BERKA Ladislav Emil 9.9.1907-14.1.1993: Porovnání verzí
Řádka 17: | Řádka 17: | ||
se intenzivně věnoval 1929–33, později jen sporadicky. | se intenzivně věnoval 1929–33, později jen sporadicky. | ||
1930 se stal členem Film-klubu. Od 1933 byl redaktorem | 1930 se stal členem Film-klubu. Od 1933 byl redaktorem | ||
− | časopisu Ahoj na neděli. Po 1945 působil v redakci časopisu | + | časopisu ''Ahoj'' ''na neděli''. Po 1945 působil v redakci časopisu |
− | Květy (do 1967) a jako obrazový redaktor v nakladatelství | + | ''Květy'' (do 1967) a jako obrazový redaktor v nakladatelství |
Práce a Orbis. Zabýval se také grafickými úpravami časopisů | Práce a Orbis. Zabýval se také grafickými úpravami časopisů | ||
a knih, byl spoluautorem či překladatelem několika děl | a knih, byl spoluautorem či překladatelem několika děl | ||
o filmu. V 30. letech publikoval texty o moderní fotografii | o filmu. V 30. letech publikoval texty o moderní fotografii | ||
− | zejména v časopisech Eva a Ozvěny a účastnil se významných | + | zejména v časopisech ''Eva a'' ''Ozvěny'' a účastnil se významných |
tuzemských výstav, poprvé v Aventinské mansardě (1930, | tuzemských výstav, poprvé v Aventinské mansardě (1930, | ||
1931). Společně se svým spolužákem A. Hackenschmiedem | 1931). Společně se svým spolužákem A. Hackenschmiedem |
Verze z 5. 7. 2016, 14:43
Ladislav Emil BERKA | |
Narození | 9.9.1907 |
---|---|
Místo narození | Praha |
Úmrtí | 14.1.1993 |
Místo úmrtí | Praha |
Povolání | 87- Fotograf |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=59141 |
BERKA, Ladislav Emil, * 9. 9. 1907 Praha, † 14. 1. 1993 Praha, fotograf, publicista, filmový kritik, překladatel, obrazový redaktor, grafický designér
Vystudoval reálku, ve fotografii byl autodidakt, ovlivněný avantgardním filmem a výstavou Film und Foto. Fotografování se intenzivně věnoval 1929–33, později jen sporadicky. 1930 se stal členem Film-klubu. Od 1933 byl redaktorem časopisu Ahoj na neděli. Po 1945 působil v redakci časopisu Květy (do 1967) a jako obrazový redaktor v nakladatelství Práce a Orbis. Zabýval se také grafickými úpravami časopisů a knih, byl spoluautorem či překladatelem několika děl o filmu. V 30. letech publikoval texty o moderní fotografii zejména v časopisech Eva a Ozvěny a účastnil se významných tuzemských výstav, poprvé v Aventinské mansardě (1930, 1931). Společně se svým spolužákem A. Hackenschmiedem a J. Lehovcem byli dodatečně označováni jako Aventinské trio. B. záběry detailů a makrofotografie souvisely s novou věcností, s Bauhausem a funkcionalismem pak jeho diagonální kompozice a reklamní tvorba i zájem o reklamní objekty. Jeho cit pro experiment vyvrcholil v souboru Praha v surimpresi, ve kterém pracoval s dvojexpozicemi a v nočních záběrech využíval kresby pohybujících se světelných zdrojů při dlouhé expozici. B. práce jsou hodnoceny u nás jako průkopnické. Svými fotografiemi byl zastoupen na všech přehlídkách meziválečné české fotografie, resp. české fotografie 20. století.
L: A. Dufek, Encyklopedie českých a slovenských fotografů, 1993, s. 26n.; týž, L. E. B., in: Bulletin MG, 1980, č. 29; týž, L. E. B. (portfolio), in: Galerie Faber, Wien 1991; NEČVU 1, s. 66.
Pavel Scheufler