BERKA Ladislav Emil 9.9.1907-14.1.1993: Porovnání verzí

Z Personal
Řádka 1: Řádka 1:
 
{{Infobox - osoba
 
{{Infobox - osoba
 
| jméno = Ladislav Emil BERKA
 
| jméno = Ladislav Emil BERKA
| obrázek = No male portrait.png
+
| obrázek = Berka Ladislav Emil portret.jpeg
 
| datum narození = 9.9.1907
 
| datum narození = 9.9.1907
 
| místo narození = Praha
 
| místo narození = Praha
Řádka 49: Řádka 49:
 
[[Kategorie:1993]]
 
[[Kategorie:1993]]
 
[[Kategorie:Praha]]
 
[[Kategorie:Praha]]
 +
 +
<gallery>
 +
Berka Ladislav Emil panenka.jpeg|Fotografie panenky, 1931
 +
Berka Ladislav Emil stroj.png|Detail psacího stroje, 1931
 +
</gallery>

Verze z 2. 9. 2018, 17:54

Ladislav Emil BERKA
Narození 9.9.1907
Místo narození Praha
Úmrtí 14.1.1993
Místo úmrtí Praha
Povolání 87- Fotograf
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=59141

BERKA, Ladislav Emil, * 9. 9. 1907 Praha, † 14. 1. 1993 Praha, fotograf, publicista, filmový kritik, překladatel, obrazový redaktor, grafický designér

Vystudoval reálku, ve fotografii byl autodidakt, ovlivněný avantgardním filmem a výstavou Film und Foto. Fotografování se intenzivně věnoval 1929–33, později jen sporadicky. 1930 se stal členem Film-klubu. Od 1933 byl redaktorem časopisu Ahoj na neděli. Po 1945 působil v redakci časopisu Květy (do 1967) a jako obrazový redaktor v nakladatelství Práce a Orbis. Zabýval se také grafickými úpravami časopisů a knih, byl spoluautorem či překladatelem několika děl o filmu. V 30. letech publikoval texty o moderní fotografii zejména v časopisech Eva a Ozvěny a účastnil se významných tuzemských výstav, poprvé v Aventinské mansardě (1930, 1931). Společně se svým spolužákem A. Hackenschmiedem a J. Lehovcem byli dodatečně označováni jako Aventinské trio. B. záběry detailů a makrofotografie souvisely s novou věcností, s Bauhausem a funkcionalismem pak jeho diagonální kompozice a reklamní tvorba i zájem o reklamní objekty. Jeho cit pro experiment vyvrcholil v souboru Praha v surimpresi, ve kterém pracoval s dvojexpozicemi a v nočních záběrech využíval kresby pohybujících se světelných zdrojů při dlouhé expozici. B. práce jsou hodnoceny u nás jako průkopnické. Svými fotografiemi byl zastoupen na všech přehlídkách meziválečné české fotografie, resp. české fotografie 20. století.

L: A. Dufek, Encyklopedie českých a slovenských fotografů, 1993, s. 26n.; týž, L. E. B., in: Bulletin MG, 1980, č. 29; týž, L. E. B. (portfolio), in: Galerie Faber, Wien 1991; NEČVU 1, s. 66.

Pavel Scheufler