BODA Martin 27.10.1843-27.6.1911: Porovnání verzí
(BODA_Martin_27.6.1911) |
|||
Řádka 2: | Řádka 2: | ||
| jméno = Martin BODA | | jméno = Martin BODA | ||
| obrázek = No male portrait.png | | obrázek = No male portrait.png | ||
− | | datum narození = 27. | + | | datum narození = 27.10.1843 |
− | | místo narození = | + | | místo narození = Šumvald u Uničova |
− | | datum úmrtí = | + | | datum úmrtí = 27.6.1911 |
− | | místo úmrtí = | + | | místo úmrtí = Rajec (Slovensko) |
| povolání = 36- Ostatní průmyslová odvětví | | povolání = 36- Ostatní průmyslová odvětví | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
− | }} | + | }} |
+ | |||
+ | '''BODA, Martin,''' ''* 27. 10. 1843 Šumvald u Uničova, † 27. 6. 1911 Rajec (Slovensko), železniční odborník, pedagog, odborný spisovatel'' | ||
+ | |||
+ | Pocházel z rodiny sedláka. Studoval nižší reálku v Uničově | ||
+ | a vyšší v Olomouci, pak 1863–68 strojnický odbor na pražské | ||
+ | polytechnice. Přijal místo u společnosti privilegovaných | ||
+ | státních drah. Nadřízení ho nejprve přidělili do Podmokel, | ||
+ | Ústí nad Labem a do Vídně. Od 1871 zastával místo | ||
+ | technického referenta v telegrafním oddělení u generálního | ||
+ | ředitelství. 1880 nastoupil jako telegrafní kontrolor u ředitelství | ||
+ | v Budapešti. Později ho uherská vláda pověřila funkcí | ||
+ | vrchního inženýra královských uherských státních železnic | ||
+ | a 1882–96 vedl referát telegrafní a zabezpečování vlakové | ||
+ | vozby. Řešil předčasné postavení výměn tím, že vyzkoušel | ||
+ | a 1886 zařídil elektrický výměnový závěr sloužící k ovládání | ||
+ | výměn staničními kancelářemi. Toto důmyslné technické | ||
+ | řešení bylo zavedeno v celém tehdejším Rakousku a B. za ně | ||
+ | 1887 obdržel vyznamenání od Svazu správ německých drah. | ||
+ | 1896 odešel do výslužby a usadil se v Praze. 1897–1903 se stal honorovaným docentem ČVŠT v Praze a přednášel Zabezpečování | ||
+ | vozby vlakové na železnicích. Posluchače seznamoval | ||
+ | s historickým vývojem a soudobým stavem různých | ||
+ | železničních návěstí a blokovních soustav, zabezpečením | ||
+ | jednokolejných a dvoukolejných tratí, tunelů, mostů, křižovatek, | ||
+ | dále i ve stanicích a na odbočkách. Další B. výklady | ||
+ | se týkaly stavění a uzavírání výměn a návěstí a jejich mechanických | ||
+ | a elektrických závislostí. 1899 byl B. zvolen zástupcem | ||
+ | honorovaných docentů v profesorském sboru ČVŠT. | ||
+ | Na základě svých bohatých zkušeností napsal a vydal několik | ||
+ | odborných publikací. Velkým přínosem byly dvě poslední | ||
+ | obsáhlé práce vydané Českou maticí technickou v Praze. | ||
+ | |||
+ | '''D:''' výběr: Ueber die Verwendbarkeit langer Stahldratzüge zum Stellen von | ||
+ | Weichen, 1888; Untersuchungen der Siemens-Halske’schen Blockwerke, | ||
+ | 1889; Ueber die Einrichtung von Sicherungsanlagen, welche von mehreren | ||
+ | Stellen eines Bahnhofes beherrscht werden, 1893; Dosavadní zařízení k zabezpečení | ||
+ | vozby vlakové na železnicích, 1895; Zabezpečování dopravy vlakové | ||
+ | na železnicích. I. Zabezpečování dopravy vlakové na trati (Zabezpečování | ||
+ | traťové), 1904; Zabezpečování dopravy vlakové na železnicích. II. Zabezpečování | ||
+ | dopravy vlakové ve stanicích a u odboček na trati (Zabezpečování | ||
+ | stanicové), 1910. | ||
+ | |||
+ | '''L:''' OSN 28, s. 114; OSND 1/1, s. 656; Programm císařské královské České | ||
+ | vysoké školy technické v Praze na studijní rok 1900/1901, 1900, s. 69. | ||
+ | |||
+ | '''P:''' Zemský archiv Opava, pobočka Olomouc, rodná matrika římsko-katolické | ||
+ | fary Šumvald u Uničova, sv. V, inv. č. 8109, fol. 131. | ||
+ | |||
+ | Gustav Novotný | ||
+ | |||
[[Kategorie:D]] | [[Kategorie:D]] | ||
[[Kategorie:36- Ostatní průmyslová odvětví]] | [[Kategorie:36- Ostatní průmyslová odvětví]] | ||
− | + | [[Kategorie:1843]] | |
+ | [[Kategorie:Šumvald]] | ||
[[Kategorie:1911]] | [[Kategorie:1911]] | ||
+ | [[Kategorie:Rajec]] |
Verze z 19. 8. 2016, 12:37
Martin BODA | |
Narození | 27.10.1843 |
---|---|
Místo narození | Šumvald u Uničova |
Úmrtí | 27.6.1911 |
Místo úmrtí | Rajec (Slovensko) |
Povolání | 36- Ostatní průmyslová odvětví |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=41934 |
BODA, Martin, * 27. 10. 1843 Šumvald u Uničova, † 27. 6. 1911 Rajec (Slovensko), železniční odborník, pedagog, odborný spisovatel
Pocházel z rodiny sedláka. Studoval nižší reálku v Uničově a vyšší v Olomouci, pak 1863–68 strojnický odbor na pražské polytechnice. Přijal místo u společnosti privilegovaných státních drah. Nadřízení ho nejprve přidělili do Podmokel, Ústí nad Labem a do Vídně. Od 1871 zastával místo technického referenta v telegrafním oddělení u generálního ředitelství. 1880 nastoupil jako telegrafní kontrolor u ředitelství v Budapešti. Později ho uherská vláda pověřila funkcí vrchního inženýra královských uherských státních železnic a 1882–96 vedl referát telegrafní a zabezpečování vlakové vozby. Řešil předčasné postavení výměn tím, že vyzkoušel a 1886 zařídil elektrický výměnový závěr sloužící k ovládání výměn staničními kancelářemi. Toto důmyslné technické řešení bylo zavedeno v celém tehdejším Rakousku a B. za ně 1887 obdržel vyznamenání od Svazu správ německých drah. 1896 odešel do výslužby a usadil se v Praze. 1897–1903 se stal honorovaným docentem ČVŠT v Praze a přednášel Zabezpečování vozby vlakové na železnicích. Posluchače seznamoval s historickým vývojem a soudobým stavem různých železničních návěstí a blokovních soustav, zabezpečením jednokolejných a dvoukolejných tratí, tunelů, mostů, křižovatek, dále i ve stanicích a na odbočkách. Další B. výklady se týkaly stavění a uzavírání výměn a návěstí a jejich mechanických a elektrických závislostí. 1899 byl B. zvolen zástupcem honorovaných docentů v profesorském sboru ČVŠT. Na základě svých bohatých zkušeností napsal a vydal několik odborných publikací. Velkým přínosem byly dvě poslední obsáhlé práce vydané Českou maticí technickou v Praze.
D: výběr: Ueber die Verwendbarkeit langer Stahldratzüge zum Stellen von Weichen, 1888; Untersuchungen der Siemens-Halske’schen Blockwerke, 1889; Ueber die Einrichtung von Sicherungsanlagen, welche von mehreren Stellen eines Bahnhofes beherrscht werden, 1893; Dosavadní zařízení k zabezpečení vozby vlakové na železnicích, 1895; Zabezpečování dopravy vlakové na železnicích. I. Zabezpečování dopravy vlakové na trati (Zabezpečování traťové), 1904; Zabezpečování dopravy vlakové na železnicích. II. Zabezpečování dopravy vlakové ve stanicích a u odboček na trati (Zabezpečování stanicové), 1910.
L: OSN 28, s. 114; OSND 1/1, s. 656; Programm císařské královské České vysoké školy technické v Praze na studijní rok 1900/1901, 1900, s. 69.
P: Zemský archiv Opava, pobočka Olomouc, rodná matrika římsko-katolické fary Šumvald u Uničova, sv. V, inv. č. 8109, fol. 131.
Gustav Novotný