CÓN Zdeněk 27.12.1919-3.11.1995: Porovnání verzí
(CÓN_Zdenko_27.12.1919-3.11.1995) |
|||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
{{Infobox - osoba | {{Infobox - osoba | ||
− | | jméno = | + | | jméno = Zdeněk CÓN |
| obrázek = No male portrait.png | | obrázek = No male portrait.png | ||
| datum narození = 27.12.1919 | | datum narození = 27.12.1919 | ||
− | | místo narození = Vídeň | + | | místo narození = Vídeň (Rakousko) |
| datum úmrtí = 3.11.1995 | | datum úmrtí = 3.11.1995 | ||
| místo úmrtí = Kutná Hora | | místo úmrtí = Kutná Hora | ||
Řádka 9: | Řádka 9: | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
− | }} | + | }} |
+ | '''CÓN, Zdeněk''', ''* 27. 12. 1919 Vídeň (Rakousko), † 3. 11. 1995 Kutná Hora, hudební skladatel, dirigent, rozhlasový pracovník'' | ||
+ | |||
+ | Ve Vídni navštěvoval základní školu (1925–33), studoval | ||
+ | české reálné gymnázium (1933–37) a současně soukromou | ||
+ | konzervatoř, 1937–39 pak filologii na Filozofické fakultě | ||
+ | UK v Praze, kterou nedokončil. Soukromě se věnoval harmonii | ||
+ | a instrumentaci u Dezidera Kardoše v Košicích, 1951 | ||
+ | absolvoval dirigování na AMU v Praze. 1940–42 pracoval | ||
+ | ve Vídni v pojišťovně a 1942–45 byl kresličem technické | ||
+ | kanceláře. 1945–88 žil na Slovensku jako hudební redaktor | ||
+ | bratislavského (1945–46 a 1953–84) a košického (1946–53) | ||
+ | rozhlasu. Jako redaktor taneční a zábavné hudby a vedoucí | ||
+ | redakce malých hudebních forem Československého rozhlasu | ||
+ | v Bratislavě se zasloužil o vybudování jeho bohaté fonotéky | ||
+ | (především slovenských operet), do níž přispěl i vlastními | ||
+ | úpravami lidových, hlavně východoslovenských písní | ||
+ | pro rozhlasové instrumentální soubory. V Košicích působil | ||
+ | také jako dirigent malých orchestrů, příležitostně i Košického | ||
+ | rozhlasového orchestru, pro nějž komponoval orchestrální | ||
+ | skladby. 1984 odešel do důchodu a od 1988 žil v Kutné | ||
+ | Hoře. | ||
+ | |||
+ | Už jako student gymnázia psal drobné skladby pro kulturní | ||
+ | akce české menšiny ve Vídni, kde byl členem školského spolku | ||
+ | Omladina Komenského, Sokola, Akademického spolku, | ||
+ | spolku České srdce, členem a krátce také dirigentem pěveckého | ||
+ | sdružení Lumír a hrával v různých kapelách. Ve vlastní | ||
+ | tvorbě se zaměřil na skladby zábavného a tanečního charakteru, | ||
+ | hudebně dramatická díla a dechovou hudbu, C. | ||
+ | kompozice se vyznačovaly výrazným melodickým motivem | ||
+ | a osobitým rukopisem. V oblasti populární hudby se proslavil | ||
+ | tangem ''Nečakaj ma už nikdy'' (text Otto Kaušitz), které | ||
+ | složil jako gymnazista (nahrál ho František Krištof-Veselý | ||
+ | s vokální skupinou Tri dievčatká a s Orchestrem Gustava | ||
+ | Broma, 1946). Ve čtyřicátých a padesátých letech napsal | ||
+ | řadu známých skladeb. Těžištěm C. tvorby byla vojenská | ||
+ | a dechová hudba, v níž uplatňoval moderní prvky z oblasti | ||
+ | taneční hudby od swingu až po beat. Od 1945 spolupracoval | ||
+ | s Dechovou hudbou bratislavské posádky a s Ústřední | ||
+ | hudbou ministerstva vnitra. V oblasti hudebně dramatické | ||
+ | zaujal hudební veselohrou pro rozhlas ze studentského prostředí | ||
+ | ''Ty si môj Romeo'', moderním pohádkovým muzikálem | ||
+ | o hloupém Honzovi ''Kouzelné rukavice'' na libreto Jaroslava | ||
+ | Koenigsmarka podle románu Jaroslava Žáka a nedokončenou | ||
+ | operetou na libreto Celestína Radványiho ''Kuruci''. | ||
+ | Zkomponoval scénickou hudbu ke hře A. Jiráska ''Lucerna''. | ||
+ | Psal orchestrální skladby a věnoval se instrumentacím děl | ||
+ | jiných slovenských autorů. Byl členem porot, iniciátorem | ||
+ | a organizátorem hudebně soutěžních relací. Od 1949 se stal | ||
+ | členem Svazu slovenských skladatelů. Hudbě se věnovala i C. | ||
+ | sestra Jarmila Reimannová (1926–1995), zpěvačka, a synové | ||
+ | Peter (1949–1992) a Karol (* 1951), hudební skladatelé. | ||
+ | |||
+ | '''D:''' výběr: Enciány, 1945; Keď má žena dvadsať; Nečakaj ma už nikdy, 1946; | ||
+ | Perníkové srdiečko; Rozprávka, 1947; Nie som už sám, 1955; Čaro a vidiny; | ||
+ | Daj si šatôčku cez oči; Dnes ráno rozkvitol orgován; Kaskády; Letná slávnosť; | ||
+ | Margaréty; Prosím valčík; Svadobný valčík; Z hôr do dolín; Ženský účes; Svitanie, | ||
+ | 1973; Tanečná suita družby, 1985; orchestrální skladby: Fantázia pre | ||
+ | harmoniku a estrádny orchester; Letom svetom; S vetrom opreteky; hudebně- | ||
+ | dramatická tvorba: Ty si môj Romeo, 1948; Kouzelné rukavice, 1960. | ||
+ | |||
+ | '''L:''' T. Ursínyová, Cesty operety, Bratislava 1982, s. 130, 143n.; A. Truhlářová, | ||
+ | Z. C., in: Rytmus 24, 1973, č. 12, s. 31n.; -odzo-, Z. C. 55-ročný, in: tamtéž | ||
+ | 25, 1974, č. 12, s. 8n.; I. Buzoga, Náš hosť, in: tamtéž 30, 1979, č. 12, | ||
+ | s. 32n.; I. Wasserberger, Z. C. 60-ročný, in: Hudební život 11, 1979, č. 24, | ||
+ | s. 11; L. Šoltýs, Z. C. 70-ročný, in: tamtéž 22, 1990, č. 1, s. 7; EJ, s. 80n.; | ||
+ | HS 1, s. 171; ESL 1, s. 332; Encyklopédia dramatických umení Slovenska 1, | ||
+ | Bratislava 1989, s. 161; BLS 2, s. 56n. | ||
+ | |||
+ | Anna Šourková | ||
+ | |||
[[Kategorie:D]] | [[Kategorie:D]] | ||
[[Kategorie:77- Hudební skladatel]] | [[Kategorie:77- Hudební skladatel]] | ||
Řádka 16: | Řádka 87: | ||
[[Kategorie:Vídeň]] | [[Kategorie:Vídeň]] | ||
[[Kategorie:1995]] | [[Kategorie:1995]] | ||
− | [[Kategorie: | + | [[Kategorie:Kutná Hora]] |
Verze z 7. 11. 2016, 14:47
Zdeněk CÓN | |
Narození | 27.12.1919 |
---|---|
Místo narození | Vídeň (Rakousko) |
Úmrtí | 3.11.1995 |
Místo úmrtí | Kutná Hora |
Povolání | 77- Hudební skladatel |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=44099 |
CÓN, Zdeněk, * 27. 12. 1919 Vídeň (Rakousko), † 3. 11. 1995 Kutná Hora, hudební skladatel, dirigent, rozhlasový pracovník
Ve Vídni navštěvoval základní školu (1925–33), studoval české reálné gymnázium (1933–37) a současně soukromou konzervatoř, 1937–39 pak filologii na Filozofické fakultě UK v Praze, kterou nedokončil. Soukromě se věnoval harmonii a instrumentaci u Dezidera Kardoše v Košicích, 1951 absolvoval dirigování na AMU v Praze. 1940–42 pracoval ve Vídni v pojišťovně a 1942–45 byl kresličem technické kanceláře. 1945–88 žil na Slovensku jako hudební redaktor bratislavského (1945–46 a 1953–84) a košického (1946–53) rozhlasu. Jako redaktor taneční a zábavné hudby a vedoucí redakce malých hudebních forem Československého rozhlasu v Bratislavě se zasloužil o vybudování jeho bohaté fonotéky (především slovenských operet), do níž přispěl i vlastními úpravami lidových, hlavně východoslovenských písní pro rozhlasové instrumentální soubory. V Košicích působil také jako dirigent malých orchestrů, příležitostně i Košického rozhlasového orchestru, pro nějž komponoval orchestrální skladby. 1984 odešel do důchodu a od 1988 žil v Kutné Hoře.
Už jako student gymnázia psal drobné skladby pro kulturní akce české menšiny ve Vídni, kde byl členem školského spolku Omladina Komenského, Sokola, Akademického spolku, spolku České srdce, členem a krátce také dirigentem pěveckého sdružení Lumír a hrával v různých kapelách. Ve vlastní tvorbě se zaměřil na skladby zábavného a tanečního charakteru, hudebně dramatická díla a dechovou hudbu, C. kompozice se vyznačovaly výrazným melodickým motivem a osobitým rukopisem. V oblasti populární hudby se proslavil tangem Nečakaj ma už nikdy (text Otto Kaušitz), které složil jako gymnazista (nahrál ho František Krištof-Veselý s vokální skupinou Tri dievčatká a s Orchestrem Gustava Broma, 1946). Ve čtyřicátých a padesátých letech napsal řadu známých skladeb. Těžištěm C. tvorby byla vojenská a dechová hudba, v níž uplatňoval moderní prvky z oblasti taneční hudby od swingu až po beat. Od 1945 spolupracoval s Dechovou hudbou bratislavské posádky a s Ústřední hudbou ministerstva vnitra. V oblasti hudebně dramatické zaujal hudební veselohrou pro rozhlas ze studentského prostředí Ty si môj Romeo, moderním pohádkovým muzikálem o hloupém Honzovi Kouzelné rukavice na libreto Jaroslava Koenigsmarka podle románu Jaroslava Žáka a nedokončenou operetou na libreto Celestína Radványiho Kuruci. Zkomponoval scénickou hudbu ke hře A. Jiráska Lucerna. Psal orchestrální skladby a věnoval se instrumentacím děl jiných slovenských autorů. Byl členem porot, iniciátorem a organizátorem hudebně soutěžních relací. Od 1949 se stal členem Svazu slovenských skladatelů. Hudbě se věnovala i C. sestra Jarmila Reimannová (1926–1995), zpěvačka, a synové Peter (1949–1992) a Karol (* 1951), hudební skladatelé.
D: výběr: Enciány, 1945; Keď má žena dvadsať; Nečakaj ma už nikdy, 1946; Perníkové srdiečko; Rozprávka, 1947; Nie som už sám, 1955; Čaro a vidiny; Daj si šatôčku cez oči; Dnes ráno rozkvitol orgován; Kaskády; Letná slávnosť; Margaréty; Prosím valčík; Svadobný valčík; Z hôr do dolín; Ženský účes; Svitanie, 1973; Tanečná suita družby, 1985; orchestrální skladby: Fantázia pre harmoniku a estrádny orchester; Letom svetom; S vetrom opreteky; hudebně- dramatická tvorba: Ty si môj Romeo, 1948; Kouzelné rukavice, 1960.
L: T. Ursínyová, Cesty operety, Bratislava 1982, s. 130, 143n.; A. Truhlářová, Z. C., in: Rytmus 24, 1973, č. 12, s. 31n.; -odzo-, Z. C. 55-ročný, in: tamtéž 25, 1974, č. 12, s. 8n.; I. Buzoga, Náš hosť, in: tamtéž 30, 1979, č. 12, s. 32n.; I. Wasserberger, Z. C. 60-ročný, in: Hudební život 11, 1979, č. 24, s. 11; L. Šoltýs, Z. C. 70-ročný, in: tamtéž 22, 1990, č. 1, s. 7; EJ, s. 80n.; HS 1, s. 171; ESL 1, s. 332; Encyklopédia dramatických umení Slovenska 1, Bratislava 1989, s. 161; BLS 2, s. 56n.
Anna Šourková