BARCAL Antonín 25.5.1847-24.6.1927: Porovnání verzí

Z Personal
(BARCAL_Antonín_Jan_25.5.1847-24.6.1927)
 
Řádka 1: Řádka 1:
 
{{Infobox - osoba
 
{{Infobox - osoba
| jméno = Antonín Jan BARCAL
+
| jméno = Antonín BARCAL
 
| obrázek = No male portrait.png
 
| obrázek = No male portrait.png
 
| datum narození = 25.5.1847
 
| datum narození = 25.5.1847
| místo narození =  
+
| místo narození = České Budějovice
 
| datum úmrtí = 24.6.1927
 
| datum úmrtí = 24.6.1927
| místo úmrtí =  
+
| místo úmrtí = Šumperk
 
| povolání = 78- Hudební interpret
 
| povolání = 78- Hudební interpret
  
 
| jiná jména =  
 
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Antonín Jan BARCAL
+
}}
 +
 
 +
'''BARCAL, Antonín,''' ''* 25. 5. 1847 České Budějovice, † 24. 6. 1927 Šumperk, zpěvák''
 +
 
 +
Studoval zpěv ve Vídni ve škole dvorní opery (od 1865)
 +
a deklamaci na konzervatoři u Arnošta Förchtgotta-Tovačovského,
 +
který ho 1867 doporučil kapelníkovi Prozatímního
 +
divadla Bedřichu Smetanovi. V několika malých rolích získal
 +
B. zkušenosti a stal se v Prozatímním divadle velmi zaměstnávaným
 +
zpěvákem. V létě 1870 přijal nabídku knížete Jurije
 +
Nikolajeviče Golycina a odjel s ním na turné do Ruska,
 +
kde koncertně prováděl české lidové písně. Již 1870 získal
 +
angažmá v ruském souboru Kyjevského divadla, které hrálo
 +
v létě v Oděse. 1874 se stal sólistou Mariinského divadla
 +
v Petrohradě, ale 1875 působil opět v Kyjevě. 1878–1902
 +
byl členem Velkého divadla v Moskvě, od 1882 i jako režisér.
 +
1898–1921 vyučoval zpěv na moskevské konzervatoři.
 +
V Prozatímním divadle se uplatnil především jako lyrický
 +
tenor. Několik pokusů v hrdinských a dramatických rolích
 +
prokázalo, že jeho noblesní vystupování pro ně nevytváří
 +
dobré předpoklady, vypjaté pasáže nezvládal ani hlasově.
 +
Vystoupil v řadě českých premiér přeložených oper: Gaston
 +
a Alfréd Germont (G. Verdi: ''La Traviata''), Spiklenec (G. Verdi:
 +
''Maškarní'' ''ples''), Jaquino (L. van Beethoven: ''Fidelio''), Ismail
 +
(G. Verdi: ''Nabucco''), Ernesto (G. Donizetti: ''Don'' ''Pasquale''),
 +
Tybalt (Ch. Gounod: ''Romeo a'' ''Julie''), vytvořil významné role
 +
Smetanovy (Vašek, ''Prodaná'' ''nevěsta'', Junoš, ''Braniboři'' ''v Čechách'')
 +
a Mozartovy (Basilio, ''Figarova'' ''svatba'', Pedrillo ''Únos ze''
 +
''serailu''). V zahraničí vyzrál pěvecky a rozšířil si repertoár; ve
 +
Velkém divadle v Moskvě vystoupil asi šestsetkrát. Podobně
 +
jako skladatel a dirigent Eduard Nápravník, zpěvák Josef
 +
Paleček a další Češi patřil B. k přesvědčeným slavjanofilům,
 +
kteří odešli do ruského prostředí, zcela s ním splynuli a prosadili
 +
se v něm jako prvořadé umělecké osobnosti.
 +
 
 +
'''L:''' Pazdírek 1, s. 37; ND a jeho předchůdci (pod chybným jménem Balcar),
 +
s. 15 (se soupisem lit.); J. Schánilec, Za slávou, 1961, s. 118, 128n., 141,
 +
211; J. Bartoš: Prozatímní divadlo a jeho opera, passim; HS 1, s. 48.
 +
 
 +
Jitka Ludvová
 +
 
 
[[Kategorie:D]]
 
[[Kategorie:D]]
 
[[Kategorie:78- Hudební interpret]]
 
[[Kategorie:78- Hudební interpret]]
 
 
[[Kategorie:1847]]
 
[[Kategorie:1847]]
 +
[[Kategorie:České Budějovice]]
 
[[Kategorie:1927]]
 
[[Kategorie:1927]]
 +
[[Kategorie:Šumperk]]

Verze z 5. 4. 2016, 13:55

Antonín BARCAL
Narození 25.5.1847
Místo narození České Budějovice
Úmrtí 24.6.1927
Místo úmrtí Šumperk
Povolání 78- Hudební interpret
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=59316

BARCAL, Antonín, * 25. 5. 1847 České Budějovice, † 24. 6. 1927 Šumperk, zpěvák

Studoval zpěv ve Vídni ve škole dvorní opery (od 1865) a deklamaci na konzervatoři u Arnošta Förchtgotta-Tovačovského, který ho 1867 doporučil kapelníkovi Prozatímního divadla Bedřichu Smetanovi. V několika malých rolích získal B. zkušenosti a stal se v Prozatímním divadle velmi zaměstnávaným zpěvákem. V létě 1870 přijal nabídku knížete Jurije Nikolajeviče Golycina a odjel s ním na turné do Ruska, kde koncertně prováděl české lidové písně. Již 1870 získal angažmá v ruském souboru Kyjevského divadla, které hrálo v létě v Oděse. 1874 se stal sólistou Mariinského divadla v Petrohradě, ale 1875 působil opět v Kyjevě. 1878–1902 byl členem Velkého divadla v Moskvě, od 1882 i jako režisér. 1898–1921 vyučoval zpěv na moskevské konzervatoři. V Prozatímním divadle se uplatnil především jako lyrický tenor. Několik pokusů v hrdinských a dramatických rolích prokázalo, že jeho noblesní vystupování pro ně nevytváří dobré předpoklady, vypjaté pasáže nezvládal ani hlasově. Vystoupil v řadě českých premiér přeložených oper: Gaston a Alfréd Germont (G. Verdi: La Traviata), Spiklenec (G. Verdi: Maškarní ples), Jaquino (L. van Beethoven: Fidelio), Ismail (G. Verdi: Nabucco), Ernesto (G. Donizetti: Don Pasquale), Tybalt (Ch. Gounod: Romeo a Julie), vytvořil významné role Smetanovy (Vašek, Prodaná nevěsta, Junoš, Braniboři v Čechách) a Mozartovy (Basilio, Figarova svatba, Pedrillo Únos ze serailu). V zahraničí vyzrál pěvecky a rozšířil si repertoár; ve Velkém divadle v Moskvě vystoupil asi šestsetkrát. Podobně jako skladatel a dirigent Eduard Nápravník, zpěvák Josef Paleček a další Češi patřil B. k přesvědčeným slavjanofilům, kteří odešli do ruského prostředí, zcela s ním splynuli a prosadili se v něm jako prvořadé umělecké osobnosti.

L: Pazdírek 1, s. 37; ND a jeho předchůdci (pod chybným jménem Balcar), s. 15 (se soupisem lit.); J. Schánilec, Za slávou, 1961, s. 118, 128n., 141, 211; J. Bartoš: Prozatímní divadlo a jeho opera, passim; HS 1, s. 48.

Jitka Ludvová