DAUBER Adolf 28.7.1894-15.9.1950: Porovnání verzí
(DAUBER_Dol_28.7.1894-15.9.1950) |
|||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
{{Infobox - osoba | {{Infobox - osoba | ||
− | | jméno = | + | | jméno = Adolf DAUBER |
| obrázek = No male portrait.png | | obrázek = No male portrait.png | ||
| datum narození = 28.7.1894 | | datum narození = 28.7.1894 | ||
− | | místo narození = Vyžnycja | + | | místo narození = Vyžnycja u Černovic (Ukrajina) |
| datum úmrtí = 15.9.1950 | | datum úmrtí = 15.9.1950 | ||
| místo úmrtí = Praha | | místo úmrtí = Praha | ||
Řádka 10: | Řádka 10: | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
− | }} | + | }} |
+ | '''DAUBER, Adolf''', ''* 28. 7. 1894 Vyžnycja u Černovic (Ukrajina), † 15. 9. 1950 Praha, hudební skladatel, houslista, dirigent'' | ||
+ | |||
+ | Pocházel z chasidské komunity v bukovinské Vyžnycji (německy | ||
+ | Wiznitz, jidiš Wizhnitz). Narodil se v hudební rodině, kde | ||
+ | od dětství slýchal tzv. klezmer (původně židovská kapela, dnes | ||
+ | hudební žánr s charakterem folku, příp. s texty v jidiš). Od | ||
+ | mládí hrál na housle na židovských svatbách aj. Vystudoval | ||
+ | bukurešťskou konzervatoř, za první světové války sloužil v rakouské | ||
+ | armádě u vojenské hudby, po válce byl v Brně žákem | ||
+ | houslisty O. Ševčíka. Krátce působil v Bratislavě a Piešťanech | ||
+ | jako koncertní mistr. Zaujal ho americký jazz, resp. jeho evropské | ||
+ | ohlasy, a začal se mu věnovat. Stal se kapelníkem salonních | ||
+ | a tanečních orchestrů a swing bandů. Mezi válkami | ||
+ | hrával s vlastním tanečním orchestrem v renomovaných zábavních | ||
+ | podnicích ve Vídni, Curychu, Praze a během lázeňských | ||
+ | sezon v Mariánských Lázních a Karlových Varech. Velké | ||
+ | popularitě se těšil 1918–38 v Mariánských Lázních, kde vystupoval | ||
+ | v kavárnách pod uměleckým jménem Doli D. Z jeho | ||
+ | skladeb patřilo k nejoblíbenějším tango ''Leilo''. Ve 30. letech | ||
+ | nahrál v Praze řadu gramofonových desek populárních melodií. | ||
+ | D. orchestr se objevoval také ve zvukových filmech (např. | ||
+ | ''Hotel Modrá hvězda'', ''Eva tropí hlouposti'', ''Valentin Dobrotivý''). | ||
+ | Napsal hudbu k filmům ''Krb bez ohně'' (waltz ''Ukolébavka''), | ||
+ | ''Klatovští dragouni'', ''Umlčené rty''. 1929 složil orchestrální suitu | ||
+ | ''Am Sabbath-Abend'', kterou později nacisté zneužili v propagačním | ||
+ | filmu ''Theresienstadt – ein Dokumentarfilm aus dem'' | ||
+ | ''jüdischen Siedlungsgebiet'' (česky jako ''Vůdce daroval Židům město''). | ||
+ | D. přežil okupaci a rasové pronásledování zčásti v úkrytu | ||
+ | v Praze, prý jen díky tomu, že obětoval drahocenné housle | ||
+ | guarnerky, které kdysi dostal darem od rumunské královny. | ||
+ | Po 1945 už D. na předválečné úspěchy nenavázal, i když ještě | ||
+ | natočil několik gramofonových desek, např. ukrajinské a ruské | ||
+ | lidové písně, směsi z oper a operet, náladové skladby, ale | ||
+ | i novou verzi tanga ''Leilo'' a písně P. Leščenka (''Kolja'', od ''Kyjeva'' | ||
+ | ''voják'', česky s O. Kovářem, slovensky s F. Krištofem-Veselým). | ||
+ | 1948 nahrál s orchestrem šest židovských písní, zpívaných bukurešťským | ||
+ | kantorem Josefem Weissem. | ||
+ | |||
+ | Syn '''Robert''' (* 27. 8. 1922 ?, † 24. 3. 1945 ''Dachau'', ''Německo''), | ||
+ | který byl rovněž hudebním skladatelem, cellistou a klavíristou, | ||
+ | však na rozdíl od otce neunikl transportu do ghetta | ||
+ | v Terezíně, kde dokončil skladbu pro housle a klavír ''Serenata'' | ||
+ | (1942), účinkoval v dětské opeře Hanse Krásy ''Brundibár'' jako | ||
+ | aktivní hudebník a pomáhal při doaranžování chybějících partií | ||
+ | díla, které se stalo dokumentem tragického osudu terezínských | ||
+ | Židů. Na podzim 1944 se terezínské ghetto postupně | ||
+ | likvidovalo a Robert D. byl v září zařazen do jednoho z posledních | ||
+ | transportů do Osvětimi, poté do Dachau, kde krátce | ||
+ | před příchodem spojeneckých vojsk zemřel na tyfus. | ||
+ | |||
+ | '''L:''' EJ, s. 99 (s chybným místem narození Mariánské Lázně); Wie D. D. nach | ||
+ | Marienbad kam, in: Marienbader Zeitung 23. 7. 1938; A. M. Brousil, Hudba | ||
+ | v našem filmu, 1948, rejstřík; L. Dorůžka – I. Poledňák, Československý | ||
+ | jazz. Minulost a přítomnost, 1967, rejstřík; J. Kotek – J. Hořec, Kronika | ||
+ | české synkopy, 1975, rejstřík; J. Voldán, Šli tři muzikanti (kapitola O komorním | ||
+ | virtuosovi v kavárně), 1970; Mé srdce je jazzband (CD), 2003; Týdeník | ||
+ | Rozhlas 9. 2. 2004 (recenze G. Gössel: Mé srdce je jazzband – Dol D.); www. | ||
+ | holocaustmusic.ort.org. | ||
+ | |||
+ | Richard Švandrlík | ||
+ | |||
[[Kategorie:D]] | [[Kategorie:D]] | ||
[[Kategorie:77- Hudební skladatel]] | [[Kategorie:77- Hudební skladatel]] |
Verze z 13. 12. 2016, 18:07
Adolf DAUBER | |
Narození | 28.7.1894 |
---|---|
Místo narození | Vyžnycja u Černovic (Ukrajina) |
Úmrtí | 15.9.1950 |
Místo úmrtí | Praha |
Povolání |
77- Hudební skladatel 78- Hudební interpret |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=75707 |
DAUBER, Adolf, * 28. 7. 1894 Vyžnycja u Černovic (Ukrajina), † 15. 9. 1950 Praha, hudební skladatel, houslista, dirigent
Pocházel z chasidské komunity v bukovinské Vyžnycji (německy Wiznitz, jidiš Wizhnitz). Narodil se v hudební rodině, kde od dětství slýchal tzv. klezmer (původně židovská kapela, dnes hudební žánr s charakterem folku, příp. s texty v jidiš). Od mládí hrál na housle na židovských svatbách aj. Vystudoval bukurešťskou konzervatoř, za první světové války sloužil v rakouské armádě u vojenské hudby, po válce byl v Brně žákem houslisty O. Ševčíka. Krátce působil v Bratislavě a Piešťanech jako koncertní mistr. Zaujal ho americký jazz, resp. jeho evropské ohlasy, a začal se mu věnovat. Stal se kapelníkem salonních a tanečních orchestrů a swing bandů. Mezi válkami hrával s vlastním tanečním orchestrem v renomovaných zábavních podnicích ve Vídni, Curychu, Praze a během lázeňských sezon v Mariánských Lázních a Karlových Varech. Velké popularitě se těšil 1918–38 v Mariánských Lázních, kde vystupoval v kavárnách pod uměleckým jménem Doli D. Z jeho skladeb patřilo k nejoblíbenějším tango Leilo. Ve 30. letech nahrál v Praze řadu gramofonových desek populárních melodií. D. orchestr se objevoval také ve zvukových filmech (např. Hotel Modrá hvězda, Eva tropí hlouposti, Valentin Dobrotivý). Napsal hudbu k filmům Krb bez ohně (waltz Ukolébavka), Klatovští dragouni, Umlčené rty. 1929 složil orchestrální suitu Am Sabbath-Abend, kterou později nacisté zneužili v propagačním filmu Theresienstadt – ein Dokumentarfilm aus dem jüdischen Siedlungsgebiet (česky jako Vůdce daroval Židům město). D. přežil okupaci a rasové pronásledování zčásti v úkrytu v Praze, prý jen díky tomu, že obětoval drahocenné housle guarnerky, které kdysi dostal darem od rumunské královny. Po 1945 už D. na předválečné úspěchy nenavázal, i když ještě natočil několik gramofonových desek, např. ukrajinské a ruské lidové písně, směsi z oper a operet, náladové skladby, ale i novou verzi tanga Leilo a písně P. Leščenka (Kolja, od Kyjeva voják, česky s O. Kovářem, slovensky s F. Krištofem-Veselým). 1948 nahrál s orchestrem šest židovských písní, zpívaných bukurešťským kantorem Josefem Weissem.
Syn Robert (* 27. 8. 1922 ?, † 24. 3. 1945 Dachau, Německo), který byl rovněž hudebním skladatelem, cellistou a klavíristou, však na rozdíl od otce neunikl transportu do ghetta v Terezíně, kde dokončil skladbu pro housle a klavír Serenata (1942), účinkoval v dětské opeře Hanse Krásy Brundibár jako aktivní hudebník a pomáhal při doaranžování chybějících partií díla, které se stalo dokumentem tragického osudu terezínských Židů. Na podzim 1944 se terezínské ghetto postupně likvidovalo a Robert D. byl v září zařazen do jednoho z posledních transportů do Osvětimi, poté do Dachau, kde krátce před příchodem spojeneckých vojsk zemřel na tyfus.
L: EJ, s. 99 (s chybným místem narození Mariánské Lázně); Wie D. D. nach Marienbad kam, in: Marienbader Zeitung 23. 7. 1938; A. M. Brousil, Hudba v našem filmu, 1948, rejstřík; L. Dorůžka – I. Poledňák, Československý jazz. Minulost a přítomnost, 1967, rejstřík; J. Kotek – J. Hořec, Kronika české synkopy, 1975, rejstřík; J. Voldán, Šli tři muzikanti (kapitola O komorním virtuosovi v kavárně), 1970; Mé srdce je jazzband (CD), 2003; Týdeník Rozhlas 9. 2. 2004 (recenze G. Gössel: Mé srdce je jazzband – Dol D.); www. holocaustmusic.ort.org.
Richard Švandrlík