BONDY Karel 7.2.1894-14.5.1965: Porovnání verzí
(BONDY_Karel_7.2.1894-14.5.1965) |
|||
Řádka 3: | Řádka 3: | ||
| obrázek = No male portrait.png | | obrázek = No male portrait.png | ||
| datum narození = 7.2.1894 | | datum narození = 7.2.1894 | ||
− | | místo narození = | + | | místo narození = Praha |
| datum úmrtí = 14.5.1965 | | datum úmrtí = 14.5.1965 | ||
− | | místo úmrtí = | + | | místo úmrtí = Praha |
| povolání = 37- Doprava, pošty, spoje | | povolání = 37- Doprava, pošty, spoje | ||
45- Voják nebo partyzán | 45- Voják nebo partyzán | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
− | }} | + | }} |
+ | |||
+ | '''BONDY, Karel,''' ''* 7. 2. 1894 Praha, † 14. 5. 1965 Praha, podnikatel v leteckém průmyslu'' | ||
+ | |||
+ | Byl synem obchodníka a průmyslníka Léona B. (1860– | ||
+ | 1923) a Marie, roz. Krulišové. Po absolvování reálky pokračoval | ||
+ | od 1912 ve studiu strojního inženýrství na pražské | ||
+ | technice; studia musel přerušit 1914, kdy narukoval a sloužil | ||
+ | v rakousko-uherské armádě po celou válku. 1919 se stal | ||
+ | příslušníkem československé armády a zúčastnil se bojů na | ||
+ | Slovensku proti Maďarům. Téhož roku založil spolu s bratry | ||
+ | Milošem a Vladimírem Pražskou průmyslovou a obchodní | ||
+ | akciovou společnost, která se zabývala zahraničním obchodem. | ||
+ | Sám se stal jejím ředitelem. 1920 byl demobilizován, | ||
+ | ale dál pracoval pro MNO jako obchodní zprostředkovatel. | ||
+ | Od 1919 byl také společníkem a finančníkem v pražském, | ||
+ | právě založeném podniku na výrobu letadel: firma AVIA – | ||
+ | Miloš Bondy a spol., komanditní společnost. Touto činností | ||
+ | se podílel na založení českého leteckého průmyslu. 1923 převzal | ||
+ | vedení této firmy a za tři roky ji pozvedl na velmi dobrou | ||
+ | úroveň. Sportovní letadla AVIA získala v domácích i zahraničních | ||
+ | soutěžích řadu úspěchů. 1926 pod konkurenčním | ||
+ | tlakem prodal firmu AVIA Škodovým závodům a ještě dva | ||
+ | roky zůstal jejím ředitelem. V té době koupil panství Lnáře | ||
+ | nedaleko Blatné, které ale musel 1936 z ekonomických | ||
+ | důvodů prodat. Od 1936 působil jako obchodní zástupce | ||
+ | brněnské a strakonické Zbrojovky a také v pražském bankovním | ||
+ | domě Turnovský. Za nacistické okupace se ocitl | ||
+ | v bezprostředním ohrožení pro svůj židovský původ i pro | ||
+ | svou aktivní odbojovou činnost ve skupině s krycím jménem | ||
+ | „Děda“. 16. 3. 1939 byl zatčen gestapem a několik dní vězněn. | ||
+ | K druhému zatčení došlo 20. 2. 1940, tentokrát v souvislosti | ||
+ | s jeho odbojovou činností. Prošel vězněním v Malé | ||
+ | pevnosti Terezín, pak koncentračními tábory v Osvětimi | ||
+ | a v Buchenwaldu; posléze byl tzv. lidovým soudem v Berlíně | ||
+ | odsouzen k doživotnímu žaláři a 1942 mu byl zabaven | ||
+ | veškerý majetek. Dočkal se konce války, stejně tak jako jeho | ||
+ | bratři Miloš a Vladimír. Po zotavení pracoval 1945–46 v misi | ||
+ | československého generálního štábu v Rakousku při řešení | ||
+ | repatriace železničního vozového parku. 1947 následkem | ||
+ | útrap z věznění onemocněl a v 50. letech se léčil v řadě ústavů | ||
+ | a nemocnic. Před odchodem do invalidního důchodu | ||
+ | pracoval jako soustružník v podniku Avia. Od 1960 až do | ||
+ | smrti žil v domově důchodců v Praze-Kobylisích. | ||
+ | |||
+ | '''P:''' Archiv NTM Praha, sign. 1911, D. Hladová, roz. Bondyová, K. B. – jeho | ||
+ | život a dílo, 34 s. rkp. | ||
+ | |||
+ | Jan Hozák | ||
+ | |||
[[Kategorie:D]] | [[Kategorie:D]] | ||
[[Kategorie:37- Doprava, pošty, spoje]] | [[Kategorie:37- Doprava, pošty, spoje]] | ||
[[Kategorie:45- Voják nebo partyzán]] | [[Kategorie:45- Voják nebo partyzán]] | ||
− | |||
[[Kategorie:1894]] | [[Kategorie:1894]] | ||
+ | [[Kategorie:Praha]] | ||
[[Kategorie:1965]] | [[Kategorie:1965]] | ||
+ | [[Kategorie:Praha]] |
Verze z 7. 10. 2016, 10:41
Karel BONDY | |
Narození | 7.2.1894 |
---|---|
Místo narození | Praha |
Úmrtí | 14.5.1965 |
Místo úmrtí | Praha |
Povolání |
37- Doprava, pošty, spoje 45- Voják nebo partyzán |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=135343 |
BONDY, Karel, * 7. 2. 1894 Praha, † 14. 5. 1965 Praha, podnikatel v leteckém průmyslu
Byl synem obchodníka a průmyslníka Léona B. (1860– 1923) a Marie, roz. Krulišové. Po absolvování reálky pokračoval od 1912 ve studiu strojního inženýrství na pražské technice; studia musel přerušit 1914, kdy narukoval a sloužil v rakousko-uherské armádě po celou válku. 1919 se stal příslušníkem československé armády a zúčastnil se bojů na Slovensku proti Maďarům. Téhož roku založil spolu s bratry Milošem a Vladimírem Pražskou průmyslovou a obchodní akciovou společnost, která se zabývala zahraničním obchodem. Sám se stal jejím ředitelem. 1920 byl demobilizován, ale dál pracoval pro MNO jako obchodní zprostředkovatel. Od 1919 byl také společníkem a finančníkem v pražském, právě založeném podniku na výrobu letadel: firma AVIA – Miloš Bondy a spol., komanditní společnost. Touto činností se podílel na založení českého leteckého průmyslu. 1923 převzal vedení této firmy a za tři roky ji pozvedl na velmi dobrou úroveň. Sportovní letadla AVIA získala v domácích i zahraničních soutěžích řadu úspěchů. 1926 pod konkurenčním tlakem prodal firmu AVIA Škodovým závodům a ještě dva roky zůstal jejím ředitelem. V té době koupil panství Lnáře nedaleko Blatné, které ale musel 1936 z ekonomických důvodů prodat. Od 1936 působil jako obchodní zástupce brněnské a strakonické Zbrojovky a také v pražském bankovním domě Turnovský. Za nacistické okupace se ocitl v bezprostředním ohrožení pro svůj židovský původ i pro svou aktivní odbojovou činnost ve skupině s krycím jménem „Děda“. 16. 3. 1939 byl zatčen gestapem a několik dní vězněn. K druhému zatčení došlo 20. 2. 1940, tentokrát v souvislosti s jeho odbojovou činností. Prošel vězněním v Malé pevnosti Terezín, pak koncentračními tábory v Osvětimi a v Buchenwaldu; posléze byl tzv. lidovým soudem v Berlíně odsouzen k doživotnímu žaláři a 1942 mu byl zabaven veškerý majetek. Dočkal se konce války, stejně tak jako jeho bratři Miloš a Vladimír. Po zotavení pracoval 1945–46 v misi československého generálního štábu v Rakousku při řešení repatriace železničního vozového parku. 1947 následkem útrap z věznění onemocněl a v 50. letech se léčil v řadě ústavů a nemocnic. Před odchodem do invalidního důchodu pracoval jako soustružník v podniku Avia. Od 1960 až do smrti žil v domově důchodců v Praze-Kobylisích.
P: Archiv NTM Praha, sign. 1911, D. Hladová, roz. Bondyová, K. B. – jeho život a dílo, 34 s. rkp.
Jan Hozák