CIKÁN Miroslav 11.2.1896-1.2.1962: Porovnání verzí

Z Personal
(CIKÁN_Miroslav_11.2.1896-1.2.1962)
 
 
(Nejsou zobrazeny 3 mezilehlé verze od stejného uživatele.)
Řádka 1: Řádka 1:
 
{{Infobox - osoba
 
{{Infobox - osoba
 
| jméno = Miroslav CIKÁN
 
| jméno = Miroslav CIKÁN
| obrázek = No male portrait.png
+
| obrázek = Cikan Miroslav portret.png
 
| datum narození = 11.2.1896
 
| datum narození = 11.2.1896
 
| místo narození = Praha
 
| místo narození = Praha
Řádka 9: Řádka 9:
  
 
| jiná jména =  
 
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Miroslav CIKÁN
+
| citace = Biografický slovník českých zemí 9, Praha 2008, s. 415-416
 +
}}
 +
'''CIKÁN, Miroslav''', ''* 11. 2. 1896 Praha, † 1. 2. 1962 Praha, filmový režisér, scenárista''
  
== Literatura ==
+
Pocházel z rodiny dělníka. 1913 absolvoval v Praze obchodní
 +
školu a soukromě se zajímal o výtvarné umění. Už před
 +
první světovou válkou 1914 začal pracovat u filmu a prošel
 +
postupně v ateliérech povoláním dělníka, praktikanta,
 +
překladatele a autora titulků u zahraničních filmů, působil
 +
ve filmové půjčovně v několika funkcích od úředníka
 +
až po ředitele. K samotné filmové tvorbě se dostal dost pozdě.
 +
Jako režisér debutoval 1933 adaptací románu K. Poláčka
 +
''Dům na předměstí'' s Hugo Haasem v titulní roli. Zahájil tak
 +
více než čtvrt století trvající kariéru jednoho z nejplodnějších
 +
českých filmových režisérů, která se vyznačovala podle kritiky
 +
velmi rozkolísanou úrovní, od řady snímků podprůměrné
 +
kvality a žánrů až po filmy vymykající se průměru s výborným
 +
hereckým obsazením. Zvláště v období první republiky
 +
patřil vedle M. Friče a V. Slavínského k nejzaměstnávanějším
 +
režisérům. Vytvořil 50 celovečerních filmů, k nimž často
 +
psal sám i scénáře. Už 1934 byl podepsán pod realizací pěti
 +
filmů a 1939 dokonce pod sedmi. Nevybíral si náměty, filmoval
 +
operety, veselohry, sentimentální příběhy, detektivky
 +
i literární předlohy. Umělecké ambice byly často obětovány
 +
překotnosti C. práce, provedené ovšem s profesionální zručností
 +
a rutinou. Podřizoval se i požadavku na ekonomickou
 +
nenáročnost natáčených filmů. Pod jeho vedením vznikly filmové
 +
adaptace operet, např. Weinbergrovy ''Na růžích ustláno'',
 +
Viplerovy ''Na Svatém kopečku'' (obě 1934) a Jankovcovy
 +
''Lojzičky'' (1936), k nim se přiřadily dvě původní filmové operety
 +
J. Stelibského ''Veselá bída'' (1939) a ''Štěstí pro dva'' (1940),
 +
v nichž si hlavní roli zahrála známá subreta Jarmila Kšírová.
 +
Ve svých komediích dával C. hereckou příležitost řadě vynikajících
 +
a v té době velmi populárních herců, ať to byl Vlasta
 +
Burian v titulní roli ''Hrdinného kapitána Korkorána'' (1934)
 +
a ve dvojroli Blahomrava Ducánka a Josefa Hlaváčka (''Provdám''
 +
''svou ženu'', 1941), Antonie Nedošínská jako starostlivá
 +
matka v ''Barbora řádí'' (1935), Věra Ferbasová (''Andula vyhrála'',
 +
1937 a ''Vandiny trampoty'', 1938), Jindřich Plachta (''Karel''
 +
''a já'', 1942). Z průměrné komediální produkce se vymykalo
 +
několik filmů, už 1934 podle předlohy K. Poláčka natočená
 +
parodie ''U nás v Kocourkově'', v níž se jako Julius Kaplan objevil Jan Werich (hudba J. Ježek a Julius Kalaš). V komedii na námět divadelní hry Edmonda Konráda ''Svět, kde se žebrá''
 +
(1938) si úlohu žebráka, který vlastní činžovní dům, zahrál
 +
Hugo Haas. Antonie Nedošínská byla jako roztomilá starší
 +
a trochu výstřední dáma protagonistkou v komediích ''Příklady''
 +
''táhnou'' (1939) a ''Konečně sami'' (1940). Z průměru se nevymanily
 +
C. milostné příběhy (''Komediantská princezna'', 1936;
 +
''Děvče za výkladem'', 1937; ''Osmnáctiletá'', 1939), ani pokus
 +
o humornou detektivku ''Paklíč'' (1944). Podle divadelní předlohy
 +
G. Preissové vznikla s Marií Ptákovou a Leopoldou Dostalovou
 +
v hlavních rolích ve filmové podobě ''Její pastorkyňa''
 +
(1938). Podle povídky J. Haise-Týneckého zpracoval 1937
 +
po starší němé verzi P. Pražského svůj snad nejzdařilejší film
 +
''Batalión'', s Františkem Smolíkem, který exceloval v tragické
 +
titulní roli pražského advokáta Uhra. Na sklonku druhé světové
 +
války se podílel pod jménem Friedrich Zittau na dvou
 +
německých filmech. Po osvobození a zestátnění československé
 +
kinematografie natočil do 1960 ještě několik filmů:
 +
válečné utrpení reflektující ''Hrdinové mlčí'' (1946) a ''Jurášek''
 +
(1956), historické filmy podle literárních předloh F. Kubky
 +
''Alena'' (1947) a A. Staška ''O ševci Matoušovi'' (1948), konečně
 +
i díla s politickou tematikou o stavbě železnice Červená Skala
 +
– Margecany ''Boj sa skončí zajtra'' (1951) a ''Výstraha'' (1953)
 +
podle M. Majerové.
 +
 
 +
'''L:''' J. Brož, M. C., 1971; FP, s. 66n.; První čs. sborník pro film a divadlo,
 +
1935, s. 82; M. C., in: Kinorevue, 1940–41, 2, s. 194; Filmová práce, 1946,
 +
č. 7, s. 6n.; Československý film, 1951, č. 10, s. 9; Náš film, 1951, č. 12,
 +
s. 224, 1951, č. 14, s. 268; Český hraný film 2, 3, 1995, rejstřík; Večerní
 +
Praha, 1961, č. 35, s. 3; Kino, 1962, č. 4, s. 3; Rudé právo 2. 2. 1962, s. 3,
 +
11. 2. 1966, č. 41, s. 4; DČD 3, s. 228; ČBS, s. 81; SBS 1, s. 371; EJ, s. 77;
 +
Tomeš 1, s. 171.
 +
 
 +
Marie Makariusová
 
      
 
      
 
[[Kategorie:B]]
 
[[Kategorie:B]]
Řádka 20: Řádka 91:
 
[[Kategorie:1962]]
 
[[Kategorie:1962]]
 
[[Kategorie:Praha]]
 
[[Kategorie:Praha]]
 +
 +
<gallery>
 +
Cikan Miroslav nataceni.JPG|Miroslav Cikán při natáčení filmu Svět kde se žebrá, 1938
 +
</gallery>

Aktuální verze z 11. 10. 2019, 17:49

Miroslav CIKÁN
Narození 11.2.1896
Místo narození Praha
Úmrtí 1.2.1962
Místo úmrtí Praha
Povolání 85- Filmař nebo filmový podnikatel
Citace Biografický slovník českých zemí 9, Praha 2008, s. 415-416
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=43874

CIKÁN, Miroslav, * 11. 2. 1896 Praha, † 1. 2. 1962 Praha, filmový režisér, scenárista

Pocházel z rodiny dělníka. 1913 absolvoval v Praze obchodní školu a soukromě se zajímal o výtvarné umění. Už před první světovou válkou 1914 začal pracovat u filmu a prošel postupně v ateliérech povoláním dělníka, praktikanta, překladatele a autora titulků u zahraničních filmů, působil ve filmové půjčovně v několika funkcích od úředníka až po ředitele. K samotné filmové tvorbě se dostal dost pozdě. Jako režisér debutoval 1933 adaptací románu K. Poláčka Dům na předměstí s Hugo Haasem v titulní roli. Zahájil tak více než čtvrt století trvající kariéru jednoho z nejplodnějších českých filmových režisérů, která se vyznačovala podle kritiky velmi rozkolísanou úrovní, od řady snímků podprůměrné kvality a žánrů až po filmy vymykající se průměru s výborným hereckým obsazením. Zvláště v období první republiky patřil vedle M. Friče a V. Slavínského k nejzaměstnávanějším režisérům. Vytvořil 50 celovečerních filmů, k nimž často psal sám i scénáře. Už 1934 byl podepsán pod realizací pěti filmů a 1939 dokonce pod sedmi. Nevybíral si náměty, filmoval operety, veselohry, sentimentální příběhy, detektivky i literární předlohy. Umělecké ambice byly často obětovány překotnosti C. práce, provedené ovšem s profesionální zručností a rutinou. Podřizoval se i požadavku na ekonomickou nenáročnost natáčených filmů. Pod jeho vedením vznikly filmové adaptace operet, např. Weinbergrovy Na růžích ustláno, Viplerovy Na Svatém kopečku (obě 1934) a Jankovcovy Lojzičky (1936), k nim se přiřadily dvě původní filmové operety J. Stelibského Veselá bída (1939) a Štěstí pro dva (1940), v nichž si hlavní roli zahrála známá subreta Jarmila Kšírová. Ve svých komediích dával C. hereckou příležitost řadě vynikajících a v té době velmi populárních herců, ať to byl Vlasta Burian v titulní roli Hrdinného kapitána Korkorána (1934) a ve dvojroli Blahomrava Ducánka a Josefa Hlaváčka (Provdám svou ženu, 1941), Antonie Nedošínská jako starostlivá matka v Barbora řádí (1935), Věra Ferbasová (Andula vyhrála, 1937 a Vandiny trampoty, 1938), Jindřich Plachta (Karel a já, 1942). Z průměrné komediální produkce se vymykalo několik filmů, už 1934 podle předlohy K. Poláčka natočená parodie U nás v Kocourkově, v níž se jako Julius Kaplan objevil Jan Werich (hudba J. Ježek a Julius Kalaš). V komedii na námět divadelní hry Edmonda Konráda Svět, kde se žebrá (1938) si úlohu žebráka, který vlastní činžovní dům, zahrál Hugo Haas. Antonie Nedošínská byla jako roztomilá starší a trochu výstřední dáma protagonistkou v komediích Příklady táhnou (1939) a Konečně sami (1940). Z průměru se nevymanily C. milostné příběhy (Komediantská princezna, 1936; Děvče za výkladem, 1937; Osmnáctiletá, 1939), ani pokus o humornou detektivku Paklíč (1944). Podle divadelní předlohy G. Preissové vznikla s Marií Ptákovou a Leopoldou Dostalovou v hlavních rolích ve filmové podobě Její pastorkyňa (1938). Podle povídky J. Haise-Týneckého zpracoval 1937 po starší němé verzi P. Pražského svůj snad nejzdařilejší film Batalión, s Františkem Smolíkem, který exceloval v tragické titulní roli pražského advokáta Uhra. Na sklonku druhé světové války se podílel pod jménem Friedrich Zittau na dvou německých filmech. Po osvobození a zestátnění československé kinematografie natočil do 1960 ještě několik filmů: válečné utrpení reflektující Hrdinové mlčí (1946) a Jurášek (1956), historické filmy podle literárních předloh F. Kubky Alena (1947) a A. Staška O ševci Matoušovi (1948), konečně i díla s politickou tematikou o stavbě železnice Červená Skala – Margecany Boj sa skončí zajtra (1951) a Výstraha (1953) podle M. Majerové.

L: J. Brož, M. C., 1971; FP, s. 66n.; První čs. sborník pro film a divadlo, 1935, s. 82; M. C., in: Kinorevue, 1940–41, 2, s. 194; Filmová práce, 1946, č. 7, s. 6n.; Československý film, 1951, č. 10, s. 9; Náš film, 1951, č. 12, s. 224, 1951, č. 14, s. 268; Český hraný film 2, 3, 1995, rejstřík; Večerní Praha, 1961, č. 35, s. 3; Kino, 1962, č. 4, s. 3; Rudé právo 2. 2. 1962, s. 3, 11. 2. 1966, č. 41, s. 4; DČD 3, s. 228; ČBS, s. 81; SBS 1, s. 371; EJ, s. 77; Tomeš 1, s. 171.

Marie Makariusová