BLAŽÍČEK Oldřich 5.1.1887-3.5.1953: Porovnání verzí

Z Personal
(BLAŽÍČEK_Oldřich_5.1.1887-3.5.1953)
 
Řádka 3: Řádka 3:
 
| obrázek = No male portrait.png
 
| obrázek = No male portrait.png
 
| datum narození = 5.1.1887
 
| datum narození = 5.1.1887
| místo narození = Slavkovice, o. Žďár nad Sázavou
+
| místo narození = Slavkovice (č. o. Nové Město na Moravě)
 
| datum úmrtí = 3.5.1953
 
| datum úmrtí = 3.5.1953
 
| místo úmrtí = Praha
 
| místo úmrtí = Praha
Řádka 10: Řádka 10:
  
 
| jiná jména =  
 
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Oldřich BLAŽÍČEK
+
}}
 +
 
 +
'''BLAŽÍČEK, Oldřich,''' ''* 5. 1. 1887 Slavkovice (č. o. Nové Město na Moravě), † 3. 5. 1953 Praha, malíř, pedagog''
 +
 
 +
Studoval v Praze, 1906–09 na Uměleckoprůmyslové škole
 +
u profesorů K. V. Maška, J. Preislera a J. Schikanedera
 +
a 1909–12 na Akademii výtvarných umění u H. Schwaigera.
 +
1912 vystavil soubor obrazů na výstavě Jednoty umělců
 +
výtvarných (JUV) v Praze a obdržel výroční cenu ČAVU.
 +
Hodně cestoval: 1910 navštívil Dubrovník, 1913 na Hlávkovo
 +
stipendium procestoval Itálii a Dalmácii, 1921 maloval
 +
na Rujáně, 1924 v Bulharsku, Turecku a Rumunsku, 1925 ve Francii, 1927 Španělsku a Itálii, 1930 v Norsku. Ve třicátých
 +
letech jezdil na Podkarpatskou Rus (do okolí Jasiny)
 +
a na Slovensko, kde vznikla řada kostelních interiérů rustikálního
 +
i městského typu (v Levoči, ve Spiši, v Kežmaroku)
 +
a krajinných záběrů, zejména si oblíbil podhorské krajiny
 +
se zalesněnými pahorky pod Kráľovou hoľou, v okolí Vernáru
 +
a Polomky. Mimořádná schopnost zachytit interiéry
 +
architektur mu vynesla profesuru kreslení a malby na Vysoké
 +
škole architektury ČVUT (1921–39, 1931 děkan). Byl
 +
členem a dlouholetým předsedou JUV (1912–17 a od 1925
 +
až do své smrti), mezitím krátce v SVU Mánes (1917–25),
 +
nepřetržitě pak (od 1913) ve Svazu výtvarných umělců moravských
 +
v Hodoníně. Tvorba B. zahrnuje širokou škálu
 +
námětů: figurální studie a kompozice, portréty a architektonické
 +
interiéry, především chrámové. Svatovítskou katedrálu
 +
v Praze v dílčích pohledech zobrazoval po léta, 1929 při svatováclavském
 +
miléniu byl pověřen malbou korunovačních
 +
klenotů. Světelná valérová malba a perspektiva prostoru charakterizuje
 +
jeho architektonickou malbu. Maloval květiny,
 +
akvária, zátiší – také s habánskou keramikou, kterou sbíral.
 +
Těžiště B. významu však bylo především v zachycení české
 +
krajiny. Po celý život se vracel na rodnou Vysočinu (do okolí
 +
Rožné), často na Valašsko (na Štramberk), do Železných hor
 +
(do okolí Slavíkova a Kraskova), na Hanou (k Prostějovsku)
 +
a na Čáslavsko (do Žehušic). Po druhé světové válce přibyly
 +
i motivy z míst, kde se malíř léčil (z Karlových Varů, z Lázní-
 +
-Bělohradu), ale také z Prahy, z Dejvic, kde si 1928 podle návrhu
 +
architekta J. Rösslera postavil vilu s ateliérem. Byl malířem
 +
plenéru, ve všech ročních obdobích maloval pod širým
 +
nebem, často v zimě, ale nejraději v předjaří, kdy tál sníh.
 +
Dovedl rychle, lehkým a pružným úhozem štětce a měkkým
 +
nánosem barvy osobitě vyjádřit stavbu zobrazovaného kraje.
 +
Záběry ze zahraničních cest i z domova se vyznačovaly
 +
spontánním nervním rukopisem a barevným lyrismem optimistické
 +
emotivní síly. Jeho krajinářské dílo je dodnes živé
 +
a sdílné. Byl otcem historika umění Oldřicha Jakuba Blažíčka
 +
(1914–1985).
 +
 
 +
'''D:''' větší soubory např. v NG v Praze (Tání na Štramberku, 1913; Hraničky
 +
[Chalupy na Štramberku], 1918), ve sbírkách Pražského Hradu (Sv. Vít,
 +
1911), v GHMP (Interiér chrámu St. Germain-des-Près v Paříži, 1925; Všesokolské
 +
slety v Praze, 1926 a 1932), v Českém muzeu výtvarných umění
 +
v Praze (Cikánský tábor, 1931), v Horácké galerii v Novém Městě na Moravě
 +
(Zima v české vsi, 1937; Jaro na vsi, 1937; Chalupy pod Kráľovou hoľou,
 +
1936); v Západočeské galerii v Plzni (Tribuna galerie Uffizi ve Florencii,
 +
1913); v Oblastní galerii Vysočiny v Jihlavě (Nedělní odpoledne v zahradní
 +
restauraci, 1933); ve Státní galerii ve Zlíně (U mlýna v Rožné, 1929); na
 +
Právnické fakultě UK v Praze (Zima ve vsi, 1933) i v mnoha dalších institucích
 +
a v soukromých sbírkách (Portrét J. B. Foerstra, 1943; Portrét K. V. Raise,
 +
1926); samostatné výstavy – výběr: Brno, Svěntyho salon (1911); Praha,
 +
Obecní dům (1925, 1938); Praha, Topičův salon (1927); Plzeň, Západočeské
 +
muzeum (1928); Žďár nad Sázavou, Horácký salon (1962); Teplice, krajské
 +
muzeum (1983); kolektivní výstavy – výběr: Praha, Poznaň a Lublaň, JUV
 +
(1912); Praha, Mánes, SVU Mánes (1920); Benátky, bienále (1920, 1926,
 +
1930, 1934); Praha, Obecní dům, 8. slet všesokolský (1926); Amsterdam,
 +
Pittsburgh (Anglie), JUV (1937); Praha, Sdružení výtvarníků Purkyně, Myslivost
 +
v československém umění výtvarném (1955); Praha, NG, sbírka moderního
 +
umění (1959); Ostrava, Galerie výtvarných umění, České malířství
 +
1. poloviny 20. století (1977); Praha, NG, Palác Kinských, Krajina v českém
 +
umění 17.–20. století (2004).
 +
 
 +
'''L:''' V. Šuman, O. B., katalog výstavy JUV v Obecním domě, 1925; J. R. Marek,
 +
O. B., 1933; A. Matějček, Prof. O. B., katalog výstavy JUV v Obecním
 +
domě Praha, 1938; týž, O. B., 1941; J. Květ, Chrámový prostor v díle O. B.,
 +
in: Dílo 35, 1947, s. 13n.; O. J. Blažíček, O. B., malíř Vysočiny, 1957, 2. vyd.
 +
1962; J. Květ, O. B., katalog výstavy SČVU v Obecním domě Praha, 1959;
 +
O. Macková, K malířskému dílu O. B., katalog výstavy Výtvarné Hlinecko,
 +
1972; V. Formánek, O. B., katalog výstavy Galerie umění v Karlových Varech
 +
1981 a Galerie výtvarného umění v Chebu 1982; N. Blažíčková-Horová,
 +
O. B. 1887–1953, katalog výstavy k stému výročí narození, Západočeská
 +
galerie v Plzni 1986–1987, Středočeská galerie v Praze 1987, Horácká galerie
 +
v Novém Městě na Moravě 1987; O. Macková, O. B., 1990; N. Blažíčková-
 +
-Horová, O. B. 1887–1953, katalog výstavy 44. Výtvarné Hlinecko, 2003;
 +
N. Blažíčková-Horová (ed.), Průvodce stálé expozice NG Krajina v českém
 +
umění 17. – 20. století, 2005, s. 87n.; Toman 1, s. 70; ČBS, s. 53; SČSVU
 +
1, s. 177; NEČVU 1, s. 74; Tomeš 1, s. 107.
 +
 
 +
Naděžda Blažíčková-Horová
  
== Literatura ==
 
NSA 39, 44-45; ISN III, 11; KSN I, 574; ČAVU 62; MSN I, 535; MČE I, 484 ;Čes. biogr. I; NSČSVU I, 70; PSN I, 233; OSN Dod I-1, 638; O. Macková: monografie o něm; archiv ČVUT; NEU 1, 74; Tomeš I, 107; 
 
 
[[Kategorie:B]]
 
[[Kategorie:B]]
 
[[Kategorie:76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik]]
 
[[Kategorie:76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik]]
 
[[Kategorie:61- Pedagog]]
 
[[Kategorie:61- Pedagog]]
 
 
[[Kategorie:1887]]
 
[[Kategorie:1887]]
 
[[Kategorie:Slavkovice]]
 
[[Kategorie:Slavkovice]]
 
[[Kategorie:1953]]
 
[[Kategorie:1953]]
 
[[Kategorie:Praha]]
 
[[Kategorie:Praha]]

Verze z 14. 8. 2016, 18:19

Oldřich BLAŽÍČEK
Narození 5.1.1887
Místo narození Slavkovice (č. o. Nové Město na Moravě)
Úmrtí 3.5.1953
Místo úmrtí Praha
Povolání

76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik

61- Pedagog
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=41799

BLAŽÍČEK, Oldřich, * 5. 1. 1887 Slavkovice (č. o. Nové Město na Moravě), † 3. 5. 1953 Praha, malíř, pedagog

Studoval v Praze, 1906–09 na Uměleckoprůmyslové škole u profesorů K. V. Maška, J. Preislera a J. Schikanedera a 1909–12 na Akademii výtvarných umění u H. Schwaigera. 1912 vystavil soubor obrazů na výstavě Jednoty umělců výtvarných (JUV) v Praze a obdržel výroční cenu ČAVU. Hodně cestoval: 1910 navštívil Dubrovník, 1913 na Hlávkovo stipendium procestoval Itálii a Dalmácii, 1921 maloval na Rujáně, 1924 v Bulharsku, Turecku a Rumunsku, 1925 ve Francii, 1927 Španělsku a Itálii, 1930 v Norsku. Ve třicátých letech jezdil na Podkarpatskou Rus (do okolí Jasiny) a na Slovensko, kde vznikla řada kostelních interiérů rustikálního i městského typu (v Levoči, ve Spiši, v Kežmaroku) a krajinných záběrů, zejména si oblíbil podhorské krajiny se zalesněnými pahorky pod Kráľovou hoľou, v okolí Vernáru a Polomky. Mimořádná schopnost zachytit interiéry architektur mu vynesla profesuru kreslení a malby na Vysoké škole architektury ČVUT (1921–39, 1931 děkan). Byl členem a dlouholetým předsedou JUV (1912–17 a od 1925 až do své smrti), mezitím krátce v SVU Mánes (1917–25), nepřetržitě pak (od 1913) ve Svazu výtvarných umělců moravských v Hodoníně. Tvorba B. zahrnuje širokou škálu námětů: figurální studie a kompozice, portréty a architektonické interiéry, především chrámové. Svatovítskou katedrálu v Praze v dílčích pohledech zobrazoval po léta, 1929 při svatováclavském miléniu byl pověřen malbou korunovačních klenotů. Světelná valérová malba a perspektiva prostoru charakterizuje jeho architektonickou malbu. Maloval květiny, akvária, zátiší – také s habánskou keramikou, kterou sbíral. Těžiště B. významu však bylo především v zachycení české krajiny. Po celý život se vracel na rodnou Vysočinu (do okolí Rožné), často na Valašsko (na Štramberk), do Železných hor (do okolí Slavíkova a Kraskova), na Hanou (k Prostějovsku) a na Čáslavsko (do Žehušic). Po druhé světové válce přibyly i motivy z míst, kde se malíř léčil (z Karlových Varů, z Lázní- -Bělohradu), ale také z Prahy, z Dejvic, kde si 1928 podle návrhu architekta J. Rösslera postavil vilu s ateliérem. Byl malířem plenéru, ve všech ročních obdobích maloval pod širým nebem, často v zimě, ale nejraději v předjaří, kdy tál sníh. Dovedl rychle, lehkým a pružným úhozem štětce a měkkým nánosem barvy osobitě vyjádřit stavbu zobrazovaného kraje. Záběry ze zahraničních cest i z domova se vyznačovaly spontánním nervním rukopisem a barevným lyrismem optimistické emotivní síly. Jeho krajinářské dílo je dodnes živé a sdílné. Byl otcem historika umění Oldřicha Jakuba Blažíčka (1914–1985).

D: větší soubory např. v NG v Praze (Tání na Štramberku, 1913; Hraničky [Chalupy na Štramberku], 1918), ve sbírkách Pražského Hradu (Sv. Vít, 1911), v GHMP (Interiér chrámu St. Germain-des-Près v Paříži, 1925; Všesokolské slety v Praze, 1926 a 1932), v Českém muzeu výtvarných umění v Praze (Cikánský tábor, 1931), v Horácké galerii v Novém Městě na Moravě (Zima v české vsi, 1937; Jaro na vsi, 1937; Chalupy pod Kráľovou hoľou, 1936); v Západočeské galerii v Plzni (Tribuna galerie Uffizi ve Florencii, 1913); v Oblastní galerii Vysočiny v Jihlavě (Nedělní odpoledne v zahradní restauraci, 1933); ve Státní galerii ve Zlíně (U mlýna v Rožné, 1929); na Právnické fakultě UK v Praze (Zima ve vsi, 1933) i v mnoha dalších institucích a v soukromých sbírkách (Portrét J. B. Foerstra, 1943; Portrét K. V. Raise, 1926); samostatné výstavy – výběr: Brno, Svěntyho salon (1911); Praha, Obecní dům (1925, 1938); Praha, Topičův salon (1927); Plzeň, Západočeské muzeum (1928); Žďár nad Sázavou, Horácký salon (1962); Teplice, krajské muzeum (1983); kolektivní výstavy – výběr: Praha, Poznaň a Lublaň, JUV (1912); Praha, Mánes, SVU Mánes (1920); Benátky, bienále (1920, 1926, 1930, 1934); Praha, Obecní dům, 8. slet všesokolský (1926); Amsterdam, Pittsburgh (Anglie), JUV (1937); Praha, Sdružení výtvarníků Purkyně, Myslivost v československém umění výtvarném (1955); Praha, NG, sbírka moderního umění (1959); Ostrava, Galerie výtvarných umění, České malířství 1. poloviny 20. století (1977); Praha, NG, Palác Kinských, Krajina v českém umění 17.–20. století (2004).

L: V. Šuman, O. B., katalog výstavy JUV v Obecním domě, 1925; J. R. Marek, O. B., 1933; A. Matějček, Prof. O. B., katalog výstavy JUV v Obecním domě Praha, 1938; týž, O. B., 1941; J. Květ, Chrámový prostor v díle O. B., in: Dílo 35, 1947, s. 13n.; O. J. Blažíček, O. B., malíř Vysočiny, 1957, 2. vyd. 1962; J. Květ, O. B., katalog výstavy SČVU v Obecním domě Praha, 1959; O. Macková, K malířskému dílu O. B., katalog výstavy Výtvarné Hlinecko, 1972; V. Formánek, O. B., katalog výstavy Galerie umění v Karlových Varech 1981 a Galerie výtvarného umění v Chebu 1982; N. Blažíčková-Horová, O. B. 1887–1953, katalog výstavy k stému výročí narození, Západočeská galerie v Plzni 1986–1987, Středočeská galerie v Praze 1987, Horácká galerie v Novém Městě na Moravě 1987; O. Macková, O. B., 1990; N. Blažíčková- -Horová, O. B. 1887–1953, katalog výstavy 44. Výtvarné Hlinecko, 2003; N. Blažíčková-Horová (ed.), Průvodce stálé expozice NG Krajina v českém umění 17. – 20. století, 2005, s. 87n.; Toman 1, s. 70; ČBS, s. 53; SČSVU 1, s. 177; NEČVU 1, s. 74; Tomeš 1, s. 107.

Naděžda Blažíčková-Horová