Praze v Uranii a v Tylově divadle, 1926–30 se vrátil do českobudějovického Jihočeského národního divadla a působil tam hlavně jako režisér. Oženil se s herečkou Jiřinou Šárovou. Od druhé poloviny dvacátých let začal psát lehké lidové hry průměrnější literární kvality s náměty z venkova i města, vyhovující však plně potřebám českých ochotnických scén a ochotníků. Od 1929 působil opět v Praze, od 1930–33 jako redaktor a tajemník Švejdova divadelního nakladatelství. 1933–39 pracoval pro tuto firmu jako mimosmluvní novinář a redaktor. Živil se i jako příležitostný publicista, dramatik a loutkoherec (zejména souboru loutkového divadla J. Malíka při Sokole v Libni). Pro loutková divadla vytvořil tehdy neobyčejné množství lidových her a divadelních výstupů určených pro dospělé i pro děti, zejména kašpárkovské a pohádkové hry, veselé příběhy o Honzovi (např. Hloupý Honza mezi čerty, 1927), scény k aktuálním politickým událostem a další. Složil lehký rokokový románek o třech jednáních Rokoková romance (Láska kněžny Julie, 1926). Ve 30. a 40. letech se vypracoval mezi nejplodnější autory zábavného divadelního žánru. Za okupace obrátil pozornost především ke kabaretním scénkám a k lehkým scénickým výstupům, jevištním žertům a žertovným recitacím pro dámu a pána a k veselým duetům. Vedle toho napsal řadu libret k operetám, z nichž některá zhudebnil Rudolf Piskáček, a pokračoval v psaní groteskních her. 1939–41 byl B. vedoucím a odpovědným redaktorem pražského časopisu Vinohradské listy, současně od 1940 působil čtyři roky jako člen (loutkoherec) Skupova Uměleckého loutkového divadla (Spejbl a Hurvínek) v Plzni. Po válce se 1945 vrátil ke Skupovu souboru, od 1947 pracoval do svého odchodu do důchodu 1958 jako redaktor Mladé fronty. Ke konci své literární dráhy se pokusil o prozaická románová díla vážnějšího charakteru z prostředí cirkusu a loutkoherců a o zachycení divadelního ovzduší v Praze na přelomu 19. a 20. století (Zaváté cesty, 1947). Zatímco nepřeberné množství jeho divadelní produkce, čítající více než tři sta her a výstupů, ztrácelo postupně na své autentičnosti a B. se trvaleji do povědomí zapisoval jen kašpárkovskými a pohádkovými hrami pro děti, jeho historicko-místopisná pragensie V posvátné půdě Vyšehradu (1946) se stala oblíbeným průvodcem po pražském Slavínu. B. používal řadu šifer a pseudonymů, mezi jinými A. Lupen, B. A. Láček, Emil Kolář, Karel B. Lak, Karel Jiřina, K. Karbala, Pavel Hora, Václav Klen.

D: LČL 1, s. 117n. (kde další literatura); Knihovna Divadelního ústavu (kde k dispozici asi 300 jeho her a výstupů v rozmnožené podobě).

L: LČL 1, s. 117n.; Kunc, Kdy zemřeli 1937–1962, 1962, s. 10; J. F. Urban, Úvodím Úslavy, 1940, s. 1; Generace 45, s. 243n.; OSND 1/1, s. 408; KSN 1, s. 392; zak., Vzpomínka na člověka (k nedožitým 80tinám), in: Mladá fronta 27. 1. 1978; DČD 4, 1983, s. 416, 546, 621.

Marcella Husová