DÖLLER Augustin 11.8.1872-16.1.1950: Porovnání verzí

Z Personal
(DÖLLER_August_11.8.1872-16.1.1950)
 
m (Holoubková přesunul stránku DÖLLER August 11.8.1872-16.1.1950 na DÖLLER Augustin 11.8.1872-16.1.1950 bez založení přesměrování)
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze od stejného uživatele.)
Řádka 1: Řádka 1:
 
{{Infobox - osoba
 
{{Infobox - osoba
| jméno = August DÖLLER
+
| jméno = Augustin DÖLLER
 
| obrázek = No male portrait.png
 
| obrázek = No male portrait.png
 
| datum narození = 11.8.1872
 
| datum narození = 11.8.1872
| místo narození =  
+
| místo narození = Kovarce u Topoľčan (Slovensko)
 
| datum úmrtí = 16.1.1950
 
| datum úmrtí = 16.1.1950
| místo úmrtí =  
+
| místo úmrtí = Poděbrady
 
| povolání = 28- Strojař nebo elektrotechnik
 
| povolání = 28- Strojař nebo elektrotechnik
  
 
| jiná jména =  
 
| jiná jména =  
}}<br/><br/>August DÖLLER
+
}}
 +
'''DÖLLER, Augustin''', ''* 11. 8. 1872 Kovarce u Topoľčan (Slovensko), † 16. 1. 1950 Poděbrady, manažer ve strojírenství''
 +
 
 +
Studoval v Karlíně (Praha) na reálce a 1893 maturoval na vyšší
 +
strojní průmyslové škole. Nastoupil do firmy Hrubý v Praze
 +
jako konstruktér, poté pracoval jako technický úředník v podolské
 +
cementárně. 1894 našel uplatnění v kyjevské Jihoruské
 +
strojírně. Stal se s titulem inženýra vedoucím ve výrobě obráběcích
 +
strojů a jeřábů, pečoval o rozšiřování a modernizaci
 +
dílen. V projektech uplatňoval nejnovější technologie, optimalizoval
 +
ekonomii provozu, organizaci práce a obchodní
 +
podmínky. 1906 přešel do Hartmannovy lokomotivky v ukrajinském
 +
Luhansku jako konstruktér parních lokomotiv. I tam
 +
se záhy vypracoval na hlavního inženýra a 1907 byl jmenován
 +
místoředitelem. Díky modernizaci výroby a D. organizačním
 +
schopnostem se lokomotivka stala předním podnikem v carském
 +
Rusku. D. zavedl i výrobu jeřábů, obráběcích a tvářecích
 +
strojů, válcovacích zařízení a stavebních ocelových konstrukcí.
 +
Nové dílny sám projektoval, řídil jejich stavbu a po zahájení
 +
provozu vybral a doporučil vedení vhodného vedoucího pracovníka.
 +
Technologické zařízení dílen volil podle obdobných
 +
podniků, zejména německých, a to nejen kvůli jeho vysoké
 +
úrovni, ale i rychle se rozvíjejícím německo-ruským obchodním kontaktům (těžké obráběcí stroje od německých firem
 +
Borsig, Reinecker, Schmalz ad.). Lokomotivka vyráběla měsíčně
 +
na 25 čtyřosých a 15 pětiosých lokomotiv pro osobní i nákladní
 +
dopravu. D. se snažil vytvářet soběstačné průmyslové
 +
komplexy s metalurgickými a obráběcími odděleními a díky
 +
svému obchodnímu rozhledu byl s to rozšiřovat výrobní programy
 +
o další perspektivní obory. V Luhansku vybudoval nejmodernější
 +
ruskou slévárnu, zavedl výrobu zařízení pro těžbu
 +
ropy, důležitou pro válečné účely, navrhl a uvedl do provozu
 +
válcovnu plechů. V době D. působení zaměstnával podnik
 +
pět tisíc dělníků. K dalším D. úspěšným aktivitám v Rusku
 +
patřily výstavba a zařízení dusíkárny v Brjansku, válcovny
 +
v Taganrogu, zavedení výroby pilníků v Putilovském zbrojním
 +
závodě v Petrohradu, zařízení mechanických zkušeben a metalografických
 +
laboratoří v několika dalších strojírenských a hutních
 +
závodech. Zpracoval dále projekty na zvýšení produkce
 +
kamenouhelných ukrajinských dolů, na výstavbu továrny
 +
pro výrobu kotlů, vagonů a na vybudování železárny s vysokými
 +
pecemi a ocelárnou. Jejich realizaci však přerušila první
 +
světová válka. Během ruské občanské války se D., tak jako
 +
většina českých odborníků, 1919 vrátil do Československa.
 +
 
 +
Mezi inženýry, kteří našli před válkou významné uplatnění
 +
v ruském strojírenském průmyslu, byl pokládán za vynikajícího
 +
odborníka. Proto uspěl jako žadatel o místo v plzeňských
 +
Škodových závodech, v nichž nastoupil v září 1920. Továrna
 +
v té době vyráběla kolejová vozidla a významně se podílela
 +
na rozšiřování nejen československé železniční sítě, ale exportovala
 +
i do zahraničí. D. rychle zavedl výrobu parních lokomotiv,
 +
zmodernizoval hutní oddělení. Začal rozvíjet obchodní
 +
styky s Lotyšskem, Rumunskem a Jugoslávií, které patřily
 +
k významným obchodním partnerům Škodovky jak v oboru
 +
železniční dopravy, tak ve zbrojní výrobě. 1930 byl jmenován
 +
v koncernu ředitelem pro výstavbu nových výrobních objektů,
 +
modernizaci strojového parku a organizaci výroby.
 +
 
 +
Nepřetržité pracovní vypětí ovlivnilo D. zdraví i osobní život.
 +
Nezaložil rodinu. Propukla u něj srdeční choroba. Koncem
 +
1931 po delší zdravotní dovolené v lázních Poděbrady odešel
 +
do důchodu a opustil Plzeň. Generální ředitelství Škodovky
 +
v Praze s ním ještě podepsalo konzultační ujednání a D. zůstal
 +
poradcem pro provádění stavebních a výrobních investic.
 +
1940 platnost smlouvy vypršela, vedení mu však ještě do 1942
 +
poskytovalo k důchodu měsíční finanční výpomoc.
 +
 
 +
'''P:''' Archiv Škoda, Plzeň.
 +
 
 +
Vladislav Krátký
 +
 
 
[[Kategorie:D]]
 
[[Kategorie:D]]
 
[[Kategorie:28- Strojař nebo elektrotechnik]]
 
[[Kategorie:28- Strojař nebo elektrotechnik]]
  
 
[[Kategorie:1872]]
 
[[Kategorie:1872]]
 +
[[Kategorie:Kovarce]]
 
[[Kategorie:1950]]
 
[[Kategorie:1950]]
 +
[[Kategorie:Poděbrady]]

Verze z 26. 1. 2017, 10:01

Augustin DÖLLER
Narození 11.8.1872
Místo narození Kovarce u Topoľčan (Slovensko)
Úmrtí 16.1.1950
Místo úmrtí Poděbrady
Povolání 28- Strojař nebo elektrotechnik
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=66993

DÖLLER, Augustin, * 11. 8. 1872 Kovarce u Topoľčan (Slovensko), † 16. 1. 1950 Poděbrady, manažer ve strojírenství

Studoval v Karlíně (Praha) na reálce a 1893 maturoval na vyšší strojní průmyslové škole. Nastoupil do firmy Hrubý v Praze jako konstruktér, poté pracoval jako technický úředník v podolské cementárně. 1894 našel uplatnění v kyjevské Jihoruské strojírně. Stal se s titulem inženýra vedoucím ve výrobě obráběcích strojů a jeřábů, pečoval o rozšiřování a modernizaci dílen. V projektech uplatňoval nejnovější technologie, optimalizoval ekonomii provozu, organizaci práce a obchodní podmínky. 1906 přešel do Hartmannovy lokomotivky v ukrajinském Luhansku jako konstruktér parních lokomotiv. I tam se záhy vypracoval na hlavního inženýra a 1907 byl jmenován místoředitelem. Díky modernizaci výroby a D. organizačním schopnostem se lokomotivka stala předním podnikem v carském Rusku. D. zavedl i výrobu jeřábů, obráběcích a tvářecích strojů, válcovacích zařízení a stavebních ocelových konstrukcí. Nové dílny sám projektoval, řídil jejich stavbu a po zahájení provozu vybral a doporučil vedení vhodného vedoucího pracovníka. Technologické zařízení dílen volil podle obdobných podniků, zejména německých, a to nejen kvůli jeho vysoké úrovni, ale i rychle se rozvíjejícím německo-ruským obchodním kontaktům (těžké obráběcí stroje od německých firem Borsig, Reinecker, Schmalz ad.). Lokomotivka vyráběla měsíčně na 25 čtyřosých a 15 pětiosých lokomotiv pro osobní i nákladní dopravu. D. se snažil vytvářet soběstačné průmyslové komplexy s metalurgickými a obráběcími odděleními a díky svému obchodnímu rozhledu byl s to rozšiřovat výrobní programy o další perspektivní obory. V Luhansku vybudoval nejmodernější ruskou slévárnu, zavedl výrobu zařízení pro těžbu ropy, důležitou pro válečné účely, navrhl a uvedl do provozu válcovnu plechů. V době D. působení zaměstnával podnik pět tisíc dělníků. K dalším D. úspěšným aktivitám v Rusku patřily výstavba a zařízení dusíkárny v Brjansku, válcovny v Taganrogu, zavedení výroby pilníků v Putilovském zbrojním závodě v Petrohradu, zařízení mechanických zkušeben a metalografických laboratoří v několika dalších strojírenských a hutních závodech. Zpracoval dále projekty na zvýšení produkce kamenouhelných ukrajinských dolů, na výstavbu továrny pro výrobu kotlů, vagonů a na vybudování železárny s vysokými pecemi a ocelárnou. Jejich realizaci však přerušila první světová válka. Během ruské občanské války se D., tak jako většina českých odborníků, 1919 vrátil do Československa.

Mezi inženýry, kteří našli před válkou významné uplatnění v ruském strojírenském průmyslu, byl pokládán za vynikajícího odborníka. Proto uspěl jako žadatel o místo v plzeňských Škodových závodech, v nichž nastoupil v září 1920. Továrna v té době vyráběla kolejová vozidla a významně se podílela na rozšiřování nejen československé železniční sítě, ale exportovala i do zahraničí. D. rychle zavedl výrobu parních lokomotiv, zmodernizoval hutní oddělení. Začal rozvíjet obchodní styky s Lotyšskem, Rumunskem a Jugoslávií, které patřily k významným obchodním partnerům Škodovky jak v oboru železniční dopravy, tak ve zbrojní výrobě. 1930 byl jmenován v koncernu ředitelem pro výstavbu nových výrobních objektů, modernizaci strojového parku a organizaci výroby.

Nepřetržité pracovní vypětí ovlivnilo D. zdraví i osobní život. Nezaložil rodinu. Propukla u něj srdeční choroba. Koncem 1931 po delší zdravotní dovolené v lázních Poděbrady odešel do důchodu a opustil Plzeň. Generální ředitelství Škodovky v Praze s ním ještě podepsalo konzultační ujednání a D. zůstal poradcem pro provádění stavebních a výrobních investic. 1940 platnost smlouvy vypršela, vedení mu však ještě do 1942 poskytovalo k důchodu měsíční finanční výpomoc.

P: Archiv Škoda, Plzeň.

Vladislav Krátký