DADÁK Otakar 16.12.1918-8.4.1992: Porovnání verzí

Z Personal
(DADÁK_Otakar_16.12.1918-8.4.1992)
 
 
(Nejsou zobrazeny 3 mezilehlé verze od stejného uživatele.)
Řádka 1: Řádka 1:
 
{{Infobox - osoba
 
{{Infobox - osoba
 
| jméno = Otakar DADÁK
 
| jméno = Otakar DADÁK
| obrázek = No male portrait.png
+
| obrázek = Dadak Otakar portret.jpg
 
| datum narození = 16.12.1918
 
| datum narození = 16.12.1918
| místo narození =  
+
| místo narození = Brodek u Prostějova
 
| datum úmrtí = 8.4.1992
 
| datum úmrtí = 8.4.1992
 
| místo úmrtí = Brno
 
| místo úmrtí = Brno
Řádka 9: Řádka 9:
  
 
| jiná jména =  
 
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Otakar DADÁK
+
| citace = Biografický slovník českých zemí 12, Praha 2009, s. 110
 +
}}
 +
'''DADÁK, Otakar''', ''* 16. 12. 1918 Brodek u Prostějova, † 8. 4. 1992 Brno, herec, pedagog''
 +
 
 +
Koncem třicátých let přišel do Brna, kde 1941 absolvoval
 +
Státní hudební a dramatickou konzervatoř. Jeho profesor
 +
Rudolf Walter, herec, režisér a pedagog, u něho vypěstoval
 +
vytříbený cit pro přesnost a sdělnost jevištního slova
 +
a smysl pro jazykovou kulturu. První angažmá nastoupil ve
 +
Východočeském divadle v Pardubicích (1941–45). Po druhé
 +
světové válce hrál již jen v Brně. Ve Svobodném divadle
 +
(1945–50), které pod vedením mladých nadšenců v čele
 +
s Milanem Páskem usilovalo o vytvoření druhé brněnské činoherní
 +
scény, se stal hereckou oporou a rozvíjel schopnosti
 +
jak ve hrách moderních, tak klasických, v postavách vážného
 +
i komediálního charakteru (např. jako nadporučík Lukáš
 +
v Klikově dramatizaci ''Osudů dobrého vojáka Švejka'', 1946).
 +
Roku 1950 přestoupil do činoherního souboru tehdejšího
 +
Státního divadla, kde působil až do svého odchodu do výslužby
 +
v polovině osmdesátých let.
 +
 
 +
V padesátých letech zaujal např. jako kníže Václav v Jarišově
 +
''Boleslavu I.'', titulní hrdina Tylova ''Jiříkova vidění'', antifašista
 +
Ross z Remarqueova ''Posledního dějství'' nebo komediálně pojatý
 +
Felix v Podhorského nastudování alegorie bratří Čapků ''Ze života hmyzu''. D. kreativita vynikla v šedesátých letech, kdy se v jeho souboru prosadil program brechtovského politického
 +
divadla. Tam se uplatnila hercova mladistvě vyhlížející štíhlá
 +
postava a uměřený gestický projev, nepatetická lidskost, bezprostřednost
 +
a typová výraznost – ať už šlo o francouzského
 +
revolucionáře Marata ze Sokolovského inscenace publicistického
 +
dramatu ''Pronásledování a zavraždění Jeana Paula Marata''
 +
Petera Weisse, vynikajícího Jiřího v Albeeho deziluzivní
 +
psychoanalytické hře ''Kdopak by se Kafky bál'', Otce z Blažkova
 +
''Příliš štědrého večera'', Cyrana z Bergeracu, Androkla z apokryfické komedie G. B. Shawa, humanistického učitele Tomka v Bukovčanově tragédii ''Než kohout zazpívá'' nebo na opak
 +
o lidové figury her Klicperových, Tylových, Mahenových,
 +
Hrubínových apod. Jiným oborem, do něhož byl D. obsazován,
 +
byly úlohy tzv. chórového rázu v titulech nejrozmanitějších
 +
žánrů – role různých vypravěčů a komentátorů, orientujících
 +
kultivovanou apelativností obecenstvo v epickém
 +
toku dramat (např. Čapkův ''Tulák'', filozof Jiří v ''Totálním''
 +
''kuropění'' Ludvíka Kundery, 1961, fráter Timoteo z ''Pravdivé''
 +
''historie smrti Giacoma i Lukrecie a Beatrice Cenciových'', 1967,
 +
Současník v ''Čínské zdi'' Maxe Frische, 1968, ad.). Pozoruhodné
 +
byly i tři D. charakterové kreace z druhé poloviny sedmdesátých
 +
let – složité čechovovské postavy lékaře Dorna (''Racek'')
 +
a hraběte Šabelského (''Ivanov'') spolu s ušlechtilým Samotářem
 +
z novinky režiséra Zdeňka Kaloče ''Mejdan na písku''.
 +
 
 +
Podstatnou část D. bohaté činnosti tvořily recitace a umělecký
 +
přednes: v nejrůznějších pásmech poezie (mj. literární, kulturní
 +
a diskusní večery v Procházkově síni brněnského Domu
 +
umění a s verši Mikuláškovými, Kainarovými, Skácelovými,
 +
jindy recitoval Halase, Éluarda, Seferise), slavnostních matiné,
 +
v televizním dabingu, v komentářích k filmům (filmové
 +
ztvárnění básnické prózy F. Halase na pozadí měnící se
 +
krajiny a přírody, 1975) nebo v naučných a informativních
 +
pořadech a v původních rozhlasových hrách současných autorů,
 +
rozhlasových úpravách a adaptacích klasických divadelních
 +
textů (mj. J. Reed – J. P. Ljubimov, ''Deset dnů, které''
 +
''otřásly světem'', 1971, B. Němcová, ''Babička'', 1972), pořadech
 +
popularizačního nebo ryze účelového rázu v brněnském rozhlase,
 +
v neposlední řadě od 60. let pak v pedagogické práci
 +
na JAMU. Vždy uplatnil svou střídmost, střízlivost, věcnost,
 +
zvučný hlas, dobrou dikci a schopnost pronikat k dřeni přednášených
 +
děl a zprostředkovat nabyté poznání diváku či posluchači
 +
co nejsdělněji. Od 1949 do 1991 D. hrál ve dvou
 +
desítkách českých a slovenských filmů (mj. ''Kdo hledá zlaté''
 +
''dno [též Frajeři na blátě]'', 1974, režie Jiří Menzel) a televizních
 +
inscenací (mj. ''Deník psaný na vodu'', 1975, doplněný ukázkami
 +
z filmu ''Osvobození Moravy a Slezska 1945''). 1952–57 četl komentář
 +
ke třem desítkám dokumentárních krátkometrážních,
 +
instrukčních a školních filmů.
 +
 
 +
'''L:''' Tomeš 1, s. 221; Český hraný film 3, 1945–1960, 2001, rejstřík; M. Fikejz,
 +
Český film. Herci a herečky 1, 2006, s. 183; J. Křenek, Brněnské setkání
 +
s Tvorbou, in: Tvorba 7. 6. 1972, s. 11; J. S. Matějka, Umění a vůle, in: Kam
 +
v Brně za kulturou, říjen 1973, s. 14n.; vk (= V. Kudělka), Nezaváté stopy O.
 +
D., in: tamtéž, prosinec 1978; Postavy brněnského jeviště 1, 1984, s. 569n.
 +
(kde neúplný soupis rolí a literatury); V. Závodský, Herec podmanivých myšlenek,
 +
in: Lidová demokracie 21. 4. 1992; L. Kundera, Nikdy žádný význam
 +
nepoztrácel. Vzpomínka na Otu D., in: Svobodné slovo 28. 8. 1992; I. Dorovský,
 +
Herectví je řehole…, in: Prostějovský týden 3, 1993, č. 51, 22. 12.
 +
1993, s. 8; http://www.csfd.cz/ (kde soupis filmů); http://www.cfn.cz/ (kde
 +
filmografie); www.fdb.cz/ (kde filmografie).
 +
 
 +
Gustav Novotný
  
== Literatura ==
 
 
    
 
    
 
[[Kategorie:D]]
 
[[Kategorie:D]]
Řádka 17: Řádka 100:
  
 
[[Kategorie:1918]]
 
[[Kategorie:1918]]
 +
[[Kategorie:Brodek u Prostějova]]
 
[[Kategorie:1992]]
 
[[Kategorie:1992]]
 
[[Kategorie:Brno]]
 
[[Kategorie:Brno]]

Aktuální verze z 3. 11. 2019, 10:54

Otakar DADÁK
Narození 16.12.1918
Místo narození Brodek u Prostějova
Úmrtí 8.4.1992
Místo úmrtí Brno
Povolání 83- Divadelní interpret nebo herec
Citace Biografický slovník českých zemí 12, Praha 2009, s. 110
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=45244

DADÁK, Otakar, * 16. 12. 1918 Brodek u Prostějova, † 8. 4. 1992 Brno, herec, pedagog

Koncem třicátých let přišel do Brna, kde 1941 absolvoval Státní hudební a dramatickou konzervatoř. Jeho profesor Rudolf Walter, herec, režisér a pedagog, u něho vypěstoval vytříbený cit pro přesnost a sdělnost jevištního slova a smysl pro jazykovou kulturu. První angažmá nastoupil ve Východočeském divadle v Pardubicích (1941–45). Po druhé světové válce hrál již jen v Brně. Ve Svobodném divadle (1945–50), které pod vedením mladých nadšenců v čele s Milanem Páskem usilovalo o vytvoření druhé brněnské činoherní scény, se stal hereckou oporou a rozvíjel schopnosti jak ve hrách moderních, tak klasických, v postavách vážného i komediálního charakteru (např. jako nadporučík Lukáš v Klikově dramatizaci Osudů dobrého vojáka Švejka, 1946). Roku 1950 přestoupil do činoherního souboru tehdejšího Státního divadla, kde působil až do svého odchodu do výslužby v polovině osmdesátých let.

V padesátých letech zaujal např. jako kníže Václav v Jarišově Boleslavu I., titulní hrdina Tylova Jiříkova vidění, antifašista Ross z Remarqueova Posledního dějství nebo komediálně pojatý Felix v Podhorského nastudování alegorie bratří Čapků Ze života hmyzu. D. kreativita vynikla v šedesátých letech, kdy se v jeho souboru prosadil program brechtovského politického divadla. Tam se uplatnila hercova mladistvě vyhlížející štíhlá postava a uměřený gestický projev, nepatetická lidskost, bezprostřednost a typová výraznost – ať už šlo o francouzského revolucionáře Marata ze Sokolovského inscenace publicistického dramatu Pronásledování a zavraždění Jeana Paula Marata Petera Weisse, vynikajícího Jiřího v Albeeho deziluzivní psychoanalytické hře Kdopak by se Kafky bál, Otce z Blažkova Příliš štědrého večera, Cyrana z Bergeracu, Androkla z apokryfické komedie G. B. Shawa, humanistického učitele Tomka v Bukovčanově tragédii Než kohout zazpívá nebo na opak o lidové figury her Klicperových, Tylových, Mahenových, Hrubínových apod. Jiným oborem, do něhož byl D. obsazován, byly úlohy tzv. chórového rázu v titulech nejrozmanitějších žánrů – role různých vypravěčů a komentátorů, orientujících kultivovanou apelativností obecenstvo v epickém toku dramat (např. Čapkův Tulák, filozof Jiří v Totálním kuropění Ludvíka Kundery, 1961, fráter Timoteo z Pravdivé historie smrti Giacoma i Lukrecie a Beatrice Cenciových, 1967, Současník v Čínské zdi Maxe Frische, 1968, ad.). Pozoruhodné byly i tři D. charakterové kreace z druhé poloviny sedmdesátých let – složité čechovovské postavy lékaře Dorna (Racek) a hraběte Šabelského (Ivanov) spolu s ušlechtilým Samotářem z novinky režiséra Zdeňka Kaloče Mejdan na písku.

Podstatnou část D. bohaté činnosti tvořily recitace a umělecký přednes: v nejrůznějších pásmech poezie (mj. literární, kulturní a diskusní večery v Procházkově síni brněnského Domu umění a s verši Mikuláškovými, Kainarovými, Skácelovými, jindy recitoval Halase, Éluarda, Seferise), slavnostních matiné, v televizním dabingu, v komentářích k filmům (filmové ztvárnění básnické prózy F. Halase na pozadí měnící se krajiny a přírody, 1975) nebo v naučných a informativních pořadech a v původních rozhlasových hrách současných autorů, rozhlasových úpravách a adaptacích klasických divadelních textů (mj. J. Reed – J. P. Ljubimov, Deset dnů, které otřásly světem, 1971, B. Němcová, Babička, 1972), pořadech popularizačního nebo ryze účelového rázu v brněnském rozhlase, v neposlední řadě od 60. let pak v pedagogické práci na JAMU. Vždy uplatnil svou střídmost, střízlivost, věcnost, zvučný hlas, dobrou dikci a schopnost pronikat k dřeni přednášených děl a zprostředkovat nabyté poznání diváku či posluchači co nejsdělněji. Od 1949 do 1991 D. hrál ve dvou desítkách českých a slovenských filmů (mj. Kdo hledá zlaté dno [též Frajeři na blátě], 1974, režie Jiří Menzel) a televizních inscenací (mj. Deník psaný na vodu, 1975, doplněný ukázkami z filmu Osvobození Moravy a Slezska 1945). 1952–57 četl komentář ke třem desítkám dokumentárních krátkometrážních, instrukčních a školních filmů.

L: Tomeš 1, s. 221; Český hraný film 3, 1945–1960, 2001, rejstřík; M. Fikejz, Český film. Herci a herečky 1, 2006, s. 183; J. Křenek, Brněnské setkání s Tvorbou, in: Tvorba 7. 6. 1972, s. 11; J. S. Matějka, Umění a vůle, in: Kam v Brně za kulturou, říjen 1973, s. 14n.; vk (= V. Kudělka), Nezaváté stopy O. D., in: tamtéž, prosinec 1978; Postavy brněnského jeviště 1, 1984, s. 569n. (kde neúplný soupis rolí a literatury); V. Závodský, Herec podmanivých myšlenek, in: Lidová demokracie 21. 4. 1992; L. Kundera, Nikdy žádný význam nepoztrácel. Vzpomínka na Otu D., in: Svobodné slovo 28. 8. 1992; I. Dorovský, Herectví je řehole…, in: Prostějovský týden 3, 1993, č. 51, 22. 12. 1993, s. 8; http://www.csfd.cz/ (kde soupis filmů); http://www.cfn.cz/ (kde filmografie); www.fdb.cz/ (kde filmografie).

Gustav Novotný