CANEVALLE Carlo Antonio 19.2.1688-2.5.1740: Porovnání verzí
(CANEVALLE_Carlo_Antonio_19.2.1688-2.5.1740) |
|||
Řádka 9: | Řádka 9: | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
− | }} | + | }} |
+ | |||
+ | '''CANEVALLE, Carlo Antonio''' ''(Karl Anton) (též CANEVALE, CANEVALLI), * 19. 2. 1688 (datum křtu) Praha, † 2. 5. 1740 (datum pohřbu) Praha, architekt, stavitel'' | ||
+ | |||
+ | Byl synem Marca Antonia C. (1652–1711) a Františky. | ||
+ | Po složení přísahy věrnosti se 11. 4. 1712 stal měšťanem | ||
+ | na Novém Městě pražském. 27. 8. 1712 se v Praze oženil | ||
+ | s Johannou Zuzanou (či Rosinou) Marticelliovou († 1740). | ||
+ | Křtu jeho potomků se účastnil architekt František Maxmilián | ||
+ | Kaňka a štukatér Tommaso Soldati. Konec svého života | ||
+ | prožíval údajně nuzně v bídném stavu, ač bydlel ve vlastním, | ||
+ | nikterak ale výstavném domě v Široké ulici. | ||
+ | |||
+ | Jeho činnost nebyla uspokojivě objasněna, přestože se C. jméno | ||
+ | spojuje s několika nanejvýš zajímavými stavbami. Bezpečně | ||
+ | doložený kostel sv. Mikuláše ve Vraclavi u Vysokého Mýta | ||
+ | ukazuje na vysokou kvalitu jeho návrhů a realizací. Projekt | ||
+ | této dynamicky pojaté stavby, financované a vybudované | ||
+ | 1724–26 městem Vysoké Mýto, vyhotovil 1721. Ústřední | ||
+ | prostor vytvořil na základě oválu, v průčelí se objevuje zvlněná | ||
+ | křivka, ukazující na jeho příklon k vrcholně barokní dynamické | ||
+ | tvorbě. Jistě se účastnil přestavby (1723–29) a nelze | ||
+ | ani vyloučit, že byl autorem barokní podoby kostela sv. Petra | ||
+ | a Pavla na Vyšehradě, která se nedochovala, protože chrám | ||
+ | byl posléze regotizován. Připisuje se mu také velmi pozoruhodný | ||
+ | kostel sv. Jana Křtitele na Makové hoře u Smolotel | ||
+ | (1719–22), založený opět na centrálním oválu. Dynamičnost | ||
+ | hmotového rozložení ještě podtrhují na koso postavené věže. | ||
+ | Dále se s jeho jménem spojují kostel sv. Jana Nepomuckého | ||
+ | v Rožmitále pod Třemšínem (1729–32) a návrh fary v Popovicích | ||
+ | (1730). | ||
+ | |||
+ | '''L:''' Z. Wirth, Soupis památek historických a uměleckých v politickém okrese | ||
+ | vysokomýtském 16, 1902, s. 236n.; J. Čarek, Sv. Mikuláš pod Vraclaví, | ||
+ | 1946, passim; Toman 1, s. 123; I. Kořán, Umění a umělci baroka v Hradci | ||
+ | Králové, in: Umění 19, 1971, s. 53n.; E. Poche a kol., Umělecké památky | ||
+ | Čech 3, 1980, s. 261, s. 376n., 4, 1982, s. 265n.; P. Preiss, Italští umělci | ||
+ | v Praze, 1986, s. 335n.; Saur 16, s. 138; R. Baťková, Umělecké památky | ||
+ | Prahy. Nové Město, 1998, s. 726; KSN 2, s. 245; Architekti, s. 97. | ||
+ | |||
+ | Pavel Vlček | ||
− | |||
− | |||
[[Kategorie:D]] | [[Kategorie:D]] | ||
[[Kategorie:74- Architekt]] | [[Kategorie:74- Architekt]] |
Verze z 15. 10. 2016, 17:08
Carlo Antonio CANEVALLE | |
Narození | 19.2.1688 |
---|---|
Místo narození | Praha |
Úmrtí | 2.5.1740 |
Místo úmrtí | Praha |
Povolání | 74- Architekt |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=43700 |
CANEVALLE, Carlo Antonio (Karl Anton) (též CANEVALE, CANEVALLI), * 19. 2. 1688 (datum křtu) Praha, † 2. 5. 1740 (datum pohřbu) Praha, architekt, stavitel
Byl synem Marca Antonia C. (1652–1711) a Františky. Po složení přísahy věrnosti se 11. 4. 1712 stal měšťanem na Novém Městě pražském. 27. 8. 1712 se v Praze oženil s Johannou Zuzanou (či Rosinou) Marticelliovou († 1740). Křtu jeho potomků se účastnil architekt František Maxmilián Kaňka a štukatér Tommaso Soldati. Konec svého života prožíval údajně nuzně v bídném stavu, ač bydlel ve vlastním, nikterak ale výstavném domě v Široké ulici.
Jeho činnost nebyla uspokojivě objasněna, přestože se C. jméno spojuje s několika nanejvýš zajímavými stavbami. Bezpečně doložený kostel sv. Mikuláše ve Vraclavi u Vysokého Mýta ukazuje na vysokou kvalitu jeho návrhů a realizací. Projekt této dynamicky pojaté stavby, financované a vybudované 1724–26 městem Vysoké Mýto, vyhotovil 1721. Ústřední prostor vytvořil na základě oválu, v průčelí se objevuje zvlněná křivka, ukazující na jeho příklon k vrcholně barokní dynamické tvorbě. Jistě se účastnil přestavby (1723–29) a nelze ani vyloučit, že byl autorem barokní podoby kostela sv. Petra a Pavla na Vyšehradě, která se nedochovala, protože chrám byl posléze regotizován. Připisuje se mu také velmi pozoruhodný kostel sv. Jana Křtitele na Makové hoře u Smolotel (1719–22), založený opět na centrálním oválu. Dynamičnost hmotového rozložení ještě podtrhují na koso postavené věže. Dále se s jeho jménem spojují kostel sv. Jana Nepomuckého v Rožmitále pod Třemšínem (1729–32) a návrh fary v Popovicích (1730).
L: Z. Wirth, Soupis památek historických a uměleckých v politickém okrese vysokomýtském 16, 1902, s. 236n.; J. Čarek, Sv. Mikuláš pod Vraclaví, 1946, passim; Toman 1, s. 123; I. Kořán, Umění a umělci baroka v Hradci Králové, in: Umění 19, 1971, s. 53n.; E. Poche a kol., Umělecké památky Čech 3, 1980, s. 261, s. 376n., 4, 1982, s. 265n.; P. Preiss, Italští umělci v Praze, 1986, s. 335n.; Saur 16, s. 138; R. Baťková, Umělecké památky Prahy. Nové Město, 1998, s. 726; KSN 2, s. 245; Architekti, s. 97.
Pavel Vlček