BARTÍK Otakar 21.8.1868-14.7.1936: Porovnání verzí
(BARTÍK_Otakar_21.8.1868-24.7.1936) |
|||
Řádka 10: | Řádka 10: | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
− | }} | + | }} |
− | + | '''BARTÍK, Otakar,''' ''* 21. 8. 1868 Praha, † 14. 7. 1936 Praha, tanečník, choreograf, režisér, divadelní podnikatel'' | |
+ | |||
+ | Taneční vzdělání získal u baletního mistra ND Václava | ||
+ | Reisingera a baletní mistryně mnichovského divadla Flory | ||
+ | Jungmannové. Nejdříve statoval v ND v Praze a zároveň | ||
+ | učil společenské tance. 1889–94 byl angažován jako tanečník | ||
+ | v Mnichově, v sezonách 1894/95 působil v Bayreuthu | ||
+ | a v německém divadle v Praze, 1895/96 vedl balet v Záhřebu | ||
+ | a 1896/97 byl členem divadla v Hannoveru. Od 1897 získal | ||
+ | angažmá v Mnichově, poté v Berlíně. 1905 odjel do USA, | ||
+ | kde se prosadil jako tanečník a choreograf a zároveň působil | ||
+ | jako poradce, koncertní agent a manažer řady českých umělců, | ||
+ | kteří tam hledali uplatnění, mj. Marie Zieglerové, Rudolfa | ||
+ | Frimla. 1905 otevřel v Chicagu ''První'' ''české'' ''vaudevillové'' | ||
+ | ''divadlo''. Založil také vlastní taneční skupinu ''Jeunesse'' ''dorée'', | ||
+ | jež s úspěchem vystupovala na divadelní lodi plující po řece | ||
+ | Mississippi. V Metropolitní opeře v New Yorku nastudoval | ||
+ | od 1908 jako hostující choreograf řadu tanečních vložek do | ||
+ | operních inscenací. Když tam byla zásluhou dirigenta Gustava | ||
+ | Mahlera v sezoně 1908/09 uvedena Smetanova ''Prodaná'' | ||
+ | ''nevěsta'', nastudoval pro toto představení tance. 1915 sklidil | ||
+ | uznání publika a kritiky za choreografii Poloveckých tanců | ||
+ | do opery ''Kníže'' ''Igor'' A. Borodina, 1917 nastudoval původní | ||
+ | americký balet F. Gilberta ''Dance'' ''in the'' ''Place'' ''Congo''. V řadě | ||
+ | operních inscenací také tančil, např. ve ''Zlatém'' ''kohoutkovi'' | ||
+ | A. Bolma postavu Generála (1918), v ''Petruškovi'' I. Stravinského | ||
+ | Šarlatána (1919). Společně s manželkou Tilly B., která | ||
+ | vedla v budově Metropolitní opery baletní školu, se věnoval | ||
+ | výchově nejmladšího tanečního dorostu. Od 1923 působil | ||
+ | ve funkci správce baletu a baletního mistra v cirkuse Barnum | ||
+ | Bailey, kde se specializoval na výpravné hry (mj. ''Královna ze'' | ||
+ | ''Sáby'', ''Kleopatra'', ''Popelka''), oslňující diváky velkým počtem | ||
+ | nákladně kostýmovaných tanečníků, velkými sbory a vizuálními | ||
+ | efekty. Od 1931 do konce života žil opět v Praze. | ||
+ | |||
+ | '''L:''' OSND 1/1, s. 461; MČE 1, s. 362; ČBS, s. 26; Tomeš 1, s. 48; B. Brodská, | ||
+ | O. B., in: Taneční listy 1990, č. 2, příloha; Český taneční slovník, 2001, | ||
+ | s. 13. | ||
+ | |||
+ | Alice Dubská | ||
[[Kategorie:C]] | [[Kategorie:C]] | ||
[[Kategorie:83- Divadelní interpret nebo herec]] | [[Kategorie:83- Divadelní interpret nebo herec]] | ||
[[Kategorie:80- Mecenáš nebo organizátor hudebního života]] | [[Kategorie:80- Mecenáš nebo organizátor hudebního života]] | ||
− | |||
[[Kategorie:1868]] | [[Kategorie:1868]] | ||
[[Kategorie:Praha]] | [[Kategorie:Praha]] | ||
[[Kategorie:1936]] | [[Kategorie:1936]] | ||
[[Kategorie:Praha]] | [[Kategorie:Praha]] |
Verze z 8. 4. 2016, 11:36
Otakar BARTÍK | |
Narození | 21.8.1868 |
---|---|
Místo narození | Praha |
Úmrtí | 24.7.1936 |
Místo úmrtí | Praha |
Povolání |
83- Divadelní interpret nebo herec 80- Mecenáš nebo organizátor hudebního života |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=40225 |
BARTÍK, Otakar, * 21. 8. 1868 Praha, † 14. 7. 1936 Praha, tanečník, choreograf, režisér, divadelní podnikatel
Taneční vzdělání získal u baletního mistra ND Václava Reisingera a baletní mistryně mnichovského divadla Flory Jungmannové. Nejdříve statoval v ND v Praze a zároveň učil společenské tance. 1889–94 byl angažován jako tanečník v Mnichově, v sezonách 1894/95 působil v Bayreuthu a v německém divadle v Praze, 1895/96 vedl balet v Záhřebu a 1896/97 byl členem divadla v Hannoveru. Od 1897 získal angažmá v Mnichově, poté v Berlíně. 1905 odjel do USA, kde se prosadil jako tanečník a choreograf a zároveň působil jako poradce, koncertní agent a manažer řady českých umělců, kteří tam hledali uplatnění, mj. Marie Zieglerové, Rudolfa Frimla. 1905 otevřel v Chicagu První české vaudevillové divadlo. Založil také vlastní taneční skupinu Jeunesse dorée, jež s úspěchem vystupovala na divadelní lodi plující po řece Mississippi. V Metropolitní opeře v New Yorku nastudoval od 1908 jako hostující choreograf řadu tanečních vložek do operních inscenací. Když tam byla zásluhou dirigenta Gustava Mahlera v sezoně 1908/09 uvedena Smetanova Prodaná nevěsta, nastudoval pro toto představení tance. 1915 sklidil uznání publika a kritiky za choreografii Poloveckých tanců do opery Kníže Igor A. Borodina, 1917 nastudoval původní americký balet F. Gilberta Dance in the Place Congo. V řadě operních inscenací také tančil, např. ve Zlatém kohoutkovi A. Bolma postavu Generála (1918), v Petruškovi I. Stravinského Šarlatána (1919). Společně s manželkou Tilly B., která vedla v budově Metropolitní opery baletní školu, se věnoval výchově nejmladšího tanečního dorostu. Od 1923 působil ve funkci správce baletu a baletního mistra v cirkuse Barnum Bailey, kde se specializoval na výpravné hry (mj. Královna ze Sáby, Kleopatra, Popelka), oslňující diváky velkým počtem nákladně kostýmovaných tanečníků, velkými sbory a vizuálními efekty. Od 1931 do konce života žil opět v Praze.
L: OSND 1/1, s. 461; MČE 1, s. 362; ČBS, s. 26; Tomeš 1, s. 48; B. Brodská, O. B., in: Taneční listy 1990, č. 2, příloha; Český taneční slovník, 2001, s. 13.
Alice Dubská