BENEŠ Pavel 14.6.1894-31.5.1956: Porovnání verzí

Z Personal
(BENEŠ_Pavel_14.6.1894-31.5.1956)
 
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze od stejného uživatele.)
Řádka 1: Řádka 1:
 
{{Infobox - osoba
 
{{Infobox - osoba
 
| jméno = Pavel BENEŠ
 
| jméno = Pavel BENEŠ
| obrázek = No male portrait.png
+
| obrázek = Benes Pavel portret.jpg
 
| datum narození = 14.6.1894
 
| datum narození = 14.6.1894
| místo narození = Praha
+
| místo narození = Smíchov (Praha)
 
| datum úmrtí = 31.5.1956
 
| datum úmrtí = 31.5.1956
 
| místo úmrtí = Praha
 
| místo úmrtí = Praha
Řádka 9: Řádka 9:
  
 
| jiná jména =  
 
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Pavel BENEŠ
+
}}
  
== Literatura ==
+
'''BENEŠ, Pavel,''' ''* 14. 6. 1894 Smíchov (Praha), † 31. 5. 1956 Praha, letecký konstruktér, historik letectví, odborný publicista''
 +
 
 +
Navštěvoval 1905–12 reálku na Královských Vinohradech
 +
(Praha). Pak studoval s přerušením (1912/13 a 1918–20) na
 +
ČVUT v Praze. 1924 získal titul inženýra. Už 1909–15 se
 +
zabýval stavbou modelů letadel (asi 150 exemplářů). 1915
 +
postavil kluzák Albatros, 1916 jednoduchý kluzák L 1916,
 +
s nímž sám létal. 1913–14 spoluzakládal Český aviatický
 +
klub pro Království české (dnes Aeroklub ČR), v němž a zastával
 +
různé funkce; působil tam i v meziválečném období.
 +
1919 spolu s V. Malým založil továrnu Avia, kde i po změně
 +
majitelů pracoval spolu s M. Hajnem jako šéfkonstruktér
 +
letadel BH; po prvním úspěšném a moderním typu BH 1
 +
konstruoval letadla školní, sportovní, stíhací a dopravní. Od
 +
1930 s M. Hajnem přešli do letadlového oddělení koncernu
 +
ČKD jako šéfkonstruktéři (opět letadla BH). 1935–42
 +
B. působil jako šéfkonstruktér letadlového oddělení firmy
 +
Mráz Choceň (letadla Be). Dosáhl velkých úspěchů na mezinárodních
 +
soutěžích, hlavně se sportovními letadly (např.
 +
BH 11 v letech 1925–26, Be 501 a Be 502 v roce 1937). Poslední
 +
návrhy konstrukcí letadel zpracoval ve druhé polovině 40. let. Od 1912 vydal řadu odborných knih a článků zejména
 +
v časopisech ''Vynálezy'' ''a pokroky'', ''Domácí'' ''dílna'', ''Aviatika''
 +
nebo ''Letectví'' či v denním tisku.
 +
 
 +
'''D:''' Modely letadel, 1914; Létadla-Aeroplany, 1915; Létadla II-Hydroaeroplany,
 +
1915; Řiditelné vzducholodi a balony, 1915; Svět křídel I, II, III, 1949;
 +
Technika překonává prostor a čas, 1955; Naše první křídla, 1955.
 +
 
 +
'''L:''' V. Němeček, Československá letadla 1, 1982, s. 100n., 160n., 193n.; 2,
 +
s. 105n.; Letectví a kosmonautika Speciál 2003, č. 1, s. 50; tamtéž, 2004,
 +
č. 3, s. 56n.
 +
 
 +
'''P:''' Archiv NTM Praha; Letecké muzeum Praha; SOA Praha, fond Obchodní
 +
soud Praha; Archiv hl. m. Prahy, fond Reálná škola Vinohrady; Archiv
 +
ČVUT, Katalogy studentů 1911/1912 až 1919/1920.
 +
 
 +
Pavel Sviták
 
    
 
    
 
[[Kategorie:C]]
 
[[Kategorie:C]]
 
[[Kategorie:28- Strojař nebo elektrotechnik]]
 
[[Kategorie:28- Strojař nebo elektrotechnik]]
 
 
[[Kategorie:1894]]
 
[[Kategorie:1894]]
 
[[Kategorie:Praha]]
 
[[Kategorie:Praha]]
 
[[Kategorie:1956]]
 
[[Kategorie:1956]]
 
[[Kategorie:Praha]]
 
[[Kategorie:Praha]]

Verze z 20. 8. 2018, 13:46

Pavel BENEŠ
Narození 14.6.1894
Místo narození Smíchov (Praha)
Úmrtí 31.5.1956
Místo úmrtí Praha
Povolání 28- Strojař nebo elektrotechnik
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=40968

BENEŠ, Pavel, * 14. 6. 1894 Smíchov (Praha), † 31. 5. 1956 Praha, letecký konstruktér, historik letectví, odborný publicista

Navštěvoval 1905–12 reálku na Královských Vinohradech (Praha). Pak studoval s přerušením (1912/13 a 1918–20) na ČVUT v Praze. 1924 získal titul inženýra. Už 1909–15 se zabýval stavbou modelů letadel (asi 150 exemplářů). 1915 postavil kluzák Albatros, 1916 jednoduchý kluzák L 1916, s nímž sám létal. 1913–14 spoluzakládal Český aviatický klub pro Království české (dnes Aeroklub ČR), v němž a zastával různé funkce; působil tam i v meziválečném období. 1919 spolu s V. Malým založil továrnu Avia, kde i po změně majitelů pracoval spolu s M. Hajnem jako šéfkonstruktér letadel BH; po prvním úspěšném a moderním typu BH 1 konstruoval letadla školní, sportovní, stíhací a dopravní. Od 1930 s M. Hajnem přešli do letadlového oddělení koncernu ČKD jako šéfkonstruktéři (opět letadla BH). 1935–42 B. působil jako šéfkonstruktér letadlového oddělení firmy Mráz Choceň (letadla Be). Dosáhl velkých úspěchů na mezinárodních soutěžích, hlavně se sportovními letadly (např. BH 11 v letech 1925–26, Be 501 a Be 502 v roce 1937). Poslední návrhy konstrukcí letadel zpracoval ve druhé polovině 40. let. Od 1912 vydal řadu odborných knih a článků zejména v časopisech Vynálezy a pokroky, Domácí dílna, Aviatika nebo Letectví či v denním tisku.

D: Modely letadel, 1914; Létadla-Aeroplany, 1915; Létadla II-Hydroaeroplany, 1915; Řiditelné vzducholodi a balony, 1915; Svět křídel I, II, III, 1949; Technika překonává prostor a čas, 1955; Naše první křídla, 1955.

L: V. Němeček, Československá letadla 1, 1982, s. 100n., 160n., 193n.; 2, s. 105n.; Letectví a kosmonautika Speciál 2003, č. 1, s. 50; tamtéž, 2004, č. 3, s. 56n.

P: Archiv NTM Praha; Letecké muzeum Praha; SOA Praha, fond Obchodní soud Praha; Archiv hl. m. Prahy, fond Reálná škola Vinohrady; Archiv ČVUT, Katalogy studentů 1911/1912 až 1919/1920.

Pavel Sviták