BARTÍK Otakar 21.8.1868-14.7.1936: Porovnání verzí

Z Personal
(BARTÍK_Otakar_21.8.1868-24.7.1936)
 
Řádka 10: Řádka 10:
  
 
| jiná jména =  
 
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Otakar BARTÍK
+
}}
  
== Literatura ==
+
'''BARTÍK, Otakar,''' ''* 21. 8. 1868 Praha, † 14. 7. 1936 Praha, tanečník, choreograf, režisér, divadelní podnikatel''
 +
 
 +
Taneční vzdělání získal u baletního mistra ND Václava
 +
Reisingera a baletní mistryně mnichovského divadla Flory
 +
Jungmannové. Nejdříve statoval v ND v Praze a zároveň
 +
učil společenské tance. 1889–94 byl angažován jako tanečník
 +
v Mnichově, v sezonách 1894/95 působil v Bayreuthu
 +
a v německém divadle v Praze, 1895/96 vedl balet v Záhřebu
 +
a 1896/97 byl členem divadla v Hannoveru. Od 1897 získal
 +
angažmá v Mnichově, poté v Berlíně. 1905 odjel do USA,
 +
kde se prosadil jako tanečník a choreograf a zároveň působil
 +
jako poradce, koncertní agent a manažer řady českých umělců,
 +
kteří tam hledali uplatnění, mj. Marie Zieglerové, Rudolfa
 +
Frimla. 1905 otevřel v Chicagu ''První'' ''české'' ''vaudevillové''
 +
''divadlo''. Založil také vlastní taneční skupinu ''Jeunesse'' ''dorée'',
 +
jež s úspěchem vystupovala na divadelní lodi plující po řece
 +
Mississippi. V Metropolitní opeře v New Yorku nastudoval
 +
od 1908 jako hostující choreograf řadu tanečních vložek do
 +
operních inscenací. Když tam byla zásluhou dirigenta Gustava
 +
Mahlera v sezoně 1908/09 uvedena Smetanova ''Prodaná''
 +
''nevěsta'', nastudoval pro toto představení tance. 1915 sklidil
 +
uznání publika a kritiky za choreografii Poloveckých tanců
 +
do opery ''Kníže'' ''Igor'' A. Borodina, 1917 nastudoval původní
 +
americký balet F. Gilberta ''Dance'' ''in the'' ''Place'' ''Congo''. V řadě
 +
operních inscenací také tančil, např. ve ''Zlatém'' ''kohoutkovi''
 +
A. Bolma postavu Generála (1918), v ''Petruškovi'' I. Stravinského
 +
Šarlatána (1919). Společně s manželkou Tilly B., která
 +
vedla v budově Metropolitní opery baletní školu, se věnoval
 +
výchově nejmladšího tanečního dorostu. Od 1923 působil
 +
ve funkci správce baletu a baletního mistra v cirkuse Barnum
 +
Bailey, kde se specializoval na výpravné hry (mj. ''Královna ze''
 +
''Sáby'', ''Kleopatra'', ''Popelka''), oslňující diváky velkým počtem
 +
nákladně kostýmovaných tanečníků, velkými sbory a vizuálními
 +
efekty. Od 1931 do konce života žil opět v Praze.
 +
 
 +
'''L:''' OSND 1/1, s. 461; MČE 1, s. 362; ČBS, s. 26; Tomeš 1, s. 48; B. Brodská,
 +
O. B., in: Taneční listy 1990, č. 2, příloha; Český taneční slovník, 2001,
 +
s. 13.
 +
 
 +
Alice Dubská
 
    
 
    
 
[[Kategorie:C]]
 
[[Kategorie:C]]
 
[[Kategorie:83- Divadelní interpret nebo herec]]
 
[[Kategorie:83- Divadelní interpret nebo herec]]
 
[[Kategorie:80- Mecenáš nebo organizátor hudebního života]]
 
[[Kategorie:80- Mecenáš nebo organizátor hudebního života]]
 
 
[[Kategorie:1868]]
 
[[Kategorie:1868]]
 
[[Kategorie:Praha]]
 
[[Kategorie:Praha]]
 
[[Kategorie:1936]]
 
[[Kategorie:1936]]
 
[[Kategorie:Praha]]
 
[[Kategorie:Praha]]

Verze z 8. 4. 2016, 11:36

Otakar BARTÍK
Narození 21.8.1868
Místo narození Praha
Úmrtí 24.7.1936
Místo úmrtí Praha
Povolání

83- Divadelní interpret nebo herec

80- Mecenáš nebo organizátor hudebního života
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=40225

BARTÍK, Otakar, * 21. 8. 1868 Praha, † 14. 7. 1936 Praha, tanečník, choreograf, režisér, divadelní podnikatel

Taneční vzdělání získal u baletního mistra ND Václava Reisingera a baletní mistryně mnichovského divadla Flory Jungmannové. Nejdříve statoval v ND v Praze a zároveň učil společenské tance. 1889–94 byl angažován jako tanečník v Mnichově, v sezonách 1894/95 působil v Bayreuthu a v německém divadle v Praze, 1895/96 vedl balet v Záhřebu a 1896/97 byl členem divadla v Hannoveru. Od 1897 získal angažmá v Mnichově, poté v Berlíně. 1905 odjel do USA, kde se prosadil jako tanečník a choreograf a zároveň působil jako poradce, koncertní agent a manažer řady českých umělců, kteří tam hledali uplatnění, mj. Marie Zieglerové, Rudolfa Frimla. 1905 otevřel v Chicagu První české vaudevillové divadlo. Založil také vlastní taneční skupinu Jeunesse dorée, jež s úspěchem vystupovala na divadelní lodi plující po řece Mississippi. V Metropolitní opeře v New Yorku nastudoval od 1908 jako hostující choreograf řadu tanečních vložek do operních inscenací. Když tam byla zásluhou dirigenta Gustava Mahlera v sezoně 1908/09 uvedena Smetanova Prodaná nevěsta, nastudoval pro toto představení tance. 1915 sklidil uznání publika a kritiky za choreografii Poloveckých tanců do opery Kníže Igor A. Borodina, 1917 nastudoval původní americký balet F. Gilberta Dance in the Place Congo. V řadě operních inscenací také tančil, např. ve Zlatém kohoutkovi A. Bolma postavu Generála (1918), v Petruškovi I. Stravinského Šarlatána (1919). Společně s manželkou Tilly B., která vedla v budově Metropolitní opery baletní školu, se věnoval výchově nejmladšího tanečního dorostu. Od 1923 působil ve funkci správce baletu a baletního mistra v cirkuse Barnum Bailey, kde se specializoval na výpravné hry (mj. Královna ze Sáby, Kleopatra, Popelka), oslňující diváky velkým počtem nákladně kostýmovaných tanečníků, velkými sbory a vizuálními efekty. Od 1931 do konce života žil opět v Praze.

L: OSND 1/1, s. 461; MČE 1, s. 362; ČBS, s. 26; Tomeš 1, s. 48; B. Brodská, O. B., in: Taneční listy 1990, č. 2, příloha; Český taneční slovník, 2001, s. 13.

Alice Dubská