DIRMOSER Richard 14.6.1872-23.3.1919: Porovnání verzí
(DIRMOSER_Richard_14.6.1872-24.3.1919) |
|||
(Nejsou zobrazeny 2 mezilehlé verze od stejného uživatele.) | |||
Řádka 3: | Řádka 3: | ||
| obrázek = No male portrait.png | | obrázek = No male portrait.png | ||
| datum narození = 14.6.1872 | | datum narození = 14.6.1872 | ||
− | | místo narození = | + | | místo narození = Brno |
− | | datum úmrtí = | + | | datum úmrtí = 23.3.1919 |
− | | místo úmrtí = | + | | místo úmrtí = Plzeň |
| povolání = 28- Strojař nebo elektrotechnik | | povolání = 28- Strojař nebo elektrotechnik | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
− | }} | + | | citace = Biografický slovník českých zemí 13, Praha 2010, s. 220 |
+ | }} | ||
+ | '''DIRMOSER, Richard''', ''* 14. 6. 1872 Brno, † 23. 3. 1919 Plzeň, strojírenský odborník, balistik'' | ||
+ | |||
+ | Syn Alexandra D., mistra v textilních továrnách v Brně a později | ||
+ | v Bílsku (nyní Bielsko-Biała, Polsko), bratr Oswalda D. | ||
+ | (1875–1938). Vystudoval brněnskou techniku, kde 1895 získal | ||
+ | titul inženýra. Do 1897 učil na státní živnostenské (řemeslnické) | ||
+ | škole v Bílsku. Pak odešel do Brna, kde do 1900 | ||
+ | pracoval jako konstruktér parních strojů v První brněnské | ||
+ | strojírně, a. s. Následující období, až do rozpadu monarchie | ||
+ | 1918, působil v konstrukčním oddělení plzeňské Škodovky | ||
+ | se zaměřením na vývoj vyráběných děl, 1914 se stal hlavním | ||
+ | konstruktérem. Na počátku války byl pověřen úkolem nově | ||
+ | zkonstruovat vybavení pro těžké motorizované pozemní dělostřelectvo | ||
+ | a vyzbrojení bitevních lodí rakousko-uherského | ||
+ | námořnictva, především zlepšit stabilitu jejich podstavců (lafet). | ||
+ | Pod jeho vedením vznikly mj. lafety pro 30,5 cm Mörser | ||
+ | M/11; 38 cm houfnice M/16 či 24 cm obléhací děla M/16. | ||
+ | Propagoval zavedení technických norem do strojírenství. | ||
+ | |||
+ | '''L:''' ÖBL 1, s. 187; BL 1, s. 256; NDB 3, s. 741. | ||
+ | |||
+ | '''P:''' Podnikový archiv Škoda Plzeň, osobní spis. | ||
+ | |||
+ | Jana Brabencová | ||
+ | |||
[[Kategorie:D]] | [[Kategorie:D]] | ||
[[Kategorie:28- Strojař nebo elektrotechnik]] | [[Kategorie:28- Strojař nebo elektrotechnik]] | ||
[[Kategorie:1872]] | [[Kategorie:1872]] | ||
+ | [[Kategorie:Brno]] | ||
[[Kategorie:1919]] | [[Kategorie:1919]] | ||
+ | [[Kategorie:Plzeň]] |
Aktuální verze z 22. 10. 2019, 13:53
Richard DIRMOSER | |
Narození | 14.6.1872 |
---|---|
Místo narození | Brno |
Úmrtí | 23.3.1919 |
Místo úmrtí | Plzeň |
Povolání | 28- Strojař nebo elektrotechnik |
Citace | Biografický slovník českých zemí 13, Praha 2010, s. 220 |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=45477 |
DIRMOSER, Richard, * 14. 6. 1872 Brno, † 23. 3. 1919 Plzeň, strojírenský odborník, balistik
Syn Alexandra D., mistra v textilních továrnách v Brně a později v Bílsku (nyní Bielsko-Biała, Polsko), bratr Oswalda D. (1875–1938). Vystudoval brněnskou techniku, kde 1895 získal titul inženýra. Do 1897 učil na státní živnostenské (řemeslnické) škole v Bílsku. Pak odešel do Brna, kde do 1900 pracoval jako konstruktér parních strojů v První brněnské strojírně, a. s. Následující období, až do rozpadu monarchie 1918, působil v konstrukčním oddělení plzeňské Škodovky se zaměřením na vývoj vyráběných děl, 1914 se stal hlavním konstruktérem. Na počátku války byl pověřen úkolem nově zkonstruovat vybavení pro těžké motorizované pozemní dělostřelectvo a vyzbrojení bitevních lodí rakousko-uherského námořnictva, především zlepšit stabilitu jejich podstavců (lafet). Pod jeho vedením vznikly mj. lafety pro 30,5 cm Mörser M/11; 38 cm houfnice M/16 či 24 cm obléhací děla M/16. Propagoval zavedení technických norem do strojírenství.
L: ÖBL 1, s. 187; BL 1, s. 256; NDB 3, s. 741.
P: Podnikový archiv Škoda Plzeň, osobní spis.
Jana Brabencová