BEDNÁŘ Karel 9.4.1933-5.4.1989: Porovnání verzí

Z Personal
(BEDNÁŘ_Karel_9.4.1933-5.4.1989)
 
 
(Nejsou zobrazeny 2 mezilehlé verze od stejného uživatele.)
Řádka 6: Řádka 6:
 
| datum úmrtí = 5.4.1989
 
| datum úmrtí = 5.4.1989
 
| místo úmrtí = Praha
 
| místo úmrtí = Praha
| povolání = 83- Divadelní interpret nebo herec
+
| povolání = 83- Divadelní interpret nebo herec<br />82- Dramaturg, režisér nebo choreograf<br />61- Pedagog<br />
82- Dramaturg, režisér nebo choreograf
+
61- Pedagog
+
  
 
| jiná jména =  
 
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Karel BEDNÁŘ
+
| citace = Biografický slovník českých zemí 3, Praha 2005, s. 326
 +
}}
  
== Literatura ==
+
'''BEDNÁŘ, Karel,''' ''* 9. 4. 1933 Praha, † 5. 4. 1989 Praha, tanečník, pohybový poradce, choreograf, pedagog''
 +
 
 +
Vystudoval tělesnou výchovu a zeměpis na Pedagogické
 +
fakultě UK a taneční pedagogiku na katedře tance pražské
 +
AMU. Profesní dráhu začínal jako amatérský tanečník ve
 +
Vycpálkově souboru, dále prošel Uměleckým vojenským souborem
 +
a nastoupil do profesionálního angažmá Armádního
 +
uměleckého souboru Víta Nejedlého (AUS VN). Tam byl
 +
1954–69 obsazován, vedle řady programových tanců, především
 +
do charakterních rolí kratších baletů, které měl AUS
 +
VN ve své dramaturgii. Již ke konci taneční kariéry (1969)
 +
začal vyučovat jevištní pohyb na DAMU (1966–89, 1983
 +
docent, 1985 proděkan) a zaměřil se na práci choreografa.
 +
Nevytvářel samostatné choreografie či taneční inscenace,
 +
ale specializoval se na pohybovou spolupráci s činoherními
 +
soubory. Do divadelního povědomí vstoupil především jako
 +
pohybový poradce a choreograf tanečních scén v činohrách
 +
a loutkových inscenacích. Během dvaceti let se ve většině
 +
divadel v Čechách podílel jako host na přípravě více než
 +
dvou set inscenací. Spolupracoval např. s režiséry Stanislavem
 +
Remundou, Ivanem Rajmontem, Ivanem Zmatlíkem, Jiřím
 +
Fréhárem, Lubošem Pistoriem aj. Prosazoval nenásilný a přirozený
 +
jevištní projev, pohyb a mimiku herců. Jeho aranžmá
 +
sborů, davových scén a tanců působilo dynamicky a živě.
 +
 
 +
'''D:''' choreografie ND v Praze pro M. Macháčka: W. Shakespeare, Jindřich
 +
V., 1971; M. Stieber, Poslední prázdniny, 1977; C. Goldoni, Náměstíčko,
 +
1978; pro V. Hudečka: F. Langer, Periferie, 1976; pro I. Rajmonta: V. Nezval,
 +
Milenci z kiosku, 1975; pro J. Pleskota: J. Vrchlický, Soud lásky, 1976; B.
 +
Hecht, Ch. Arthur, První stránka, 1977; pro L. Vajdičku: F. Schiller, Úklady
 +
a láska, 1982; Divadlo Jaroslava Průchy Kladno; pro K. Brožka: J. Voskovec,
 +
J. Werich, J. Ježek, Těžká Barbora, 1989.
 +
 
 +
'''L:''' J. Císař, S docentem K. B., in: Scéna 1989, č. 14; nekrolog: B. Čumpelíková
 +
– K. Pavlištík, K. B., in: Taneční listy, 1990, č. l, s. 7; Český taneční
 +
slovník, 2001, s. 16.
 +
 
 +
Jana Holeňová
 
    
 
    
 
[[Kategorie:D]]
 
[[Kategorie:D]]
Řádka 19: Řádka 55:
 
[[Kategorie:82- Dramaturg, režisér nebo choreograf]]
 
[[Kategorie:82- Dramaturg, režisér nebo choreograf]]
 
[[Kategorie:61- Pedagog]]
 
[[Kategorie:61- Pedagog]]
 
 
[[Kategorie:1933]]
 
[[Kategorie:1933]]
 
[[Kategorie:Praha]]
 
[[Kategorie:Praha]]
 
[[Kategorie:1989]]
 
[[Kategorie:1989]]
 
[[Kategorie:Praha]]
 
[[Kategorie:Praha]]

Aktuální verze z 29. 9. 2019, 17:46

Karel BEDNÁŘ
Narození 9.4.1933
Místo narození Praha
Úmrtí 5.4.1989
Místo úmrtí Praha
Povolání 83- Divadelní interpret nebo herec
82- Dramaturg, režisér nebo choreograf
61- Pedagog
Citace Biografický slovník českých zemí 3, Praha 2005, s. 326
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=40675

BEDNÁŘ, Karel, * 9. 4. 1933 Praha, † 5. 4. 1989 Praha, tanečník, pohybový poradce, choreograf, pedagog

Vystudoval tělesnou výchovu a zeměpis na Pedagogické fakultě UK a taneční pedagogiku na katedře tance pražské AMU. Profesní dráhu začínal jako amatérský tanečník ve Vycpálkově souboru, dále prošel Uměleckým vojenským souborem a nastoupil do profesionálního angažmá Armádního uměleckého souboru Víta Nejedlého (AUS VN). Tam byl 1954–69 obsazován, vedle řady programových tanců, především do charakterních rolí kratších baletů, které měl AUS VN ve své dramaturgii. Již ke konci taneční kariéry (1969) začal vyučovat jevištní pohyb na DAMU (1966–89, 1983 docent, 1985 proděkan) a zaměřil se na práci choreografa. Nevytvářel samostatné choreografie či taneční inscenace, ale specializoval se na pohybovou spolupráci s činoherními soubory. Do divadelního povědomí vstoupil především jako pohybový poradce a choreograf tanečních scén v činohrách a loutkových inscenacích. Během dvaceti let se ve většině divadel v Čechách podílel jako host na přípravě více než dvou set inscenací. Spolupracoval např. s režiséry Stanislavem Remundou, Ivanem Rajmontem, Ivanem Zmatlíkem, Jiřím Fréhárem, Lubošem Pistoriem aj. Prosazoval nenásilný a přirozený jevištní projev, pohyb a mimiku herců. Jeho aranžmá sborů, davových scén a tanců působilo dynamicky a živě.

D: choreografie ND v Praze pro M. Macháčka: W. Shakespeare, Jindřich V., 1971; M. Stieber, Poslední prázdniny, 1977; C. Goldoni, Náměstíčko, 1978; pro V. Hudečka: F. Langer, Periferie, 1976; pro I. Rajmonta: V. Nezval, Milenci z kiosku, 1975; pro J. Pleskota: J. Vrchlický, Soud lásky, 1976; B. Hecht, Ch. Arthur, První stránka, 1977; pro L. Vajdičku: F. Schiller, Úklady a láska, 1982; Divadlo Jaroslava Průchy Kladno; pro K. Brožka: J. Voskovec, J. Werich, J. Ježek, Těžká Barbora, 1989.

L: J. Císař, S docentem K. B., in: Scéna 1989, č. 14; nekrolog: B. Čumpelíková – K. Pavlištík, K. B., in: Taneční listy, 1990, č. l, s. 7; Český taneční slovník, 2001, s. 16.

Jana Holeňová