BERKA Ladislav Emil 9.9.1907-14.1.1993: Porovnání verzí
(BERKA_Ladislav_Emil_9.9.1907-14.1.1993) |
|||
Řádka 3: | Řádka 3: | ||
| obrázek = No male portrait.png | | obrázek = No male portrait.png | ||
| datum narození = 9.9.1907 | | datum narození = 9.9.1907 | ||
− | | místo narození = | + | | místo narození = Praha |
| datum úmrtí = 14.1.1993 | | datum úmrtí = 14.1.1993 | ||
− | | místo úmrtí = | + | | místo úmrtí = Praha |
| povolání = 87- Fotograf | | povolání = 87- Fotograf | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
− | }} | + | }} |
+ | |||
+ | '''BERKA, Ladislav Emil,''' ''* 9. 9. 1907 Praha, † 14. 1. 1993 Praha, fotograf, publicista, filmový kritik, překladatel, obrazový redaktor, grafický designér'' | ||
+ | |||
+ | Vystudoval reálku, ve fotografii byl autodidakt, ovlivněný | ||
+ | avantgardním filmem a výstavou Film und Foto. Fotografování | ||
+ | se intenzivně věnoval 1929–33, později jen sporadicky. | ||
+ | 1930 se stal členem Film-klubu. Od 1933 byl redaktorem | ||
+ | časopisu Ahoj na neděli. Po 1945 působil v redakci časopisu | ||
+ | Květy (do 1967) a jako obrazový redaktor v nakladatelství | ||
+ | Práce a Orbis. Zabýval se také grafickými úpravami časopisů | ||
+ | a knih, byl spoluautorem či překladatelem několika děl | ||
+ | o filmu. V 30. letech publikoval texty o moderní fotografii | ||
+ | zejména v časopisech Eva a Ozvěny a účastnil se významných | ||
+ | tuzemských výstav, poprvé v Aventinské mansardě (1930, | ||
+ | 1931). Společně se svým spolužákem A. Hackenschmiedem | ||
+ | a J. Lehovcem byli dodatečně označováni jako Aventinské | ||
+ | trio. B. záběry detailů a makrofotografie souvisely s novou | ||
+ | věcností, s Bauhausem a funkcionalismem pak jeho diagonální | ||
+ | kompozice a reklamní tvorba i zájem o reklamní objekty. | ||
+ | Jeho cit pro experiment vyvrcholil v souboru ''Praha'' ''v surimpresi'', | ||
+ | ve kterém pracoval s dvojexpozicemi a v nočních | ||
+ | záběrech využíval kresby pohybujících se světelných zdrojů | ||
+ | při dlouhé expozici. B. práce jsou hodnoceny u nás jako průkopnické. | ||
+ | Svými fotografiemi byl zastoupen na všech přehlídkách | ||
+ | meziválečné české fotografie, resp. české fotografie | ||
+ | 20. století. | ||
+ | |||
+ | '''L:''' A. Dufek, Encyklopedie českých a slovenských fotografů, 1993, s. 26n.; | ||
+ | týž, L. E. B., in: Bulletin MG, 1980, č. 29; týž, L. E. B. (portfolio), in: Galerie | ||
+ | Faber, Wien 1991; NEČVU 1, s. 66. | ||
+ | |||
+ | Pavel Scheufler | ||
+ | |||
[[Kategorie:D]] | [[Kategorie:D]] | ||
[[Kategorie:87- Fotograf]] | [[Kategorie:87- Fotograf]] | ||
− | |||
[[Kategorie:1907]] | [[Kategorie:1907]] | ||
+ | [[Kategorie:Praha]] | ||
[[Kategorie:1993]] | [[Kategorie:1993]] | ||
+ | [[Kategorie:Praha]] |
Verze z 5. 7. 2016, 14:42
Ladislav Emil BERKA | |
Narození | 9.9.1907 |
---|---|
Místo narození | Praha |
Úmrtí | 14.1.1993 |
Místo úmrtí | Praha |
Povolání | 87- Fotograf |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=59141 |
BERKA, Ladislav Emil, * 9. 9. 1907 Praha, † 14. 1. 1993 Praha, fotograf, publicista, filmový kritik, překladatel, obrazový redaktor, grafický designér
Vystudoval reálku, ve fotografii byl autodidakt, ovlivněný avantgardním filmem a výstavou Film und Foto. Fotografování se intenzivně věnoval 1929–33, později jen sporadicky. 1930 se stal členem Film-klubu. Od 1933 byl redaktorem časopisu Ahoj na neděli. Po 1945 působil v redakci časopisu Květy (do 1967) a jako obrazový redaktor v nakladatelství Práce a Orbis. Zabýval se také grafickými úpravami časopisů a knih, byl spoluautorem či překladatelem několika děl o filmu. V 30. letech publikoval texty o moderní fotografii zejména v časopisech Eva a Ozvěny a účastnil se významných tuzemských výstav, poprvé v Aventinské mansardě (1930, 1931). Společně se svým spolužákem A. Hackenschmiedem a J. Lehovcem byli dodatečně označováni jako Aventinské trio. B. záběry detailů a makrofotografie souvisely s novou věcností, s Bauhausem a funkcionalismem pak jeho diagonální kompozice a reklamní tvorba i zájem o reklamní objekty. Jeho cit pro experiment vyvrcholil v souboru Praha v surimpresi, ve kterém pracoval s dvojexpozicemi a v nočních záběrech využíval kresby pohybujících se světelných zdrojů při dlouhé expozici. B. práce jsou hodnoceny u nás jako průkopnické. Svými fotografiemi byl zastoupen na všech přehlídkách meziválečné české fotografie, resp. české fotografie 20. století.
L: A. Dufek, Encyklopedie českých a slovenských fotografů, 1993, s. 26n.; týž, L. E. B., in: Bulletin MG, 1980, č. 29; týž, L. E. B. (portfolio), in: Galerie Faber, Wien 1991; NEČVU 1, s. 66.
Pavel Scheufler