BOČEK Vítězslav 24.12.1901-6.5.1961: Porovnání verzí
(BOČEK_Vítězslav_24.12.1901-6.5.1961) |
|||
Řádka 3: | Řádka 3: | ||
| obrázek = No male portrait.png | | obrázek = No male portrait.png | ||
| datum narození = 24.12.1901 | | datum narození = 24.12.1901 | ||
− | | místo narození = | + | | místo narození = Kutná Hora |
| datum úmrtí = 6.5.1961 | | datum úmrtí = 6.5.1961 | ||
− | | místo úmrtí = | + | | místo úmrtí = Praha |
| povolání = 83- Divadelní interpret nebo herec | | povolání = 83- Divadelní interpret nebo herec | ||
63- Spisovatel | 63- Spisovatel | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
− | }} | + | }} |
+ | |||
+ | '''BOČEK, Vítězslav,''' ''* 24. 12. 1901 Kutná Hora, † 6. 5. 1961 Praha, herec, spisovatel'' | ||
+ | |||
+ | Narodil se v řemeslnické rodině. 1921 odešel před maturitou | ||
+ | z obchodní akademie v Chrudimi k divadelní společnosti | ||
+ | J. O. Martina (Divadlo měst českého severovýchodu), | ||
+ | kde dostal první herecké příležitosti v kvalitním repertoáru. | ||
+ | 1923–24 se účastnil vzestupu společnosti J. Burdy (Burdova | ||
+ | činohra), 1924–25 byl členem činohry Národního divadla | ||
+ | moravskoslezského v Ostravě, 1925–30 Slovenského národního | ||
+ | divadla v Bratislavě a od 1930 působil do 1948 v Městském | ||
+ | divadle v Praze na Vinohradech. Po únoru 1948 přešel | ||
+ | s režisérem B. Stejskalem do Divadla státního filmu, jehož | ||
+ | soubor se 1951 spojil s tehdejším Divadlem hlavního města | ||
+ | Prahy v Karlíně. Svou kariéru ukončil v angažmá 1954–61 | ||
+ | u Městských divadel pražských. | ||
+ | |||
+ | Ve významného divadelního herce vyzrál pod vedením | ||
+ | prof. J. Hurta a V. Jiřikovského v Bratislavě. B. výkony patřily | ||
+ | podle kritik k nejlepším na Slovensku. V opozici k dobovým | ||
+ | avantgardním proudům se orientoval na civilně realistické, | ||
+ | úsporné až strohé herecké prostředky, založené na precizní | ||
+ | dikci a hloubce psychologické charakteristiky. Ve 30. letech | ||
+ | dostal četné příležitosti v inscenacích J. Bora (Aljoša Karamazov), | ||
+ | B. Stejskala a F. Salzra; s J. Frejkou nenašel společný | ||
+ | jazyk a v Karlíně posléze patřil k jeho oponentům. V Divadle | ||
+ | státního filmu byl předním hercem a pod režiséry B. Stejskalem | ||
+ | a A. Radokem hrál své životní role (Galén v Čapkově | ||
+ | ''Bílé'' ''nemoci'', otec v Tylově ''Paní'' ''Marjánce''). Vleklá jaterní choroba | ||
+ | znemožnila B. výrazněji ovlivnit herecký styl souboru | ||
+ | Městských divadel pražských. 1937 ho přítel H. Haas přivedl | ||
+ | do filmových ateliérů. B. debutoval v Haasově filmu ''Kvočna'' | ||
+ | a 1938 hrál Syna i v jeho adaptaci ''Bílé'' ''nemoci''. Jedinou titulní | ||
+ | roli ztvárnil ve filmu režiséra L. Broma ''Vyděrač'' podle | ||
+ | románu E. Hostovského (1937–38). B. interpretace složité | ||
+ | postavy patřila k vrcholným psychologickým výkonům meziválečného | ||
+ | českého filmu. Jeho herecký, nenápadně občanský | ||
+ | výraz a vnitřní lyrismus se filmařům nehodily, a tak se | ||
+ | do 1958 uplatňoval jen jako epizodista. Velký prostor mu | ||
+ | nabídl zejména za protektorátu rozhlas. V polovině 20. let | ||
+ | napsal pod pseudonymem Tipan B. provokativní parodie na | ||
+ | sentimentální texty pro ochotnická a zájezdová jeviště (''Když'' | ||
+ | ''jsem'' ''plela'' ''len aneb'' ''Hrůzostrašné'' ''mordy'' ''v pralese'' ''na Podhůře'', | ||
+ | ''Tak už'' ''neplač,'' ''Thalie!'' a ''Umřely'' ''nožičky''). Na počátku 30. let | ||
+ | se věnoval detektivnímu žánru. Románem Záhada vyhaslých | ||
+ | očí (1932) se zařadil k nejlepším autorům původních českých | ||
+ | detektivek první vlny, a to vedle románů E. Vachka, E. Fikera | ||
+ | a povídek K. Čapka. Román Bezhlavý kapucín (1933) na | ||
+ | detektivní osnově atypicky líčil starosvětský hororový příběh, | ||
+ | ovlivněný E. A. Poem, A. C. Doylem a L. Klímou. | ||
+ | |||
+ | '''L:''' Kulturní adresář Praha 1936, s. 39n.; L. Bartošek, Náš film. Kapitoly z dějin | ||
+ | (1896–1945), 1985, s. 262n., 338n., pozn. 317; FPH 1, s. 38n.; Česká | ||
+ | divadla. Encyklopedie divadelních souborů, 2000, passim; Český hraný film | ||
+ | 2, 1930–1945, 1998, rejstřík; tamtéž 3, 1945–1960, 2001, rejstřík; Divadlo | ||
+ | na Vinohradech 1907–1997, 1997, s. 52, 60. | ||
+ | |||
+ | Martin Kučera | ||
+ | |||
[[Kategorie:D]] | [[Kategorie:D]] | ||
[[Kategorie:83- Divadelní interpret nebo herec]] | [[Kategorie:83- Divadelní interpret nebo herec]] | ||
[[Kategorie:63- Spisovatel]] | [[Kategorie:63- Spisovatel]] | ||
− | |||
[[Kategorie:1901]] | [[Kategorie:1901]] | ||
+ | [[Kategorie:Kutná Hora]] | ||
[[Kategorie:1961]] | [[Kategorie:1961]] | ||
+ | [[Kategorie:Praha]] |
Verze z 19. 8. 2016, 13:30
Vítězslav BOČEK | |
Narození | 24.12.1901 |
---|---|
Místo narození | Kutná Hora |
Úmrtí | 6.5.1961 |
Místo úmrtí | Praha |
Povolání |
83- Divadelní interpret nebo herec 63- Spisovatel |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=41932 |
BOČEK, Vítězslav, * 24. 12. 1901 Kutná Hora, † 6. 5. 1961 Praha, herec, spisovatel
Narodil se v řemeslnické rodině. 1921 odešel před maturitou z obchodní akademie v Chrudimi k divadelní společnosti J. O. Martina (Divadlo měst českého severovýchodu), kde dostal první herecké příležitosti v kvalitním repertoáru. 1923–24 se účastnil vzestupu společnosti J. Burdy (Burdova činohra), 1924–25 byl členem činohry Národního divadla moravskoslezského v Ostravě, 1925–30 Slovenského národního divadla v Bratislavě a od 1930 působil do 1948 v Městském divadle v Praze na Vinohradech. Po únoru 1948 přešel s režisérem B. Stejskalem do Divadla státního filmu, jehož soubor se 1951 spojil s tehdejším Divadlem hlavního města Prahy v Karlíně. Svou kariéru ukončil v angažmá 1954–61 u Městských divadel pražských.
Ve významného divadelního herce vyzrál pod vedením prof. J. Hurta a V. Jiřikovského v Bratislavě. B. výkony patřily podle kritik k nejlepším na Slovensku. V opozici k dobovým avantgardním proudům se orientoval na civilně realistické, úsporné až strohé herecké prostředky, založené na precizní dikci a hloubce psychologické charakteristiky. Ve 30. letech dostal četné příležitosti v inscenacích J. Bora (Aljoša Karamazov), B. Stejskala a F. Salzra; s J. Frejkou nenašel společný jazyk a v Karlíně posléze patřil k jeho oponentům. V Divadle státního filmu byl předním hercem a pod režiséry B. Stejskalem a A. Radokem hrál své životní role (Galén v Čapkově Bílé nemoci, otec v Tylově Paní Marjánce). Vleklá jaterní choroba znemožnila B. výrazněji ovlivnit herecký styl souboru Městských divadel pražských. 1937 ho přítel H. Haas přivedl do filmových ateliérů. B. debutoval v Haasově filmu Kvočna a 1938 hrál Syna i v jeho adaptaci Bílé nemoci. Jedinou titulní roli ztvárnil ve filmu režiséra L. Broma Vyděrač podle románu E. Hostovského (1937–38). B. interpretace složité postavy patřila k vrcholným psychologickým výkonům meziválečného českého filmu. Jeho herecký, nenápadně občanský výraz a vnitřní lyrismus se filmařům nehodily, a tak se do 1958 uplatňoval jen jako epizodista. Velký prostor mu nabídl zejména za protektorátu rozhlas. V polovině 20. let napsal pod pseudonymem Tipan B. provokativní parodie na sentimentální texty pro ochotnická a zájezdová jeviště (Když jsem plela len aneb Hrůzostrašné mordy v pralese na Podhůře, Tak už neplač, Thalie! a Umřely nožičky). Na počátku 30. let se věnoval detektivnímu žánru. Románem Záhada vyhaslých očí (1932) se zařadil k nejlepším autorům původních českých detektivek první vlny, a to vedle románů E. Vachka, E. Fikera a povídek K. Čapka. Román Bezhlavý kapucín (1933) na detektivní osnově atypicky líčil starosvětský hororový příběh, ovlivněný E. A. Poem, A. C. Doylem a L. Klímou.
L: Kulturní adresář Praha 1936, s. 39n.; L. Bartošek, Náš film. Kapitoly z dějin (1896–1945), 1985, s. 262n., 338n., pozn. 317; FPH 1, s. 38n.; Česká divadla. Encyklopedie divadelních souborů, 2000, passim; Český hraný film 2, 1930–1945, 1998, rejstřík; tamtéž 3, 1945–1960, 2001, rejstřík; Divadlo na Vinohradech 1907–1997, 1997, s. 52, 60.
Martin Kučera