CAIS Oldřich 12.5.1921-9.9.1982: Porovnání verzí

Z Personal
(CAIS_Oldřich_12.5.1921-9.9.1982)
 
Řádka 3: Řádka 3:
 
| obrázek = No male portrait.png
 
| obrázek = No male portrait.png
 
| datum narození = 12.5.1921
 
| datum narození = 12.5.1921
| místo narození =  
+
| místo narození = Poděbrady
 
| datum úmrtí = 9.9.1982
 
| datum úmrtí = 9.9.1982
| místo úmrtí =  
+
| místo úmrtí = Praha
 
| povolání = 2- Fyzik
 
| povolání = 2- Fyzik
  
 
| jiná jména =  
 
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Oldřich CAIS
+
}}
 +
 
 +
'''CAIS, Oldřich,''' ''* 12. 5. 1921 Poděbrady, † 9. 9. 1982 Praha, strojní inženýr, pedagog''
 +
 
 +
Po absolvování Vyšší průmyslové školy v Pardubicích, obor
 +
letecká specializace, nastoupil 1940 do fi rmy Letov v Letňanech,
 +
kde pracoval v experimentálním oddělení. To bylo
 +
1944 převedeno k fi rmě Junkers v Praze-Dejvicích, v dubnu
 +
1945 se opět vrátilo do letňanského podniku. Od října 1945
 +
do května 1946 absolvoval C. povinnou vojenskou prezenční
 +
službu. 1946–47 pracoval jako konstruktér plynových spotřebičů
 +
u fi rmy Karma v Praze. Od 1948 působil v továrně
 +
Aero, n. p., v pevnostní zkušebně (1954 převedena v rámci
 +
reorganizace do Výzkumného leteckého ústavu v Letňanech).
 +
Při zaměstnání vystudoval 1951–56 Strojní fakultu
 +
ČVUT v Praze, specializaci přesná mechanika, kterou ukončil
 +
II. státní zkouškou s výborným prospěchem. Až do 1959
 +
se intenzivně zabýval rozvojem pevnostních zkoušek draků
 +
letadel na zemi a rozvojem moderních tenzometrických
 +
metod, zkušebních zařízení a vytvářením základů pro dynamické
 +
draky letadel. Pak byl jmenován výzkumným pracovníkem
 +
a 1960 navržen na aspirantské studium v oboru
 +
mechanika tuhých a poddajných těles a prostředí. Disertační
 +
práci na téma ''Předběžné rozbory únavové životnosti draků letadel''
 +
obhájil 1966. O rok později byl jmenován samostatným
 +
vědeckým pracovníkem a byly mu svěřeny nejobtížnější
 +
úkoly odboru při prokazování životnosti letounů L-29. Přispěl
 +
k řešení vážných závad draku letounu, nejen L-29, ale
 +
i jiných typů. Na základě mimořádného požadavku exportu
 +
zpracoval 1962 původní metodu průkazu únavové životnosti
 +
kovových kluzáků. Vypracoval konkrétní podklady a směrnice
 +
a zasloužil se o to, že kluzák L-13 Blaník byl první na světě
 +
s objektivně prokázanou bezpečnou únavovou životností.
 +
Významně se podílel na prokazování únavové životnosti
 +
letounů Ae 45 a L 200. Aplikace této metody byla kladně
 +
hodnocena i britským Královským zkušebním leteckým
 +
ústavem (RAE). Externě přednášel na katedře stavby letadel
 +
předmět pevnost a zkoušky leteckých konstrukcí na Vojenské
 +
akademii Antonína Zápotockého (VAAZ) v Brně. 1968
 +
nastoupil jako odborný asistent na katedru nauky o pružnosti
 +
a pevnosti Strojní fakulty ČVUT, o rok později se v oboru
 +
habilitoval. V základním studiu přednášel metodiku a analýzu
 +
pevnostních výpočtů strojních součástí v elastickém
 +
a plastickém stavu při statickém, dynamickém i rázovém
 +
CAIS
 +
372
 +
namáhání, specializoval se na experimentální metody (tenzometrické,
 +
optické a analogové) pro zjišťování napjatosti
 +
strojních součástí. Ve vyšších ročnících učil teorii pružnosti,
 +
plasticity a další speciální aplikace. Ve vědeckovýzkumné
 +
práci se zabýval problémy napjatosti za vysokých teplot, dále
 +
výpočtovými metodami v oblasti trvalých přetvoření a otázkami
 +
životnosti strojních součástí. Byl vynikajícím pedagogem,
 +
vedl aspiranty a přijal členství v komisi pro obhajoby
 +
kandidátských disertačních prací. Spolupracoval na státním
 +
výzkumném úkolu Výzkum životnosti leteckých částí při
 +
kmitavém zatížení s proměnlivou amplitudou. Působil jako
 +
expert pro otázky životnosti a spolehlivosti letadel, strojních
 +
částí a zařízení. Navázal kontakty s domácími i zahraničními
 +
závody a výzkumnými ústavy, pracoval v několika komisích
 +
RVHP. 1968 mu bylo propůjčeno vyznamenání Za zásluhy
 +
o výstavbu. Od 1954 byl držitelem Stříbrného plachtařského
 +
odznaku FAI (Féderation Aéronautique Internationale)
 +
a členem Aeroklubu republiky Československé.
 +
 
 +
'''D:''' Předběžné rozbory únavové životnosti draků letadel, 1965; Únavová pevnost
 +
strojních částí a konstrukcí, 1974.
 +
 
 +
'''L:''' Strojní fakulta ČVUT 1976–77, 1976, s. 29; Z. Kuliš, Vzpomínka na naše
 +
předchůdce: Doc. Ing. O. C., CSc., in: Bulletin of Applied Mechanics 7,
 +
2006, s. 139n.
 +
 
 +
'''P:''' Archiv ČVUT, fond Vysoká škola strojního a elektrotechnického inženýrství
 +
(VŠSEL) 1879–1951, fond Fakulta strojní ČVUT (FS) 1951 – současnost.
 +
 
 +
Jiřina Masnerová
 +
 
 
[[Kategorie:D]]
 
[[Kategorie:D]]
 
[[Kategorie:2- Fyzik]]
 
[[Kategorie:2- Fyzik]]

Verze z 8. 10. 2016, 11:33

Oldřich CAIS
Narození 12.5.1921
Místo narození Poděbrady
Úmrtí 9.9.1982
Místo úmrtí Praha
Povolání 2- Fyzik
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=53051

CAIS, Oldřich, * 12. 5. 1921 Poděbrady, † 9. 9. 1982 Praha, strojní inženýr, pedagog

Po absolvování Vyšší průmyslové školy v Pardubicích, obor letecká specializace, nastoupil 1940 do fi rmy Letov v Letňanech, kde pracoval v experimentálním oddělení. To bylo 1944 převedeno k fi rmě Junkers v Praze-Dejvicích, v dubnu 1945 se opět vrátilo do letňanského podniku. Od října 1945 do května 1946 absolvoval C. povinnou vojenskou prezenční službu. 1946–47 pracoval jako konstruktér plynových spotřebičů u fi rmy Karma v Praze. Od 1948 působil v továrně Aero, n. p., v pevnostní zkušebně (1954 převedena v rámci reorganizace do Výzkumného leteckého ústavu v Letňanech). Při zaměstnání vystudoval 1951–56 Strojní fakultu ČVUT v Praze, specializaci přesná mechanika, kterou ukončil II. státní zkouškou s výborným prospěchem. Až do 1959 se intenzivně zabýval rozvojem pevnostních zkoušek draků letadel na zemi a rozvojem moderních tenzometrických metod, zkušebních zařízení a vytvářením základů pro dynamické draky letadel. Pak byl jmenován výzkumným pracovníkem a 1960 navržen na aspirantské studium v oboru mechanika tuhých a poddajných těles a prostředí. Disertační práci na téma Předběžné rozbory únavové životnosti draků letadel obhájil 1966. O rok později byl jmenován samostatným vědeckým pracovníkem a byly mu svěřeny nejobtížnější úkoly odboru při prokazování životnosti letounů L-29. Přispěl k řešení vážných závad draku letounu, nejen L-29, ale i jiných typů. Na základě mimořádného požadavku exportu zpracoval 1962 původní metodu průkazu únavové životnosti kovových kluzáků. Vypracoval konkrétní podklady a směrnice a zasloužil se o to, že kluzák L-13 Blaník byl první na světě s objektivně prokázanou bezpečnou únavovou životností. Významně se podílel na prokazování únavové životnosti letounů Ae 45 a L 200. Aplikace této metody byla kladně hodnocena i britským Královským zkušebním leteckým ústavem (RAE). Externě přednášel na katedře stavby letadel předmět pevnost a zkoušky leteckých konstrukcí na Vojenské akademii Antonína Zápotockého (VAAZ) v Brně. 1968 nastoupil jako odborný asistent na katedru nauky o pružnosti a pevnosti Strojní fakulty ČVUT, o rok později se v oboru habilitoval. V základním studiu přednášel metodiku a analýzu pevnostních výpočtů strojních součástí v elastickém a plastickém stavu při statickém, dynamickém i rázovém CAIS 372 namáhání, specializoval se na experimentální metody (tenzometrické, optické a analogové) pro zjišťování napjatosti strojních součástí. Ve vyšších ročnících učil teorii pružnosti, plasticity a další speciální aplikace. Ve vědeckovýzkumné práci se zabýval problémy napjatosti za vysokých teplot, dále výpočtovými metodami v oblasti trvalých přetvoření a otázkami životnosti strojních součástí. Byl vynikajícím pedagogem, vedl aspiranty a přijal členství v komisi pro obhajoby kandidátských disertačních prací. Spolupracoval na státním výzkumném úkolu Výzkum životnosti leteckých částí při kmitavém zatížení s proměnlivou amplitudou. Působil jako expert pro otázky životnosti a spolehlivosti letadel, strojních částí a zařízení. Navázal kontakty s domácími i zahraničními závody a výzkumnými ústavy, pracoval v několika komisích RVHP. 1968 mu bylo propůjčeno vyznamenání Za zásluhy o výstavbu. Od 1954 byl držitelem Stříbrného plachtařského odznaku FAI (Féderation Aéronautique Internationale) a členem Aeroklubu republiky Československé.

D: Předběžné rozbory únavové životnosti draků letadel, 1965; Únavová pevnost strojních částí a konstrukcí, 1974.

L: Strojní fakulta ČVUT 1976–77, 1976, s. 29; Z. Kuliš, Vzpomínka na naše předchůdce: Doc. Ing. O. C., CSc., in: Bulletin of Applied Mechanics 7, 2006, s. 139n.

P: Archiv ČVUT, fond Vysoká škola strojního a elektrotechnického inženýrství (VŠSEL) 1879–1951, fond Fakulta strojní ČVUT (FS) 1951 – současnost.

Jiřina Masnerová