BRÁZDIL Jaroslav 9.4.1896-16.6.1968: Porovnání verzí

Z Personal
(BRÁZDIL_Jaroslav_9.4.1896-16.6.1968)
 
Řádka 3: Řádka 3:
 
| obrázek = No male portrait.png
 
| obrázek = No male portrait.png
 
| datum narození = 9.4.1896
 
| datum narození = 9.4.1896
| místo narození =  
+
| místo narození = Tábor
 
| datum úmrtí = 16.6.1968
 
| datum úmrtí = 16.6.1968
| místo úmrtí =  
+
| místo úmrtí = Praha
 
| povolání = 29- Stavař
 
| povolání = 29- Stavař
  
 
| jiná jména =  
 
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Jaroslav BRÁZDIL
+
}}
 +
 
 +
'''BRÁZDIL, Jaroslav,''' ''* 9. 4. 1896 Tábor, † 16. 6. 1968 Praha, stavař, odborník na průmyslové a mostní stavby, podnikatel''
 +
 
 +
Nejmladší ze tří dětí inspektora tabákové továrny v Kutné
 +
Hoře. Maturoval 1914 na české reálce v Ječné ulici v Praze,
 +
poté se zapsal na pražskou techniku. 1915 narukoval do rakouské armády, 1916 byl raněn u Lublinu a hospitalizován
 +
v Uhrách a v Praze. Studia dokončil 1920 už jako asistent
 +
prof. J. Koláře na katedře mostního stavitelství a získal
 +
francouzské stipendium k firmě Ateliers des constructions
 +
Schwartz-Hautmont v Paříži, kde projektoval stavby železničních
 +
a mostních objektů. Jeho první prací byl návrh tribun
 +
pro stadion v marocké Casablance.
 +
 
 +
Do Prahy se vrátil 1923 a stal se stavbyvedoucím u Všeobecné
 +
stavební a. s. a Českomoravské stavební a. s. (stavěl
 +
např. dívčí vysokoškolskou kolej Budeč). 1926 složil stavitelskou
 +
zkoušku, získal autorizaci civilního inženýra a začal
 +
samostatně projektovat. Současně podnikl řadu studijních
 +
cest do Francie, Belgie, Švýcarska, Německa, Holandska
 +
a Dánska, kde ho zajímaly stavby chladíren, strojní vybavení
 +
stavenišť a montované stavby.
 +
 
 +
1928 založil se svým přítelem, statikem Štěpánem Ješem,
 +
vlast ní stavební společnost Ing. Brázdil a Dr. Ješ, která navrhovala
 +
a realizovala občanské, administrativní, průmyslové a inženýrské
 +
železobetonové stavby, mosty, skupinové vodovody
 +
a kanalizace (např. Vinohradskou záložnu v Jugoslávské ulici,
 +
Ústřední sociální pojišťovnu na Smíchově, objekty hvězdárny
 +
v Ondřejově, Národní technické muzeum, tiskárnu Politiky
 +
na Novém Městě v Praze). Pro pražského podnikatele a osobního
 +
přítele ing. Václava M. Havla navrhla a provedla řadu
 +
staveb v pražské čtvrti Barrandov (např. inženýrské sítě, opěrné
 +
zdi, visuté galerie a silnice, plavecký stadion, terasy s restaurací,
 +
obytné a rodinné domy). Firma vybudovala obecní
 +
a skupinové vodovody ve Skutči, Buštěhradu a v části Kladna,
 +
kmenový sběrač pro Tábor a Sezimovo Ústí, vodojemy
 +
pro pražské ruzyňské letiště, nádraží v Roudnici nad Labem
 +
a Děčíně, kanalizaci v Jičíně a Nových Benátkách a čisticí
 +
stanici v Sokolově. Těžištěm činnosti se staly projekty a stavby
 +
železobetonových obloukových mostů (např. most přes
 +
Jizeru v Káraném, přes Lužnici v Táboře, dálniční most přes
 +
údolí Želivky u Píště, lávka na Dětský ostrov v Praze). Most
 +
v Táboře o rozpětí 81,6 m byl navržen jako oblouk spolupůsobící
 +
s tuhou mostovkou, což umožnilo subtilní konstrukci
 +
oblouku o tloušťce pouhých 56 cm ve vrcholu. Tento statický
 +
systém pro velké rozpětí byl použit poprvé ve střední Evropě.
 +
Unikátní bylo i užití kyvných stojek pro dilataci mostovky.
 +
Pražská lávka na Dětský ostrov patřila řadu let k nejsmělejším
 +
obloukům v ČSR. Firma dokázala stavby dokončit ve velmi
 +
krátkých lhůtách, např. most v Táboře byl otevřen za 15 měsíců,
 +
barrandovské terasy a restaurace za 6 měsíců.
 +
 
 +
B. se věnoval také rekonstrukcím historických staveb. Provedl
 +
rekonstrukci části tereziánského křídla Pražského hradu,
 +
opravu průčelí a věží kostela sv. Havla na Starém Městě,
 +
opravu Staroměstské radnice po květnovém požáru 1945,
 +
kde použil k výstuze věže vnitřní spirálovou železobetonovou
 +
rampu. Projekční činnost umožnila během války zaměstnat
 +
všechny pracovníky firmy a uchránit je tak před pracovním
 +
nasazením v Německu.
 +
 
 +
B. se podílel i na veřejném životě. Byl předsedou Českého
 +
betonářského spolku, členem jednatelského sboru Československé
 +
normalizační společnosti, členem předsednictva Společenství
 +
stavitelů v Praze, místopředsedou Spolku inženýrů
 +
a architektů (SIA), členem výboru Sdružení vodárenských
 +
a kanalizačních inženýrů při Inženýrské komoře, místopředsedou
 +
III. odboru Masarykovy akademie práce, členem Ústavu
 +
pro stavbu měst a Komise pro zkoušení hmot a konstrukcí
 +
stavebních, expertem ministerstva výživy pro chladírny
 +
a mrazírny, členem četných odborných a zkušebních komisí,
 +
redakčních rad časopisů ''Stavební průmysl'', ''Inženýrské stavby'',
 +
''Pozemní stavby'' a ''Technický obzor'', vědeckých a technických
 +
rad i soutěžních porot a soudním znalcem.
 +
 
 +
1948 byla stavební společnost znárodněna a začleněna do národního
 +
podniku Rudné doly. Od 1949 B. pracoval v Ústavu
 +
stavební ekonomiky, ve vývojových pracovištích Armabetonu
 +
a Vodních staveb, a od 1964 až do konce života v Ústavu
 +
racionalizace ve stavebnictví, kde se věnoval především stavební
 +
ekonomice, metodice, normalizaci, typizaci a racionalizaci,
 +
zařízení staveniště, mechanizaci, řízení nákladů a organizaci
 +
provozu. Této tematice věnoval více než padesát studií,
 +
článků i skript, spolupracoval na encyklopediích (hesla pro
 +
''Příruční technický slovník naučný ČSAV'', obor stavebnictví,
 +
1957–59; ''Technický slovník naučný'', 1958–59; ''Technický''
 +
''slovník česko-francouzský a francouzsko-český'', 1958–59; ''Technický''
 +
''slovník slovensko-francouzský a francouzsko-slovenský'',
 +
1958–59), podílel se na zpracování technických problémů
 +
významných staveb (přehrada Lipno, Nuselský most). V padesátých
 +
letech se dvakrát neúspěšně pokoušel o profesuru
 +
na ČVUT. Po druhé světové válce se B. podílel na obnovení
 +
přerušených mezinárodních kontaktů, byl jednatelem československého
 +
národního výboru a členem výkonného výboru
 +
Světové technické konference (Paříž a Curych 1947–48),
 +
tyto snahy však přerušil únor 1948.
 +
 
 +
B. uzavřel 1925 manželství s Annou Fričovou, dcerou výrobce
 +
přesných měřicích přístrojů, zakladatele ondřejovské
 +
hvězdárny a prezidenta Národohospodářského ústavu Josefa
 +
Jana Friče, s níž měl tři syny.
 +
 
 +
'''D:''' výběr: Nepřímé náklady ve stavebním podnikání, in: Sborník České akademie
 +
technické, 82/1940, č. 14; Kalkulace a organizace práce při stavbě
 +
kanalizací, in: Technický obzor SIA 5, 1944; Vědecké podklady soudobého
 +
stavebnictví, in: Stavební noviny 26 a 27, 1946, s. 118; Význam studia
 +
provozu a udržování staveb pro jejich navrhování a provádění, in: Technický
 +
obzor 14, 1947, zvl. otisk; Plánovité řízení práce ve stavebnictví, 1945;
 +
Současné podmínky pro racionalizaci ve stavebnictví, in: Zprávy veřejné
 +
služby technické 8, 1946, s. 184; Příklady zařízení stavenišť pro průmyslové
 +
stavby, 1949; Úvod do řešení provozního zařízení staveniště, in: Technický
 +
obzor 17, 1950, zvl. otisk; Studie o zařízení staveniště a o stavebních strojích
 +
(s V. Kašparem), in: Stavební průmysl 12, 1951, zvl. otisk; Vztah pracovního
 +
výkonu stavební lokomotivy k rozvozní vzdálenosti, in: tamtéž 1951;
 +
Mechanizace ve stavebnictví (s M. Vaněčkem a V. Smitkou), 1951; Proudové
 +
stavění (s V. Smitkou a M. Vaněčkem, 1951; Měření produktivity práce
 +
(s B. Slavíkem a L. Vlasákem) 1951; Normalizace a typizace ve stavebnictví
 +
(s kol.), 1951; Kalkulace a rozpočet stavebně montážních prací, 1953; Rozbor závislosti vlastních nákladů na délce stavební doby, in: Stavební průmysl,
 +
1954, zvl. otisk; Rozpočtoví ukazatelé, 1954; Zkušenosti z technicko-ekonomických
 +
prověrek rozpočtové části úvodních projektů, in: Stavební průmysl
 +
15, 1954; Plánovací ukazatelé pro dočasné objekty zařízení staveniště, in:
 +
Pozemní stavby, 1955, zvl. otisk; Vývoj rozpočtování nákladů na zařízení
 +
staveniště v posledních dvaceti letech, in: Stavba 3, 1956; Příspěvek k hodnocení
 +
a zavádění nové techniky, in: Pozemní stavby 6, 1956, s. 214; Ukazatelé
 +
pro trvalé a dočasné stavební objekty v soustavě normálové kalkulace, 1956;
 +
Zařízení používaná pro přemísťování stavebních objektů, in: Inženýrské stavby,
 +
1957, zvl. otisk; Hospodárnost mechanizace a prefabrikace ve stavební
 +
výrobě s ohledem na produktivitu práce, in: Chozrazčotní věstník MS 2,
 +
1957; O souhrnné rezoluci Mezinárodního technického kongresu a o založení
 +
Mezinárodní technické federace, in: Věstník SIA 11, 1946.
 +
 
 +
'''L:''' A. Myslivec, Nad odchodem Ing. J. B., in: Pozemní stavby 16, 1968, č. 8,
 +
s. 435; Z. Bažant, 100 let od narození Ing. J. B., in: Stavební obzor 5, 1996,
 +
č. 3, s. 94; Ing. J. B., in: Architekt, 44, 1998, č. 12, s. 47n.
 +
 
 +
'''P:''' Technický archiv fi rmy Ing. Brázdil a Dr. Ješ a osobní doklady in: NTM
 +
Praha; dokumenty, písemnosti a tiskoviny týkající se SIA in: Český svaz stavebních
 +
inženýrů – ČSSI Praha.
 +
 
 +
Jaroslav Brázdil
  
== Literatura ==
 
 
 
[[Kategorie:D]]
 
[[Kategorie:D]]
 
[[Kategorie:29- Stavař]]
 
[[Kategorie:29- Stavař]]
 
 
[[Kategorie:1896]]
 
[[Kategorie:1896]]
 +
[[Kategorie:Tábor]]
 
[[Kategorie:1968]]
 
[[Kategorie:1968]]
 +
[[Kategorie:Praha]]

Verze z 12. 12. 2016, 14:55

Jaroslav BRÁZDIL
Narození 9.4.1896
Místo narození Tábor
Úmrtí 16.6.1968
Místo úmrtí Praha
Povolání 29- Stavař
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=83774

BRÁZDIL, Jaroslav, * 9. 4. 1896 Tábor, † 16. 6. 1968 Praha, stavař, odborník na průmyslové a mostní stavby, podnikatel

Nejmladší ze tří dětí inspektora tabákové továrny v Kutné Hoře. Maturoval 1914 na české reálce v Ječné ulici v Praze, poté se zapsal na pražskou techniku. 1915 narukoval do rakouské armády, 1916 byl raněn u Lublinu a hospitalizován v Uhrách a v Praze. Studia dokončil 1920 už jako asistent prof. J. Koláře na katedře mostního stavitelství a získal francouzské stipendium k firmě Ateliers des constructions Schwartz-Hautmont v Paříži, kde projektoval stavby železničních a mostních objektů. Jeho první prací byl návrh tribun pro stadion v marocké Casablance.

Do Prahy se vrátil 1923 a stal se stavbyvedoucím u Všeobecné stavební a. s. a Českomoravské stavební a. s. (stavěl např. dívčí vysokoškolskou kolej Budeč). 1926 složil stavitelskou zkoušku, získal autorizaci civilního inženýra a začal samostatně projektovat. Současně podnikl řadu studijních cest do Francie, Belgie, Švýcarska, Německa, Holandska a Dánska, kde ho zajímaly stavby chladíren, strojní vybavení stavenišť a montované stavby.

1928 založil se svým přítelem, statikem Štěpánem Ješem, vlast ní stavební společnost Ing. Brázdil a Dr. Ješ, která navrhovala a realizovala občanské, administrativní, průmyslové a inženýrské železobetonové stavby, mosty, skupinové vodovody a kanalizace (např. Vinohradskou záložnu v Jugoslávské ulici, Ústřední sociální pojišťovnu na Smíchově, objekty hvězdárny v Ondřejově, Národní technické muzeum, tiskárnu Politiky na Novém Městě v Praze). Pro pražského podnikatele a osobního přítele ing. Václava M. Havla navrhla a provedla řadu staveb v pražské čtvrti Barrandov (např. inženýrské sítě, opěrné zdi, visuté galerie a silnice, plavecký stadion, terasy s restaurací, obytné a rodinné domy). Firma vybudovala obecní a skupinové vodovody ve Skutči, Buštěhradu a v části Kladna, kmenový sběrač pro Tábor a Sezimovo Ústí, vodojemy pro pražské ruzyňské letiště, nádraží v Roudnici nad Labem a Děčíně, kanalizaci v Jičíně a Nových Benátkách a čisticí stanici v Sokolově. Těžištěm činnosti se staly projekty a stavby železobetonových obloukových mostů (např. most přes Jizeru v Káraném, přes Lužnici v Táboře, dálniční most přes údolí Želivky u Píště, lávka na Dětský ostrov v Praze). Most v Táboře o rozpětí 81,6 m byl navržen jako oblouk spolupůsobící s tuhou mostovkou, což umožnilo subtilní konstrukci oblouku o tloušťce pouhých 56 cm ve vrcholu. Tento statický systém pro velké rozpětí byl použit poprvé ve střední Evropě. Unikátní bylo i užití kyvných stojek pro dilataci mostovky. Pražská lávka na Dětský ostrov patřila řadu let k nejsmělejším obloukům v ČSR. Firma dokázala stavby dokončit ve velmi krátkých lhůtách, např. most v Táboře byl otevřen za 15 měsíců, barrandovské terasy a restaurace za 6 měsíců.

B. se věnoval také rekonstrukcím historických staveb. Provedl rekonstrukci části tereziánského křídla Pražského hradu, opravu průčelí a věží kostela sv. Havla na Starém Městě, opravu Staroměstské radnice po květnovém požáru 1945, kde použil k výstuze věže vnitřní spirálovou železobetonovou rampu. Projekční činnost umožnila během války zaměstnat všechny pracovníky firmy a uchránit je tak před pracovním nasazením v Německu.

B. se podílel i na veřejném životě. Byl předsedou Českého betonářského spolku, členem jednatelského sboru Československé normalizační společnosti, členem předsednictva Společenství stavitelů v Praze, místopředsedou Spolku inženýrů a architektů (SIA), členem výboru Sdružení vodárenských a kanalizačních inženýrů při Inženýrské komoře, místopředsedou III. odboru Masarykovy akademie práce, členem Ústavu pro stavbu měst a Komise pro zkoušení hmot a konstrukcí stavebních, expertem ministerstva výživy pro chladírny a mrazírny, členem četných odborných a zkušebních komisí, redakčních rad časopisů Stavební průmysl, Inženýrské stavby, Pozemní stavby a Technický obzor, vědeckých a technických rad i soutěžních porot a soudním znalcem.

1948 byla stavební společnost znárodněna a začleněna do národního podniku Rudné doly. Od 1949 B. pracoval v Ústavu stavební ekonomiky, ve vývojových pracovištích Armabetonu a Vodních staveb, a od 1964 až do konce života v Ústavu racionalizace ve stavebnictví, kde se věnoval především stavební ekonomice, metodice, normalizaci, typizaci a racionalizaci, zařízení staveniště, mechanizaci, řízení nákladů a organizaci provozu. Této tematice věnoval více než padesát studií, článků i skript, spolupracoval na encyklopediích (hesla pro Příruční technický slovník naučný ČSAV, obor stavebnictví, 1957–59; Technický slovník naučný, 1958–59; Technický slovník česko-francouzský a francouzsko-český, 1958–59; Technický slovník slovensko-francouzský a francouzsko-slovenský, 1958–59), podílel se na zpracování technických problémů významných staveb (přehrada Lipno, Nuselský most). V padesátých letech se dvakrát neúspěšně pokoušel o profesuru na ČVUT. Po druhé světové válce se B. podílel na obnovení přerušených mezinárodních kontaktů, byl jednatelem československého národního výboru a členem výkonného výboru Světové technické konference (Paříž a Curych 1947–48), tyto snahy však přerušil únor 1948.

B. uzavřel 1925 manželství s Annou Fričovou, dcerou výrobce přesných měřicích přístrojů, zakladatele ondřejovské hvězdárny a prezidenta Národohospodářského ústavu Josefa Jana Friče, s níž měl tři syny.

D: výběr: Nepřímé náklady ve stavebním podnikání, in: Sborník České akademie technické, 82/1940, č. 14; Kalkulace a organizace práce při stavbě kanalizací, in: Technický obzor SIA 5, 1944; Vědecké podklady soudobého stavebnictví, in: Stavební noviny 26 a 27, 1946, s. 118; Význam studia provozu a udržování staveb pro jejich navrhování a provádění, in: Technický obzor 14, 1947, zvl. otisk; Plánovité řízení práce ve stavebnictví, 1945; Současné podmínky pro racionalizaci ve stavebnictví, in: Zprávy veřejné služby technické 8, 1946, s. 184; Příklady zařízení stavenišť pro průmyslové stavby, 1949; Úvod do řešení provozního zařízení staveniště, in: Technický obzor 17, 1950, zvl. otisk; Studie o zařízení staveniště a o stavebních strojích (s V. Kašparem), in: Stavební průmysl 12, 1951, zvl. otisk; Vztah pracovního výkonu stavební lokomotivy k rozvozní vzdálenosti, in: tamtéž 1951; Mechanizace ve stavebnictví (s M. Vaněčkem a V. Smitkou), 1951; Proudové stavění (s V. Smitkou a M. Vaněčkem, 1951; Měření produktivity práce (s B. Slavíkem a L. Vlasákem) 1951; Normalizace a typizace ve stavebnictví (s kol.), 1951; Kalkulace a rozpočet stavebně montážních prací, 1953; Rozbor závislosti vlastních nákladů na délce stavební doby, in: Stavební průmysl, 1954, zvl. otisk; Rozpočtoví ukazatelé, 1954; Zkušenosti z technicko-ekonomických prověrek rozpočtové části úvodních projektů, in: Stavební průmysl 15, 1954; Plánovací ukazatelé pro dočasné objekty zařízení staveniště, in: Pozemní stavby, 1955, zvl. otisk; Vývoj rozpočtování nákladů na zařízení staveniště v posledních dvaceti letech, in: Stavba 3, 1956; Příspěvek k hodnocení a zavádění nové techniky, in: Pozemní stavby 6, 1956, s. 214; Ukazatelé pro trvalé a dočasné stavební objekty v soustavě normálové kalkulace, 1956; Zařízení používaná pro přemísťování stavebních objektů, in: Inženýrské stavby, 1957, zvl. otisk; Hospodárnost mechanizace a prefabrikace ve stavební výrobě s ohledem na produktivitu práce, in: Chozrazčotní věstník MS 2, 1957; O souhrnné rezoluci Mezinárodního technického kongresu a o založení Mezinárodní technické federace, in: Věstník SIA 11, 1946.

L: A. Myslivec, Nad odchodem Ing. J. B., in: Pozemní stavby 16, 1968, č. 8, s. 435; Z. Bažant, 100 let od narození Ing. J. B., in: Stavební obzor 5, 1996, č. 3, s. 94; Ing. J. B., in: Architekt, 44, 1998, č. 12, s. 47n.

P: Technický archiv fi rmy Ing. Brázdil a Dr. Ješ a osobní doklady in: NTM Praha; dokumenty, písemnosti a tiskoviny týkající se SIA in: Český svaz stavebních inženýrů – ČSSI Praha.

Jaroslav Brázdil