BERKA Ladislav Emil 9.9.1907-14.1.1993: Porovnání verzí
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
{{Infobox - osoba | {{Infobox - osoba | ||
| jméno = Ladislav Emil BERKA | | jméno = Ladislav Emil BERKA | ||
− | | obrázek = | + | | obrázek = Berka Ladislav Emil portret.jpeg |
| datum narození = 9.9.1907 | | datum narození = 9.9.1907 | ||
| místo narození = Praha | | místo narození = Praha | ||
Řádka 49: | Řádka 49: | ||
[[Kategorie:1993]] | [[Kategorie:1993]] | ||
[[Kategorie:Praha]] | [[Kategorie:Praha]] | ||
+ | |||
+ | <gallery> | ||
+ | Berka Ladislav Emil panenka.jpeg|Fotografie panenky, 1931 | ||
+ | Berka Ladislav Emil stroj.png|Detail psacího stroje, 1931 | ||
+ | </gallery> |
Verze z 2. 9. 2018, 17:54
Ladislav Emil BERKA | |
Narození | 9.9.1907 |
---|---|
Místo narození | Praha |
Úmrtí | 14.1.1993 |
Místo úmrtí | Praha |
Povolání | 87- Fotograf |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=59141 |
BERKA, Ladislav Emil, * 9. 9. 1907 Praha, † 14. 1. 1993 Praha, fotograf, publicista, filmový kritik, překladatel, obrazový redaktor, grafický designér
Vystudoval reálku, ve fotografii byl autodidakt, ovlivněný avantgardním filmem a výstavou Film und Foto. Fotografování se intenzivně věnoval 1929–33, později jen sporadicky. 1930 se stal členem Film-klubu. Od 1933 byl redaktorem časopisu Ahoj na neděli. Po 1945 působil v redakci časopisu Květy (do 1967) a jako obrazový redaktor v nakladatelství Práce a Orbis. Zabýval se také grafickými úpravami časopisů a knih, byl spoluautorem či překladatelem několika děl o filmu. V 30. letech publikoval texty o moderní fotografii zejména v časopisech Eva a Ozvěny a účastnil se významných tuzemských výstav, poprvé v Aventinské mansardě (1930, 1931). Společně se svým spolužákem A. Hackenschmiedem a J. Lehovcem byli dodatečně označováni jako Aventinské trio. B. záběry detailů a makrofotografie souvisely s novou věcností, s Bauhausem a funkcionalismem pak jeho diagonální kompozice a reklamní tvorba i zájem o reklamní objekty. Jeho cit pro experiment vyvrcholil v souboru Praha v surimpresi, ve kterém pracoval s dvojexpozicemi a v nočních záběrech využíval kresby pohybujících se světelných zdrojů při dlouhé expozici. B. práce jsou hodnoceny u nás jako průkopnické. Svými fotografiemi byl zastoupen na všech přehlídkách meziválečné české fotografie, resp. české fotografie 20. století.
L: A. Dufek, Encyklopedie českých a slovenských fotografů, 1993, s. 26n.; týž, L. E. B., in: Bulletin MG, 1980, č. 29; týž, L. E. B. (portfolio), in: Galerie Faber, Wien 1991; NEČVU 1, s. 66.
Pavel Scheufler