DOUBRAVA Jaroslav 2.2.1921-26.6.1997: Porovnání verzí
(DOUBRAVA_Jaroslav_2.2.1921-21.6.1997) |
|||
Řádka 3: | Řádka 3: | ||
| obrázek = No male portrait.png | | obrázek = No male portrait.png | ||
| datum narození = 2.2.1921 | | datum narození = 2.2.1921 | ||
− | | místo narození = | + | | místo narození = Litovel |
− | | datum úmrtí = | + | | datum úmrtí = 26.6.1997 |
− | | místo úmrtí = | + | | místo úmrtí = Praha |
| povolání = 85- Filmař nebo filmový podnikatel | | povolání = 85- Filmař nebo filmový podnikatel | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
− | }} | + | }} |
+ | '''DOUBRAVA, Jaroslav''', ''* 2. 2. 1921 Litovel, † 26. 6. 1997 Praha, animátor, scenárista, výtvarník, režisér animovaných filmů'' | ||
+ | |||
+ | Po maturitě na reálném gymnáziu studoval do uzavření českých | ||
+ | vysokých škol v době protektorátu na Škole uměleckých | ||
+ | řemesel v Brně. 1942 získal v konkursu místo konturisty | ||
+ | v pražském studiu AFIT (Ateliér filmových triků), kde se | ||
+ | seznámil s výrobou kreslených filmů. Po skončení války | ||
+ | spolupracoval v nově založeném pražském studiu Bratři v triku | ||
+ | na prvních českých poválečných kreslených filmech nejprve | ||
+ | jako fázař a asistent animátora, od 1948 jako samostatný animátor. | ||
+ | |||
+ | V D. filmografii převažovaly snímky vytvořené technologií | ||
+ | kresleného filmu, ale animoval i několik tzv. ploškových (např. | ||
+ | ''Do lesíčka na čekanou'', režie J. Brdečka, 1955). Své animační | ||
+ | mistrovství prokázal v četných snímcích. 1972 zahájil dlouholetou | ||
+ | úspěšnou spolupráci se spisovatelem M. Macourkem | ||
+ | a výtvarníkem A. Bornem. Jejich sehraný autorský trojlístek | ||
+ | podepisoval režii snímků (někdy i námět a scénář) jako Macourek | ||
+ | – Born – Doubrava. Satirické morality i populární humorné | ||
+ | příběhy pro děti z tvůrčí dílny této trojice patří k vrcholným | ||
+ | snímkům tzv. české školy animovaného filmu, získaly | ||
+ | řadu prestižních ocenění na festivalech (Oberhausen, | ||
+ | Teherán, Ottawa, Tampere ad.) i úspěch u publika. S osobitým | ||
+ | humorem a bez zbytečného moralizování autoři kritizovali | ||
+ | lidské chyby v nadsázce tematické, výtvarné i pohybové. | ||
+ | První snímek ''Co kdyby...'' (1972) vypráví o lidech, kteří z obavy | ||
+ | před možnými důsledky svých činů raději nedělají nic. Anekdota | ||
+ | ''Ze života ptáků'' (1973) byl absurdní příběh o ženě, která | ||
+ | díky získané schopnosti létat na chvíli unikla stereotypům | ||
+ | svého postavení v rodině. Následující snímek ''Nesmysl'' (1974) | ||
+ | ironizoval vztahy mezi lidmi s fantazií a těmi, kteří ji postrádají. | ||
+ | ''Hugo a Bobo'' (1975) je příběhem o člověku a jeho psu, | ||
+ | ale i kritikou kariérismu a zrady přátelství. Úplatkářství, které | ||
+ | se šíří jako lavina, zesměšnili autoři ve snímku ''Cirkulace'' | ||
+ | (1976). Vtipnou oslavou dětské fantazie a kritikou omezenosti | ||
+ | některých dospělých se stal film ''Ze života dětí'' (1977). Kriminální groteska ''Mindrák'' (1981) vyprávěla o vzdělaném a kultivovaném | ||
+ | psovi a jeho primitivním pánovi. Nejen dětem byla | ||
+ | určena satira ''O Matyldě s náhradní hlavou'' (1985), v níž si | ||
+ | holčička poslušně zaplnila hlavu zbytečnými informacemi. | ||
+ | Velkou popularitu přinesl autorskému trojlístku kreslený seriál | ||
+ | pro děti o žácích 3. B Machovi a Šebestové a jejich kouzelném | ||
+ | sluchátku. 1976–84 vzniklo třináct dílů seriálu: ''O utrženém'' | ||
+ | ''sluchátku'', ''Školní výlet'', ''Člověk neandrtálský'', ''Kropáček má angínu'', | ||
+ | ''Zoologická zahrada'', ''Piráti'', ''Přírodní zákony'', ''Vzorné chování'', | ||
+ | ''Páni tvorstva'', ''Oběť pro kamaráda'', ''Policejní pes'', ''Ukradené'' | ||
+ | ''sluchátko'' a ''Jak Mach a Šebestová hlídali dítě''. 1985 byl ze seriálu | ||
+ | sestaven celovečerní film ''Mach a Šebestová k tabuli!'' Dalším | ||
+ | populárním seriálem pro děti se staly příběhy o podnikavé | ||
+ | orangutaní slečně, opičce a jejích zvířecích přátelích ze zoologické | ||
+ | zahrady ''Žofka a její dobrodružství'' (1986–88). První | ||
+ | samostatnou režii, kreslenou pohádku ''O chlapečkovi, který se'' | ||
+ | ''stal kredencí'', dokončil D. až 1989, podle námětu M. Macourka | ||
+ | s A. Bornem jako výtvarníkem. Společně s Cecílií Dvořákovou režíroval D. třináctidílný kreslený seriál pro děti ''Kocour Vavřinec a jeho přátelé'' (1992). | ||
+ | |||
+ | D. patřil k předním českým animátorům a režisérům. Kreslířským | ||
+ | mistrovstvím, smyslem pro pohybovou a výtvarnou | ||
+ | karikaturu i schopností přizpůsobit se rukopisu a umělecké | ||
+ | stylizaci různých výtvarníků (např. A. Born, M. Štěpánek, | ||
+ | J. Čapek, Z. Miler, J. Lada, J. Effel, K. Lhoták) výrazně přispěl | ||
+ | k vysoké úrovni tzv. české školy animovaného filmu. | ||
+ | |||
+ | '''D:''' výběr: Andělský kabát (režie E. Hofman); Vzducholoď a láska (režie | ||
+ | J. Brdečka), 1948; O pejskovi a kočičce jak myli podlahu (režie E. Hofman), | ||
+ | 1950; Jak si pejsek roztrhl kalhoty (režie E. Hofman); Jak si pejsek | ||
+ | s kočičkou dělali dort (režie E. Hofman); O pyšné noční košilce (režie | ||
+ | E. Hofman), 1951; Hrnečku vař! (režie V. Bedřich), 1953; Čert a Káča | ||
+ | (režie V. Bedřich), 1955; Jak krtek ke kalhotkám přišel (režie Z. Miler); | ||
+ | Stvoření světa (režie E. Hofman), 1957; Jak sluníčko vrátilo štěňátku vodu | ||
+ | (režie Z. Miler), 1960; Člověk je tvor společenský (režie J. Kábrt); O nejbohatším vrabci na světě (režie Z. Miler); Pošťácká pohádka (režie E. Hofman), | ||
+ | 1961; Doktorská pohádka (režie E. Hofman); Špatně namalovaná | ||
+ | slepice (režie J. Brdečka), 1963; Slóvce M (režie J. Brdečka), 1964; Dezertér | ||
+ | (režie J. Brdečka); Dvojník (režie V. Bedřich), 1965; Do lesíčka na čekanou | ||
+ | (režie J. Brdečka), 1966; Sametka (režie Z. Miler), 1967; Metamorfeus | ||
+ | (režie J. Brdečka); Krtek a zelená hvězda (režie Z. Miler); Krtek zahradníkem | ||
+ | (režie Z. Miler), 1969; Jsouc na řece mlynář jeden (režie J. Brdečka), | ||
+ | 1971; Kamenáč Bill a ohromní moskyti (režie V. Bedřich); Co kdyby... | ||
+ | (režie Macourek – Born – Doubrava); Kamenáč Bill a jeho přepevné laso | ||
+ | (režie V. Bedřich); Půlnoční dezertéři (režie Z. Smetana); Tulácká pohádka | ||
+ | (režie E. Hofman), 1972; Ušatá Cecílie (režie P. Řezníčková), 1973; Tvář | ||
+ | (režie J. Brdečka); Horníkova růže (režie J. Brdečka), 1974; Kaštanka (režie | ||
+ | V. Bedřich), 1976; Muž, který dovedl lítat (režie V. Bedřich), 1979; Mindrák | ||
+ | (režie Macourek – Born – Doubrava), 1981; O chlapečkovi, který se | ||
+ | stal kredencí (režie J. Doubrava), 1989; O vodovodu, který zpíval v opeře | ||
+ | (režie Macourek – Born – Doubrava), 1990. | ||
+ | |||
+ | '''L:''' K. Pošová, Ze života ptáků, in: Film a doba 21, únor 1975, č. 2, s. 117 | ||
+ | až 119; J. D.–H. Fridrichová, Zastavení s animátorem J. D., in: Kino 31, | ||
+ | 1976, č. 11, s. 2; T. Brdečková, M B D po třinácti letech, in: Film a doba | ||
+ | 32, duben 1986, č. 4, s. 237–239; J. D.–M. Čaňková, 7krát pro J. D., in: | ||
+ | Záběr 19, 26. 8. 1986, č. 17, s. 7; -jabl- (V. Jablonská), Nový seriál trojice | ||
+ | Macourek – Born – Doubrava, in: Zpravodaj československého filmu 13, | ||
+ | 1987, č. 6, s. 7–12. | ||
+ | |||
+ | Michaela Mertová | ||
+ | |||
[[Kategorie:C]] | [[Kategorie:C]] | ||
[[Kategorie:85- Filmař nebo filmový podnikatel]] | [[Kategorie:85- Filmař nebo filmový podnikatel]] | ||
[[Kategorie:1921]] | [[Kategorie:1921]] | ||
+ | [[Kategorie:Litovel]] | ||
[[Kategorie:1997]] | [[Kategorie:1997]] | ||
+ | [[Kategorie:Praha]] |
Verze z 5. 2. 2017, 20:04
Jaroslav DOUBRAVA | |
Narození | 2.2.1921 |
---|---|
Místo narození | Litovel |
Úmrtí | 26.6.1997 |
Místo úmrtí | Praha |
Povolání | 85- Filmař nebo filmový podnikatel |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=45762 |
DOUBRAVA, Jaroslav, * 2. 2. 1921 Litovel, † 26. 6. 1997 Praha, animátor, scenárista, výtvarník, režisér animovaných filmů
Po maturitě na reálném gymnáziu studoval do uzavření českých vysokých škol v době protektorátu na Škole uměleckých řemesel v Brně. 1942 získal v konkursu místo konturisty v pražském studiu AFIT (Ateliér filmových triků), kde se seznámil s výrobou kreslených filmů. Po skončení války spolupracoval v nově založeném pražském studiu Bratři v triku na prvních českých poválečných kreslených filmech nejprve jako fázař a asistent animátora, od 1948 jako samostatný animátor.
V D. filmografii převažovaly snímky vytvořené technologií kresleného filmu, ale animoval i několik tzv. ploškových (např. Do lesíčka na čekanou, režie J. Brdečka, 1955). Své animační mistrovství prokázal v četných snímcích. 1972 zahájil dlouholetou úspěšnou spolupráci se spisovatelem M. Macourkem a výtvarníkem A. Bornem. Jejich sehraný autorský trojlístek podepisoval režii snímků (někdy i námět a scénář) jako Macourek – Born – Doubrava. Satirické morality i populární humorné příběhy pro děti z tvůrčí dílny této trojice patří k vrcholným snímkům tzv. české školy animovaného filmu, získaly řadu prestižních ocenění na festivalech (Oberhausen, Teherán, Ottawa, Tampere ad.) i úspěch u publika. S osobitým humorem a bez zbytečného moralizování autoři kritizovali lidské chyby v nadsázce tematické, výtvarné i pohybové. První snímek Co kdyby... (1972) vypráví o lidech, kteří z obavy před možnými důsledky svých činů raději nedělají nic. Anekdota Ze života ptáků (1973) byl absurdní příběh o ženě, která díky získané schopnosti létat na chvíli unikla stereotypům svého postavení v rodině. Následující snímek Nesmysl (1974) ironizoval vztahy mezi lidmi s fantazií a těmi, kteří ji postrádají. Hugo a Bobo (1975) je příběhem o člověku a jeho psu, ale i kritikou kariérismu a zrady přátelství. Úplatkářství, které se šíří jako lavina, zesměšnili autoři ve snímku Cirkulace (1976). Vtipnou oslavou dětské fantazie a kritikou omezenosti některých dospělých se stal film Ze života dětí (1977). Kriminální groteska Mindrák (1981) vyprávěla o vzdělaném a kultivovaném psovi a jeho primitivním pánovi. Nejen dětem byla určena satira O Matyldě s náhradní hlavou (1985), v níž si holčička poslušně zaplnila hlavu zbytečnými informacemi. Velkou popularitu přinesl autorskému trojlístku kreslený seriál pro děti o žácích 3. B Machovi a Šebestové a jejich kouzelném sluchátku. 1976–84 vzniklo třináct dílů seriálu: O utrženém sluchátku, Školní výlet, Člověk neandrtálský, Kropáček má angínu, Zoologická zahrada, Piráti, Přírodní zákony, Vzorné chování, Páni tvorstva, Oběť pro kamaráda, Policejní pes, Ukradené sluchátko a Jak Mach a Šebestová hlídali dítě. 1985 byl ze seriálu sestaven celovečerní film Mach a Šebestová k tabuli! Dalším populárním seriálem pro děti se staly příběhy o podnikavé orangutaní slečně, opičce a jejích zvířecích přátelích ze zoologické zahrady Žofka a její dobrodružství (1986–88). První samostatnou režii, kreslenou pohádku O chlapečkovi, který se stal kredencí, dokončil D. až 1989, podle námětu M. Macourka s A. Bornem jako výtvarníkem. Společně s Cecílií Dvořákovou režíroval D. třináctidílný kreslený seriál pro děti Kocour Vavřinec a jeho přátelé (1992).
D. patřil k předním českým animátorům a režisérům. Kreslířským mistrovstvím, smyslem pro pohybovou a výtvarnou karikaturu i schopností přizpůsobit se rukopisu a umělecké stylizaci různých výtvarníků (např. A. Born, M. Štěpánek, J. Čapek, Z. Miler, J. Lada, J. Effel, K. Lhoták) výrazně přispěl k vysoké úrovni tzv. české školy animovaného filmu.
D: výběr: Andělský kabát (režie E. Hofman); Vzducholoď a láska (režie J. Brdečka), 1948; O pejskovi a kočičce jak myli podlahu (režie E. Hofman), 1950; Jak si pejsek roztrhl kalhoty (režie E. Hofman); Jak si pejsek s kočičkou dělali dort (režie E. Hofman); O pyšné noční košilce (režie E. Hofman), 1951; Hrnečku vař! (režie V. Bedřich), 1953; Čert a Káča (režie V. Bedřich), 1955; Jak krtek ke kalhotkám přišel (režie Z. Miler); Stvoření světa (režie E. Hofman), 1957; Jak sluníčko vrátilo štěňátku vodu (režie Z. Miler), 1960; Člověk je tvor společenský (režie J. Kábrt); O nejbohatším vrabci na světě (režie Z. Miler); Pošťácká pohádka (režie E. Hofman), 1961; Doktorská pohádka (režie E. Hofman); Špatně namalovaná slepice (režie J. Brdečka), 1963; Slóvce M (režie J. Brdečka), 1964; Dezertér (režie J. Brdečka); Dvojník (režie V. Bedřich), 1965; Do lesíčka na čekanou (režie J. Brdečka), 1966; Sametka (režie Z. Miler), 1967; Metamorfeus (režie J. Brdečka); Krtek a zelená hvězda (režie Z. Miler); Krtek zahradníkem (režie Z. Miler), 1969; Jsouc na řece mlynář jeden (režie J. Brdečka), 1971; Kamenáč Bill a ohromní moskyti (režie V. Bedřich); Co kdyby... (režie Macourek – Born – Doubrava); Kamenáč Bill a jeho přepevné laso (režie V. Bedřich); Půlnoční dezertéři (režie Z. Smetana); Tulácká pohádka (režie E. Hofman), 1972; Ušatá Cecílie (režie P. Řezníčková), 1973; Tvář (režie J. Brdečka); Horníkova růže (režie J. Brdečka), 1974; Kaštanka (režie V. Bedřich), 1976; Muž, který dovedl lítat (režie V. Bedřich), 1979; Mindrák (režie Macourek – Born – Doubrava), 1981; O chlapečkovi, který se stal kredencí (režie J. Doubrava), 1989; O vodovodu, který zpíval v opeře (režie Macourek – Born – Doubrava), 1990.
L: K. Pošová, Ze života ptáků, in: Film a doba 21, únor 1975, č. 2, s. 117 až 119; J. D.–H. Fridrichová, Zastavení s animátorem J. D., in: Kino 31, 1976, č. 11, s. 2; T. Brdečková, M B D po třinácti letech, in: Film a doba 32, duben 1986, č. 4, s. 237–239; J. D.–M. Čaňková, 7krát pro J. D., in: Záběr 19, 26. 8. 1986, č. 17, s. 7; -jabl- (V. Jablonská), Nový seriál trojice Macourek – Born – Doubrava, in: Zpravodaj československého filmu 13, 1987, č. 6, s. 7–12.
Michaela Mertová