BOROVÁ-VALOUŠKOVÁ Olga 28.3.1886-3.6.1975: Porovnání verzí

Z Personal
(BOROVÁ_Olga_28.3.1886)
 
Řádka 1: Řádka 1:
 
{{Infobox - osoba
 
{{Infobox - osoba
| jméno = Olga BOROVÁ
+
| jméno = Olga BOROVÁ-VALOUŠKOVÁ
 
| obrázek = No male portrait.png
 
| obrázek = No male portrait.png
 
| datum narození = 28.3.1886
 
| datum narození = 28.3.1886
| místo narození =  
+
| místo narození = Jičín
| datum úmrtí =  
+
| datum úmrtí = 3.6.1975
| místo úmrtí =  
+
| místo úmrtí = Praha
 
| povolání = 78- Hudební interpret
 
| povolání = 78- Hudební interpret
  
 
| jiná jména =  
 
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Olga BOROVÁ
+
}}
 +
 
 +
'''BOROVÁ-VALOUŠKOVÁ, Olga,''' ''* 28. 3. 1886 Jičín, † 3. 6. 1975 Praha, operní a koncertní pěvkyně, pedagožka''
 +
 
 +
Byla první manželkou divadelního režiséra Jana Bora (vl. jm.
 +
Jan Jaroslav Strejček, 1886–1943), matkou filmového kritika
 +
Vladimíra B. (* 1915) a divadelního režiséra a ředitele Jana
 +
Strejčka (1920–2004). Narodila se v rodině zaměstnance
 +
cukrovaru v Kopidlně. První hudební vzdělání získala v Jičíně.
 +
Po absolvování pražské Pivodovy hudební školy byla 1906
 +
angažována do Národního divadla, kde debutovala jako Veruna
 +
v Blodkově opeře ''V studni''. K jejím nejlepším rolím na
 +
scéně ND patřily Gluckův Orfeus (''Orfeus a Eurydika'', 1906)
 +
a Klytaimnestra v Straussově ''Elektře'' (1910), naposledy ztvárnila
 +
1919 Germainu při premiéře Jeremiášova ''Starého krále'',
 +
již jako host. Odchod z ND 1913, motivovaný též přáním
 +
pokračovat v pěveckém školení v Mnichově a Berlíně, znamenal
 +
předčasné ukončení operní kariéry. V ND následovala
 +
již jen pohostinská vystoupení (1914, 1916, 1919). Po
 +
angažmá v Lublani v sezoně 1923–24, kde spolupracovala
 +
s dirigentem Lovro von Mataćićem, se věnovala koncertní
 +
činnosti; v samostatných písňových večerech za doprovodu
 +
Jaroslava Jeremiáše a později Vladimíra Polívky uváděla i řadu
 +
dramatických novinek. Byla skvělou altistkou a jedinečnou
 +
interpretkou balad (Ostrčilovo ''Osiřelo dítě'', Novákova
 +
''Balada horská'', Jeremiášovo ''Matčino srdce''), vystupovala pod
 +
jménem Valoušková. Téměř půl století soukromě vyučovala
 +
zpěvu, její nejslavnější žačkou byla Marta Krásová.
 +
 
 +
'''L:''' HS 2, s. 843; E. Kopecký – V. Pospíšil, Slavní pěvci Národního divadla,
 +
1968, s. 111n; ND a jeho předchůdci, s. 543n. (kde soupis rolí); J. Němeček,
 +
Opera Národního divadla v období Karla Kovařovice 1–2, 1968–1969,
 +
passim; Z. Nejedlý, Opera Národního divadla od roku 1900 do převratu,
 +
1936, passim.
 +
 
 +
Milada Svobodová
 +
 
 
[[Kategorie:C]]
 
[[Kategorie:C]]
 
[[Kategorie:78- Hudební interpret]]
 
[[Kategorie:78- Hudební interpret]]
 
 
[[Kategorie:1886]]
 
[[Kategorie:1886]]
 +
[[Kategorie:Jičín]]
 +
[[Kategorie:1975]]
 +
[[Kategorie:Praha]]

Verze z 11. 10. 2016, 16:41

Olga BOROVÁ-VALOUŠKOVÁ
Narození 28.3.1886
Místo narození Jičín
Úmrtí 3.6.1975
Místo úmrtí Praha
Povolání 78- Hudební interpret
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=42660

BOROVÁ-VALOUŠKOVÁ, Olga, * 28. 3. 1886 Jičín, † 3. 6. 1975 Praha, operní a koncertní pěvkyně, pedagožka

Byla první manželkou divadelního režiséra Jana Bora (vl. jm. Jan Jaroslav Strejček, 1886–1943), matkou filmového kritika Vladimíra B. (* 1915) a divadelního režiséra a ředitele Jana Strejčka (1920–2004). Narodila se v rodině zaměstnance cukrovaru v Kopidlně. První hudební vzdělání získala v Jičíně. Po absolvování pražské Pivodovy hudební školy byla 1906 angažována do Národního divadla, kde debutovala jako Veruna v Blodkově opeře V studni. K jejím nejlepším rolím na scéně ND patřily Gluckův Orfeus (Orfeus a Eurydika, 1906) a Klytaimnestra v Straussově Elektře (1910), naposledy ztvárnila 1919 Germainu při premiéře Jeremiášova Starého krále, již jako host. Odchod z ND 1913, motivovaný též přáním pokračovat v pěveckém školení v Mnichově a Berlíně, znamenal předčasné ukončení operní kariéry. V ND následovala již jen pohostinská vystoupení (1914, 1916, 1919). Po angažmá v Lublani v sezoně 1923–24, kde spolupracovala s dirigentem Lovro von Mataćićem, se věnovala koncertní činnosti; v samostatných písňových večerech za doprovodu Jaroslava Jeremiáše a později Vladimíra Polívky uváděla i řadu dramatických novinek. Byla skvělou altistkou a jedinečnou interpretkou balad (Ostrčilovo Osiřelo dítě, Novákova Balada horská, Jeremiášovo Matčino srdce), vystupovala pod jménem Valoušková. Téměř půl století soukromě vyučovala zpěvu, její nejslavnější žačkou byla Marta Krásová.

L: HS 2, s. 843; E. Kopecký – V. Pospíšil, Slavní pěvci Národního divadla, 1968, s. 111n; ND a jeho předchůdci, s. 543n. (kde soupis rolí); J. Němeček, Opera Národního divadla v období Karla Kovařovice 1–2, 1968–1969, passim; Z. Nejedlý, Opera Národního divadla od roku 1900 do převratu, 1936, passim.

Milada Svobodová