BERMAN Karel 14.4.1919-11.8.1995: Porovnání verzí
(BERMAN_Karel_14.4.1919-11.8.1995) |
|||
Řádka 10: | Řádka 10: | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
− | }} | + | }} |
− | + | '''BERMAN, Karel,''' ''* 14. 4. 1919 Jindřichův Hradec, † 11. 8. 1995 Praha, operní pěvec, skladatel, libretista, překladatel operních libret'' | |
+ | |||
+ | Základy hudebního vzdělání získal v rodišti u svého otce Rudolfa | ||
+ | B. a u Růženy Mukové. 1938/40 studoval na pražské | ||
+ | konzervatoři zpěv u Egona Fuchse, dirigování u Pavla Dědečka, kompozici u Rudolfa Karla, klavír u Vladimíra Polívky. | ||
+ | 1942 byl deportován do koncentračního tábora – ghetta | ||
+ | v Terezíně, kde se podílel na hudebním životě tzv. „Freizeitgestaltung“ | ||
+ | jako zpěvák, herec, režisér, dirigent a skladatel. | ||
+ | Účastnil se nastudování Smetanovy ''Prodané'' ''nevěsty'' a ''Hubičky'', | ||
+ | Mozartovy ''Figarovy'' ''svatby'', Blodkovy ''V studni'', Pergolesiho | ||
+ | buffy ''La serva'' ''padrona''. Pavel Haas pro B. napsal ''Čtyři'' ''písně'' | ||
+ | ''na slova'' ''čínské'' ''poezie'', Viktor Ullmann roli Smrti v neprovedené | ||
+ | opeře ''Císař'' ''z Atlantidy'' (poprvé uvedena až 1975 v Amsterodamu | ||
+ | v úpravě Kerryho Woodwarda, v autentickém | ||
+ | znění 1992 v Saarbrückenu). Konzultacemi s Ullmannem | ||
+ | si B. dále prohluboval kompoziční vzdělání. V říjnu 1944 | ||
+ | byl převezen do Osvětimi, kde šťastnou shodou okolností | ||
+ | prošel selekcí, následovaly koncentrační tábory Kaufering | ||
+ | a Allach u Dachau. Přerušená pěvecká studia na konzervatoři | ||
+ | dokončil 1946 (u Egona Fuchse a Hilberta Vávry), u Ferdinanda | ||
+ | Pujmana se věnoval též režii (absolventské představení | ||
+ | H. Purcell: ''Dido a'' ''Aeneas''). 1946–48 byl režisérem (G. Verdi: | ||
+ | ''La Traviata'', Z. Fibich: ''Šárka'', S. Moniuszko: ''Halka'') a sólistou | ||
+ | (mj. Mumlal ve Smetanových ''Dvou'' ''vdovách'', též režie) | ||
+ | opery v Opavě, 1948–53 v Plzni (tam režíroval Smetanovy | ||
+ | ''Branibory'' ''v Čechách'', Dvořákovu ''Rusalku'' aj.). 1. 8. 1953 se | ||
+ | stal sólistou opery Národního divadla v Praze. Vyučoval na | ||
+ | konzervatoři (1961–71) a Hudební fakultě Akademie múzických | ||
+ | umění v Praze (od 1961 do smrti). Od 1964 byl stálým | ||
+ | hostem opery v Lipsku, kde spolupracoval s režisérem | ||
+ | Joachimem Herzem, od 1966 vystupoval v Komické opeře | ||
+ | v Berlíně, v Helsinkách, Ženevě, New Yorku, Bruselu, Edinburku | ||
+ | (1970 se souborem Národního divadla při anglické | ||
+ | premiéře Janáčkových ''Výletů'' ''pana'' ''Broučka''), také v Japonsku | ||
+ | aj. V Národním divadle režíroval Pucciniho ''Madame'' ''Butterfly'' | ||
+ | ''a Bohému'', v Lipsku Janáčkovu ''Její'' ''pastorkyni'', v Göteborgu | ||
+ | Mozartova ''Dona'' ''Giovanniho''. 1951 byl na přehlídce | ||
+ | Divadelní žatva vyznamenán Zlatým odznakem a diplomem | ||
+ | za titulní roli Borise Godunova v Musorgského opeře, Dona | ||
+ | Pasquala v Donizettiho stejnojmenné opeře a Bonifáce ze | ||
+ | Smetanova ''Tajemství''. 1966 byl jmenován zasloužilým, 1982 | ||
+ | národním umělcem, 1980 zasloužilým členem Národního | ||
+ | divadla. Podílel se na televizních inscenacích oper (např. | ||
+ | A. Dvořák: ''Jakobín'', G. Verdi: ''Falstaff'', na režii televizních | ||
+ | inscenací ''Chytračky'' C. Orffa či ''Alberta'' ''Herringa'' B. Brittena) | ||
+ | a řadě gramofonových nahrávek (kompletní nahrávky Smetanovy | ||
+ | ''Libuše'' a ''Čertovy'' ''stěny'', Janáčkovy ''Její'' ''pastorkyně'', ''Lišky'' | ||
+ | ''Bystroušky'', ''Výletů'' ''pana'' ''Broučka'' a ''Věci'' ''Makropulos'', Dvořákova | ||
+ | ''Jakobína'' a ''Šelmy'' ''sedláka'', Martinů ''Julietty''). | ||
+ | |||
+ | V opeře ztělesnil role vážného i komického charakteru, vynikající | ||
+ | byl např. jeho Leporello (W. A. Mozart: ''Don'' ''Giovanni''), | ||
+ | Purkrabí (A. Dvořák: ''Jakobín''), Doktor Bartolo (G. Rossini: | ||
+ | ''Lazebník'' ''sevillský''), Kecal (B. Smetana: ''Prodaná'' ''nevěsta''), | ||
+ | ale také psychologicky propracované role (Smerďjakov | ||
+ | v ''Bratřích'' ''Karamazových'' O. Jeremiáše, Doktor ve ''Vojckovi'' | ||
+ | A. Berga), mistrovské studie vytvářel i z epizodních rolí (Indián | ||
+ | ve Smetanově ''Prodané'' ''nevěstě''). Zpíval až do vysokého | ||
+ | věku, na jevišti nejčastěji provedl Rossiniho Bartola. Věnoval | ||
+ | se soustavně koncertní písni (první koncertní vystoupení | ||
+ | 27. 11. 1947 v Praze). Když byla po 1990 znovuobjevena | ||
+ | díla skladatelů pronásledovaných nacismem, účinkoval B. na | ||
+ | řadě koncertů, v nichž mj. uváděl ''Čtyři'' ''písně'' ''na slova'' ''čínské'' | ||
+ | ''poezie'' P. Haase a svůj vlastní cyklus ''Poupata'', napsaný v Terezíně | ||
+ | (poslední koncert věnovaný obětem holocaustu uspořádal | ||
+ | 27. 4. 1995 ve vídeňské Státní opeře). | ||
+ | |||
+ | '''D:''' role: Kecal, B. Smetana, Prodaná nevěsta, 1952; Doktor Bartolo, G. Rossini, | ||
+ | Lazebník sevillský, 1953; Filip, A. Dvořák, Jakobín, 1953; Vodník, | ||
+ | A. Dvořák, Rusalka, 1953; Bonifác, B. Smetana, Tajemství, 1955; JUDr. Kolenatý, | ||
+ | L. Janáček, Věc Makropulos, 1956; Dikoj, L. Janáček, Káťa Kabanová, | ||
+ | 1957; Smerďjakov, O. Jeremiáš, Bratři Karamazovi, 1957; Mefistofeles, | ||
+ | Ch. Gounod, Faust a Markétka, poprvé 1958; Sixtus Beckmesser, R. Wagner, | ||
+ | Mistři pěvci norimberští, poprvé 1958; Doktor, A. Berg, Vojcek, 1959; | ||
+ | Gremin, P. I. Čajkovskij, Evžen Oněgin, 1959; Marbuel, A. Dvořák, Čert | ||
+ | a Káča, 1959; Matouš, B. Smetana, Hubička, 1960; Filip II., G. Verdi, Don | ||
+ | Carlos, 1961; Janek, V. Blodek, V studni, 1962; Leporello, W. A. Mozart, | ||
+ | Don Giovanni, poprvé 1962; Papageno, W. A. Mozart, Kouzelná flétna, | ||
+ | 1962; Kašpar, C. M. Weber, Čarostřelec, 1963; Rocco, L. van Beethoven, Fidelio, | ||
+ | 1965; Boris, D. Šostakovič, Kateřina Izmajlová, 1965; Boris Godunov, | ||
+ | M. P. Musorgskij, Boris Godunov, 1967; Nick Shadow, I. Stravinskij, Život | ||
+ | prostopášníka, 1972; Revírník, L. Janáček, Příhody lišky Bystroušky, 1973; | ||
+ | Alberich, R. Wagner, Zlato Rýna, 1973, 1975; Šašek, I. Jirásek, Mistr Jeroným, | ||
+ | 1974; Chmelař Bedroň, B. Martinů, Veselohra na mostě, 1961; skladby: | ||
+ | písňový cyklus Poupata (texty E. Nonfriedová, K. Bednář, J. Hora, Fr. | ||
+ | Halas), Suita pro klavír aj.; libreta k operám: I. Jirásek, Medvěd a Klíč (podle | ||
+ | Antona P. Čechova); překlady libret: W. A. Mozart, Bastien a Bastienka. | ||
+ | |||
+ | '''L:''' E. Kopecký, Pěvci Národního divadla, 1983, s. 9n.; M. Kuna, Hudba | ||
+ | vzdoru a naděje. Terezín 1941–1945, 2000, rejstřík; HS 1, s. 90; ND a jeho | ||
+ | předchůdci, s. 25n. (kde soupis rolí a bibliografie novinových článků); ČBS, | ||
+ | s. 44; Tomeš 1, s. 89; K. J. Kutsch – L. Riemens, Großes Sängerlexikon 1, | ||
+ | 1999, s. 280. | ||
+ | |||
+ | Vlasta Reittererová | ||
[[Kategorie:C]] | [[Kategorie:C]] | ||
[[Kategorie:78- Hudební interpret]] | [[Kategorie:78- Hudební interpret]] | ||
[[Kategorie:82- Dramaturg, režisér nebo choreograf]] | [[Kategorie:82- Dramaturg, režisér nebo choreograf]] | ||
− | |||
[[Kategorie:1919]] | [[Kategorie:1919]] | ||
− | [[Kategorie: | + | [[Kategorie:Jindřichův Hradec]] |
[[Kategorie:1995]] | [[Kategorie:1995]] | ||
[[Kategorie:Praha]] | [[Kategorie:Praha]] |
Verze z 5. 7. 2016, 15:42
Karel BERMAN | |
Narození | 14.4.1919 |
---|---|
Místo narození | Jindřichův Hradec |
Úmrtí | 11.8.1995 |
Místo úmrtí | Praha |
Povolání |
78- Hudební interpret 82- Dramaturg, režisér nebo choreograf |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=41208 |
BERMAN, Karel, * 14. 4. 1919 Jindřichův Hradec, † 11. 8. 1995 Praha, operní pěvec, skladatel, libretista, překladatel operních libret
Základy hudebního vzdělání získal v rodišti u svého otce Rudolfa B. a u Růženy Mukové. 1938/40 studoval na pražské konzervatoři zpěv u Egona Fuchse, dirigování u Pavla Dědečka, kompozici u Rudolfa Karla, klavír u Vladimíra Polívky. 1942 byl deportován do koncentračního tábora – ghetta v Terezíně, kde se podílel na hudebním životě tzv. „Freizeitgestaltung“ jako zpěvák, herec, režisér, dirigent a skladatel. Účastnil se nastudování Smetanovy Prodané nevěsty a Hubičky, Mozartovy Figarovy svatby, Blodkovy V studni, Pergolesiho buffy La serva padrona. Pavel Haas pro B. napsal Čtyři písně na slova čínské poezie, Viktor Ullmann roli Smrti v neprovedené opeře Císař z Atlantidy (poprvé uvedena až 1975 v Amsterodamu v úpravě Kerryho Woodwarda, v autentickém znění 1992 v Saarbrückenu). Konzultacemi s Ullmannem si B. dále prohluboval kompoziční vzdělání. V říjnu 1944 byl převezen do Osvětimi, kde šťastnou shodou okolností prošel selekcí, následovaly koncentrační tábory Kaufering a Allach u Dachau. Přerušená pěvecká studia na konzervatoři dokončil 1946 (u Egona Fuchse a Hilberta Vávry), u Ferdinanda Pujmana se věnoval též režii (absolventské představení H. Purcell: Dido a Aeneas). 1946–48 byl režisérem (G. Verdi: La Traviata, Z. Fibich: Šárka, S. Moniuszko: Halka) a sólistou (mj. Mumlal ve Smetanových Dvou vdovách, též režie) opery v Opavě, 1948–53 v Plzni (tam režíroval Smetanovy Branibory v Čechách, Dvořákovu Rusalku aj.). 1. 8. 1953 se stal sólistou opery Národního divadla v Praze. Vyučoval na konzervatoři (1961–71) a Hudební fakultě Akademie múzických umění v Praze (od 1961 do smrti). Od 1964 byl stálým hostem opery v Lipsku, kde spolupracoval s režisérem Joachimem Herzem, od 1966 vystupoval v Komické opeře v Berlíně, v Helsinkách, Ženevě, New Yorku, Bruselu, Edinburku (1970 se souborem Národního divadla při anglické premiéře Janáčkových Výletů pana Broučka), také v Japonsku aj. V Národním divadle režíroval Pucciniho Madame Butterfly a Bohému, v Lipsku Janáčkovu Její pastorkyni, v Göteborgu Mozartova Dona Giovanniho. 1951 byl na přehlídce Divadelní žatva vyznamenán Zlatým odznakem a diplomem za titulní roli Borise Godunova v Musorgského opeře, Dona Pasquala v Donizettiho stejnojmenné opeře a Bonifáce ze Smetanova Tajemství. 1966 byl jmenován zasloužilým, 1982 národním umělcem, 1980 zasloužilým členem Národního divadla. Podílel se na televizních inscenacích oper (např. A. Dvořák: Jakobín, G. Verdi: Falstaff, na režii televizních inscenací Chytračky C. Orffa či Alberta Herringa B. Brittena) a řadě gramofonových nahrávek (kompletní nahrávky Smetanovy Libuše a Čertovy stěny, Janáčkovy Její pastorkyně, Lišky Bystroušky, Výletů pana Broučka a Věci Makropulos, Dvořákova Jakobína a Šelmy sedláka, Martinů Julietty).
V opeře ztělesnil role vážného i komického charakteru, vynikající byl např. jeho Leporello (W. A. Mozart: Don Giovanni), Purkrabí (A. Dvořák: Jakobín), Doktor Bartolo (G. Rossini: Lazebník sevillský), Kecal (B. Smetana: Prodaná nevěsta), ale také psychologicky propracované role (Smerďjakov v Bratřích Karamazových O. Jeremiáše, Doktor ve Vojckovi A. Berga), mistrovské studie vytvářel i z epizodních rolí (Indián ve Smetanově Prodané nevěstě). Zpíval až do vysokého věku, na jevišti nejčastěji provedl Rossiniho Bartola. Věnoval se soustavně koncertní písni (první koncertní vystoupení 27. 11. 1947 v Praze). Když byla po 1990 znovuobjevena díla skladatelů pronásledovaných nacismem, účinkoval B. na řadě koncertů, v nichž mj. uváděl Čtyři písně na slova čínské poezie P. Haase a svůj vlastní cyklus Poupata, napsaný v Terezíně (poslední koncert věnovaný obětem holocaustu uspořádal 27. 4. 1995 ve vídeňské Státní opeře).
D: role: Kecal, B. Smetana, Prodaná nevěsta, 1952; Doktor Bartolo, G. Rossini, Lazebník sevillský, 1953; Filip, A. Dvořák, Jakobín, 1953; Vodník, A. Dvořák, Rusalka, 1953; Bonifác, B. Smetana, Tajemství, 1955; JUDr. Kolenatý, L. Janáček, Věc Makropulos, 1956; Dikoj, L. Janáček, Káťa Kabanová, 1957; Smerďjakov, O. Jeremiáš, Bratři Karamazovi, 1957; Mefistofeles, Ch. Gounod, Faust a Markétka, poprvé 1958; Sixtus Beckmesser, R. Wagner, Mistři pěvci norimberští, poprvé 1958; Doktor, A. Berg, Vojcek, 1959; Gremin, P. I. Čajkovskij, Evžen Oněgin, 1959; Marbuel, A. Dvořák, Čert a Káča, 1959; Matouš, B. Smetana, Hubička, 1960; Filip II., G. Verdi, Don Carlos, 1961; Janek, V. Blodek, V studni, 1962; Leporello, W. A. Mozart, Don Giovanni, poprvé 1962; Papageno, W. A. Mozart, Kouzelná flétna, 1962; Kašpar, C. M. Weber, Čarostřelec, 1963; Rocco, L. van Beethoven, Fidelio, 1965; Boris, D. Šostakovič, Kateřina Izmajlová, 1965; Boris Godunov, M. P. Musorgskij, Boris Godunov, 1967; Nick Shadow, I. Stravinskij, Život prostopášníka, 1972; Revírník, L. Janáček, Příhody lišky Bystroušky, 1973; Alberich, R. Wagner, Zlato Rýna, 1973, 1975; Šašek, I. Jirásek, Mistr Jeroným, 1974; Chmelař Bedroň, B. Martinů, Veselohra na mostě, 1961; skladby: písňový cyklus Poupata (texty E. Nonfriedová, K. Bednář, J. Hora, Fr. Halas), Suita pro klavír aj.; libreta k operám: I. Jirásek, Medvěd a Klíč (podle Antona P. Čechova); překlady libret: W. A. Mozart, Bastien a Bastienka.
L: E. Kopecký, Pěvci Národního divadla, 1983, s. 9n.; M. Kuna, Hudba vzdoru a naděje. Terezín 1941–1945, 2000, rejstřík; HS 1, s. 90; ND a jeho předchůdci, s. 25n. (kde soupis rolí a bibliografie novinových článků); ČBS, s. 44; Tomeš 1, s. 89; K. J. Kutsch – L. Riemens, Großes Sängerlexikon 1, 1999, s. 280.
Vlasta Reittererová