BENDUM Filip Kristián ?1690-?1757: Porovnání verzí

Z Personal
(BENDUM_Filip_Kryštof_1700-1757)
 
Řádka 1: Řádka 1:
 
{{Infobox - osoba
 
{{Infobox - osoba
| jméno = Filip Kryštof BENDUM
+
| jméno = Filip Kristián BENDUM
 
| obrázek = No male portrait.png
 
| obrázek = No male portrait.png
| datum narození = 1700
+
| datum narození = kolem 1690
| místo narození =  
+
| místo narození = Leyden? (Nizozemí)
| datum úmrtí = 1757
+
| datum úmrtí = po 1757
| místo úmrtí =  
+
| místo úmrtí = asi Slezsko
 
| povolání = 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik
 
| povolání = 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik
  
 
| jiná jména =  
 
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Filip Kryštof BENDUM
+
}}
 +
 
 +
'''BENDUM, Filip Kristián''' ''(též BENTUM, BENDOMB, BENTHUM, PENTHUM, WENDUM, Krištof ), * kolem 1690 Leyden? (Nizozemí), † po 1757 asi Slezsko, malíř''
 +
 
 +
Po 1713 spolupracoval (patrně v Manětíně) s P. Brandlem,
 +
jehož umění ho zásadně ovlivnilo a stalo se mu životním
 +
vzorem. Později vykonal cestu do Říma, kde se údajně školil
 +
u papežova dvorního malíře, před 1720 pobýval ve Vídni.
 +
V Praze byl připomínán 1716, kdy ho přijal staroměstský
 +
cech malířů, a pak 1730–31. B. první známý obraz, portrét
 +
hraběnky Eleonory Kokořovské z Kokořova, vznikl 1715.
 +
Následně vytvořil velký soubor portrétů jednotlivých členů
 +
i celých rodin české šlechty: Lažanských v Manětíně (od
 +
1720), Černínů v Jindřichově Hradci, Kolovratů v Rychnově
 +
nad Kněžnou a Valdštejnů v Duchcově. Zpočátku podobizny
 +
vycházely z Brandlova pojetí postavy, ale postupně se blížily
 +
k reprezentativnímu francouzskému podání. Reminiscence
 +
na Brandla se vracely i v oltářních obrazech (sv. Jana Nepomuckého
 +
1725 a sv. Starosty 1730 pro hřbitovní kostel
 +
v Manětíně) a dokonce i v pozdějších plátnech, jimiž vyzdobil
 +
před 1745 kostel sv. Valentina ve slezské Lubuši (hlavní
 +
oltář a obrazy Zpověď královny Žofie a Martyrium sv. Jana
 +
Nepomuckého v křestní kapli). Ve freskách pro knihovnu
 +
cisterciáckého kláštera v Lubuši (1734–37) spojil pozzovskou
 +
perspektivní malbu s flámskými žánrovými motivy. Obdobně
 +
pojal i velké obrazy na plátně (1734–38), dekorující strop
 +
Knížecího sálu kláštera (alegorie Víry a boje proti nevěřícím).
 +
Malíř přes zjevnou oblibu a úspěch nedosáhl kvalit svého
 +
velkého vzoru P. Brandla a zůstal reprezentantem dobrého
 +
módního průměru 1. poloviny 18. století.
 +
 
 +
'''L:''' J. Neumann, Petr Brandl, katalog výstavy NG Praha, 1968, s. 137n.;
 +
I. Kořán: in: Dějiny českého výtvarného umění II/2, 1989, s. 588; V. Vlnas
 +
(ed.), Sláva barokní Čechie, katalog výstavy NG Praha, 2001, s. 347n.; OSN
 +
3, s. 732; Toman 1, s. 52.
 +
 
 +
Ivo Kořán
 +
 
 
[[Kategorie:C]]
 
[[Kategorie:C]]
 
[[Kategorie:76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik]]
 
[[Kategorie:76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik]]
 
+
[[Kategorie:1690]]
[[Kategorie:1700]]
+
[[Kategorie:Leyden]]
 
[[Kategorie:1757]]
 
[[Kategorie:1757]]
 +
[[Kategorie:Slezsko]]

Verze z 13. 6. 2016, 15:42

Filip Kristián BENDUM
Narození kolem 1690
Místo narození Leyden? (Nizozemí)
Úmrtí po 1757
Místo úmrtí asi Slezsko
Povolání 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=40906

BENDUM, Filip Kristián (též BENTUM, BENDOMB, BENTHUM, PENTHUM, WENDUM, Krištof ), * kolem 1690 Leyden? (Nizozemí), † po 1757 asi Slezsko, malíř

Po 1713 spolupracoval (patrně v Manětíně) s P. Brandlem, jehož umění ho zásadně ovlivnilo a stalo se mu životním vzorem. Později vykonal cestu do Říma, kde se údajně školil u papežova dvorního malíře, před 1720 pobýval ve Vídni. V Praze byl připomínán 1716, kdy ho přijal staroměstský cech malířů, a pak 1730–31. B. první známý obraz, portrét hraběnky Eleonory Kokořovské z Kokořova, vznikl 1715. Následně vytvořil velký soubor portrétů jednotlivých členů i celých rodin české šlechty: Lažanských v Manětíně (od 1720), Černínů v Jindřichově Hradci, Kolovratů v Rychnově nad Kněžnou a Valdštejnů v Duchcově. Zpočátku podobizny vycházely z Brandlova pojetí postavy, ale postupně se blížily k reprezentativnímu francouzskému podání. Reminiscence na Brandla se vracely i v oltářních obrazech (sv. Jana Nepomuckého 1725 a sv. Starosty 1730 pro hřbitovní kostel v Manětíně) a dokonce i v pozdějších plátnech, jimiž vyzdobil před 1745 kostel sv. Valentina ve slezské Lubuši (hlavní oltář a obrazy Zpověď královny Žofie a Martyrium sv. Jana Nepomuckého v křestní kapli). Ve freskách pro knihovnu cisterciáckého kláštera v Lubuši (1734–37) spojil pozzovskou perspektivní malbu s flámskými žánrovými motivy. Obdobně pojal i velké obrazy na plátně (1734–38), dekorující strop Knížecího sálu kláštera (alegorie Víry a boje proti nevěřícím). Malíř přes zjevnou oblibu a úspěch nedosáhl kvalit svého velkého vzoru P. Brandla a zůstal reprezentantem dobrého módního průměru 1. poloviny 18. století.

L: J. Neumann, Petr Brandl, katalog výstavy NG Praha, 1968, s. 137n.; I. Kořán: in: Dějiny českého výtvarného umění II/2, 1989, s. 588; V. Vlnas (ed.), Sláva barokní Čechie, katalog výstavy NG Praha, 2001, s. 347n.; OSN 3, s. 732; Toman 1, s. 52.

Ivo Kořán