DANIEL Wenzel 24.3.1824-13.10.1895: Porovnání verzí
(DANIEL_Václav_(Wenzel)_24.3.1824-13.10.1895) |
m (Holoubková přesunul stránku DANIEL Václav (Wenzel) 24.3.1824-13.10.1895 na DANIEL Wenzel 24.3.1824-13.10.1895 bez založení přesměrování) |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze od stejného uživatele.) | |||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
{{Infobox - osoba | {{Infobox - osoba | ||
− | | jméno = | + | | jméno = Wenzel DANIEL |
| obrázek = No male portrait.png | | obrázek = No male portrait.png | ||
| datum narození = 24.3.1824 | | datum narození = 24.3.1824 | ||
− | | místo narození = | + | | místo narození = Ústí nad Labem |
| datum úmrtí = 13.10.1895 | | datum úmrtí = 13.10.1895 | ||
− | | místo úmrtí = | + | | místo úmrtí = Javorník ve Slezsku |
| povolání = 37- Doprava, pošty, spoje | | povolání = 37- Doprava, pošty, spoje | ||
28- Strojař nebo elektrotechnik | 28- Strojař nebo elektrotechnik | ||
Řádka 11: | Řádka 11: | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
− | }} | + | }} |
+ | '''DANIEL, Wenzel''' ''(též Wenzl, Václav), * 24. 3. 1824 Ústí nad Labem, † 13. 10. 1895 Javorník ve Slezsku, stavitel'' | ||
+ | |||
+ | Pocházel ze severních Čech, vystudoval pravděpodobně vídeňskou | ||
+ | techniku. Podílel se mj. na stavbě první horské železnice | ||
+ | v mocnářství přes Semmering (postavena 1848–54) | ||
+ | a později také na budování sítě železnic, především v severních | ||
+ | Čechách; na konci 50. let 19. století působil na stavbě trati | ||
+ | z Liberce do Pardubic. Od 1860 byl hlášen v Praze, 1861 se | ||
+ | přestěhoval do Plzně, kde 1864–65 postavil budovu I. české | ||
+ | reálky (dnešní pedagogická fakulta ve Veleslavínově ulici) | ||
+ | podle plánů M. Hinträgera a 1869 spolu s M. Stelzerem i budovu | ||
+ | pivovaru Gambrinus. Od 1866 byl členem SIA. | ||
+ | |||
+ | Později se D. účastnil řady prací v jižních Čechách, zejména | ||
+ | v souvislosti s protipovodňovými opatřeními, pracoval | ||
+ | také na úpravách povodí řeky Teplá na Karlovarsku (ochrana | ||
+ | Karlových Varů před povodněmi). Vypracoval množství podkladů | ||
+ | včetně zmapování geologické minulosti pramenných | ||
+ | oblastí Vltavy a Malše. V práci z roku 1892 mj. zmínil existenci | ||
+ | pravěkého jezera přibližně v místech dnešní Lipenské | ||
+ | nádrže a také reálné nebezpečí velkých povodní na řekách jižních | ||
+ | Čech, které se projevilo velkou povodní 1890; ta citelně | ||
+ | zasáhla i Prahu a poničila Karlův most. | ||
+ | |||
+ | S manželkou Augustou, roz. Gröbeovou (1823/28–1895), měl | ||
+ | tři syny (z nich Maxmilián D., * 1861, byl rovněž inženýrem) | ||
+ | a tři dcery. Pohřben byl v rodinné hrobce v Plzni-Roudné. | ||
+ | |||
+ | '''D:''' Das Flussgebiet der Tepl, 1891; Der südliche Böhmerwald – Das Flussgebiet | ||
+ | der Ober-Moldau und der Maltsch: Studie über die Hochwasser-Gefahren | ||
+ | und Anträge über die Abminderung derselben durch Schutzbauten, 1892. | ||
+ | |||
+ | '''L:''' nekrolog in: Rechenschaftsbericht, 1896, s. 26; BL 1, s. 232; Architekti, | ||
+ | s. 130. | ||
+ | |||
+ | '''P:''' NA Praha, policejní konskripce hl. m. Prahy; Archiv města Plzně. | ||
+ | |||
+ | Tomáš Burda | ||
+ | |||
[[Kategorie:D]] | [[Kategorie:D]] | ||
[[Kategorie:37- Doprava, pošty, spoje]] | [[Kategorie:37- Doprava, pošty, spoje]] | ||
Řádka 18: | Řádka 57: | ||
[[Kategorie:1824]] | [[Kategorie:1824]] | ||
+ | [[Kategorie:Ústí nad Labem]] | ||
[[Kategorie:1895]] | [[Kategorie:1895]] | ||
+ | [[Kategorie:Javorník]] |
Verze z 12. 12. 2016, 13:19
Wenzel DANIEL | |
Narození | 24.3.1824 |
---|---|
Místo narození | Ústí nad Labem |
Úmrtí | 13.10.1895 |
Místo úmrtí | Javorník ve Slezsku |
Povolání |
37- Doprava, pošty, spoje 28- Strojař nebo elektrotechnik 29- Stavař |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=76090 |
DANIEL, Wenzel (též Wenzl, Václav), * 24. 3. 1824 Ústí nad Labem, † 13. 10. 1895 Javorník ve Slezsku, stavitel
Pocházel ze severních Čech, vystudoval pravděpodobně vídeňskou techniku. Podílel se mj. na stavbě první horské železnice v mocnářství přes Semmering (postavena 1848–54) a později také na budování sítě železnic, především v severních Čechách; na konci 50. let 19. století působil na stavbě trati z Liberce do Pardubic. Od 1860 byl hlášen v Praze, 1861 se přestěhoval do Plzně, kde 1864–65 postavil budovu I. české reálky (dnešní pedagogická fakulta ve Veleslavínově ulici) podle plánů M. Hinträgera a 1869 spolu s M. Stelzerem i budovu pivovaru Gambrinus. Od 1866 byl členem SIA.
Později se D. účastnil řady prací v jižních Čechách, zejména v souvislosti s protipovodňovými opatřeními, pracoval také na úpravách povodí řeky Teplá na Karlovarsku (ochrana Karlových Varů před povodněmi). Vypracoval množství podkladů včetně zmapování geologické minulosti pramenných oblastí Vltavy a Malše. V práci z roku 1892 mj. zmínil existenci pravěkého jezera přibližně v místech dnešní Lipenské nádrže a také reálné nebezpečí velkých povodní na řekách jižních Čech, které se projevilo velkou povodní 1890; ta citelně zasáhla i Prahu a poničila Karlův most.
S manželkou Augustou, roz. Gröbeovou (1823/28–1895), měl tři syny (z nich Maxmilián D., * 1861, byl rovněž inženýrem) a tři dcery. Pohřben byl v rodinné hrobce v Plzni-Roudné.
D: Das Flussgebiet der Tepl, 1891; Der südliche Böhmerwald – Das Flussgebiet der Ober-Moldau und der Maltsch: Studie über die Hochwasser-Gefahren und Anträge über die Abminderung derselben durch Schutzbauten, 1892.
L: nekrolog in: Rechenschaftsbericht, 1896, s. 26; BL 1, s. 232; Architekti, s. 130.
P: NA Praha, policejní konskripce hl. m. Prahy; Archiv města Plzně.
Tomáš Burda