DOLEŽAL Oldřich 1.3.1912-28.11.1983: Porovnání verzí

Z Personal
(DOLEŽAL_Oldřich_1.3.1912-28.11.1983)
 
Řádka 3: Řádka 3:
 
| obrázek = No male portrait.png
 
| obrázek = No male portrait.png
 
| datum narození = 1.3.1912
 
| datum narození = 1.3.1912
| místo narození =  
+
| místo narození = Ostrava
 
| datum úmrtí = 28.11.1983
 
| datum úmrtí = 28.11.1983
| místo úmrtí =  
+
| místo úmrtí = Etching Hill (hrabství Kent, Velká Británie)
 
| povolání = 38- Obchod, služby, cestovní ruch
 
| povolání = 38- Obchod, služby, cestovní ruch
 
45- Voják nebo partyzán
 
45- Voják nebo partyzán
  
 
| jiná jména =  
 
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Oldřich DOLEŽAL
+
}}
 +
'''DOLEŽAL, Oldřich''', ''* 1. 3. 1912 Ostrava, † 28. 11. 1983 Etching Hill (hrabství Kent, Velká Británie), letec''
  
== Literatura ==
+
Dětství prožil ve Vítové u Fryštáku. 1934–35 absolvoval základní
 +
vojenskou službu. Původně byl zaměstnán u firmy Baťa
 +
ve Zlíně jako telegrafista v leteckém oddělení, v Otrokovicích
 +
si doplnil letecký výcvik. Okupace ho zastihla na služební
 +
cestě v Bělehradě, do vlasti se již nevrátil a složitě se dostal
 +
do Kanady, kde se přihlásil do československé zahraniční
 +
armády. Od března 1941 sloužil v hodnosti poručíka jako
 +
pilot u 313. peruti RAF; mj. jako velitel letounu Liberator
 +
na Vánoce 1943 potopil v Biskajském zálivu německou loď
 +
Alsterufer s nákladem wolframu z Japonska. Za svou službu
 +
byl v lednu 1944 vyznamenán Záslužným leteckým křížem
 +
(DFC).
 +
 
 +
Po válce se vrátil do vlasti, pracoval jako šéfpilot na otrokovickém
 +
letišti, později v Praze-Ruzyni jako civilní pilot
 +
u Československých aerolinií. V březnu 1950 pak opustil
 +
republiku, když spolu se dvěma dalšími piloty na vnitrostátních
 +
linkách změnil kurs a místo do Prahy odletěl do Erdingu
 +
u Mnichova. Za tento čin (tendenčně zachycený i v literárním
 +
zpracování J. Suchého ''Únos do Erdingu'', 1950, a ve filmu
 +
J. Kádára a E. Klose ''Únos'') byl odsouzen v nepřítomnosti
 +
k 25 letům těžkého žaláře, rehabilitován až 1997. D. se usadil
 +
s manželkou Květou a synem Tomášem (oba se dostali do zahraničí
 +
v jiném z unesených letadel) v Anglii, kde létal jako
 +
civilní pilot u společnosti Silver City. Zemřel na následky úrazu
 +
páteře. Ostatky byly uloženy na čestném pohřebišti RAF
 +
v Brookwoodu u Londýna. 2005 byl jmenován čestným občanem
 +
Fryštáku.
 +
 
 +
'''L:''' L. Jadrníček, Městečko Fryšták, 1948, s. 381n.; M. Pagáč, Město Fryšták
 +
1945–1995, 1996, s. 333n.; J. Mejstřík, Češi ve světě, 2000, s. 24; J. Rajlich,
 +
Na nebi hrdého Albionu 4, 2002, zvl. s. 648–657, 669 a passim; Pejskar 2,
 +
s. 278–281.
 +
 
 +
Jiří Martínek
 
   
 
   
 
[[Kategorie:D]]
 
[[Kategorie:D]]
Řádka 19: Řádka 54:
  
 
[[Kategorie:1912]]
 
[[Kategorie:1912]]
 +
[[Kategorie:Ostrava]]
 
[[Kategorie:1983]]
 
[[Kategorie:1983]]
 +
[[Kategorie:Etching Hill]]

Verze z 25. 1. 2017, 10:08

Oldřich DOLEŽAL
Narození 1.3.1912
Místo narození Ostrava
Úmrtí 28.11.1983
Místo úmrtí Etching Hill (hrabství Kent, Velká Británie)
Povolání

38- Obchod, služby, cestovní ruch

45- Voják nebo partyzán
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=134745

DOLEŽAL, Oldřich, * 1. 3. 1912 Ostrava, † 28. 11. 1983 Etching Hill (hrabství Kent, Velká Británie), letec

Dětství prožil ve Vítové u Fryštáku. 1934–35 absolvoval základní vojenskou službu. Původně byl zaměstnán u firmy Baťa ve Zlíně jako telegrafista v leteckém oddělení, v Otrokovicích si doplnil letecký výcvik. Okupace ho zastihla na služební cestě v Bělehradě, do vlasti se již nevrátil a složitě se dostal do Kanady, kde se přihlásil do československé zahraniční armády. Od března 1941 sloužil v hodnosti poručíka jako pilot u 313. peruti RAF; mj. jako velitel letounu Liberator na Vánoce 1943 potopil v Biskajském zálivu německou loď Alsterufer s nákladem wolframu z Japonska. Za svou službu byl v lednu 1944 vyznamenán Záslužným leteckým křížem (DFC).

Po válce se vrátil do vlasti, pracoval jako šéfpilot na otrokovickém letišti, později v Praze-Ruzyni jako civilní pilot u Československých aerolinií. V březnu 1950 pak opustil republiku, když spolu se dvěma dalšími piloty na vnitrostátních linkách změnil kurs a místo do Prahy odletěl do Erdingu u Mnichova. Za tento čin (tendenčně zachycený i v literárním zpracování J. Suchého Únos do Erdingu, 1950, a ve filmu J. Kádára a E. Klose Únos) byl odsouzen v nepřítomnosti k 25 letům těžkého žaláře, rehabilitován až 1997. D. se usadil s manželkou Květou a synem Tomášem (oba se dostali do zahraničí v jiném z unesených letadel) v Anglii, kde létal jako civilní pilot u společnosti Silver City. Zemřel na následky úrazu páteře. Ostatky byly uloženy na čestném pohřebišti RAF v Brookwoodu u Londýna. 2005 byl jmenován čestným občanem Fryštáku.

L: L. Jadrníček, Městečko Fryšták, 1948, s. 381n.; M. Pagáč, Město Fryšták 1945–1995, 1996, s. 333n.; J. Mejstřík, Češi ve světě, 2000, s. 24; J. Rajlich, Na nebi hrdého Albionu 4, 2002, zvl. s. 648–657, 669 a passim; Pejskar 2, s. 278–281.

Jiří Martínek