Verze z 21. 10. 2019, 18:44, kterou vytvořil Holoubková (diskuse | příspěvky)

(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)

DESSAUER Joseph 28.5.1798-8.7.1876

Z Personal
Joseph DESSAUER
Narození 28.5.1798
Místo narození Praha
Úmrtí 8.7.1876
Místo úmrtí Mödling u Vídně (Rakousko)
Povolání 78- Hudební interpret
Citace Biografický slovník českých zemí 12, Praha 2009, s. 183

DESSAUER, Joseph, * 28. 5. 1798 Praha, † 8. 7. 1876 Mödling u Vídně (Rakousko), hudební skladatel, pianista, obchodník

Pocházel z rodiny obchodníka textilem a měl převzít rodinný podnik. Současně studoval hudbu u ředitele konzervatoře Fridricha Dionysa Webera a Václava Jana Tomáška. Pohyboval se v pražských salonech, stýkal se s osobnostmi uměleckého a politického života (též s Františkem Palackým) a podporoval patriotické snahy. 1821/22 a 1831/32 podnikl koncertní cesty po Itálii, Francii a Anglii, navázal kontakty se zahraničními nakladateli, kteří vydali několik jeho prací (Doblinger, Novello, Mechetti, Ricordi, Schlesinger), a seznámil se s vynikajícími umělci (F. Liszt, G. Meyerbeer, H. Berlioz, R. Wagner, ad.). 1825, po otcově smrti, převzal pražský obchod. 1837 se usadil ve Vídni. Komponoval již poměrně málo, patřil zato k vyhledávaným osobnostem pro široké kulturní zájmy (sbíral umělecké předměty, autografy ad.). 1842 a 1843 cestoval do Paříže a stýkal se s Chopinem, který mu věnoval své Polonézy, op. 26. Ke konci života onemocněl a stáhl se do soukromí. Jeho tvorba nebyla rozsáhlá. Její nejhodnotnější, již současníky ceněnou součástí bylo asi 100 písní, patřících po stylové stránce k časnému romantismu. D. se zabýval i písněmi evropských národů, včetně slovanských, a citlivě je adaptoval, komponoval sbory, komorní a drobné klavírní skladby. Ve své době slavila úspěch některá jeho jevištní díla, napsaná ve starším stylu číslové opery. Pro operu Lidwinna zvolil D. libreto pražského básníka Carla Egona Eberta podle staré pověsti z českých zemí o potrestané touze po penězích. Premiéra 1836 byla velmi dobře vypravena, s technickými triky a efekty romantického divadla. Trvalejší úspěch měla D. komická opera Ein Besuch in St. Cyr z prostředí francouzského dvora Ludvíka XIV.

D: Slavische Melodien, op. 44, 45, 51; Lidwinna (Stavovské divadlo Praha 30. 9. 1836); Ein Besuch in St. Cyr (libreto E. Bauernfeld, Drážďany 6. 5. 1838); Paquitta (romantická zpěvohra, libreto O. Prechtler, dvorní divadlo Vídeň 30. 1. 1851); Dominga oder Die Schmuggler in den Pyrenäen (komická opera, libreto A. Baumann, premiéra dvorní divadlo Vídeň 5. 5. 1860).

L: F. Pazdírek, Universal-Handbuch der Musikliteratur aller Völker 7, 1907, s. 225–227 (soupis vydaných skladeb); nekrolog: E. Hanslick, Zur Erinnerung an J. D. und A. W. Ambros, in: Neue Freie Presse 19. a 26. 7. 1876; O. Teuber, Geschichte des Prager Theaters 3, 1888, s. 255–256 (Lidwinna), 280 (Ein Besuch in St. Cyr); HS 1, s. 231; Grove 5, s. 399; MGG 5, s. 907; J. Ludvová a kol., Hudební divadlo v českých zemích – Osobnosti 19. století, 2006, s. 110; LDM 1, s. 281; Oesterreichisches Musiklexikon 1, 2002, s. 312–313; O. Sertl, J. D. (1798–1876)…, Univerzita Innsbruck, disertační práce 1951 (kde bibliografie).

Jitka Ludvová