BAROŠ Bedřich 24.6.1936-14.12.1974: Porovnání verzí
(BAROŠ_Bedřich_24.6.1936-14.12.1975) |
|||
Řádka 3: | Řádka 3: | ||
| obrázek = No male portrait.png | | obrázek = No male portrait.png | ||
| datum narození = 24.6.1936 | | datum narození = 24.6.1936 | ||
− | | místo narození = | + | | místo narození = Tylovice u Rožnova pod Radhoštěm |
− | | datum úmrtí = 14.12. | + | | datum úmrtí = 14.12.1974 |
− | | místo úmrtí = | + | | místo úmrtí = Brno |
| povolání = 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik | | povolání = 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
− | }} | + | }} |
+ | |||
+ | '''BAROŠ, Bedřich,''' ''* 24. 6. 1936 Tylovice u Rožnova pod Radhoštěm, † 14. 12. 1974 Brno, malíř'' | ||
+ | |||
+ | Odborné vzdělání získal 1951–55 na Vyšší škole uměleckého | ||
+ | průmyslu v Brně. Koncem 50. let přišel do Gottwaldova (dnes | ||
+ | Zlín) jako hokejový brankář místního ligového mužstva. Zároveň | ||
+ | tam pracoval v propagačním oddělení n. p. Svit. 1960 | ||
+ | uspořádal svou první výstavu grafik a postupně rezignoval na | ||
+ | sportovní kariéru. 1965 patřil k zakládajícím členům skupiny | ||
+ | 5+2, v níž se soustředili mladí gottwaldovští výtvarníci, hlásící se k odkazu meziválečné avantgardy. Jeho tvorba vycházela | ||
+ | z výtvarné lyriky a poezie a základním tématem byla lidská | ||
+ | postava, jejíž pojetí postupně měnil. Zpočátku šlo o abstrahované | ||
+ | robustní postavy, zejména sportovců, postupně přibývaly | ||
+ | figury hudebníků, tanečních párů, stále více chápané | ||
+ | ve smyslu básnické metafory jako výtvarné znaky. Z tohoto | ||
+ | období pochází obrazový cyklus ''Pláště'' (1966–68), vyjadřující | ||
+ | autorovo intuitivní hledání mizející identity. Přelom v B. životě | ||
+ | a tvorbě nastal po srpnu 1968. Skupina 5+2 se rozpadla, | ||
+ | B. výtvarná činnost ochabovala, až narůstající tvůrčí i osobní | ||
+ | krize skončila smrtí. | ||
+ | |||
+ | '''D:''' zastoupen v NG Praha, Státní galerie Zlín a soukromých sbírkách. | ||
+ | |||
+ | '''L:''' L. Ševeček, K výstavě B. B., in: Naše Pravda, 18. 12. 1987; SČSVU 1, | ||
+ | s. 90. | ||
+ | |||
+ | Tomáš Sekyrka | ||
+ | |||
[[Kategorie:D]] | [[Kategorie:D]] | ||
[[Kategorie:76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik]] | [[Kategorie:76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik]] | ||
− | |||
[[Kategorie:1936]] | [[Kategorie:1936]] | ||
+ | [[Kategorie:Tylovice]] | ||
[[Kategorie:1975]] | [[Kategorie:1975]] | ||
+ | [[Kategorie:Brno]] |
Verze z 5. 4. 2016, 15:00
Bedřich BAROŠ | |
Narození | 24.6.1936 |
---|---|
Místo narození | Tylovice u Rožnova pod Radhoštěm |
Úmrtí | 14.12.1974 |
Místo úmrtí | Brno |
Povolání | 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=81001 |
BAROŠ, Bedřich, * 24. 6. 1936 Tylovice u Rožnova pod Radhoštěm, † 14. 12. 1974 Brno, malíř
Odborné vzdělání získal 1951–55 na Vyšší škole uměleckého průmyslu v Brně. Koncem 50. let přišel do Gottwaldova (dnes Zlín) jako hokejový brankář místního ligového mužstva. Zároveň tam pracoval v propagačním oddělení n. p. Svit. 1960 uspořádal svou první výstavu grafik a postupně rezignoval na sportovní kariéru. 1965 patřil k zakládajícím členům skupiny 5+2, v níž se soustředili mladí gottwaldovští výtvarníci, hlásící se k odkazu meziválečné avantgardy. Jeho tvorba vycházela z výtvarné lyriky a poezie a základním tématem byla lidská postava, jejíž pojetí postupně měnil. Zpočátku šlo o abstrahované robustní postavy, zejména sportovců, postupně přibývaly figury hudebníků, tanečních párů, stále více chápané ve smyslu básnické metafory jako výtvarné znaky. Z tohoto období pochází obrazový cyklus Pláště (1966–68), vyjadřující autorovo intuitivní hledání mizející identity. Přelom v B. životě a tvorbě nastal po srpnu 1968. Skupina 5+2 se rozpadla, B. výtvarná činnost ochabovala, až narůstající tvůrčí i osobní krize skončila smrtí.
D: zastoupen v NG Praha, Státní galerie Zlín a soukromých sbírkách.
L: L. Ševeček, K výstavě B. B., in: Naše Pravda, 18. 12. 1987; SČSVU 1, s. 90.
Tomáš Sekyrka