DAVID Jakob Julius 6.2.1859-20.11.1906: Porovnání verzí
(DAVID_Jakub_Julius_6.2.1859-20.11.1906) |
|||
(Není zobrazeno 5 mezilehlých verzí od 2 dalších uživatelů.) | |||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
{{Infobox - osoba | {{Infobox - osoba | ||
− | | jméno = | + | | jméno = Jakob Julius DAVID |
− | | obrázek = | + | | obrázek = David Jakob Julius portret.jpg |
| datum narození = 6.2.1859 | | datum narození = 6.2.1859 | ||
| místo narození = Hranice na Moravě | | místo narození = Hranice na Moravě | ||
| datum úmrtí = 20.11.1906 | | datum úmrtí = 20.11.1906 | ||
− | | místo úmrtí = Vídeň | + | | místo úmrtí = Vídeň (Rakousko) |
| povolání = 63- Spisovatel | | povolání = 63- Spisovatel | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
− | }} | + | | citace = Biografický slovník českých zemí 12, Praha 2009, s. 143-144 |
+ | }} | ||
+ | '''DAVID, Jakob Julius''' ''(též Jacob, Jakub), * 6. 2. 1859 Hranice na Moravě, † 20. 11. 1906 Vídeň (Rakousko), spisovatel, žurnalista'' | ||
+ | |||
+ | Pocházel z německy mluvící židovské rodiny. Po smrti otce, | ||
+ | trafikanta, pachtýře a mýtného, byl 1866 kvůli těžké finanční | ||
+ | situaci matky poslán k příbuzným do Žiliny u Nového Jičína. | ||
+ | Studoval na gymnáziích v Opavě, Těšíně a v Kroměříži a od | ||
+ | 1877 germanistiku, filozofii a pedagogiku na filozofické fakultě | ||
+ | univerzity ve Vídni. Během studia si přivydělával jako | ||
+ | soukromý učitel a žurnalista. Obhájil práci o Pestalozzim | ||
+ | a byl 1889 promován doktorem filozofie. Kvůli vadě sluchu | ||
+ | nemohl vykonávat učitelské povolání a od 1891 se živil ve | ||
+ | svobodném povolání jako spisovatel a žurnalista ve Vídni. Byl | ||
+ | i redaktorem a dopisovatelem např. ''Neue Wiener illustrierte'' | ||
+ | ''Zeitung'', ''Neues Wiener Journal'', ''Wiener Zeitung'', ''Allgemeine'' | ||
+ | ''Zeitung'', ''Berliner Tageblatt'', ''Deutsche Rundschau'', ''Frankfurter'' | ||
+ | ''Zeitung'', ''Neue Freie Presse'' a ''Westermanns Monatshefte''. | ||
+ | |||
+ | D. první otištěná báseň ''Die Elbe rauscht'' (Labe hučí) se objevila | ||
+ | 1883 v antologii K. E. Franzose ''Dichterbuch aus Österreich''. | ||
+ | Později psal realisticko-naturalistické romány nejčastěji z vídeňského | ||
+ | prostředí se silným sociálním nábojem, historické | ||
+ | povídky ovlivněné C. F. Meyerem a I. S. Turgeněvem, vesnické | ||
+ | povídky z moravského prostředí, dramata podle vzoru | ||
+ | Anzengruberova či Kleistova (např. historické drama o konfliktu otce a syna s názvem ''Hagars Sohn'', 1891, Hagařin syn, premiéra v německém Stavovském divadle v Praze 20. 1. | ||
+ | 1892) a melancholickou lyriku. Tón díla ovlivnil filozofický | ||
+ | pesimismus A. Schopenhauera. V tradici moderní české germanistiky | ||
+ | se vžilo srovnávat D. dílo s literárním odkazem dalších | ||
+ | dvou realistů konce 19. a přelomu 19. a 20. století: Marie | ||
+ | Ebner-Eschenbachové a Ferdinanda Saara. Čeští germanisté | ||
+ | zdůrazňují české téma v jeho díle, jež se objevilo v povídkách | ||
+ | odehrávajících se na moravském venkově, a to na Hané a na | ||
+ | Kravařsku, oceňují znalost reálií včetně češtiny, schopnost | ||
+ | vykreslení osudů prostých sedláků a jejich charakterů a absenci | ||
+ | česko-německého konfliktu. Ve své době byl vídeňskou | ||
+ | kritikou a publikem spíše přehlížen. Německou a rakouskou | ||
+ | literární historii zajímal jako autor stojící na přelomu dvou | ||
+ | literárních epoch, realismu a naturalismu, realismu a moderny | ||
+ | a jako židovský autor německého jazyka. | ||
+ | |||
+ | Za tzv. rakouskou odnož naturalismu jsou považovány vídeňské | ||
+ | romány ''Das Blut'' (1891, Krev), ''Am Wege sterben'' | ||
+ | (1900, Zemřít na cestě) a ''Der Übergang'' (1903, Přechod), | ||
+ | které na podkladu naturalistických teorií o determinismu, | ||
+ | vlivu dědičných konstant a sociálního prostředí líčily ponuře | ||
+ | a bez dobrého konce úpadek a proletarizaci středních | ||
+ | tříd a intelektuálních vrstev, hrdiny bez kořenů a bez naděje, | ||
+ | neschopné vymanit se z určujícího vlivu prostředí, umírající | ||
+ | nakonec v chudobě a zoufalství. Velký prostor byl věnován, | ||
+ | stejně jako v moravských novelách, otázkám postavení ženy | ||
+ | ve společnosti. | ||
+ | |||
+ | Jako židovský autor D. spadal mezi asimilované, kteří sami | ||
+ | v osobním životě zvolili cestu konverze. 1891 se dal pokřtít; | ||
+ | není přesně doloženo, zda kvůli sňatku s katoličkou Juline | ||
+ | Christiane Ostruszkovou, anebo zda D. manželka pocházející | ||
+ | z Petrovic u Karviné byla židovského původu a důvodem pro | ||
+ | konverzi byla vyšší společenská akceptovatelnost. Ve svém díle | ||
+ | líčil židovské figury často negativně, jen jako asimilované či | ||
+ | toužící po asimilaci. V prvním románu ''Das Höferecht'' (1885, | ||
+ | Dědické právo) vystupuje Židovka, která zneužívá svých tělesných | ||
+ | půvabů k vlastnímu společenskému vzestupu a rozvrátí | ||
+ | patriarchální strukturu selského dvora. Hrdinou druhého románu | ||
+ | ''Das Blut'', odehrávajícího se v Žilině u Nového Jičína, | ||
+ | je původně chudý židovský chlapec, který se v dravém hospodářském | ||
+ | a konkurenčním zápase prosadí, avšak ztratí veškerou | ||
+ | humanitu. Jako nejsympatičtější ze všech D. židovských | ||
+ | postav se jeví MUDr. Simon Siebenschein z díla ''Am Wege sterben''. | ||
+ | Tam líčené prostředí D. spojuje se známým židovským | ||
+ | autorem a teoretikem, zakladatelem sionismu Theodorem | ||
+ | Herzlem. | ||
+ | |||
+ | Za nejlepší D. dílo je považována povídka ''Die Hanna'' (1904), | ||
+ | která se do češtiny překládala jako ''Hanka'' či ''Hanačka'' (1914 | ||
+ | a 1919). Apostrofuje dívku Hanku a krajinu Hané. Obojí učarovalo | ||
+ | hlavnímu hrdinovi, malíři Florianu Petrzilkovi, který | ||
+ | byl typickým představitelem novoromantického typu umělce, | ||
+ | jenž svému umění obětoval čistou duši a nakonec i život milované | ||
+ | ženy. | ||
+ | |||
+ | D. byl pohřben do čestného hrobu na Ústředním hřbitově | ||
+ | ve Vídni. | ||
+ | |||
+ | '''D:''' Das Höferecht, Dresden 1890 (původně 1885 v Deutsche Zeitung jako | ||
+ | Fanny); Die Wiedergeborenen, tamtéž 1890; Das Blut, tamtéž 1891; Hagars | ||
+ | Sohn, Wien 1891; Gedichte, tamtéž 1892; Probleme, tamtéž 1892; Frühschein, | ||
+ | Leipzig 1896; Ein Regentag, tamtéž 1896; Neigung, tamtéž 1896; | ||
+ | Vier Geschichten, tamtéž 1899; Am Wege sterben, Berlin 1900; Die Troika, | ||
+ | tamtéž 1901; Autobiographische Skizze, in: Literarisches Echo 4, 1901/02, | ||
+ | sloupec 529; Der getreue Eckhard, Berlin 1902; Der Übergang, tamtéž 1903; | ||
+ | Stromabwärts, Wien 1903; Ludwig Anzengruber, Berlin 1904; Die Hanna, | ||
+ | tamtéž 1904; Wunderliche Heilige, Wien 1906; Vom Schaffen und seinen | ||
+ | Bedingungen, Jena 1906; Gesammelte Werke, 7 Bd., München – Leipzig, | ||
+ | 1908 (ed. E. Heilborn a E. Schmidt); výbory: Stimmen der Dämmerung und | ||
+ | andere Erzählungen, tamtéž 1908 (kde soupis díla); Der Bettelvogt. Novellen, | ||
+ | Berlin 1909; Essays, München 1909; Mährische Dorfgeschichten, 1910; | ||
+ | Ein Poet? Und andere Erzaehlungen, Leipzig 1910; Endlos währte die Nacht, | ||
+ | Wien 1959; Verstörte Zeit, Göttingen 1990 (ed. F. Krobb); Erzählungen aus | ||
+ | Mähren, Berlin 1993 (ed. J. Veselý). | ||
+ | |||
+ | '''L:''' OSN 28, s. 250; MSN 2, s. 72; KSN 3, s. 201; BL 1, s. 235–236 (kde | ||
+ | soupis literatury); ÖBL 1, s. 171 (kde soupis literatury); NDB 3, s. 536 (kde | ||
+ | soupis literatury); Czeike 1, s. 620 (kde soupis literatury); výběr: A. Caspary, | ||
+ | In memoriam: J. J. D., 1908; E. Spiero, J. J. D., 1920 (kde soupis díla); | ||
+ | H. Groeneweg, J. J. D. in seinem Verhältnis zur Heimat, Geschichte, Gesellschaft | ||
+ | und Literatur, Graz 1929; H. Kloos, J. J. D. als Novellist, 1930 (disertace | ||
+ | Filozofické fakulty ve Freiburgu); G. Schurf, J. J. D. als Journalist | ||
+ | und Kulturkritiker, 1952 (disertace Filozofické fakulty ve Vídni); B. Resnik, | ||
+ | The Role of Women in Davids Novels, Los Angeles 1972 (disertace); H. H. | ||
+ | Hahnl, Vergessene Literaten, 50 Österreichische Lebensschicksale, Wien | ||
+ | 1984, passim; Slovník spisovatelů německého jazyka a spisovatelů lužickosrbských, | ||
+ | 1987, s. 183; Lexikon der Weltliteratur, München 1997, s. 351 | ||
+ | (ed. G. von Wilpert); Metzler Lexikon der deutsch-jüdischen Literatur, Stuttgart | ||
+ | – Weimar 2000, s. 108n. (ed. A. B. Kilcher); Lexikon deutschmährischer | ||
+ | Autoren, 2002, nestr.; I. Fialová, Problematika výzkumu německé literatury | ||
+ | z Moravy, in: Studia Moravica. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis | ||
+ | Facultas Philosophica – Moravica 1, 2004, s. 285–289; táž, Jüdische Figuren | ||
+ | und das Thema der jüdischen Assimilation bei Marie von Ebner-Eschenbach, | ||
+ | Ferdinand von Saar und J. J. D., in: Spurensuche in Sprach - und Geschichtslandschaften. | ||
+ | Festschrift für Ernst Erich Metzner, Münster – Hamburg – London 2003, s. 123–34. | ||
+ | |||
+ | '''P:''' Österreichische Nationalbibliothek Wien, pozůstalost, ÖNB-Hanna-Katalog – http://aleph18. onb. ac. at/). | ||
+ | |||
+ | '''Ref:''' [https://biblio.hiu.cas.cz/authorities/94792 Bibliografie dějin Českých zemí] | ||
+ | |||
+ | Ingeborg Fialová | ||
− | |||
− | |||
[[Kategorie:D]] | [[Kategorie:D]] | ||
[[Kategorie:63- Spisovatel]] | [[Kategorie:63- Spisovatel]] | ||
[[Kategorie:1859]] | [[Kategorie:1859]] | ||
− | [[Kategorie: | + | [[Kategorie:Hranice na Moravě]] |
[[Kategorie:1906]] | [[Kategorie:1906]] | ||
[[Kategorie:Vídeň]] | [[Kategorie:Vídeň]] |
Aktuální verze z 14. 11. 2019, 20:03
Jakob Julius DAVID | |
Narození | 6.2.1859 |
---|---|
Místo narození | Hranice na Moravě |
Úmrtí | 20.11.1906 |
Místo úmrtí | Vídeň (Rakousko) |
Povolání | 63- Spisovatel |
Citace | Biografický slovník českých zemí 12, Praha 2009, s. 143-144 |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=69476 |
DAVID, Jakob Julius (též Jacob, Jakub), * 6. 2. 1859 Hranice na Moravě, † 20. 11. 1906 Vídeň (Rakousko), spisovatel, žurnalista
Pocházel z německy mluvící židovské rodiny. Po smrti otce, trafikanta, pachtýře a mýtného, byl 1866 kvůli těžké finanční situaci matky poslán k příbuzným do Žiliny u Nového Jičína. Studoval na gymnáziích v Opavě, Těšíně a v Kroměříži a od 1877 germanistiku, filozofii a pedagogiku na filozofické fakultě univerzity ve Vídni. Během studia si přivydělával jako soukromý učitel a žurnalista. Obhájil práci o Pestalozzim a byl 1889 promován doktorem filozofie. Kvůli vadě sluchu nemohl vykonávat učitelské povolání a od 1891 se živil ve svobodném povolání jako spisovatel a žurnalista ve Vídni. Byl i redaktorem a dopisovatelem např. Neue Wiener illustrierte Zeitung, Neues Wiener Journal, Wiener Zeitung, Allgemeine Zeitung, Berliner Tageblatt, Deutsche Rundschau, Frankfurter Zeitung, Neue Freie Presse a Westermanns Monatshefte.
D. první otištěná báseň Die Elbe rauscht (Labe hučí) se objevila 1883 v antologii K. E. Franzose Dichterbuch aus Österreich. Později psal realisticko-naturalistické romány nejčastěji z vídeňského prostředí se silným sociálním nábojem, historické povídky ovlivněné C. F. Meyerem a I. S. Turgeněvem, vesnické povídky z moravského prostředí, dramata podle vzoru Anzengruberova či Kleistova (např. historické drama o konfliktu otce a syna s názvem Hagars Sohn, 1891, Hagařin syn, premiéra v německém Stavovském divadle v Praze 20. 1. 1892) a melancholickou lyriku. Tón díla ovlivnil filozofický pesimismus A. Schopenhauera. V tradici moderní české germanistiky se vžilo srovnávat D. dílo s literárním odkazem dalších dvou realistů konce 19. a přelomu 19. a 20. století: Marie Ebner-Eschenbachové a Ferdinanda Saara. Čeští germanisté zdůrazňují české téma v jeho díle, jež se objevilo v povídkách odehrávajících se na moravském venkově, a to na Hané a na Kravařsku, oceňují znalost reálií včetně češtiny, schopnost vykreslení osudů prostých sedláků a jejich charakterů a absenci česko-německého konfliktu. Ve své době byl vídeňskou kritikou a publikem spíše přehlížen. Německou a rakouskou literární historii zajímal jako autor stojící na přelomu dvou literárních epoch, realismu a naturalismu, realismu a moderny a jako židovský autor německého jazyka.
Za tzv. rakouskou odnož naturalismu jsou považovány vídeňské romány Das Blut (1891, Krev), Am Wege sterben (1900, Zemřít na cestě) a Der Übergang (1903, Přechod), které na podkladu naturalistických teorií o determinismu, vlivu dědičných konstant a sociálního prostředí líčily ponuře a bez dobrého konce úpadek a proletarizaci středních tříd a intelektuálních vrstev, hrdiny bez kořenů a bez naděje, neschopné vymanit se z určujícího vlivu prostředí, umírající nakonec v chudobě a zoufalství. Velký prostor byl věnován, stejně jako v moravských novelách, otázkám postavení ženy ve společnosti.
Jako židovský autor D. spadal mezi asimilované, kteří sami v osobním životě zvolili cestu konverze. 1891 se dal pokřtít; není přesně doloženo, zda kvůli sňatku s katoličkou Juline Christiane Ostruszkovou, anebo zda D. manželka pocházející z Petrovic u Karviné byla židovského původu a důvodem pro konverzi byla vyšší společenská akceptovatelnost. Ve svém díle líčil židovské figury často negativně, jen jako asimilované či toužící po asimilaci. V prvním románu Das Höferecht (1885, Dědické právo) vystupuje Židovka, která zneužívá svých tělesných půvabů k vlastnímu společenskému vzestupu a rozvrátí patriarchální strukturu selského dvora. Hrdinou druhého románu Das Blut, odehrávajícího se v Žilině u Nového Jičína, je původně chudý židovský chlapec, který se v dravém hospodářském a konkurenčním zápase prosadí, avšak ztratí veškerou humanitu. Jako nejsympatičtější ze všech D. židovských postav se jeví MUDr. Simon Siebenschein z díla Am Wege sterben. Tam líčené prostředí D. spojuje se známým židovským autorem a teoretikem, zakladatelem sionismu Theodorem Herzlem.
Za nejlepší D. dílo je považována povídka Die Hanna (1904), která se do češtiny překládala jako Hanka či Hanačka (1914 a 1919). Apostrofuje dívku Hanku a krajinu Hané. Obojí učarovalo hlavnímu hrdinovi, malíři Florianu Petrzilkovi, který byl typickým představitelem novoromantického typu umělce, jenž svému umění obětoval čistou duši a nakonec i život milované ženy.
D. byl pohřben do čestného hrobu na Ústředním hřbitově ve Vídni.
D: Das Höferecht, Dresden 1890 (původně 1885 v Deutsche Zeitung jako Fanny); Die Wiedergeborenen, tamtéž 1890; Das Blut, tamtéž 1891; Hagars Sohn, Wien 1891; Gedichte, tamtéž 1892; Probleme, tamtéž 1892; Frühschein, Leipzig 1896; Ein Regentag, tamtéž 1896; Neigung, tamtéž 1896; Vier Geschichten, tamtéž 1899; Am Wege sterben, Berlin 1900; Die Troika, tamtéž 1901; Autobiographische Skizze, in: Literarisches Echo 4, 1901/02, sloupec 529; Der getreue Eckhard, Berlin 1902; Der Übergang, tamtéž 1903; Stromabwärts, Wien 1903; Ludwig Anzengruber, Berlin 1904; Die Hanna, tamtéž 1904; Wunderliche Heilige, Wien 1906; Vom Schaffen und seinen Bedingungen, Jena 1906; Gesammelte Werke, 7 Bd., München – Leipzig, 1908 (ed. E. Heilborn a E. Schmidt); výbory: Stimmen der Dämmerung und andere Erzählungen, tamtéž 1908 (kde soupis díla); Der Bettelvogt. Novellen, Berlin 1909; Essays, München 1909; Mährische Dorfgeschichten, 1910; Ein Poet? Und andere Erzaehlungen, Leipzig 1910; Endlos währte die Nacht, Wien 1959; Verstörte Zeit, Göttingen 1990 (ed. F. Krobb); Erzählungen aus Mähren, Berlin 1993 (ed. J. Veselý).
L: OSN 28, s. 250; MSN 2, s. 72; KSN 3, s. 201; BL 1, s. 235–236 (kde soupis literatury); ÖBL 1, s. 171 (kde soupis literatury); NDB 3, s. 536 (kde soupis literatury); Czeike 1, s. 620 (kde soupis literatury); výběr: A. Caspary, In memoriam: J. J. D., 1908; E. Spiero, J. J. D., 1920 (kde soupis díla); H. Groeneweg, J. J. D. in seinem Verhältnis zur Heimat, Geschichte, Gesellschaft und Literatur, Graz 1929; H. Kloos, J. J. D. als Novellist, 1930 (disertace Filozofické fakulty ve Freiburgu); G. Schurf, J. J. D. als Journalist und Kulturkritiker, 1952 (disertace Filozofické fakulty ve Vídni); B. Resnik, The Role of Women in Davids Novels, Los Angeles 1972 (disertace); H. H. Hahnl, Vergessene Literaten, 50 Österreichische Lebensschicksale, Wien 1984, passim; Slovník spisovatelů německého jazyka a spisovatelů lužickosrbských, 1987, s. 183; Lexikon der Weltliteratur, München 1997, s. 351 (ed. G. von Wilpert); Metzler Lexikon der deutsch-jüdischen Literatur, Stuttgart – Weimar 2000, s. 108n. (ed. A. B. Kilcher); Lexikon deutschmährischer Autoren, 2002, nestr.; I. Fialová, Problematika výzkumu německé literatury z Moravy, in: Studia Moravica. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis Facultas Philosophica – Moravica 1, 2004, s. 285–289; táž, Jüdische Figuren und das Thema der jüdischen Assimilation bei Marie von Ebner-Eschenbach, Ferdinand von Saar und J. J. D., in: Spurensuche in Sprach - und Geschichtslandschaften. Festschrift für Ernst Erich Metzner, Münster – Hamburg – London 2003, s. 123–34.
P: Österreichische Nationalbibliothek Wien, pozůstalost, ÖNB-Hanna-Katalog – http://aleph18. onb. ac. at/).
Ref: Bibliografie dějin Českých zemí
Ingeborg Fialová