BONDINI Pasquale 1731-30.10.1789: Porovnání verzí
(BONDINI_Pasquale_1757-31.10.1789) |
|||
(Není zobrazeno 5 mezilehlých verzí od stejného uživatele.) | |||
Řádka 2: | Řádka 2: | ||
| jméno = Pasquale BONDINI | | jméno = Pasquale BONDINI | ||
| obrázek = No male portrait.png | | obrázek = No male portrait.png | ||
− | | datum narození = | + | | datum narození = 1731 |
− | | místo narození = | + | | místo narození = Ascoli Piceno (Itálie) |
− | | datum úmrtí = | + | | datum úmrtí = 30.10.1789 |
− | | místo úmrtí = | + | | místo úmrtí = Brunico (Itálie) |
− | | povolání = 78- Hudební interpret | + | | povolání = 78- Hudební interpret<br />81- Divadel. ředitel nebo majitel div. společnosti |
− | 81- Divadel. ředitel nebo majitel div. společnosti | + | |
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
− | }} | + | | citace = Biografický slovník českých zemí 6, Praha 2007, s. 46 |
+ | }} | ||
+ | |||
+ | '''BONDINI, Pasquale''' ''(též BANDINI, BONTINI, BONDEIRI), * 1731 Ascoli Piceno (Itálie), † 30. 10. 1789 Brunico (Itálie), operní zpěvák, impresário, divadelní ředitel'' | ||
+ | |||
+ | Pocházel z rodiny lékaře. Nejpozději 1773 se oženil s italskou | ||
+ | operní zpěvačkou Caterinou, roz. Saporiti (bývá někdy | ||
+ | mylně zaměňována se svou mladší sestrou Teresou), členkou | ||
+ | drážďanské (1773–78, 1779–85) a B. pražské operní společnosti | ||
+ | (1784–89), interpretkou sopránových komických rolí | ||
+ | (Zuzanka v prvním pražském provedení Mozartovy ''Figarovy'' | ||
+ | ''svatby'', 1786; Zerlina v premiéře ''Dona Giovanniho'', 1787). | ||
+ | Jejich dcera Marie-Anna, provdaná Barilli, která se rovněž | ||
+ | věnovala zpěvu, později působila v italské operní společnosti | ||
+ | v Paříži (podílela se tam mj. na prvním provedení Figarovy | ||
+ | svatby v italštině 1807/08). | ||
+ | |||
+ | Do českých zemí B. přišel jako operní zpěvák (bas buff o). | ||
+ | Působil ve společnostech A. Mingottiho (Praha 1760), | ||
+ | B. Vigny (Olomouc a Brno 1761), G. Molinariho (Praha | ||
+ | 1762/63) a G. Bustelliho (od 1764 Praha, Drážďany, Braunschweig). | ||
+ | 1765 vstoupil do drážďanských dvorních služeb, | ||
+ | 1776–78 byl Bustelliho oficiálním zástupcem pro vedení | ||
+ | opery. 1777 získal privilegium k provádění německých her | ||
+ | v Drážďanech a v Lipsku a založil vlastní, saským dvorem částečně | ||
+ | subvencovanou společnost (Churfürstliche Sächsische | ||
+ | Privilegirten Deutschen Schauspieler), v jejímž repertoáru | ||
+ | byly činohry, singspiely a melodramy. Od 1782 se společnost | ||
+ | specializovala na činohru. Zároveň se B. až do impresáriovy | ||
+ | smrti 1781 podílel na vedení Bustelliho operní společnosti | ||
+ | a poté sestavil vlastní společnost, s níž zahájil 12. 9. 1781 | ||
+ | provoz divadla v Thunovském paláci na Malé Straně. Základem | ||
+ | repertoáru se stala opera buffa (D. Cimarosa, G. Paisiello). | ||
+ | V létě společnost hostovala v Lipsku a do Prahy naopak | ||
+ | na letní měsíce přijížděla drážďanská společnost německých | ||
+ | herců (1782–94). V letech 1784–88 byl B. také nájemcem | ||
+ | Nosticova divadla. Zřídil tzv. Druhou Bondiniho činoherní | ||
+ | společnost, kterou 1784 vedl F. J. Bulla, 1784–86 pak trojice | ||
+ | režisérů (K. F. Zimdar, F. H. Höpfler a K. T. Emrich). Do | ||
+ | českých divadelních dějin se 1785 zapsala uvedením několika | ||
+ | českých představení (G. Stephanie, ml.: ''Odběhlec z lásky'' | ||
+ | ''synovské'', překlad K. Bulla; P. Weidmann: ''Neslýchaná náhoda'' | ||
+ | ''strašlivého hromobití'', překlad V. Mertlík; P. Weidmann: | ||
+ | ''Štěpán Fedynger neb Sedlská vojna'', překlad V. Thám; K. Ch. | ||
+ | Engel: ''Vděčný syn'', překlad V. Thám). Později byly pro činohru | ||
+ | krátkodobě angažovány další společnosti (C. v. Morocz | ||
+ | 1786, A. F. v. Hofmann 1786–88). Na podzim 1788 požádal | ||
+ | B. z rodinných důvodů drážďanský dvůr o dovolenou. Ve | ||
+ | vedení činohry v Drážďanech jej zastoupil F. Seconda, v Praze | ||
+ | D. Guardasoni, který tamní operní soubor de facto od | ||
+ | počátku vedl. B. odjel z Prahy do Itálie v létě 1789 a během | ||
+ | cesty náhle zemřel. | ||
+ | |||
+ | B. spojoval vlastnosti impresária, uplatňujícího osobní přístup | ||
+ | k hercům, s obchodní zdatností. Jeho zásluhou se Praha | ||
+ | znovu přiřadila k důležitým centrům pěstujícím italskou | ||
+ | operu, která získala oblibu širokých vrstev obecenstva. Uvedl | ||
+ | Mozartovu ''Figarovu svatbu'' (1786), podílel se na pozvání | ||
+ | Mozarta k jeho první návštěvě Prahy v lednu 1787 a objednal | ||
+ | u něj kompozici ''Dona Giovanniho'', jehož světovou premiéru | ||
+ | uskutečnila B. operní společnost za Mozartova vedení | ||
+ | v Nosticově divadle 29. 10. 1787. Také ve sféře činohry zprostředkoval | ||
+ | B. pražskému divadelnictví i kultuře řadu podnětů, | ||
+ | ať už kontakty s významnými uměleckými osobnostmi | ||
+ | nebo novinky dramaturgické a tvůrčí. | ||
+ | |||
+ | '''L:''' Das Pragerblättchen, 1785, passim; O. Teuber, Geschichte des Prager Theaters | ||
+ | 1, 1883, s. 244n., 270n., 336, 353n.; tamtéž 2, 1885, passim; R. Schirmer | ||
+ | (ed.), Schauspielerleben im achtzehnten Jahrhundert. Erinnerungen von | ||
+ | Joseph Anton Christ, München – Leipzig 1912, s. 127n.; H. Gersdorf, Die | ||
+ | Wandlungen des Theatergeschmacks im letzten Viertel des 18. Jahrhunderts, | ||
+ | dargestellt an den Dresden – Leipziger Bühnenzuständen, disertace, Leipzig | ||
+ | 1923, passim; T. Volek, Mozart a Praha, 1973, s. 31, 36n.; týž, Italská opera | ||
+ | a další druhy zpívaného divadla, in: F. Černý (ed.), Divadlo v Kotcích, 1992, | ||
+ | s. 43n.; F. L. Büttner, Das deutsche Schauspiel im Kleinen Hoftheater zu | ||
+ | Dresden unter der Direktion B. von 1777 bis 1789, disertace, Berlin 1961; | ||
+ | O. Landmann, Die Dresdner italienische Oper zwischen Hasse und Weber, | ||
+ | Dresden 1976, s. 130n. a passim; T. Volek, Význam pražské operní tradice | ||
+ | pro vznik Mozartovy opery Don Giovanni, in: V. Ptáčková (ed.), Mozartův | ||
+ | Don Giovanni v Praze, 1987, s. 41n.; J. Berkovec, Musicalia v pražském | ||
+ | periodickém tisku 18. století, 1989, s. 51n., 56n., 61n., 67n.; Z. Pilková, | ||
+ | Pražští mozartovští pěvci v drážďanských pramenech, in: Hudební věda 28, | ||
+ | 1991, s. 299n.; ADB 1, s. 1876n.; Dějiny českého divadla 1–2, 1968–69, | ||
+ | passim; J. Vondráček, Dějiny českého divadla 1771–1824, 1, 1956, s. 48n., | ||
+ | 64n., 166n. | ||
+ | |||
+ | '''P:''' Starší divadlo v českých zemích – Osobnosti a díla, ed. A. Jakubcová, | ||
+ | 2005, rukopis. | ||
+ | |||
+ | '''Ref:''' [https://biblio.hiu.cas.cz/authorities/75443 Bibliografie dějin Českých zemí] | ||
+ | |||
+ | Alena Jakubcová | ||
+ | |||
[[Kategorie:D]] | [[Kategorie:D]] | ||
[[Kategorie:78- Hudební interpret]] | [[Kategorie:78- Hudební interpret]] | ||
[[Kategorie:81- Divadel. ředitel nebo majitel div. společnosti]] | [[Kategorie:81- Divadel. ředitel nebo majitel div. společnosti]] | ||
− | + | [[Kategorie:1731]] | |
− | [[Kategorie: | + | [[Kategorie:Ascoli Piceno]] |
[[Kategorie:1789]] | [[Kategorie:1789]] | ||
+ | [[Kategorie:Brunico]] |
Aktuální verze z 4. 10. 2019, 15:24
Pasquale BONDINI | |
Narození | 1731 |
---|---|
Místo narození | Ascoli Piceno (Itálie) |
Úmrtí | 30.10.1789 |
Místo úmrtí | Brunico (Itálie) |
Povolání |
78- Hudební interpret 81- Divadel. ředitel nebo majitel div. společnosti |
Citace | Biografický slovník českých zemí 6, Praha 2007, s. 46 |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=42563 |
BONDINI, Pasquale (též BANDINI, BONTINI, BONDEIRI), * 1731 Ascoli Piceno (Itálie), † 30. 10. 1789 Brunico (Itálie), operní zpěvák, impresário, divadelní ředitel
Pocházel z rodiny lékaře. Nejpozději 1773 se oženil s italskou operní zpěvačkou Caterinou, roz. Saporiti (bývá někdy mylně zaměňována se svou mladší sestrou Teresou), členkou drážďanské (1773–78, 1779–85) a B. pražské operní společnosti (1784–89), interpretkou sopránových komických rolí (Zuzanka v prvním pražském provedení Mozartovy Figarovy svatby, 1786; Zerlina v premiéře Dona Giovanniho, 1787). Jejich dcera Marie-Anna, provdaná Barilli, která se rovněž věnovala zpěvu, později působila v italské operní společnosti v Paříži (podílela se tam mj. na prvním provedení Figarovy svatby v italštině 1807/08).
Do českých zemí B. přišel jako operní zpěvák (bas buff o). Působil ve společnostech A. Mingottiho (Praha 1760), B. Vigny (Olomouc a Brno 1761), G. Molinariho (Praha 1762/63) a G. Bustelliho (od 1764 Praha, Drážďany, Braunschweig). 1765 vstoupil do drážďanských dvorních služeb, 1776–78 byl Bustelliho oficiálním zástupcem pro vedení opery. 1777 získal privilegium k provádění německých her v Drážďanech a v Lipsku a založil vlastní, saským dvorem částečně subvencovanou společnost (Churfürstliche Sächsische Privilegirten Deutschen Schauspieler), v jejímž repertoáru byly činohry, singspiely a melodramy. Od 1782 se společnost specializovala na činohru. Zároveň se B. až do impresáriovy smrti 1781 podílel na vedení Bustelliho operní společnosti a poté sestavil vlastní společnost, s níž zahájil 12. 9. 1781 provoz divadla v Thunovském paláci na Malé Straně. Základem repertoáru se stala opera buffa (D. Cimarosa, G. Paisiello). V létě společnost hostovala v Lipsku a do Prahy naopak na letní měsíce přijížděla drážďanská společnost německých herců (1782–94). V letech 1784–88 byl B. také nájemcem Nosticova divadla. Zřídil tzv. Druhou Bondiniho činoherní společnost, kterou 1784 vedl F. J. Bulla, 1784–86 pak trojice režisérů (K. F. Zimdar, F. H. Höpfler a K. T. Emrich). Do českých divadelních dějin se 1785 zapsala uvedením několika českých představení (G. Stephanie, ml.: Odběhlec z lásky synovské, překlad K. Bulla; P. Weidmann: Neslýchaná náhoda strašlivého hromobití, překlad V. Mertlík; P. Weidmann: Štěpán Fedynger neb Sedlská vojna, překlad V. Thám; K. Ch. Engel: Vděčný syn, překlad V. Thám). Později byly pro činohru krátkodobě angažovány další společnosti (C. v. Morocz 1786, A. F. v. Hofmann 1786–88). Na podzim 1788 požádal B. z rodinných důvodů drážďanský dvůr o dovolenou. Ve vedení činohry v Drážďanech jej zastoupil F. Seconda, v Praze D. Guardasoni, který tamní operní soubor de facto od počátku vedl. B. odjel z Prahy do Itálie v létě 1789 a během cesty náhle zemřel.
B. spojoval vlastnosti impresária, uplatňujícího osobní přístup k hercům, s obchodní zdatností. Jeho zásluhou se Praha znovu přiřadila k důležitým centrům pěstujícím italskou operu, která získala oblibu širokých vrstev obecenstva. Uvedl Mozartovu Figarovu svatbu (1786), podílel se na pozvání Mozarta k jeho první návštěvě Prahy v lednu 1787 a objednal u něj kompozici Dona Giovanniho, jehož světovou premiéru uskutečnila B. operní společnost za Mozartova vedení v Nosticově divadle 29. 10. 1787. Také ve sféře činohry zprostředkoval B. pražskému divadelnictví i kultuře řadu podnětů, ať už kontakty s významnými uměleckými osobnostmi nebo novinky dramaturgické a tvůrčí.
L: Das Pragerblättchen, 1785, passim; O. Teuber, Geschichte des Prager Theaters 1, 1883, s. 244n., 270n., 336, 353n.; tamtéž 2, 1885, passim; R. Schirmer (ed.), Schauspielerleben im achtzehnten Jahrhundert. Erinnerungen von Joseph Anton Christ, München – Leipzig 1912, s. 127n.; H. Gersdorf, Die Wandlungen des Theatergeschmacks im letzten Viertel des 18. Jahrhunderts, dargestellt an den Dresden – Leipziger Bühnenzuständen, disertace, Leipzig 1923, passim; T. Volek, Mozart a Praha, 1973, s. 31, 36n.; týž, Italská opera a další druhy zpívaného divadla, in: F. Černý (ed.), Divadlo v Kotcích, 1992, s. 43n.; F. L. Büttner, Das deutsche Schauspiel im Kleinen Hoftheater zu Dresden unter der Direktion B. von 1777 bis 1789, disertace, Berlin 1961; O. Landmann, Die Dresdner italienische Oper zwischen Hasse und Weber, Dresden 1976, s. 130n. a passim; T. Volek, Význam pražské operní tradice pro vznik Mozartovy opery Don Giovanni, in: V. Ptáčková (ed.), Mozartův Don Giovanni v Praze, 1987, s. 41n.; J. Berkovec, Musicalia v pražském periodickém tisku 18. století, 1989, s. 51n., 56n., 61n., 67n.; Z. Pilková, Pražští mozartovští pěvci v drážďanských pramenech, in: Hudební věda 28, 1991, s. 299n.; ADB 1, s. 1876n.; Dějiny českého divadla 1–2, 1968–69, passim; J. Vondráček, Dějiny českého divadla 1771–1824, 1, 1956, s. 48n., 64n., 166n.
P: Starší divadlo v českých zemích – Osobnosti a díla, ed. A. Jakubcová, 2005, rukopis.
Ref: Bibliografie dějin Českých zemí
Alena Jakubcová