BARTÁK Antonín 15.11.1886-10.6.1959: Porovnání verzí
(BARTÁK_Antonín_1886-10.6.1959) |
|||
Řádka 2: | Řádka 2: | ||
| jméno = Antonín BARTÁK | | jméno = Antonín BARTÁK | ||
| obrázek = No male portrait.png | | obrázek = No male portrait.png | ||
− | | datum narození = 1886 | + | | datum narození = 15.1.1886 |
− | | místo narození = Praha | + | | místo narození = Žižkov (Praha) |
| datum úmrtí = 10.6.1959 | | datum úmrtí = 10.6.1959 | ||
| místo úmrtí = Rokycany | | místo úmrtí = Rokycany | ||
Řádka 10: | Řádka 10: | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
− | }} | + | }} |
+ | |||
+ | '''BARTÁK, Antonín,''' ''* 15. 1. 1886 Žižkov (Praha), † 10. 6. 1959 Rokycany, dirigent, hudební skladatel'' | ||
+ | |||
+ | Studoval hru na flétnu na pražské konzervatoři, absolvoval | ||
+ | 1905 a stal se hráčem České filharmonie. 1907/08 působil | ||
+ | v operním orchestru v Bělehradě. Již od 1908 spolupracoval | ||
+ | s Městským divadlem Královských Vinohrad (7. 12. | ||
+ | 1908 tam měl premiéru jeho balet ''Letní'' ''večer'') a 1910 se | ||
+ | stal jedním z jeho kapelníků a sbormistrem. Řídil baletní | ||
+ | představení a operety. Brzy po vyhlášení první světové války | ||
+ | byl odveden, 1916 se však vrátil z fronty a v sezoně 1917/18 | ||
+ | nastoupil jako kapelník do Městského divadla v Plzni (naposledy | ||
+ | hostoval v Praze ještě 20. 6. 1918). V Plzni byl od 1919 | ||
+ | prvním kapelníkem, 1922–47 šéfem opery a po odchodu na | ||
+ | odpočinek dirigoval pohostinsky. 1927–31 řídil v Praze orchestr | ||
+ | Lidové filharmonie a 1947–55 Orchestrální sdružení. | ||
+ | Kromě baletu ''Letní'' ''večer'' napsal neprovedený balet ''Porcelánové'' | ||
+ | ''figurky'' (asi 1910) a několik nástrojových drobností. | ||
+ | |||
+ | Do plzeňského divadla přišel B. ve válečných letech poznamenaných | ||
+ | četnými problémy, ale dlouhá místní tradice | ||
+ | opery pomohla rychle obnovit kvalitní představení. B. spolupracoval | ||
+ | postupně s několika řediteli, vedl operní soubor za | ||
+ | hospodářské krize na přelomu 30. let, během druhé světové | ||
+ | války a poté až do politických změn po únoru 1948. Jako šéf | ||
+ | opery s rozhodovací pravomocí začal přestudovávat klasický | ||
+ | český repertoár (Smetanův cyklus 1923/24, Dvořákův cyklus | ||
+ | 1924/25), uvedl Zdeňka Fibicha (''Šárka'' již 1920, ''Nevěsta'' | ||
+ | ''messinská'' 1924, ''Pád'' ''Arkuna'' 1926, ''Bouře'' 1939), Leoše Janáčka | ||
+ | (''Její'' ''pastorkyně'' 1925, ''Příhody'' ''Lišky'' ''Bystroušky'' 1936) a Vítězslava | ||
+ | Nováka (''Lucerna'' 1926). V premiérách uvedl opery | ||
+ | plzeňských autorů Josefa Bartovského (''Píseň'' ''modrých'' ''hor'' | ||
+ | 1925, ''Václav'' ''z Michalovic'' 1928, ''Žena'' ''v trojúhelníku'' 1937) | ||
+ | a Stanislava Sudy (''Božský'' ''Čech'' 1927, obnovil Sudovy opery | ||
+ | ''U božích'' ''muk'', ''Bar'' ''Kochba'', ''Lešetínský'' ''kovář''). Spolu s Otou | ||
+ | Zítkem, tehdy ředitelem divadla, uvedl Zítkovu operu ''Dvě'' | ||
+ | ''lásky'' (1933), z české tvorby dále Ostrčilovo ''Poupě'' (1943). | ||
+ | Věnoval značnou pozornost W. A. Mozartovi (''Figarova'' ''svatba'' | ||
+ | 1922, ''Kouzelná'' ''flétna'' 1924, ''Così'' ''fan tutte'' 1926, ''Únos ze'' | ||
+ | ''serailu'' 1929, ''Don'' ''Juan'' 1930) a italským autorům (Giacomo | ||
+ | Puccini, Giuseppe Verdi). Soubor byl schopen pod jeho vedením | ||
+ | zvládnout i náročná soudobá díla (Ernö Dohnányi: | ||
+ | ''Závoj'' ''Pierotčin'' 1928, Richard Strauss: ''Růžový'' ''kavalír'' 1929). | ||
+ | Zajímal se o ruskou hudbu (Alexandr Borodin: ''Kníže'' ''Igor'' | ||
+ | 1932, Modest Petrovič Musorgskij: ''Boris'' ''Godunov'' 1924, českou | ||
+ | premiéru Musorgského ''Chovanštiny'' dirigoval František | ||
+ | Ledvina 1927). V období krize kolem roku 1930 uvedl B. | ||
+ | na repertoár řadu operet, z nichž sám dirigoval díla Jacqua | ||
+ | Offenbacha, Oskara Nedbala a Johanna Strausse. Během čtvrtstoletí svého plzeňského působení vybudoval kvalitní | ||
+ | operní scénu se zajímavým a vyváženým programem. | ||
+ | |||
+ | '''L:''' F. Kříž (ed.), Divadlo města Plzně 1902–1927, 1927, s. 55, 56, 60, 65, | ||
+ | 115, 183 (obr.); Pazdírek, s. 39 (s rokem * 1887); K. Nedbal, Půl století | ||
+ | s českou operou, 1959, s. 85, 96, 386; M. Mrázek, K sedmdesátinám A. B., | ||
+ | in: Hudební rozhledy 10, 1957, s. 905 (oprava s. 1035); A. Špelda, Zemřel | ||
+ | dirigent A. B., in: tamtéž 12, 1959, s. 620; HS 1, s. 50; Sto let českého divadla | ||
+ | v Plzni, 1865–1965, 1965, s. 19, 65–201 passim (zde soupis repertoáru); | ||
+ | Divadlo na Vinohradech 1907–1997, 1997, s. 192, 195n., 202 (balet Letní | ||
+ | večer uveden u příslušného data v soupisu představení anonymně). | ||
+ | |||
+ | Jitka Ludvová | ||
− | |||
− | |||
[[Kategorie:D]] | [[Kategorie:D]] | ||
[[Kategorie:77- Hudební skladatel]] | [[Kategorie:77- Hudební skladatel]] | ||
[[Kategorie:78- Hudební interpret]] | [[Kategorie:78- Hudební interpret]] | ||
− | |||
[[Kategorie:1886]] | [[Kategorie:1886]] | ||
[[Kategorie:Praha]] | [[Kategorie:Praha]] | ||
[[Kategorie:1959]] | [[Kategorie:1959]] | ||
[[Kategorie:Rokycany]] | [[Kategorie:Rokycany]] |
Verze z 8. 4. 2016, 09:41
Antonín BARTÁK | |
Narození | 15.1.1886 |
---|---|
Místo narození | Žižkov (Praha) |
Úmrtí | 10.6.1959 |
Místo úmrtí | Rokycany |
Povolání |
77- Hudební skladatel 78- Hudební interpret |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=70217 |
BARTÁK, Antonín, * 15. 1. 1886 Žižkov (Praha), † 10. 6. 1959 Rokycany, dirigent, hudební skladatel
Studoval hru na flétnu na pražské konzervatoři, absolvoval 1905 a stal se hráčem České filharmonie. 1907/08 působil v operním orchestru v Bělehradě. Již od 1908 spolupracoval s Městským divadlem Královských Vinohrad (7. 12. 1908 tam měl premiéru jeho balet Letní večer) a 1910 se stal jedním z jeho kapelníků a sbormistrem. Řídil baletní představení a operety. Brzy po vyhlášení první světové války byl odveden, 1916 se však vrátil z fronty a v sezoně 1917/18 nastoupil jako kapelník do Městského divadla v Plzni (naposledy hostoval v Praze ještě 20. 6. 1918). V Plzni byl od 1919 prvním kapelníkem, 1922–47 šéfem opery a po odchodu na odpočinek dirigoval pohostinsky. 1927–31 řídil v Praze orchestr Lidové filharmonie a 1947–55 Orchestrální sdružení. Kromě baletu Letní večer napsal neprovedený balet Porcelánové figurky (asi 1910) a několik nástrojových drobností.
Do plzeňského divadla přišel B. ve válečných letech poznamenaných četnými problémy, ale dlouhá místní tradice opery pomohla rychle obnovit kvalitní představení. B. spolupracoval postupně s několika řediteli, vedl operní soubor za hospodářské krize na přelomu 30. let, během druhé světové války a poté až do politických změn po únoru 1948. Jako šéf opery s rozhodovací pravomocí začal přestudovávat klasický český repertoár (Smetanův cyklus 1923/24, Dvořákův cyklus 1924/25), uvedl Zdeňka Fibicha (Šárka již 1920, Nevěsta messinská 1924, Pád Arkuna 1926, Bouře 1939), Leoše Janáčka (Její pastorkyně 1925, Příhody Lišky Bystroušky 1936) a Vítězslava Nováka (Lucerna 1926). V premiérách uvedl opery plzeňských autorů Josefa Bartovského (Píseň modrých hor 1925, Václav z Michalovic 1928, Žena v trojúhelníku 1937) a Stanislava Sudy (Božský Čech 1927, obnovil Sudovy opery U božích muk, Bar Kochba, Lešetínský kovář). Spolu s Otou Zítkem, tehdy ředitelem divadla, uvedl Zítkovu operu Dvě lásky (1933), z české tvorby dále Ostrčilovo Poupě (1943). Věnoval značnou pozornost W. A. Mozartovi (Figarova svatba 1922, Kouzelná flétna 1924, Così fan tutte 1926, Únos ze serailu 1929, Don Juan 1930) a italským autorům (Giacomo Puccini, Giuseppe Verdi). Soubor byl schopen pod jeho vedením zvládnout i náročná soudobá díla (Ernö Dohnányi: Závoj Pierotčin 1928, Richard Strauss: Růžový kavalír 1929). Zajímal se o ruskou hudbu (Alexandr Borodin: Kníže Igor 1932, Modest Petrovič Musorgskij: Boris Godunov 1924, českou premiéru Musorgského Chovanštiny dirigoval František Ledvina 1927). V období krize kolem roku 1930 uvedl B. na repertoár řadu operet, z nichž sám dirigoval díla Jacqua Offenbacha, Oskara Nedbala a Johanna Strausse. Během čtvrtstoletí svého plzeňského působení vybudoval kvalitní operní scénu se zajímavým a vyváženým programem.
L: F. Kříž (ed.), Divadlo města Plzně 1902–1927, 1927, s. 55, 56, 60, 65, 115, 183 (obr.); Pazdírek, s. 39 (s rokem * 1887); K. Nedbal, Půl století s českou operou, 1959, s. 85, 96, 386; M. Mrázek, K sedmdesátinám A. B., in: Hudební rozhledy 10, 1957, s. 905 (oprava s. 1035); A. Špelda, Zemřel dirigent A. B., in: tamtéž 12, 1959, s. 620; HS 1, s. 50; Sto let českého divadla v Plzni, 1865–1965, 1965, s. 19, 65–201 passim (zde soupis repertoáru); Divadlo na Vinohradech 1907–1997, 1997, s. 192, 195n., 202 (balet Letní večer uveden u příslušného data v soupisu představení anonymně).
Jitka Ludvová