BUKOVSKÝ Jan Josef 9.2.1920-25.1.2000: Porovnání verzí
(BUKOVSKÝ_Jan_9.2.1920-25.1.2000) |
|||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
{{Infobox - osoba | {{Infobox - osoba | ||
− | | jméno = Jan BUKOVSKÝ | + | | jméno = Jan Josef BUKOVSKÝ |
| obrázek = No male portrait.png | | obrázek = No male portrait.png | ||
| datum narození = 9.2.1920 | | datum narození = 9.2.1920 | ||
Řádka 11: | Řádka 11: | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
− | }} | + | }} |
+ | |||
+ | '''BUKOVSKÝ, Jan Josef,''' ''* 9. 2. 1920 Jičín, † 25. 1. 2000 Plzeň, strojírenský odborník, pedagog'' | ||
+ | |||
+ | Dětství prožil v Praze, kde také studoval a 1938 maturoval | ||
+ | na I. státní reálce v Ječné ulici. 1938 vstoupil na strojní fakultu | ||
+ | ČVUT. 1939−45 během uzavření českých vysokých škol | ||
+ | pracoval v závodě Mikrofona v Praze, nejprve jako pomocný | ||
+ | dělník, později zkušební technik. Studia na ČVUT ukončil | ||
+ | 1946. Odešel do Velké Británie a 1946−49 tam absolvoval | ||
+ | studium leteckého inženýrství a letecké a námořní navigace | ||
+ | na British Institute of Engineering Technology v Londýně | ||
+ | a na Royal Aeronautical Society v Cranfieldu. Disertační | ||
+ | práci, v níž zkoumal metody měření proudových leteckých | ||
+ | motorů, obhájil na College Aeronautics v Cranfieldu. Po návratu | ||
+ | do Prahy pracoval 1949−52 v několika průmyslových | ||
+ | podnicích: v Československých závodech těžkého strojírenství | ||
+ | (v oboru výzkumu plynových turbin), v Československých | ||
+ | závodech automobilových a leteckých (v oboru | ||
+ | výzkumu leteckých proudových motorů) a posléze na ministerstvu | ||
+ | všeobecného strojírenství, jako vedoucí zkušeben | ||
+ | proudových motorů při závodu Motorlet v Praze-Jinonicích. | ||
+ | 1952 byl vyslán na leteckou fakultu při Vojenské technické | ||
+ | akademii v Brně, kde působil jako zastupující docent pro | ||
+ | obor teorie a stavba proudových leteckých motorů. Po roce | ||
+ | se vrátil do Prahy, aby se 1953−59 podílel na vybudování | ||
+ | nového pracoviště pro výzkum vysokorychlostního proudění | ||
+ | v lopatkových strojích. Tehdy publikoval řadu originálních | ||
+ | výzkumných prací, v nichž např. zkoumal metody zviditelnění | ||
+ | aerodynamických proudových polí nebo nové metody pro | ||
+ | rozložení tlaku na povrch lopatkových profilů. Nejvýznamnější | ||
+ | z nich byla monografie ''Výzkum lopatkových turbostrojů'' | ||
+ | ''při vysokých rychlostech'' (1958). V roce 1959 nastoupil na Vysokou | ||
+ | školu strojní a elektrotechnickou v Plzni. Po založení | ||
+ | její strojní fakulty se na ní stal 1960−66 prvním děkanem. | ||
+ | 1965−71 vedl katedru hydrodynamiky a termomechaniky | ||
+ | a 1971–85 do odchodu do důchodu pracoval jako vedoucí oddělení tekutin a termomechaniky, kde pak působil ještě | ||
+ | do 1994 jako externí učitel. B. se zasloužil o vybudování | ||
+ | laboratoří katedry, pro něž navrhl mnohá unikátní zařízení | ||
+ | a vypracoval originální měřící metody. Byl členem vědecké | ||
+ | rady Vysoké školy strojní a elektrotechnické v Plzni a vědecké | ||
+ | rady strojní fakulty, dlouholetým předsedou komise pro státní | ||
+ | zkoušky a předsedou komisí pro obhajoby kandidátských | ||
+ | disertací. Stal se zakládajícím členem Československé astronomické | ||
+ | společnosti. Vystupoval na mezinárodních konferencích | ||
+ | a symposiích a pracoval jako expert UNESCO (např. | ||
+ | v Káhiře). Věnoval soustavnou péči odbornému růstu svých | ||
+ | spolupracovníků, z nichž někteří se stali předními odborníky | ||
+ | a vysokoškolskými učiteli. Popularizoval kosmonautiku, letectví | ||
+ | a astronomii, mj. jako lektor plzeňského planetária. | ||
+ | |||
+ | '''P:''' Osobní spis v Archivu Západočeské univerzity v Plzni. | ||
+ | |||
+ | Daniel Mayer | ||
− | |||
− | |||
[[Kategorie:C]] | [[Kategorie:C]] | ||
[[Kategorie:2- Fyzik]] | [[Kategorie:2- Fyzik]] | ||
[[Kategorie:40- Hospodářství - ostatní]] | [[Kategorie:40- Hospodářství - ostatní]] | ||
[[Kategorie:61- Pedagog]] | [[Kategorie:61- Pedagog]] | ||
− | |||
[[Kategorie:1920]] | [[Kategorie:1920]] | ||
[[Kategorie:Jičín]] | [[Kategorie:Jičín]] | ||
[[Kategorie:2000]] | [[Kategorie:2000]] | ||
[[Kategorie:Plzeň]] | [[Kategorie:Plzeň]] |
Verze z 31. 1. 2017, 17:46
Jan Josef BUKOVSKÝ | |
Narození | 9.2.1920 |
---|---|
Místo narození | Jičín |
Úmrtí | 25.1.2000 |
Místo úmrtí | Plzeň |
Povolání |
2- Fyzik 40- Hospodářství - ostatní 61- Pedagog |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=70438 |
BUKOVSKÝ, Jan Josef, * 9. 2. 1920 Jičín, † 25. 1. 2000 Plzeň, strojírenský odborník, pedagog
Dětství prožil v Praze, kde také studoval a 1938 maturoval na I. státní reálce v Ječné ulici. 1938 vstoupil na strojní fakultu ČVUT. 1939−45 během uzavření českých vysokých škol pracoval v závodě Mikrofona v Praze, nejprve jako pomocný dělník, později zkušební technik. Studia na ČVUT ukončil 1946. Odešel do Velké Británie a 1946−49 tam absolvoval studium leteckého inženýrství a letecké a námořní navigace na British Institute of Engineering Technology v Londýně a na Royal Aeronautical Society v Cranfieldu. Disertační práci, v níž zkoumal metody měření proudových leteckých motorů, obhájil na College Aeronautics v Cranfieldu. Po návratu do Prahy pracoval 1949−52 v několika průmyslových podnicích: v Československých závodech těžkého strojírenství (v oboru výzkumu plynových turbin), v Československých závodech automobilových a leteckých (v oboru výzkumu leteckých proudových motorů) a posléze na ministerstvu všeobecného strojírenství, jako vedoucí zkušeben proudových motorů při závodu Motorlet v Praze-Jinonicích. 1952 byl vyslán na leteckou fakultu při Vojenské technické akademii v Brně, kde působil jako zastupující docent pro obor teorie a stavba proudových leteckých motorů. Po roce se vrátil do Prahy, aby se 1953−59 podílel na vybudování nového pracoviště pro výzkum vysokorychlostního proudění v lopatkových strojích. Tehdy publikoval řadu originálních výzkumných prací, v nichž např. zkoumal metody zviditelnění aerodynamických proudových polí nebo nové metody pro rozložení tlaku na povrch lopatkových profilů. Nejvýznamnější z nich byla monografie Výzkum lopatkových turbostrojů při vysokých rychlostech (1958). V roce 1959 nastoupil na Vysokou školu strojní a elektrotechnickou v Plzni. Po založení její strojní fakulty se na ní stal 1960−66 prvním děkanem. 1965−71 vedl katedru hydrodynamiky a termomechaniky a 1971–85 do odchodu do důchodu pracoval jako vedoucí oddělení tekutin a termomechaniky, kde pak působil ještě do 1994 jako externí učitel. B. se zasloužil o vybudování laboratoří katedry, pro něž navrhl mnohá unikátní zařízení a vypracoval originální měřící metody. Byl členem vědecké rady Vysoké školy strojní a elektrotechnické v Plzni a vědecké rady strojní fakulty, dlouholetým předsedou komise pro státní zkoušky a předsedou komisí pro obhajoby kandidátských disertací. Stal se zakládajícím členem Československé astronomické společnosti. Vystupoval na mezinárodních konferencích a symposiích a pracoval jako expert UNESCO (např. v Káhiře). Věnoval soustavnou péči odbornému růstu svých spolupracovníků, z nichž někteří se stali předními odborníky a vysokoškolskými učiteli. Popularizoval kosmonautiku, letectví a astronomii, mj. jako lektor plzeňského planetária.
P: Osobní spis v Archivu Západočeské univerzity v Plzni.
Daniel Mayer