DAČICKÝ z Heslova Mikuláš 23.12.1555-25.9.1626: Porovnání verzí
(DAČICKÝ_z_Heslova_Mikuláš_23.12.1555-25.9.1626) |
|||
(Nejsou zobrazeny 3 mezilehlé verze od stejného uživatele.) | |||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
{{Infobox - osoba | {{Infobox - osoba | ||
| jméno = Mikuláš DAČICKÝ z Heslova | | jméno = Mikuláš DAČICKÝ z Heslova | ||
− | | obrázek = | + | | obrázek = Dacicky z Heslova Mikulas portret.jpg |
| datum narození = 23.12.1555 | | datum narození = 23.12.1555 | ||
| místo narození = Kutná Hora | | místo narození = Kutná Hora | ||
Řádka 9: | Řádka 9: | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
− | }} | + | | citace = Biografický slovník českých zemí 12, Praha 2009, s. 107-108 |
+ | }} | ||
+ | '''DAČICKÝ z Heslova, Mikuláš''', ''* 23. 12. 1555 Kutná Hora, † 25. 9. 1626 Kutná Hora, měšťan, spisovatel'' | ||
+ | |||
+ | Syn Ondřeje D. z Heslova (1510?–1571) a jeho druhé manželky | ||
+ | Doroty z Práchňan, již třetí toho jména, dva dříve narození | ||
+ | stejnojmenní bratři předčasně zemřeli. O D. nejranějším | ||
+ | mládí, stráveném v tzv. Biskupském domě (který si otec | ||
+ | koupil 1536, dnes na Komenského náměstí; jeho původním | ||
+ | majitelem byl sidonský biskup Filip de Villanuova) a na tvrzi | ||
+ | v Lorci, kam se rodina 1559 přestěhovala, se nedochovaly | ||
+ | zprávy. Není známo, zda navštěvoval některou z městských | ||
+ | škol v Kutné Hoře, nebo ho vyučoval soukromý preceptor. | ||
+ | Základy vzdělání mohl získat v rodině, která již od praděda | ||
+ | Bartoše z Práchňan patřila mezi kulturně vyspělé. Doma se D. | ||
+ | mohl současně částečně seznámit s některými hospodářskými | ||
+ | zásadami. 1570 jej dal otec i přes luterské vyznání na výchovu | ||
+ | k opatovi benediktinského kláštera v Kladrubech u Stříbra | ||
+ | Josefu Wronovi z Dorndorfu a Biskupova (který byl dosti nekonformní | ||
+ | a rozporuplnou osobností), aby se naučil latinsky | ||
+ | a vzdělal se v literním umění. Důvody volby zůstaly nejasné, | ||
+ | v úvahu připadala domněnka, že se otci vymkla synova výchova | ||
+ | z rukou a pobyt v Kladrubech měl být formou nápravy, | ||
+ | případně, že si otec přál, aby se D. seznámil se zcela odlišným, | ||
+ | jazykově nečeským prostředím, a pobyt v klášteře byl míněn | ||
+ | i jako lekce v respektování náboženských, národnostních | ||
+ | i společenských protikladů. V úvahu však připadalo i hypotetické | ||
+ | příbuzenství s opatem nebo prostá důvěra v jeho pedagogické | ||
+ | schopnosti. Není ani zřejmé, čemu se D. v Kladrubech | ||
+ | naučil a do jaké míry splnil pobyt účel. Největším přínosem | ||
+ | tak nejspíše bylo seznámení se s opatovou tolerancí ve věcech | ||
+ | víry a dozrání k cílevědomému pozorování okolního života | ||
+ | a k životnímu nadhledu. Již 1571 se D. musel po otcově smrti | ||
+ | vrátit do Kutné Hory, v klášteře pak znovu pobýval 1576 | ||
+ | a 1577. Nadále se pak věnoval zahálčivému životu a vzdal se | ||
+ | osobních ambicí jak v hromadění majetku, tak v získávání | ||
+ | hodností a úřadů. Po dosažení dospělosti si vylepšoval rozpočet | ||
+ | odprodejem nemovitostí nebo důlních podílů, navštěvoval | ||
+ | přátele či zajížděl do Prahy, ale většinu času trávil s příležitostnými | ||
+ | kumpány v kutnohorských výčepech a hostincích, takže | ||
+ | vstoupil už od mládí do obecného povědomí jako hrdina nevázaných | ||
+ | pitek, pohoršlivých milostných avantýr, rvaček a šarvátek | ||
+ | na veřejných místech a různých skandálů, které končívaly | ||
+ | před městským soudem. Historikové však nezřídka v líčení | ||
+ | D. nectností i schopností přeháněli a zejména v beletrizujících | ||
+ | pracích byla jeho prostopášnost dramatizována a romantizována | ||
+ | až za únosné hranice, takže výsledkem se stala legendární | ||
+ | postava zosobňující mravní úpadek předbělohorských Čech. | ||
+ | |||
+ | Život D. výrazně ovlivnila událost 1582, kdy v šarvátce v hostinci | ||
+ | zlatníka Jiříka Engelmajera u Kouřimské brány v Kutné | ||
+ | Hoře usmrtil Felixe Novohradského z Kolovrat, následně byl | ||
+ | zatčen, uvězněn a postaven před soud. Původní rozsudky změnilo | ||
+ | císařovo rozhodnutí 1584, na jehož základě byl D. nejprve | ||
+ | odsouzen k deseti letům vyhnanství ze země a zaplacení | ||
+ | kauce na propuštění z vězení, nakonec však byl vypovězení | ||
+ | zproštěn. Ještě před uzavřením procesu se D. vrátil ke starým | ||
+ | zvyklostem, v nichž mu zcela nezabránilo ani nové uvěznění | ||
+ | 1587 a následné opětné propuštění na vysokou kauci. Určité | ||
+ | zklidnění přinesl 1590 sňatek s Alžbětou († 1610), dcerou | ||
+ | zlatníka Jiřího Mládka, který přispěl i k vyřešení D. zhoršené | ||
+ | majetkové situace. Manželství zůstalo bezdětné. Aby učinil | ||
+ | zadost svým měšťanským povinnostem (a nejspíše z nedostatku | ||
+ | peněz, za které by za sebe někoho najal), uposlechl 1594 | ||
+ | výzvy kutnohorské městské rady a spolu se svým švagrem | ||
+ | Matyášem Vodolínským z Vodolína a bratranci Mikulášem, | ||
+ | Václavem a Janem Šatnými z Olivetu se připojil s několika | ||
+ | žoldnéři ke kutnohorské městské milici a zúčastnil se tažení | ||
+ | proti Turkům, v jehož čele stál Petr Vok z Rožmberka. Česká | ||
+ | zemská hotovost, shromážděná v táboře u Znojma, se vydala | ||
+ | do Uher na obranu pevnosti Rábu (Győr). Cestou došla zpráva, | ||
+ | že pevnost kapitulovala před tureckým obležením, takže se | ||
+ | vojsko od Prešpurku vydalo na cestu zpět. Od 1613 musel D. | ||
+ | v obnoveném procesu, o jehož pokračování od 1602 usilovala | ||
+ | dcera zavražděného Kateřina Javornická, opětně čelit obvinění | ||
+ | ze smrti Felixe Novohradského z Kolovrat. Byl uvězněn | ||
+ | a odsouzen a nakonec nucen zaplatit vysokou částku 125 kop | ||
+ | grošů českých. Proto musel prodat dům v Miránkovské ulici, | ||
+ | který kdysi vyženil, přestěhovat se do najatého bytu a žít | ||
+ | ve skrovnějších poměrech. Nadále sledoval soudobé dění | ||
+ | a především vývoj směřující k povstání 1618, které však odsoudil. | ||
+ | I když mu pak další vývoj dal za pravdu, pozoroval jej | ||
+ | s nelibostí a výtkami zejména vůči kutnohorské rekatolizaci. | ||
+ | Dříve než musel sám zaujmout ve věcech víry rozhodující stanovisko, | ||
+ | zemřel. Byl pochován v kostele sv. Barbory vedle své | ||
+ | matky. | ||
+ | |||
+ | V literárním odkazu D. se dochovaly ''Paměti'', v nichž navázal | ||
+ | na práci několika generací předků, ale jeho podíl byl nejpodstatnější. | ||
+ | K práci na nich se zřejmě odhodlal až po sňatku, | ||
+ | za jejich autora se začal sám označovat po návratu z tureckého | ||
+ | tažení. Začal revizí a redakcí starších textů, v nichž pak | ||
+ | pokračoval po celý život, a tak se nejvíce zasloužil o jejich | ||
+ | konečnou literární podobu. Jeho vlastní záznamy začínaly | ||
+ | 1574 a byly jednoznačně zaměřeny na soudobé dění. Přitom | ||
+ | vycházel z úředních dokumentů, tištěných a opisovaných | ||
+ | zpráv i ústních informací, budoval si i dokumentaci a projevil | ||
+ | pozoruhodnou politickou a historickou orientaci a rozhled. | ||
+ | Své záznamy doplňoval osobitými a zasvěcenými komentáři | ||
+ | k různým událostem a společenským jevům, které se staly nedílnou | ||
+ | a místy i hlavní složkou výkladu a tím i zajímavým svědectvím | ||
+ | o myšlenkových obzorech české společnosti přelomu | ||
+ | 16. a 17. století. Díky nim získaly texty vyšší literární úroveň | ||
+ | a proměnila se i jejich vnitřní struktura. | ||
+ | |||
+ | Souběžně s ''Paměťmi'' vznikala básnická sbírka ''Prostopravda'', | ||
+ | vydaná 1620 a obsahující různé kritické průpovídky a břitké | ||
+ | satirické výpady. Ta patřila k prvním česky psaným sbírkám | ||
+ | básní domácího autora, její literární úroveň však nedosáhla | ||
+ | kvality ''Pamětí''. | ||
+ | |||
+ | '''D:''' Paměti, Prostopravda, 1620. | ||
+ | |||
+ | '''L:''' F. Palacký (ed.), Výpisy z pamětí p. M. D. z H., in: ČČM 1, 1827, s. 77 | ||
+ | až 89; 2, 1828, s. 39–52, 81–94; 3, 1829, s. 25–38, 76–82; F. B. Mikovec, | ||
+ | M. D. z H. a na Kbele, in: tamtéž 28, 1854, č. 1, s. 71–87; A. Rezek (ed.), Paměti | ||
+ | M. D. z H. I–II, 1878–1880 (Památky staré literatury české V/III); týž, | ||
+ | K biografii Dačických z Heslova, in: Sborník historický 4, 1886, s. 185n.; | ||
+ | P. M. Veselský, Pánové Dačičtí z Heslova od jejich počátku až na naše doby | ||
+ | vůbec, jakož i M. D. z H., 1886; OSN 7, s. 847–848; E. Leminger, Rodný | ||
+ | dům M. D. z H., in: Kutnohorské příspěvky k dějinám vzdělanosti české 3, | ||
+ | 4, 1927, s. 133–135; M. Novotný (ed.), M. D. z H., Paměti, 1940 (Národní | ||
+ | klenotnice 10); E. Petrů – E. Pražák (ed.), M. D. z H., Prostopravda – Paměti, | ||
+ | 1955 (Živá díla minulosti 9); J. Špét, Neznámé doplňky k Pamětem | ||
+ | M. D. z H., in: Listy filologické 88, 1965, s. 56–62; E. Pražák (ed.), M. D. | ||
+ | z H., Paměti, 1975; J. Janáček, M. D. z H. Očitý svědek české renesance, in: | ||
+ | DaS 14, 1992, č. 6, s. 24–29; J. Mikulec (ed.), M. D. z H. Paměti (s úvodem | ||
+ | J. Janáčka), 1996. | ||
+ | |||
+ | '''Ref:''' [https://biblio.hiu.cas.cz/authorities/1896 Bibliografie dějin Českých zemí] | ||
+ | |||
+ | Marie Ryantová | ||
− | |||
− | |||
[[Kategorie:B]] | [[Kategorie:B]] | ||
[[Kategorie:63- Spisovatel]] | [[Kategorie:63- Spisovatel]] | ||
[[Kategorie:1555]] | [[Kategorie:1555]] | ||
− | [[Kategorie: | + | [[Kategorie:Kutná Hora]] |
[[Kategorie:1626]] | [[Kategorie:1626]] | ||
− | [[Kategorie: | + | [[Kategorie:Kutná Hora]] |
+ | |||
+ | <gallery> | ||
+ | Dacicky z Heslova Mikulas dum.jpg|Dům Mikuláše Dačického z Heslova v Kutné Hoře | ||
+ | </gallery> |
Aktuální verze z 3. 11. 2019, 10:38
Mikuláš DAČICKÝ z Heslova | |
Narození | 23.12.1555 |
---|---|
Místo narození | Kutná Hora |
Úmrtí | 25.9.1626 |
Místo úmrtí | Kutná Hora |
Povolání | 63- Spisovatel |
Citace | Biografický slovník českých zemí 12, Praha 2009, s. 107-108 |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=45243 |
DAČICKÝ z Heslova, Mikuláš, * 23. 12. 1555 Kutná Hora, † 25. 9. 1626 Kutná Hora, měšťan, spisovatel
Syn Ondřeje D. z Heslova (1510?–1571) a jeho druhé manželky Doroty z Práchňan, již třetí toho jména, dva dříve narození stejnojmenní bratři předčasně zemřeli. O D. nejranějším mládí, stráveném v tzv. Biskupském domě (který si otec koupil 1536, dnes na Komenského náměstí; jeho původním majitelem byl sidonský biskup Filip de Villanuova) a na tvrzi v Lorci, kam se rodina 1559 přestěhovala, se nedochovaly zprávy. Není známo, zda navštěvoval některou z městských škol v Kutné Hoře, nebo ho vyučoval soukromý preceptor. Základy vzdělání mohl získat v rodině, která již od praděda Bartoše z Práchňan patřila mezi kulturně vyspělé. Doma se D. mohl současně částečně seznámit s některými hospodářskými zásadami. 1570 jej dal otec i přes luterské vyznání na výchovu k opatovi benediktinského kláštera v Kladrubech u Stříbra Josefu Wronovi z Dorndorfu a Biskupova (který byl dosti nekonformní a rozporuplnou osobností), aby se naučil latinsky a vzdělal se v literním umění. Důvody volby zůstaly nejasné, v úvahu připadala domněnka, že se otci vymkla synova výchova z rukou a pobyt v Kladrubech měl být formou nápravy, případně, že si otec přál, aby se D. seznámil se zcela odlišným, jazykově nečeským prostředím, a pobyt v klášteře byl míněn i jako lekce v respektování náboženských, národnostních i společenských protikladů. V úvahu však připadalo i hypotetické příbuzenství s opatem nebo prostá důvěra v jeho pedagogické schopnosti. Není ani zřejmé, čemu se D. v Kladrubech naučil a do jaké míry splnil pobyt účel. Největším přínosem tak nejspíše bylo seznámení se s opatovou tolerancí ve věcech víry a dozrání k cílevědomému pozorování okolního života a k životnímu nadhledu. Již 1571 se D. musel po otcově smrti vrátit do Kutné Hory, v klášteře pak znovu pobýval 1576 a 1577. Nadále se pak věnoval zahálčivému životu a vzdal se osobních ambicí jak v hromadění majetku, tak v získávání hodností a úřadů. Po dosažení dospělosti si vylepšoval rozpočet odprodejem nemovitostí nebo důlních podílů, navštěvoval přátele či zajížděl do Prahy, ale většinu času trávil s příležitostnými kumpány v kutnohorských výčepech a hostincích, takže vstoupil už od mládí do obecného povědomí jako hrdina nevázaných pitek, pohoršlivých milostných avantýr, rvaček a šarvátek na veřejných místech a různých skandálů, které končívaly před městským soudem. Historikové však nezřídka v líčení D. nectností i schopností přeháněli a zejména v beletrizujících pracích byla jeho prostopášnost dramatizována a romantizována až za únosné hranice, takže výsledkem se stala legendární postava zosobňující mravní úpadek předbělohorských Čech.
Život D. výrazně ovlivnila událost 1582, kdy v šarvátce v hostinci zlatníka Jiříka Engelmajera u Kouřimské brány v Kutné Hoře usmrtil Felixe Novohradského z Kolovrat, následně byl zatčen, uvězněn a postaven před soud. Původní rozsudky změnilo císařovo rozhodnutí 1584, na jehož základě byl D. nejprve odsouzen k deseti letům vyhnanství ze země a zaplacení kauce na propuštění z vězení, nakonec však byl vypovězení zproštěn. Ještě před uzavřením procesu se D. vrátil ke starým zvyklostem, v nichž mu zcela nezabránilo ani nové uvěznění 1587 a následné opětné propuštění na vysokou kauci. Určité zklidnění přinesl 1590 sňatek s Alžbětou († 1610), dcerou zlatníka Jiřího Mládka, který přispěl i k vyřešení D. zhoršené majetkové situace. Manželství zůstalo bezdětné. Aby učinil zadost svým měšťanským povinnostem (a nejspíše z nedostatku peněz, za které by za sebe někoho najal), uposlechl 1594 výzvy kutnohorské městské rady a spolu se svým švagrem Matyášem Vodolínským z Vodolína a bratranci Mikulášem, Václavem a Janem Šatnými z Olivetu se připojil s několika žoldnéři ke kutnohorské městské milici a zúčastnil se tažení proti Turkům, v jehož čele stál Petr Vok z Rožmberka. Česká zemská hotovost, shromážděná v táboře u Znojma, se vydala do Uher na obranu pevnosti Rábu (Győr). Cestou došla zpráva, že pevnost kapitulovala před tureckým obležením, takže se vojsko od Prešpurku vydalo na cestu zpět. Od 1613 musel D. v obnoveném procesu, o jehož pokračování od 1602 usilovala dcera zavražděného Kateřina Javornická, opětně čelit obvinění ze smrti Felixe Novohradského z Kolovrat. Byl uvězněn a odsouzen a nakonec nucen zaplatit vysokou částku 125 kop grošů českých. Proto musel prodat dům v Miránkovské ulici, který kdysi vyženil, přestěhovat se do najatého bytu a žít ve skrovnějších poměrech. Nadále sledoval soudobé dění a především vývoj směřující k povstání 1618, které však odsoudil. I když mu pak další vývoj dal za pravdu, pozoroval jej s nelibostí a výtkami zejména vůči kutnohorské rekatolizaci. Dříve než musel sám zaujmout ve věcech víry rozhodující stanovisko, zemřel. Byl pochován v kostele sv. Barbory vedle své matky.
V literárním odkazu D. se dochovaly Paměti, v nichž navázal na práci několika generací předků, ale jeho podíl byl nejpodstatnější. K práci na nich se zřejmě odhodlal až po sňatku, za jejich autora se začal sám označovat po návratu z tureckého tažení. Začal revizí a redakcí starších textů, v nichž pak pokračoval po celý život, a tak se nejvíce zasloužil o jejich konečnou literární podobu. Jeho vlastní záznamy začínaly 1574 a byly jednoznačně zaměřeny na soudobé dění. Přitom vycházel z úředních dokumentů, tištěných a opisovaných zpráv i ústních informací, budoval si i dokumentaci a projevil pozoruhodnou politickou a historickou orientaci a rozhled. Své záznamy doplňoval osobitými a zasvěcenými komentáři k různým událostem a společenským jevům, které se staly nedílnou a místy i hlavní složkou výkladu a tím i zajímavým svědectvím o myšlenkových obzorech české společnosti přelomu 16. a 17. století. Díky nim získaly texty vyšší literární úroveň a proměnila se i jejich vnitřní struktura.
Souběžně s Paměťmi vznikala básnická sbírka Prostopravda, vydaná 1620 a obsahující různé kritické průpovídky a břitké satirické výpady. Ta patřila k prvním česky psaným sbírkám básní domácího autora, její literární úroveň však nedosáhla kvality Pamětí.
D: Paměti, Prostopravda, 1620.
L: F. Palacký (ed.), Výpisy z pamětí p. M. D. z H., in: ČČM 1, 1827, s. 77 až 89; 2, 1828, s. 39–52, 81–94; 3, 1829, s. 25–38, 76–82; F. B. Mikovec, M. D. z H. a na Kbele, in: tamtéž 28, 1854, č. 1, s. 71–87; A. Rezek (ed.), Paměti M. D. z H. I–II, 1878–1880 (Památky staré literatury české V/III); týž, K biografii Dačických z Heslova, in: Sborník historický 4, 1886, s. 185n.; P. M. Veselský, Pánové Dačičtí z Heslova od jejich počátku až na naše doby vůbec, jakož i M. D. z H., 1886; OSN 7, s. 847–848; E. Leminger, Rodný dům M. D. z H., in: Kutnohorské příspěvky k dějinám vzdělanosti české 3, 4, 1927, s. 133–135; M. Novotný (ed.), M. D. z H., Paměti, 1940 (Národní klenotnice 10); E. Petrů – E. Pražák (ed.), M. D. z H., Prostopravda – Paměti, 1955 (Živá díla minulosti 9); J. Špét, Neznámé doplňky k Pamětem M. D. z H., in: Listy filologické 88, 1965, s. 56–62; E. Pražák (ed.), M. D. z H., Paměti, 1975; J. Janáček, M. D. z H. Očitý svědek české renesance, in: DaS 14, 1992, č. 6, s. 24–29; J. Mikulec (ed.), M. D. z H. Paměti (s úvodem J. Janáčka), 1996.
Ref: Bibliografie dějin Českých zemí
Marie Ryantová