BEK Josef 21.12.1918-5.5.1995: Porovnání verzí
(BEK_Josef_21.12.1918-5.5.1995) |
|||
Řádka 9: | Řádka 9: | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
− | }} | + | }} |
− | + | '''BEK, Josef,''' ''* 21. 12. 1918 Hradec Králové, † 5. 5. 1995 Praha, herec'' | |
+ | |||
+ | Jeho otec pracoval jako nádražní zřízenec, matka byla kuchařka. | ||
+ | Po maturitě na obchodní akademii v Hradci Králové | ||
+ | 1937 pracoval B. jako úředník městské spořitelny. Zároveň | ||
+ | hrál i režíroval ochotnické divadlo a učil se soukromě zpěvu. | ||
+ | 1942 byl angažován do operety Českého divadla v Olomouci, | ||
+ | působil tam současně i v činohře a opeře a zpočátku | ||
+ | vypomáhal i v baletu. Pohostinsky účinkoval také v brněnské | ||
+ | zpěvohře. Od sezony 1948–49 se v Olomouci profesionalizoval | ||
+ | jako činoherec. 1954–90 byl členem Městských divadel | ||
+ | pražských, jako host v nich účinkoval téměř do konce života. | ||
+ | S filmem spolupracoval od 1946, s rozhlasem od 1947, s televizí | ||
+ | od 1953. Jeho herecká tvorba od počátku inklinovala | ||
+ | k mužným charakterům, romantickým i lidovým milovníkům | ||
+ | nebo k postavám konverzačního a komediálního repertoáru. | ||
+ | Zjevem, robustností, výbušným temperamentem byl | ||
+ | předurčen spíše pro role pozitivních hrdinů, což bývalo občas | ||
+ | zneužíváno zejména v jeho filmové práci. Na divadelním jevišti, | ||
+ | k němuž byl všestranně disponován, však hrál i náročné | ||
+ | role odlišného naturelu. Vzájemně je spojovala přímočarost | ||
+ | a zvýraznění základního povahového i gestického rysu, cizí | ||
+ | mu byly polohy psychologického a intelektuálního herectví, | ||
+ | nesvědčila mu ani popisnost socialistického realismu. Z jeho | ||
+ | olomouckého období zaujal např. Jánošík v Mahenově | ||
+ | stejnojmenné hře (1949), Tuzenbach v Čechovových ''Třech'' | ||
+ | ''sestrách'' (1949), Figaro v Baumarchaisově ''Lazebníku'' ''sevillském'' | ||
+ | (1950), titulní role v Molièrově ''Měšťákovi'' ''šlechticem'' | ||
+ | (1951) a zejména Shakespearův ''Othello'' (1951) a Petruccio | ||
+ | ze ''Zkrocení'' ''zlé'' ''ženy'' (1952) nebo Martin Kabát v Drdových | ||
+ | ''Hrátkách'' ''s čertem'' (1953). V Městských divadlech pražských | ||
+ | patřil k oporám souboru, mj. v rolích Mánka z Preissové | ||
+ | ''Gazdiny'' ''roby'' (1955), Jacquesa z Shakespearova ''Jak se'' ''vám'' | ||
+ | ''líbí'' (1957), Pištory z Langerova ''Obrácení'' ''Ferdyše'' ''Pištory'' | ||
+ | (1957), Lovce z Casonovy hry ''Stromy'' ''umírají'' ''vstoje'' (1958), | ||
+ | Mattiho z Brechtova ''Pana'' ''Puntily'' (1960), O’Connora z Williamsova | ||
+ | ''Skleněného'' ''zvěřince'' (1960), Amfitryona z Plautovy | ||
+ | a Molièrovy stejnojmenné hry (1961), Kočkareva z Gogolovy | ||
+ | ''Ženitby'' (1963), titulní postavy z Watkynovy konverzační hry | ||
+ | ''Pan'' ''Dodd'' ''má schůzku'' (1964), opět Petruccia (1966) a Martina | ||
+ | Kabáta (1968), Wildova ''Ideálního'' ''manžela'' (1967), dále | ||
+ | Shawova ''Čokoládového'' ''hrdiny'' (1971) či Dona Salusta de | ||
+ | Bazan z Hugova ''Ruy Blase'' (1980). Mimořádný úspěch měl | ||
+ | v hlavních partech amerických muzikálů ''Řek Zorba'' (1972, | ||
+ | 1975 v rozhlasu) a ''Muž z'' ''kraje'' ''la Mancha'' ''jako Don'' ''Quijote'' | ||
+ | (1982). Filmografie B., ač patřil k nejobsazovanějším českým | ||
+ | filmovým hercům, byla vinou stereotypních úkolů poměrně | ||
+ | jednostranná. K jeho nejznámějším filmovým rolím patřil | ||
+ | Martin Kabát z filmu ''Hrátky s'' ''čertem'' (1956), řidič autobusu | ||
+ | ve filmové komedii ''Florenc'' ''13.30'' (1957) a poručík Líbal | ||
+ | z trilogie detektivek (1959, 1961, 1965). Náročnějších poloh | ||
+ | dosáhl v některých televizních inscenacích (Vávra z ''Maryši'', | ||
+ | 1971), které se ztrácejí v množství příležitostných vystoupení | ||
+ | kabaretního a estrádního typu, při nichž se uplatnil i jako | ||
+ | zpěvák. Hereckou činnost uzavřel účastí v televizním seriálu | ||
+ | ''Pomalé'' ''šípy'' (1994). | ||
+ | |||
+ | '''L:''' J. B. – P. Hořec, Toulavý den, 1988 (kde soupis rolí); tíž, Každý den | ||
+ | radost, 1992; DČD 2, s. 75; FPH 1 (soupis fi lmových rolí), s. 26; MČE 1, | ||
+ | s. 396; ČBS, s. 36; EJ, s. 39; Tomeš 1, s. 70. | ||
+ | |||
+ | Martin Kučera | ||
[[Kategorie:C]] | [[Kategorie:C]] | ||
[[Kategorie:83- Divadelní interpret nebo herec]] | [[Kategorie:83- Divadelní interpret nebo herec]] | ||
− | |||
[[Kategorie:1918]] | [[Kategorie:1918]] | ||
− | [[Kategorie: | + | [[Kategorie:Hradec Králové]] |
[[Kategorie:1995]] | [[Kategorie:1995]] | ||
[[Kategorie:Praha]] | [[Kategorie:Praha]] |
Verze z 7. 6. 2016, 14:32
Josef BEK | |
Narození | 21.12.1918 |
---|---|
Místo narození | Hradec Králové |
Úmrtí | 5.5.1995 |
Místo úmrtí | Praha |
Povolání | 83- Divadelní interpret nebo herec |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=40812 |
BEK, Josef, * 21. 12. 1918 Hradec Králové, † 5. 5. 1995 Praha, herec
Jeho otec pracoval jako nádražní zřízenec, matka byla kuchařka. Po maturitě na obchodní akademii v Hradci Králové 1937 pracoval B. jako úředník městské spořitelny. Zároveň hrál i režíroval ochotnické divadlo a učil se soukromě zpěvu. 1942 byl angažován do operety Českého divadla v Olomouci, působil tam současně i v činohře a opeře a zpočátku vypomáhal i v baletu. Pohostinsky účinkoval také v brněnské zpěvohře. Od sezony 1948–49 se v Olomouci profesionalizoval jako činoherec. 1954–90 byl členem Městských divadel pražských, jako host v nich účinkoval téměř do konce života. S filmem spolupracoval od 1946, s rozhlasem od 1947, s televizí od 1953. Jeho herecká tvorba od počátku inklinovala k mužným charakterům, romantickým i lidovým milovníkům nebo k postavám konverzačního a komediálního repertoáru. Zjevem, robustností, výbušným temperamentem byl předurčen spíše pro role pozitivních hrdinů, což bývalo občas zneužíváno zejména v jeho filmové práci. Na divadelním jevišti, k němuž byl všestranně disponován, však hrál i náročné role odlišného naturelu. Vzájemně je spojovala přímočarost a zvýraznění základního povahového i gestického rysu, cizí mu byly polohy psychologického a intelektuálního herectví, nesvědčila mu ani popisnost socialistického realismu. Z jeho olomouckého období zaujal např. Jánošík v Mahenově stejnojmenné hře (1949), Tuzenbach v Čechovových Třech sestrách (1949), Figaro v Baumarchaisově Lazebníku sevillském (1950), titulní role v Molièrově Měšťákovi šlechticem (1951) a zejména Shakespearův Othello (1951) a Petruccio ze Zkrocení zlé ženy (1952) nebo Martin Kabát v Drdových Hrátkách s čertem (1953). V Městských divadlech pražských patřil k oporám souboru, mj. v rolích Mánka z Preissové Gazdiny roby (1955), Jacquesa z Shakespearova Jak se vám líbí (1957), Pištory z Langerova Obrácení Ferdyše Pištory (1957), Lovce z Casonovy hry Stromy umírají vstoje (1958), Mattiho z Brechtova Pana Puntily (1960), O’Connora z Williamsova Skleněného zvěřince (1960), Amfitryona z Plautovy a Molièrovy stejnojmenné hry (1961), Kočkareva z Gogolovy Ženitby (1963), titulní postavy z Watkynovy konverzační hry Pan Dodd má schůzku (1964), opět Petruccia (1966) a Martina Kabáta (1968), Wildova Ideálního manžela (1967), dále Shawova Čokoládového hrdiny (1971) či Dona Salusta de Bazan z Hugova Ruy Blase (1980). Mimořádný úspěch měl v hlavních partech amerických muzikálů Řek Zorba (1972, 1975 v rozhlasu) a Muž z kraje la Mancha jako Don Quijote (1982). Filmografie B., ač patřil k nejobsazovanějším českým filmovým hercům, byla vinou stereotypních úkolů poměrně jednostranná. K jeho nejznámějším filmovým rolím patřil Martin Kabát z filmu Hrátky s čertem (1956), řidič autobusu ve filmové komedii Florenc 13.30 (1957) a poručík Líbal z trilogie detektivek (1959, 1961, 1965). Náročnějších poloh dosáhl v některých televizních inscenacích (Vávra z Maryši, 1971), které se ztrácejí v množství příležitostných vystoupení kabaretního a estrádního typu, při nichž se uplatnil i jako zpěvák. Hereckou činnost uzavřel účastí v televizním seriálu Pomalé šípy (1994).
L: J. B. – P. Hořec, Toulavý den, 1988 (kde soupis rolí); tíž, Každý den radost, 1992; DČD 2, s. 75; FPH 1 (soupis fi lmových rolí), s. 26; MČE 1, s. 396; ČBS, s. 36; EJ, s. 39; Tomeš 1, s. 70.
Martin Kučera